1. Opodatkowanie sprzedaży lokalu użytkowego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.2. Opodatkowania (...)

1. Opodatkowanie sprzedaży lokalu użytkowego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.2. Opodatkowania sprzedaży lokalu użytkowego po zakończeniu prowadzenia działalności gospodarczej.3. Korekty podatku w związku ze sprzedażą lokalu użytkowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 września 2012 r. (data wpływu 13 września 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 grudnia 2012 r. (data wpływu 19 grudnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest:

  • nieprawidłowe w części dotyczącej opodatkowania sprzedaży lokalu użytkowego po zakończeniu prowadzenia działalności gospodarczej,
  • prawidłowe w zakresie rezygnacji ze zwolnienia od podatku.

UZASADNIENIE

W dniu 13 września 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży lokalu użytkowego po zakończeniu prowadzenia działalności gospodarczej oraz możliwości rezygnacji ze zwolnienia od podatku. Wniosek został uzupełniony w dniu 17 grudnia 2012 r. o brakującą opłatę.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W dniu 24 listopada 2009 r. Wnioskodawczyni nabyła na podstawie aktu notarialnego z dnia 24 listopada 2009 r. lokal niemieszkalny. Sprzedawcą niniejszego lokalu była Sp. z o.o. Sprzedawca był podatnikiem podatku od towarów i usług. Cena nabycia nieruchomości wynosiła 166.914,39 zł i obejmowała należny 22% podatek od towarów i usług. Niniejszy lokal Zainteresowana zakupiła z przeznaczeniem na prowadzoną działalność gospodarczą.

Po zakupie ww. lokalu Wnioskodawczyni poniosła liczne wydatki modernizacyjne oraz adaptacyjne. Wysokość niniejszych wydatków nie przekroczyła jednakże 30% wartości początkowej lokalu (wyniosły łącznie 28.071,24 zł netto). Zainteresowana była i jest podatnikiem podatku od towarów i usług, w związku z czym o podatek naliczony wynikający z nabycia lokalu oraz towarów i usług na adaptację i modernizację lokalu pomniejszyła należny podatek od towarów i usług. Lokal wykorzystuje do dnia dzisiejszego na prowadzenie salonu kosmetycznego. Zainteresowana nosi się z zamiarem sprzedaży ww. lokalu oraz zakończenia działalności gospodarczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy sprzedaż ww. lokalu niemieszkalnego wykorzystywanego na prowadzenie salonu kosmetycznego będzie podlegać opodatkowaniu w następujących sytuacjach:

  1. Sprzedaż lokalu po zakończeniu działalności gospodarczej i wyrejestrowaniu się z ewidencji działalności gospodarczej na rzecz podatnika podatku od towarów i usług,
  2. Sprzedaż lokalu po zakończeniu działalności gospodarczej i wyrejestrowaniu się z ewidencji działalności gospodarczej na rzecz osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej i nie będącej podatnikiem podatku od towarów i usług?
  3. Czy w przypadku zwolnienia niniejszej sprzedaży (dostawy) od podatku od towarów i usług Wnioskodawczyni ma możliwość opodatkowania tej czynności podatkiem VAT?

Zdaniem Wnioskodawczyni, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem sytuacji gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Natomiast za pierwsze zasiedlenie (na podstawie art. 2 pkt 14 ww. ustawy) rozumieć należy oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegającej opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

W świetle wskazanych wyżej przepisów oraz opisanego stanu sprawy, zdaniem Zainteresowanej sprzedaż lokalu niemieszkalnego jako opodatkowana podatkiem od towarów i usług będzie korzystała ze zwolnienia od tego podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Dostawa bowiem nie zostanie wykonana w ramach pierwszego zasiedlenia (oddanie lokalu w ramach pierwszego zasiedlenia miało bowiem miejsce w ramach nabycia przez Wnioskodawczynię niniejszego lokalu od Spółki, natomiast wydatki na ulepszenie lokalu nie przekroczyły 30% wartości początkowej lokalu). Ponadto pomiędzy pierwszym zasiedleniem a planowaną dostawą lokalu upłynie okres dwóch lat (lokal został bowiem nabyty w roku 2009).

W związku z powyższym, w ocenie Zainteresowanej:

Ad. 1. Dostawa lokalu po zakończeniu działalności gospodarczej na rzecz podatnika podatku od towarów i usług. W świetle art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług za opodatkowaną dostawę należy uznać również nieodpłatne przekazanie przez podatnika podatku od towarów i usług należących do jego przedsiębiorstwa towarów na jego cele osobiste jeżeli podatnikowi przysługiwało w całości lub w części prawo do obniżenia należnego podatku od towarów i usług przy nabyciu tych towarów. Przekazanie nieruchomości po zakończeniu działalności gospodarczej jako opodatkowane podatkiem od towarów i usług będzie jednak korzystało ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na zasadach wskazanych w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy (opisanych wyżej). Zainteresowana nie będzie mogła zrezygnować w tej sytuacji ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 10 (dostawa nie będzie bowiem dokonywana na rzecz zarejestrowanego podatnika podatku od towarów i usług). Po zakończeniu działalności gospodarczej i przekazaniu niniejszej nieruchomości na cele osobiste sprzedaż lokalu na rzecz podatnika podatku od towarów i usług nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ad. 2. Dostawa lokalu po zakończeniu działalności gospodarczej na rzecz osoby nie prowadzącej działalności gospodarczej i niebędącej podatnikiem podatku od towarów i usług. Przekazanie niniejszej nieruchomości po zakończeniu działalności gospodarczej na cele osobiste podobnie jak wyżej będzie korzystało ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Zainteresowana nie będzie miała prawa zrezygnować z tego zwolnienia na podstawie art. 43 ust 10 ustawy. Sprzedaż nieruchomości po zakończeniu działalności gospodarczej i przekazaniu jej na cele osobiste na rzecz osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej oraz nie będącej podatkiem od towarów i usług niebędzie podlegała opodatkowaniu podatnikiem podatku od towarów i usług.

Jak wskazano wyżej na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy w przypadku zwolnienia dostawy lokalu od podatku od towarów i usług Wnioskodawczyni ma prawo zrezygnować z tego zwolnienia i wybrać opodatkowanie tej dostawy pod warunkiem, że dokonując tej dostawy Zainteresowana będzie zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT czynnym (ten sam warunek dotyczy nabywcy lokalu) oraz przed dokonaniem dostawy wspólnie z nabywcą złoży zgodne oświadczenie o wyborze opodatkowania niniejszej dostawy. Oświadczenie to musi spełniać warunki, o których mowa w art. 43 ust. 11 ustawy.

W opisanym zdarzeniu przyszłym prawo do rezygnacji ze zwolnienia od podatku od towarów i usług będzie przysługiwać Wnioskodawczyni jedynie w sytuacji sprzedaży lokalu w ramach działalności gospodarczej na rzecz podatnika podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

  • nieprawidłowe w części dotyczącej opodatkowania sprzedaży lokalu użytkowego po zakończeniu prowadzenia działalności gospodarczej,
  • prawidłowe w zakresie rezygnacji ze zwolnienia od podatku.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy. Zgodnie z zapisem zawartym w tym przepisie, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).

Z przytoczonych przepisów wynika, iż - co do zasady - opodatkowaniu podlegają czynności odpłatne, przy czym nie wynika z nich, że odpłatność za czynności dostawy towarów lub świadczenia usług musi mieć postać pieniężną.

Odpłatność jako świadczenie wzajemne może również przybrać postać rzeczową - zapłata w innym towarze lub usłudze albo mieszaną - zapłata w części pieniężna i w części rzeczowa. Innymi słowy, dla uznania czynności za odpłatną, wystarczające jest, by istniała możliwość określenia ceny wyrażonej w pieniądzu w stosunku do świadczenia wzajemnego stanowiącego wynagrodzenie za tę czynność.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Przepis art. 15 ust. 1 ustawy stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza ? ust. 2 powołanego artykułu ? obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak wynika z powyższego, definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem ?podatnik? tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.

Analizując powyższe przepisy stwierdzić należy, że dostawa towarów podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywana będzie przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.

Opodatkowaniu ? w świetle art. 5 ust. 3 ustawy ? podlegają również towary w przypadku, o którym mowa w art. 14.

Przepis art. 14 ust. 1 ustawy stanowi, iż opodatkowaniu podlegają towary własnej produkcji i towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy towarów, w przypadku:

  1. rozwiązania spółki cywilnej lub handlowej nie mającej osobowości prawnej,
  2. zaprzestania przez podatnika, o którym mowa w art. 15, będącego osobą fizyczną wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, obowiązanego, na podstawie art. 96 ust. 6, do zgłoszenia zaprzestania działalności naczelnikowi urzędu skarbowego.

Przepisu ust. 1 nie stosuje się do podatników zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 (art. 14 ust. 2 ustawy).

Zgodnie z art. 14 ust. 3 ustawy, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, w przypadku gdy podatnik, o którym mowa w art. 15, będący osobą fizyczną nie wykonywał czynności podlegających opodatkowaniu co najmniej przez 10 miesięcy. Nie dotyczy to podatników, którzy zawiesili wykonywanie działalności gospodarczej na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej.

Jednakże, w myśl art. 14 ust. 4 ustawy, przepisy ust. 1 i 3 stosuje się do towarów, w stosunku do których przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na podstawie art. 14 ust. 5 ustawy w przypadkach, o których mowa w ust. 1 i 3, podatnicy są obowiązani sporządzić spis z natury towarów na dzień rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, zwany dalej ?spisem z natury?. Podatnicy są obowiązani załączyć informację o dokonanym spisie z natury, o ustalonej na jego podstawie wartości i o kwocie podatku należnego, do deklaracji podatkowej składanej za okres obejmujący dzień rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu.

Obowiązek podatkowy ? według art. 14 ust. 6 ustawy ? w przypadku, o którym mowa w ust. 1, powstaje w dniu rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu.

Na mocy art. 14 ust. 7 ustawy, dostawa towarów dokonywana przez byłych wspólników spółek, o których mowa w ust. 1 pkt 1, oraz przez osoby fizyczne, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i ust. 3, której przedmiotem są towary objęte spisem z natury, podlega zwolnieniu od podatku przez okres 12 miesięcy od dnia, o którym mowa w ust. 6, pod warunkiem rozliczenia podatku od towarów objętych spisem z natury.

Podstawą opodatkowania ? zgodnie z art. 14 ust. 8 ustawy ? jest wartość towarów podlegających spisowi z natury, ustalona zgodnie z art. 29 ust. 10.

Przepis art. 29 ust. 10 ustawy stanowi, że w przypadku dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2, podstawą opodatkowania jest cena nabycia towarów (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy tych towarów.

Z danych przedstawionych we wniosku wynika, że w dniu 24 listopada 2009 r. Wnioskodawczyni nabyła na podstawie aktu notarialnego lokal niemieszkalny. Sprzedawcą niniejszego lokalu była Spółka z o.o. - podatnik podatku od towarów i usług. Cena nabycia nieruchomości obejmowała należny 22% podatek od towarów i usług. Niniejszy lokal Zainteresowana zakupiła z przeznaczeniem do prowadzonej działalności gospodarczej. Po zakupie ww. lokalu Wnioskodawczyni poniosła liczne wydatki modernizacyjne oraz adaptacyjne. Wysokość niniejszych wydatków nie przekroczyła jednakże 30% wartości początkowej lokalu. Zainteresowana była i jest podatnikiem podatku od towarów i usług, w związku z czym o podatek naliczony wynikający z nabycia lokalu oraz towarów i usług na adaptację i modernizację lokalu pomniejszyła należny podatek od towarów i usług. Lokal wykorzystuje do dnia dzisiejszego na prowadzenie salonu kosmetycznego. Zainteresowana nosi się z zamiarem sprzedaży ww. lokalu po zakończeniu działalności gospodarczej.

W przedmiotowej sprawie mamy zatem do czynienia z zamiarem zaprzestania przez podatnika będącego osobą fizyczną wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, w konsekwencji w analizowanym przypadku mają zastosowanie przepisy art. 14 ustawy dotyczące opodatkowania towarów przy likwidacji działalności gospodarczej.

Należy podkreślić, iż opodatkowaniu podlegają wszystkie te środki trwałe oraz towary handlowe, które na dzień likwidacji prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej, znajdowały się w jego posiadaniu, a podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupem tych składników majątkowych. Jest to uzasadnione konstrukcją podatku. Jeśli podatnik odliczył podatek od nabycia towarów, które później zostały przeznaczone w istocie na konsumpcję, wówczas powinien zostać obciążony podatkiem należnym, aby zapewnić faktyczne, jednokrotne opodatkowanie konsumpcji. Opodatkowanie towarów pozostałych po zaprzestaniu działalności, w stosunku do których nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, oznaczałoby natomiast w istocie dwukrotne opodatkowanie jednej konsumpcji (raz przy nabyciu, a powtórnie - po zaprzestaniu działalności).

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz opis sprawy stwierdzić należy, iż na Wnioskodawczyni ciąży obowiązek sporządzenia, na dzień likwidacji działalności gospodarczej, spisu z natury towarów i środków trwałych, w stosunku do których przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego i opodatkowania tych towarów w myśl art. 14 ust. 1 pkt 2 ustawy. Zgodnie natomiast z art. 14 ust. 5 ustawy, informację o dokonanym spisie z natury, o ustalonej na jego podstawie wartości i o kwocie podatku należnego, Wnioskodawczyni powinna załączyć do deklaracji podatkowej składanej za okres obejmujący dzień zaprzestania działalności gospodarczej.

W analizowanej sprawie zatem z uwagi na fakt, iż przedmiotowy lokal użytkowy - jak wynika z opisu zdarzenia ? stanowi środek trwały i w związku z jego nabyciem został odliczony podatek VAT, Zainteresowana jest obowiązana wykazać w remanencie likwidacyjnym i opodatkować na tych samych zasadach co przy sprzedaży.

Podstawowa stawka podatku ? w myśl art. 41 ust. 1 ustawy ? wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Niemniej jak wynika z art. 146a ustawy, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r., w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%, z zastrzeżeniem art. 146f.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, przewidziane zostały zwolnienia od podatku oraz obniżone stawki.

Stosownie do przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

W świetle wyżej przytoczonego przepisu, kluczowym dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynku jest ustalenie, kiedy nastąpiło jego pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Przez pierwsze zasiedlenie ? art. 2 pkt 14 ustawy ? rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Co istotne, oddanie do użytkowania powinno nastąpić w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu, a za takie można rozumieć m. in. objęcie we władanie budynku, budowli lub ich części przez pierwszego nabywcę lub pierwszego użytkownika. Przedmiotowa nieruchomość nie musi być faktycznie zamieszkała, lecz winna być przejęta przez nabywcę do użytkowania. Wydanie przedmiotowego obiektu nabywcy winno nastąpić w ramach wykonania przez sprzedającego czynności podlegających opodatkowaniu.

W przypadku, gdy dla dostawy budynku, budowli lub ich części nie ma zastosowania zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, należy sprawdzić czy spełnione zostaną przesłanki do objęcia dostawy zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Jak wynika z art. 43 ust. 7a ustawy, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Wskazać również należy, iż w myśl art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Tak więc ustawodawca daje podatnikom, dokonującym dostawy budynków spełniających przesłanki do korzystania ze zwolnienia od podatku wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, po spełnieniu określonych warunków, możliwość rezygnacji ze zwolnienia i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych. Powyższe prawo zostało zawężone tylko do rezygnacji ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga przepis art. 29 ust. 5 ustawy, w myśl którego, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W świetle tego przepisu przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak dla dostawy budynków, budowli lub ich części na tym gruncie posadowionych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Jak już wcześniej wskazano, dla dostawy nieruchomości ? budynków, budowli lub ich części, ustawodawca przewidział możliwość stosowania zwolnienia od podatku w oparciu o jedną z dwóch podstaw prawnych: art. 43 ust. 1 pkt 10 lub też pkt 10a ustawy. Jednakże, dla możliwości zastosowania zwolnienia od podatku wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy istotne jest, czy dostawa będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia, czy też nie.

Analizując powołaną wcześniej definicję pierwszego zasiedlenia stwierdzić należy, iż aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu obiekt musi zostać oddany do użytkowania, a ponadto czynność ta powinna podlegać opodatkowaniu. Z powyższej definicji wynika zatem, że oddanie do użytkowania powinno nastąpić w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu, a za taką należy uznać umowę sprzedaży, pod warunkiem, że jest to czynność objęta zakresem ustawy o podatku od towarów i usług, nawet jeśli na podstawie przepisów szczególnych korzysta ona ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

W sprawie będącej przedmiotem wniosku, pierwsze zasiedlenie lokalu użytkowego miało miejsce z chwilą zakupu nieruchomości przez Wnioskodawczynię, tj. 24 listopada 2009 r. czynność ta bowiem była opodatkowana podatkiem od towarów i usług, zakup został dokonany od podatnika podatku od towarów i usług, a ponadto Wnioskodawczyni nie ponosiła nakładów na ulepszenie przedmiotowego lokalu, które to nakłady przekroczyłyby 30% wartości początkowej lokalu. Co więcej pomiędzy pierwszym zasiedleniem, tj. zakupem lokalu w roku 2009 a planowana dostawą nieruchomości, upłynie okres dłuższy niż 2 lata.

Przyjmując zatem zasadę, iż towary, środki trwałe objęte spisem z natury, o którym mowa w art. 14 ustawy należy opodatkować w sposób pozwalający na zachowanie zasady neutralności podatku VAT, a więc na zasadach takich samych, jak przy sprzedaży, stosując obowiązujące stawki VAT lub zwolnienie od podatku, stwierdzić należy, iż w spisie tym przedmiotowy lokal użytkowy, przy nabyciu którego przysługiwało Zainteresowanej prawo do odliczenia podatku naliczonego, winien być ujęty jako korzystający ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Czynność tę należy uznać bowiem jako niedokonaną w ramach pierwszego zasiedlenia, a ponadto pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą upłynął okres dłuższy niż 2 lata (pierwsze zasiedlenie miało miejsce w roku 2009, tj. w roku, w którym lokal ten został przez Wnioskodawczynię zakupiony w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu).

W świetle powołanych wyżej regulacji prawnych oraz odnosząc się do opisu zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że w sytuacji, gdy lokal użytkowy nie będzie przedmiotem dostawy przed rozwiązaniem działalności gospodarczej, to po zakończeniu działalności podlega rozliczeniu wg zasad określonych w art. 14 ustawy. Z uwagi na fakt, iż Wnioskodawczyni przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w odniesieniu do przedmiotowego lokalu, podlega on opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W analizowanej sprawie zatem ww. lokal użytkowy winien zostać ujęty w spisie z natury, sporządzonym w trybie art. 14 ustawy, jako towar korzystający ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy bowiem ? jak wskazała Zainteresowana ? nie zachodzą wyjątki w nim przedstawione, tzn. dostawa lokalu nie będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim, a pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą lokalu użytkowego upłynie okres dłuższy niż 2 lata. Ponadto, poniesione wydatki na ulepszenie przedmiotowego lokalu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym ? jak wskazała Zainteresowana ? nie przekroczyły 30% wartości początkowej obiektu.

W konsekwencji powyższego Wnioskodawczyni sprzedając przedmiotowy lokal po zakończeniu działalności gospodarczej i wyrejestrowaniu się z ewidencji działalności gospodarczej, zgodnie z normą wynikającą z cyt. wyżej art. 14 ust. 7 ustawy, przez okres 12 miesięcy od dnia zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Natomiast jeżeli sprzedaż lokalu nastąpi po tym okresie, należy uznać, że Zainteresowana będzie rozporządzać majątkiem prywatnym korzystając z przysługującego jej prawa do rozporządzania tym majątkiem, która to czynność nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W analizowanej sytuacji, tj. przy sprzedaży lokalu użytkowego po zakończeniu działalności gospodarczej Wnioskodawczyni nie będzie przysługiwało uprawnienie, o którym mowa w art. 43 ust 10 ustawy, dotyczące możliwości rezygnacji ze zwolnienia od podatku i wyboru opodatkowanie dostawy. Na moment likwidacji działalności gospodarczej podatnik jest zobowiązany bowiem dokonać wyrejestrowania się jako czynny podatnik od towarów i usług o czym stanowi art. 96 ust. 6 ustawy. Tym samym Zainteresowana nie spełni warunków dla zastosowania rezygnacji ze zwolnienie od podatku od towarów i usług przy sprzedaży przedmiotowej nieruchomości.

Reasumując, dokonując sprzedaży opisanej nieruchomości ? lokalu użytkowego, po zakończeniu działalności gospodarczej, niezależnie od tego czy kupującym będzie osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej, czy będzie nim podatnik podatku od towarów i usług, w okresie 12 miesięcy od dnia zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu będzie korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 14 ust. 7 ustawy. Natomiast po tym okresie nie będzie podlegać opodatkowaniu z uwagi na fakt, iż Wnioskodawczyni będzie korzystała z przysługującego jej prawa do rozporządzania własnym majątkiem, która to czynność oznacza działanie w sferze prywatnej, do której unormowania ustawy o podatku od towarów i usług nie mają zastosowania.

Ponadto w sytuacji sprzedaży lokalu użytkowego po zakończeniu działalności gospodarczej, Zainteresowana nie będzie mogła zrezygnować ze zwolnienia od podatku i opodatkować dostawę ww. lokalu, w tym bowiem przypadku nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka, o której mowa w art. 43 ust. 10 ustawy, tj. sprzedaż nie będzie dokonywana przez zarejestrowanego, czynnego podatnika VAT.

W niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży lokalu użytkowego po zakończeniu prowadzenia działalności gospodarczej oraz możliwości rezygnacji ze zwolnienia od podatku. Odpowiedzi na pytania dotyczące opodatkowania sprzedaży lokalu użytkowego w ramach prowadzonej działalności udzielno interpretacją indywidualną nr ILPP1/443-852/12-4/KG z dnia 12 grudnia 2012 r., natomiast na pytanie dotyczące korekty podatku w związku ze sprzedażą lokalu użytkowego interpretacją indywidualną z dnia 28 grudnia 2012 r. nr ILPP1/443-852/12-6/KG.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika