Czy Spółka może dokonać całkowitego odliczenia podatku naliczonego od zakupów sfinansowanych częściowo (...)

Czy Spółka może dokonać całkowitego odliczenia podatku naliczonego od zakupów sfinansowanych częściowo z przyznanej dotacji, które zaliczone zostały do środków trwałych lub stanowią przedmiot umowy leasingu operacyjnego?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 14 października 2008 r. (data wpływu 16 października 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego ? jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 16 października 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca przeprowadza inwestycję polegającą na rozbudowie fabryki obrabiarek oraz budowie nowego centrum sprzedaży i serwisu. W związku z powyższym Zainteresowany ponosi wydatki inwestycyjne, które po przyjęciu inwestycji do użytkowania stanowią podstawę odpisów amortyzacyjnych.

Spółka złożyła wniosek o przyznanie dotacji z sektorowego programu operacyjnego ?Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw lata 2004-2006?; priorytet 2: ?Bezpośrednie wsparcie przedsiębiorstw?; poddziałanie 2.2.1 ?Wsparcie dla przedsiębiorstw dokonujących nowych inwestycji?. Na podstawie umowy o dofinansowanie projektu ?(?)? z 5 października 2005 r. zawartej pomiędzy Ministerstwem Gospodarki a Wnioskodawcą została przyznana Spółce dotacja w wysokości 1.868.143,00 zł, co stanowi 4,56% całości inwestycji. Wartość projektu wynikająca z umowy wynosi 40.932.765,00 zł. Wydatki składające się na ww. projekt zostały ujęte w księgach Spółki, z punktu widzenia ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jako:

  • środki trwałe, oraz
  • koszty leasingu operacyjnego (bilansowo jako leasing finansowy).

W dniu 17 listopada 2008 r. Wnioskodawca otrzymał fizycznie na rachunek bankowy kwotę 155.025,14 zł będącą pierwszą transzą dotacji. Otrzymanie pozostałych transz ma nastąpić do końca roku 2008.

Całkowite zakończenie projektu objętego częściowo dotacją planowane jest na koniec roku 2008, natomiast na dzień 14 października 2008 r. zdecydowana część zadań inwestycyjnych została ukończona.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Spółka może dokonać całkowitego odliczenia podatku naliczonego od zakupów sfinansowanych częściowo z przyznanej dotacji, które zaliczone zostały do środków trwałych lub stanowią przedmiot umowy leasingu operacyjnego...

Zdaniem Wnioskodawcy, z treści art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 z 2004 r. poz. 535 ze zm.) wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko wówczas, gdy zakup towarów lub usług związany jest z faktycznie dokonanymi czynnościami opodatkowanymi. W przypadku, gdy dany zakup związany jest jednocześnie z czynnościami opodatkowanymi i zwolnionymi od opodatkowania, prawo do odliczenia przysługuje tylko w zakresie, w jakim zakup ten służy czynnościom opodatkowanym.

Z brzmienia art. 88 ust.1 pkt 2 ww. ustawy wynika, że obniżenie kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego. Zgodnie z art. 88 ust. 3 ww. ustawy, z ograniczenia zawartego w art. 88 ust. 1 pkt 2 powołanej ustawy wyłączono między innymi wydatki związane z nabyciem towarów i usług, o których mowa w art. 87 ust. 3 ustawy, tj. towarów i usług, które na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i podatku dochodowym od osób prawnych uznane zostały u podatnika za środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne podlegające amortyzacji. Ograniczenie, o którym mowa nie dotyczy zatem wydatków związanych z nabyciem towarów i usług zaliczonych do środków trwałych podlegających amortyzacji.

W świetle powyższego ? w ocenie Spółki ? odliczanie podatku naliczonego od zakupów finansowanych dotacjami jest możliwe w przypadku, gdy istnieje związek zakupu ze sprzedażą opodatkowaną lub opodatkowaną i zwolnioną. Odliczenie przysługuje także w przypadku, gdy przedmiotem zakupu są towary i usługi, które na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i podatku dochodowym od osób prawnych uznane zostały przez podatnika za środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne podlegające amortyzacji, bądź takie, które zaliczane są przez podatnika do środków trwałych jednak nie podlegają amortyzacji, zgodnie z przepisami o podatku dochodowym, jeżeli fakt ten pozostaje w ścisłym związku ze zwolnieniem od tego podatku.

Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy sfinansowanie w części zakupu środków trwałych dotacją lub też otrzymanie zwrotu w części wydatków poniesionych na zakup środka trwałego nie wpływa na prawo odliczenia podatku VAT zawartego w cenie nabycia środka trwałego. Dlatego też Spółka może w całości skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów związanych z przeprowadzoną inwestycją.

W odniesieniu do wydatków sfinansowanych leasingiem operacyjnym Wnioskodawca zalicza całość czynszów leasingowych do kosztów podatkowych w latach 2005 - 2008 w momencie otrzymania faktury. Wynika to z faktu, iż zgodnie z pismem Podsekretarza Stanu Ministerstwa Finansów z dnia 30 sierpnia 2006 r. nr DD6-8213-8/06/DZ/412, dotacja odpowiadająca udziałowi kosztów leasingu w kosztach ogółem, podlegających refundacji, stanowiła przychód podatkowy w momencie wpływu środków na konto bankowe, tj. w roku 2006. Tym samym do zakupów finansowanych leasingiem operacyjnym nie ma zastosowania unormowanie zawarte w art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124.


W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 cyt. wyżej ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu ? z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.


Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Tym samym wskazana zasada wyłącza możliwość dokonywania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które są wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.

Natomiast w treści art. 88 powołanej ustawy, ustawodawca wskazał czynności, w odniesieniu do których nie stosuje się obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego oraz przypadki, w których faktury i dokumenty celne nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego. I tak, w myśl ust. 1 pkt 2 wskazanego artykułu, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Jednakże stosownie do przepisu art. 88 ust. 3 pkt 1 i pkt 2 ustawy o VAT, cytowany wyżej przepis art. 88 ust. 1 pkt 2 nie dotyczy:

  1. wydatków związanych z nabyciem towarów i usług, o których mowa w art. 87 ust. 3, oraz z nabyciem gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów;
  2. wydatków związanych z nabyciem towarów i usług zaliczanych u podatnika do środków trwałych niepodlegających amortyzacji, zgodnie z przepisami o podatku dochodowym, jeżeli fakt ten pozostaje w ścisłym związku ze zwolnieniem od tego podatku.


Literalne brzmienie cyt. wyżej przepisów wskazuje, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn.:

  • odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług,
  • towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych,
  • wydatki poniesione na zakup towarów i usług stanowią koszty uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym (z wyjątkami wskazanymi w art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT).

Z powyższego jednoznacznie wynika, że przepisy ustawy o VAT nie wiążą prawa do odliczenia podatku ze źródłem pochodzenia środków finansowych przeznaczonych na zakup towarów i usług, przy nabyciu których podatek został naliczony. A zatem dla ustalenia prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego bez znaczenia pozostaje źródło pochodzenia środków finansowych na pokrycie ww. wydatków.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca realizuje inwestycję polegającą na rozbudowie fabryki obrabiarek oraz budowie nowego centrum sprzedaży i serwisu. W związku z powyższym Zainteresowany ponosi wydatki inwestycyjne, które po przyjęciu inwestycji do użytkowania stanowią podstawę odpisów amortyzacyjnych i z punktu widzenia ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w księgach Spółki ujęte zostały jako środki trwałe oraz koszty leasingu operacyjnego.

Na pokrycie części wydatków związanych z ww. inwestycją Wnioskodawca otrzymał dotację z sektorowego programu operacyjnego.

Z danych przedstawionych przez Wnioskodawcę nie wynika, by oprócz działalności opodatkowanej podatkiem VAT Spółka wykonywała także czynności zwolnione od podatku lub niepodlegające opodatkowaniu.

Mając na względzie powyższe stwierdzić należy, że w odniesieniu do wydatków poniesionych przez Wnioskodawcę na realizację inwestycji sfinansowanych częściowo z dotacji i zaliczonych do środków trwałych podlegających amortyzacji ? na podstawie art. 86 ust. 1 w zw. z art. 88 ust. 1 pkt 2 i ust. 3 pkt 1 i pkt 2 ? Spółce będzie przysługiwało pełne prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Natomiast w zakresie odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupami sfinansowanymi częściowo z przyznanej dotacji, które stanowią przedmiot umowy leasingu operacyjnego Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku pod warunkiem nie wystąpienia przesłanek negatywnych wskazanych w art. 88 ustawy o VAT.

Należy podkreślić, że w związku z wejściem w życie z dniem 1 grudnia 2008 r. (z wyjątkami określonymi w art. 15 tej ustawy) ustawy z dnia 7 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1320), przepis art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy został uchylony.

Od dnia 1 grudnia 2008 r. ustawa o podatku od towarów i usług nie uzależnia zatem prawa do odliczenia podatku naliczonego od zaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

Ponadto, w sprawie będącej przedmiotem zapytania należy zwrócić uwagę, iż analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez Wnioskodawcę.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje

IPPP1-443-273/09-4/MP, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika