Czy Fundacja ma możliwość prawną odzyskania podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi na realizację (...)

Czy Fundacja ma możliwość prawną odzyskania podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi na realizację zadania?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji, przedstawione we wniosku z dnia 12 sierpnia 2013 r. (data wpływu 16 sierpnia 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 października 2013 r. (data wpływu 31 października 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku naliczonego z tytułu realizowanego zadania pt. ?Festyn Świętego Huberta (?)? ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 16 sierpnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku naliczonego z tytułu realizowanego zadania pt. ?Festyn Świętego Huberta (?)?. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 28 października 2013 r. o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Fundacja jest podatnikiem podatku VAT na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. Fundacja złożyła wniosek o przyznanie pomocy w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi. Zadanie będzie realizowane pod nazwą ?Festyn Świętego Huberta (?)?.

Celem niniejszego projektu jest polepszenie jakości życia mieszkańcom wsi zamieszkałych na obszarach objętych LSR poprzez uczestnictwo w wydarzeniu kulturalnym, takim jak festyn św. Huberta (?). Impreza ta jest doskonałą okazją do pielęgnowania bogatych historycznych tradycji myśliwskich. Festyn św. Huberta to niecodzienna impreza pielęgnująca zwyczaje łowieckie, związane z tradycją myśliwską, jej kuchnię tradycyjną oraz dorobek rękodzielniczy. Jej patronem jest św. Hubert odpowiedzialny za opiekę nad myśliwymi i leśnikami. Punktem kulminacyjnym festynu jest gonitwa za lisem. Podczas festynu odbywają się ponadto: konkurs jeździecki, konkurs (?), a także atrakcje dla widzów ? zabawy rycerskie, konkursy dla dzieci i dorosłych. Dodatkowo prezentowane są wyroby.

Jednym z celów statutowych Fundacji jest ochrona dziedzictwa kulturowego, propagowanie kultury, tradycji, historii i sztuki oraz promowanie turystyki uzdrowiskowej, kulturowej, biznesowej i aktywnej oraz sportu, a realizacja ww. zadania będzie doskonałym sposobem na podjęcie działań w tym kierunku. Festyn św. Huberta będzie wydarzeniem kulturalnym z bezpłatnym wejściem dla uczestników. Fundacja nie będzie sprzedawać żadnych towarów i usług w ramach planowanej imprezy.

Pozyskane środki na realizację zadania będą przeznaczone m.in. na zakup nagród, wynajęcie sceny i nagłośnienia, promocję wydarzenia w mediach lokalnych, wydruk materiałów informacyjno-promocyjnych.

W uzupełnieniu z dnia 28 października 2013 r. Wnioskodawca wskazał, że towary i usługi nabywane w ramach realizowanego zadania będą służyć Wnioskodawcy do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Festyn św. Huberta w Zamku jest ogólnodostępnym wydarzeniem kulturalnym, a uczestniczenie w nim nie wiąże się z ponoszeniem opłat na rzecz Wnioskodawcy. Zadanie, o którym mowa we wniosku, będzie realizowane w ramach prowadzonej działalności statutowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Fundacja ma możliwość prawną odzyskania podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi na realizację zadania pt. ?Festyn Świętego Huberta (?)??

Zdaniem Wnioskodawcy, nie posiada on prawnej możliwości odzyskania podatku VAT realizując przedmiotowe zadanie. Przepisy ustawy o podatku VAT stanowią, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje beneficjentowi w przypadku kiedy spełnione są dwa warunki:

  1. beneficjent jest podatnikiem podatku VAT oraz,
  2. zakupione przez beneficjenta towary i usługi wykorzystywane są przez niego do wykonywania czynności opodatkowanej.

Fundacja spełnia pierwszy warunek odliczenia podatku VAT, ponieważ jest podatnikiem podatku VAT, natomiast nie spełnia warunku drugiego, ponieważ wydatki poniesione na realizację przedmiotowego zadania nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a tym samym Fundacja nie posiada prawnej możliwości odzyskania podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Przepis art. 86 ust. 1 ustawy stanowi, że podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

W świetle art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Powyższe wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W świetle art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast w myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

W świetle powyższej regulacji, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Z treści wniosku wynika, że Fundacja złożyła wniosek o przyznanie pomocy na zadanie pod nazwą ?Festyn Świętego Huberta (?)?.

Celem niniejszego projektu jest polepszenie jakości życia mieszkańcom wsi zamieszkałych na obszarach objętych LSR poprzez uczestnictwo w wydarzeniu kulturalnym. Impreza ta jest doskonałą okazją do pielęgnowania bogatych historycznych tradycji myśliwskich. Festyn św. Huberta to niecodzienna impreza pielęgnująca zwyczaje łowieckie, związane z tradycją myśliwską, jej kuchnię tradycyjną oraz dorobek rękodzielniczy.

Jednym z celów statutowych Fundacji jest ochrona dziedzictwa kulturowego, propagowanie kultury, tradycji, historii i sztuki oraz promowanie turystyki uzdrowiskowej, kulturowej, biznesowej i aktywnej oraz sportu, a realizacja ww. zadania będzie doskonałym sposobem na podjęcie działań w tym kierunku. Festyn św. Huberta będzie wydarzeniem kulturalnym z bezpłatnym wejściem dla uczestników. Fundacja nie będzie sprzedawać żadnych towarów i usług w ramach planowanej imprezy.

Pozyskane środki na realizację zadania będą przeznaczone m.in. na zakup nagród, wynajęcie sceny i nagłośnienia, promocję wydarzenia w mediach lokalnych, wydruk materiałów informacyjno-promocyjnych.

Wnioskodawca wskazał, że towary i usługi nabywane w ramach realizowanego zadania będą służyć Wnioskodawcy do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Festyn św. Huberta jest ogólnodostępnym wydarzeniem kulturalnym, a uczestniczenie w nim nie wiąże się z ponoszeniem opłat na rzecz Wnioskodawcy. Zadanie, o którym mowa we wniosku, będzie realizowane w ramach prowadzonej działalności statutowej.

W rozpatrywanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odzyskania podatku naliczonego z tytułu realizowanego zadania polegającego na organizacji festynu św. Huberta.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W przedmiotowej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie będzie spełniony, gdyż ? jak wskazał Wnioskodawca ? towary i usługi nabywane w ramach realizowanego zadania będą mu służyć do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zatem Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od poniesionych wydatków związanych z realizacją ww. zadania.

W zakresie ww. projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2013, poz. 247 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r.

Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Podsumowując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację zadania pt. ?Festyn Świętego Huberta (?)?, ponieważ ww. wydatki nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika