Czy Spółka jako czynny podatnik podatku VAT ma możliwość w opisanym projekcie dokonać odliczenia (...)

Czy Spółka jako czynny podatnik podatku VAT ma możliwość w opisanym projekcie dokonać odliczenia podatku VAT naliczonego od podatku należnego?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 20 stycznia 2010 r. (data wpływu: 25 stycznia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 marca 2010 r. (data wpływu: 25 marca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka Działanie 5.2 ?Wsparcie instytucji otoczenia biznesu świadczących usługi promocyjne oraz ich sieci o znaczeniu ponadregionalnym?? jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 stycznia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka Działanie 5.2 ?Wsparcie instytucji otoczenia biznesu świadczących usługi promocyjne oraz ich sieci o znaczeniu ponadregionalnym?. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 22 marca 2010 r. (data wpływu: 25 marca 2010 r.) o doprecyzowanie opisanego zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zamierza wystąpić jako partner przy realizacji projektu Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka Działanie 5.2 ?Wsparcie instytucji otoczenia biznesu świadczących usługi promocyjne oraz ich sieci o znaczeniu ponadregionalnym? na rzecz przedsiębiorstw Polski południowo-zachodniej. Projekt współfinansowany jest ze źródeł Europejskiego Funduszu Społecznego i w ramach jego realizacji Spółka zamierza wykazać VAT naliczony od zakupów kosztowych jako koszt niekwalifikowany ze względu na możliwość jego odliczenia od VAT należnego. Planowany termin realizacji projektu: 1 kwietnia 2010 r. do 30 września 2013 r.

Głównym celem projektu jest podniesienie wiedzy pracowników Spółki w zakresie konkurencyjności i innowacyjności przedsiębiorstw i w następstwie tego świadczenie w tym zakresie usług. W ramach i w czasie realizowanego projektu, Spółka będzie świadczyła, uczestniczącym w projekcie podmiotom zewnętrznym usługi nieodpłatnie. Jednakże po zakończeniu projektu planuje się świadczenie usług również na zasadzie komercyjnej, co nie wynika jednoznacznie z projektu, lecz z założeń Spółki.

W piśmie z dnia 22 marca 2010 r. Spółka oświadczyła, iż w ramach realizacji przedmiotowego projektu, zakupywane będą towary i usługi oraz finansowane koszty pracy personelu, a następnie dostarczane beneficjentom ostatecznym usługi doradcze.

Celem projektu jest wspólne opracowanie, wdrożenie i świadczenie przez ośrodki partnerskie nowych usług doradczych o charakterze proinnowacyjnym na rzecz firm i ich grup. Projekt wzmocni potencjał sieci instytucji otoczenia biznesu oraz konkurencyjność firm będących odbiorcami nowych usług. Usługi świadczone będą w zakresie:

  • wspierania inicjatyw klastrowych,
  • wspierania firm w zakresie e-biznesu,
  • wspierania firm w zakresie stymulowania postaw innowacyjnych i kreatywności,
  • zainicjowanie i wsparcie współpracy technologicznej firm z jednostkami naukowymi,
  • wsparcie firm w zakresie pozyskiwania kapitału zewnętrznego.

Usługi świadczone, związane z realizacją projektu objęte są 22% stawką podstawową podatku od towarów i usług (albowiem nie mają zastosowanie tu przepisy związane ze stawkami preferencyjnymi i zwolnienia przedmiotowego).

Usługa będzie świadczona przez okres realizacji projektu w sposób nieodpłatny (lata 2010-2013), a następnie kontynuowana w sposób trwały (co najmniej 5 lat od zakończenia projektu). Pomoc doradcza w postaci usługi wyświadczonej na rzecz beneficjentów ostatecznych podlega restrykcjom związanym z pomocą publiczną i zalicza się do puli pomocy de minimis. Intensywność świadczenia usług po okresie realizacji projektu zależeć będzie od zapotrzebowania ze strony firm i przewiduje się ich oferowanie na zasadzie komercyjnej (odpłatnej).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka jako czynny podatnik podatku VAT ma możliwość w opisanym projekcie dokonać odliczenia podatku VAT naliczonego od podatku należnego...

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach realizowanego programu pracownicy spółki nabędą wiedzę w zakresie świadczenia usług, które w trakcie trwania projektu świadczone będą nieodpłatnie. Docelowo, tj. po zakończeniu projektu planowane jest odpłatne świadczenie ww. usług, co przełoży się na przychody opodatkowane VAT, co zdaniem Spółki uprawnia ją do stosowania odliczeń podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) już od początku realizacji projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z zapisem art. 86 ust.

1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

nbspnbspnbsp ? z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Tut. Organ podkreśla jednak, że ustawodawca umożliwił podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Nadmienia się, że w art. 88 ust. 3a ustawy wskazano, iż nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne m. in. w przypadku, gdy:

  1. sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi:
    1. wystawionymi przez podmiot nieistniejący lub nieuprawniony do wystawiania faktur lub faktur korygujących,
    2. w których kwota podatku wykazana na oryginale faktury lub faktury korygującej jest różna od kwoty wykazanej na kopii;
  2. transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka zamierza wystąpić jako partner przy realizacji projektu Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka Działanie 5.2 ?Wsparcie instytucji otoczenia biznesu świadczących usługi promocyjne oraz ich sieci o znaczeniu ponadregionalnym? na rzecz przedsiębiorstw Polski południowo-zachodniej. Projekt współfinansowany jest ze źródeł Europejskiego Funduszu Społecznego.

Planowany termin realizacji projektu: 1 kwietnia 2010 r. do 30 września 2013 r. Głównym celem projektu jest podniesienie wiedzy pracowników Spółki w zakresie konkurencyjności innowacyjności przedsiębiorstw i w następstwie tego świadczenie w tym zakresie usług.

W ramach i w czasie realizowanego projektu (lata 2010-2013), Spółka będzie świadczyła, uczestniczącym w projekcie podmiotom zewnętrznym usługi nieodpłatnie. Po zakończeniu projektu Wnioskodawca planuje świadczenie usług również na zasadzie komercyjnej, co nie wynika jednoznacznie z projektu, lecz z założeń Spółki. Wówczas ? jej zdaniem ? świadczone usługi objęte będą 22% stawką podatku od towarów i usług.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT warunkowane jest tym, aby zakupywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Nadmienić należy, że według art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, to każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlega opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie. Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte ? w przypadku dostawy towarów ? w art. 7 ust. 2 i ust. 3 ustawy oraz ? w przypadku świadczenia usług ? w art. 8 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy, nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jako odpłatne świadczenie usług.

Z powyższego wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług muszą być spełnione łącznie dwa warunki, a mianowicie:

  • brak związku świadczonych usług z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem,
  • istnienie prawa podatnika do odliczenia w całości lub w części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami.

Za usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej. Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy o VAT jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że nieodpłatne świadczenie przez Spółkę usług w trakcie realizacji projektu, tj. w okresie 1 kwietnia 2010 r. ? 30 września 2013 r., polegających na:

  • wspieraniu inicjatyw klastrowych,
  • wspieraniu firm w zakresie e-biznesu,
  • wspieraniu firm w zakresie stymulowania postaw innowacyjnych i kreatywności,
  • zainicjowaniu i wsparciu współpracy technologicznej firm z jednostkami naukowymi oraz
  • wsparciu firm w zakresie pozyskiwania kapitału zewnętrznego

nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT, z uwagi na nieodpłatność tych czynności oraz fakt, iż nie będzie miał w tym przypadku zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy ? nieodpłatne świadczenia będą odbywać się w związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą.

Zatem w przedmiotowej sprawie warunek wskazany w art. 86 ustawy nie zostanie spełniony, gdyż towary i usługi nabywane w związku z ww. projektem nie będą związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Tym samym, Wnioskodawcy ? w trakcie realizacji ww. projektu, tj. w czasie, gdy usługi będą świadczone nieodpłatnie ? nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika