Możliwość odliczenia i odzyskania podatku VAT przez parafię.

Możliwość odliczenia i odzyskania podatku VAT przez parafię.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Parafii, przedstawione we wniosku z dnia 12 lipca 2010 r. (data wpływu 14 lipca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia i odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją inwestycji pn. ?Odnowienie chodników przykościelnych? ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 14 lipca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia i odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją inwestycji pn. ?Odnowienie chodników przykościelnych?.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Parafia złożyła wniosek do Urzędu Marszałkowskiego o dofinansowanie zadania inwestycyjnego pn. ?Odnowienie chodników przykościelnych?. Zadanie to realizowane będzie przy zabytkowym kościele (Sanktuarium Maryjnym) w II półroczu roku 2010 w ramach osi 4 LEADER, działania ?Odnowa i rozwój wsi?, Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 i będzie polegało na usunięciu chodnika wykonanego z betonu żwirowego i zastąpieniu go kostką granitową. Jest to kontynuacja zadania jakim było utwardzenie placu przed kościołem, gdzie Parafia korzystała z dofinansowania unijnego i przy składaniu wniosku o płatność wymagana była indywidualna interpretacja prawa w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT. (Parafia otrzymała w tej sprawie interpretację indywidualną ILPP1/443-1415/09-4/HW z dnia 29 stycznia 2010 r.). Parafia nie prowadzi działalności gospodarczej. Nie jest zarejestrowana jako podatnik podatku od towarów i usług, nie jest też podatnikiem czynnym. Parafia realizuje zadnia związane z kultem religijnym, a odnowienie chodników ma na celu poprawę estetyki i bezpieczeństwa przed kościołem. Chodnik nie będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych, zwolnionych bądź niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Po zakończeniu planowanej inwestycji, przy składaniu wniosku o płatność Urząd Marszałkowski będzie żądał od Parafii dołączenia indywidualnej interpretacji prawnej w sprawie możliwości odzyskania podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Parafia po zrealizowaniu inwestycji pn. ?Odnowienie chodników przykościelnych? będzie miała możliwość odliczenia i odzyskania podatku od towarów i usług na podstawie przepisów dotyczących podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, Parafia Rzymsko-Katolicka nie ma możliwości odliczenia i odzyskania podatku od towarów i usług z tytułu realizacji zadania pn. ?Odnowienie chodników przykościelnych?.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza ? jak stanowi art. 15 ust. 2 ustawy ? obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie z art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Ustawodawca stworzył podatnikom prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem m. in. tego, że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust.

4 ustawy, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni na podstawie art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20. Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku VAT skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca zamierza skorzystać z unijnych środków w ramach osi 4 LEADER, działania ?Odnowa i rozwój wsi?, Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 w celu realizacji inwestycji pn. ?Odnowienie chodników przykościelnych? przy zabytkowym kościele (Sanktuarium Maryjnym) w II półroczu roku 2010. Parafia nie prowadzi działalności gospodarczej. Nie jest zarejestrowana jako podatnik podatku od towarów i usług, nie jest też podatnikiem czynnym. Parafia realizuje zadnia związane z kultem religijnym, a odnowienie chodników ma na celu poprawę estetyki i bezpieczeństwa przed kościołem.

W oparciu o wskazany wyżej stan prawny i opisane zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego, a mianowicie brak jest związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, a ponadto fakt, że Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Wnioskodawcy nie przysługuje zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług dokonywanych w ramach realizowania przedmiotowej inwestycji. Tym samym nie przysługuje mu prawo do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie ww. projektu Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów przysługuje zarejestrowanym podatnikom podatku VAT i obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m. in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 7 ust. 3 ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT, nie spełnia tych warunków i nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia i odzyskania podatku z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją inwestycji pod nazwą: ?Odnowienie chodników przykościelnych? przy zabytkowym kościele (Sanktuarium Maryjnym) w ramach osi LEADER, działania ?Odnowa i rozwój wsi? Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 na podstawie przepisów dotyczących podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje

ILPP1/443-1415/09-4/HW, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika