Czy Wnioskodawca postąpił prawidłowo dokonując obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku (...)

Czy Wnioskodawca postąpił prawidłowo dokonując obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na podstawie faktury VAT otrzymanej od Gminy za korzystanie z gruntu za okres od 01 marca 1998 r. do 29 lutego 2008 r. oraz dokonując rozliczenia podatku VAT w kwocie 8.828,60 zł z podatkiem należnym w miesiącu otrzymania faktury?


W odpowiedzi na wezwanie Spółki z o.o. Przedsiębiorstwo, z dnia 14 sierpnia 2008 r. (data wpływu do Biura KIP w Lesznie: 18 sierpnia 2008 r.) do usunięcia naruszenia prawa poprzez zmianę indywidualnej pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 29 lipca 2008 r. znak ILPP1/443-440/08-4/AI, złożone na podstawie art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów wyjaśnia, co następuje.


W wyniku ponownej analizy sprawy, z uwzględnieniem zarzutów przytoczonych w wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa, stwierdzono podstawę do zmiany ww. indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego.


Uzasadnienie:


W dniu 18 sierpnia 2008 r. do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie wpłynęło pismo Spółki z o.o. z dnia 14 sierpnia 2008 r. W piśmie tym Podatnik wzywa Ministra Finansów do usunięcia naruszenia prawa w związku z wydaniem interpretacji indywidualnej z dnia 29 lipca 2008 r. znak ILPP1/443-440/08-4/AI.


W dniu 28 kwietnia 2008 r. Spółka złożyła wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów oraz podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zainteresowany zawarł we wniosku dwa pytania. Pierwsze z nich dotyczyło zaliczenia wydatków poniesionych z tytułu opłaty za bezumowne korzystanie z gruntu (działki) do kosztów uzyskania przychodów. Drugie pytanie odnosiło się do określenia prawa Spółki do pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony, związany z przedmiotowymi wydatkami oraz momentu jego realizacji.

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów wydał interpretację indywidualną przepisów prawa podatkowego w dniu 29 lipca 2008 r. nr ILPP1/443-440/08-4/AI w zakresie podatku od towarów i usług oraz w dniu 28 lipca 2008 r. nr ILPB3/423-256/08-4/MM, w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, w których uznał stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe.

W wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa Spółka nie zgadza się z rozstrzygnięciem zawartym w powyższych interpretacjach, w których stwierdzono, iż wydatek poniesiony z tytułu opłaty za bezumowne korzystanie z gruntu (działki) nie stanowi kosztu uzyskania przychodów Spółki, tym samym Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu bezumownego korzystania z gruntu na podstawie otrzymanej w kwietniu 2008 r. faktury VAT.


Dotychczasowy przebieg sprawy:


W dniu 28 kwietnia 2008 r. Spółka z o.o. złożyła wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu bezumownego korzystania z gruntu w okresie od 1 marca 1998 r. do 30 kwietnia 2008 r. na podstawie faktury VAT otrzymanej w kwietniu 2008 r.


We wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca (Spółka) od dnia 12 marca 2001 r. jest właścicielem zabudowanej nieruchomości we Wrocławiu o łącznej powierzchni 1.398m#178;, składającej się z trzech działek oznaczonych geodezyjnie jako działki 5/X, 5/Y, 5/Z. Do tego dnia Spółka była użytkownikiem wieczystym tej nieruchomości. Działka 5/Z o powierzchni 1.388m#178; zabudowana jest zabytkowym budynkiem. Część niezabudowaną działki stanowią teren utwardzony i trawniki. Na niezabudowanych działkach 5/X i 5/Y również znajdują się trawniki. Do dnia 30 kwietnia 2003 r. budynek przeznaczony był w części na siedzibę Wnioskodawcy. Obecnie budynek zajęty jest na cele mieszkalne osób fizycznych i wynajęty najemcom prowadzącym działalność gospodarczą.

Do działki 5/X przylega nieruchomość gruntowa o powierzchni 949m#178;, oznaczona geodezyjnie jako działka 5/A, której właścicielem jest Gmina. Część tej działki stanowi teren utwardzony, wykorzystywany jako miejsca parkingowe dla pracowników w czasie pracy, klientów Spółki i dla najemców Spółki prowadzących działalność gospodarczą. Na pozostałej części działki znajdują się drzewa i trawniki przyozdabiające całość nieruchomości. Na działce 5/A znajdują się budowle ? lampy i maszty, ujęte w ewidencji środków trwałych Spółki. Na wszystkich działkach, w tym również na działce 5/A, Wnioskodawca wykonuje czynności porządkowe, których celem jest utrzymanie posesji w należytym stanie. Z obowiązku w podatku od nieruchomości za działki 5/X, 5/Y, 5/Z i 5/A Wnioskodawca wywiązuje się wobec Gminy, wykazując powierzchnię gruntów z tych działek w deklaracjach na podatek od nieruchomości od roku 2001.

Wydział Mienia Komunalnego i Skarbu Państwa Urzędu Miejskiego Wrocławia pismem z dnia 29 lutego 2008 r., nr (?) poinformował Spółkę o naliczeniu opłaty za bezumowne korzystanie z działki 5/A, przyjmując do wyliczeń powierzchnię 920m#178; działki ? jako powierzchnię faktycznie użytkowaną. Opłata została naliczona za okres od dnia 01 marca 1998 r. do dnia 29 lutego 2008 r. w wysokości 40.130 zł netto plus obowiązujący podatek VAT w wysokości 8.828,60 zł. We wskazanym okresie Spółka nie wnosiła dotychczas do Gminy żadnych opłat za korzystanie z działki 5/A i nie dysponowała też żadnym tytułem prawnym. W przedmiotowym piśmie Gmina ustaliła opłatę miesięczną za dalsze korzystanie przez Wnioskodawcę z 920m#178; powierzchni działki 5/A począwszy od dnia 01 marca 2008 r. w wysokości 600 zł netto plus obowiązujący podatek VAT w wysokości 132 zł. Opłata taka za miesiąc marzec i kwiecień 2008 r. została przez Wnioskodawcę uregulowana na podstawie otrzymanych faktur VAT w wysokości 732 zł brutto za każdy miesiąc.

W dniu 14 kwietnia 2008 r. Spółka otrzymała z Wydziału Mienia Komunalnego i Skarbu Państwa Urzędu Miejskiego Wrocławia fakturę VAT dotyczącą opłaty za korzystanie z gruntu za okres od 01 marca 1998 r. do 29 lutego 2008 r. w kwocie netto 40.130 zł, z wykazanym podatkiem VAT w kwocie 8.828,60 zł ? data wystawienia faktury i data sprzedaży ? 07 kwietnia 2008 r. Kwota wynikająca z faktury ? 48.958,60 zł zostanie zapłacona przez Spółkę na rachunek Gminy do dnia 30 kwietnia 2008 r., tj. zgodnie z terminem wymagalności.

Faktura ujęta została w księgach rachunkowych w kosztach miesiąca kwietnia 2008 r. w kwocie 40.130 zł, a podatek naliczony w kwocie 8.828,60 wykazany został do rozliczenia z podatkiem należnym w miesiącu kwietniu 2008 r.

Rokiem podatkowym w Spółce jest rok kalendarzowy.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Wnioskodawca postąpił prawidłowo dokonując obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na podstawie faktury VAT otrzymanej od Gminy za korzystanie z gruntu za okres od 01 marca 1998 r. do 29 lutego 2008 r. oraz dokonując rozliczenia podatku VAT w kwocie 8.828,60 zł z podatkiem należnym w miesiącu otrzymania faktury...

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka może zrealizować prawo do odliczenia podatku naliczonego w kwocie 8.828,60 zł. z otrzymanej faktury VAT, gdyż wydatek za korzystanie z gruntu należącego do Gminy, zaliczony przez Spółkę do kosztów uzyskania przychodów w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, uprawnia do odliczenia podatku naliczonego na ogólnych zasadach.

W okresie objętym opłatą za korzystanie z gruntu, Spółka wykonywała czynności w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego i czynności w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.

Podatek naliczony od opłaty za korzystanie z gruntu z faktury VAT dotyczy kategorii zakupów, których nie można przypisać w całości lub w części do określonego rodzaju sprzedaży. W tej sytuacji kwota podatku należnego w miesiącu otrzymania faktury jest zmniejszona o kwotę podatku naliczonego z otrzymanej faktury zgodnie z proporcją ustaloną na podstawie obrotu osiągniętego w roku ubiegłym.

W wydanej w dniu 29 lipca 2008 r. interpretacji indywidualnej Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu ? działając w imieniu Ministra Finansów na mocy upoważnienia wynikającego z § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) ? uznał stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe.


W interpretacji indywidualnej dokonano analizy przepisów prawa podatkowego, w szczególności: art. 86 ust. 1, ust. 2 i ust. 10 oraz art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).

W świetle art. 86 ust. 1 cyt. ustawy tut. Organ wyjaśnił, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikowi podatku od towarów i usług i dotyczy podatku naliczonego wynikającego z dokumentów zakupów towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika.

W dalszej części rozważań, tut. Organ zwrócił uwagę, iż przepis art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT przewiduje również sytuacje, w których podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów usług, pomimo tego, że spełnia on generalne przesłanki upoważniające go do obniżenia kwoty podatku należnego.


Wobec powyższego w przedmiotowej sprawie istotne było określenie, czy Wnioskodawca spełnia warunki zawarte w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT oraz czy wydatek poniesiony z tytułu opłaty za bezumowne korzystanie z gruntu stanowi ? stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ? koszt uzyskania przychodów.


Przedmiotowa interpretacja została wydana w oparciu o rozstrzygnięcie zawarte w interpretacji podatku dochodowego od osób prawnych, w której stwierdzono, iż opisane wydatki nie stanowią kosztu uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.).


Interpretacja została skutecznie doręczona w dniu 4 sierpnia 2008 r.


W dniu 18 sierpnia 2008 r. (data stempla pocztowego: 14 sierpnia 2008 r.) do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, wpłynęło wezwanie do usunięcia naruszenia prawa poprzez uchylenie interpretacji indywidualnej z dnia 29 lipca 2008 r., nr ILPP1/443-440/08-4/AI.


Treść zarzutów zawartych w wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa:

W wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa Spółka zarzuca naruszenie art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w związku z błędną interpretacją art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.).

Spółka kategorycznie nie zgadza się ze stanowiskiem zawartym w przedmiotowej interpretacji. Zdaniem Spółki, wykładnia przepisów prawa podatkowego dokonana przez tut. Organ jest niespójna i narusza zasadę zaufania podatników do organów administracyjnych.

Strona wskazuję, iż z jednej strony tut. Organ zgadza się ze Spółką, iż korzystanie z gruntu odbywało się za zgodą Gminy, a jedynie opłata za korzystanie z tego gruntu została naliczona w terminie późniejszym, z drugiej strony natomiast powołuje się na interpretację w podatku dochodowym od osób prawnych, w której wynagrodzenie dla Gminy zostało uznane za świadczenie odszkodowawcze i w związku z tym wyłączone z kosztów uzyskania przychodów. Tym samym Spółka wskazuje, iż korzystanie z działki 5/A ma charakter rozliczeniowy i stanowi zapłatę za faktyczne użytkowanie przedmiotowego terenu.

W wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa Wnioskodawca opisuje ponownie stan faktyczny, podkreślając, iż korzystanie z działki odbywało się na zasadzie dorozumianej umowy.

Spółka zaznacza, iż opłata naliczona przez Gminę odnosi się do okresu użytkowania przez Spółkę działki 5/A.

Wynagrodzenie dotyczy wyłącznie opłaty za korzystanie z nieruchomości, naliczonej przez Gminę, zgodnie z cenami obowiązującymi na jej terenie. Do wynagrodzenia nie zostały doliczone odsetki za zwłokę związane z późniejszym uregulowaniem płatności z tytułu użytkowania gruntu w okresie od 01.03.1998 r. do 09.02.2008 r. Gmina wystawiła fakturę tytułem opłaty za korzystanie z gruntu.

Dlatego, zdaniem Spółki, zapłacone wynagrodzenie ma charakter czysto rozliczeniowy i wyklucza to uznanie tej opłaty za odszkodowanie.

Wnioskodawca wskazuje, iż nie działał wbrew woli Gminy, ani na jej szkodę. Brak pisemnej umowy pomiędzy stronami ? według Spółki ? nie może być powodem niezaliczenia do kosztów uzyskania przychodów opłaty za korzystanie z gruntu.

Zainteresowany przywołuje treść art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych i zaznacza jednocześnie, iż żaden z przepisów regulujący zasady opodatkowania podatkiem dochodowym nie uzależnia prawa do uwzględnienia kosztów uzyskania przychodów od ważności umowy cywilnoprawnej, na podstawie której wydatek został faktycznie poniesiony (zapłata lub inna forma realizacji zobowiązania).

Dla potwierdzenia swojego stanowiska Wnioskodawca powołuje się na następujące wyroki WSA, a mianowicie:

  • z dnia 19 maja 2005 r., sygn. akt I SA/Wr 2743/2001,
  • z dnia 10 maja 2005 r., sygn. akt III SA 3415/2003.

Spółka wskazuje, iż działka 5/A wykorzystywana była i jest w celu osiągnięcia przychodu, a ponadto podkreśla, iż w świetle przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych, opłata za korzystanie z gruntu bez tytułu prawnego nie znajduje się w katalogu wydatków nie uznawanych za koszty uzyskania przychodów.

Ponadto Wnioskodawca powołuje się na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu z dnia 30 maja 2007 r., nr PF-II/41171-0005/07/KJ oraz postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego Poznań-Grunwald z dnia 23 sierpnia 2007 r., nr AD/423-16/2007.


W wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa Wnioskodawca ostatecznie stwierdza, iż pomiędzy nim a Gminą istniała dorozumiana umowa dotycząca możliwości korzystania z działki 5/5. Wystawiona faktura VAT bezpośrednio dotyczy wynagrodzenia z tytułu tej usługi i ma charakter rozliczeniowy a nie odszkodowawczy.


Odpowiedź na zarzuty:


W odpowiedzi na powyższe zarzuty tut. Organ zmienia swoje stanowisko zawarte w indywidualnej interpretacji z dnia 29 lipca 2008 r. znak ILPP1/443-440/08-4/AI i stwierdza co następuje.

Zasady obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego reguluje art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zgodnie z którym w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Z powyższego przepisu wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikowi podatku od towarów i usług i dotyczy podatku naliczonego wynikającego z zakupów towarów i usług wykorzystywanych do dokonywania czynności opodatkowanych. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika.

Stosownie do przepisu art. 86 ust. 10 pkt 1 powołanej ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2 ? 4 oraz ust. 11, 12, 16, 18. Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w ww. terminie ? w myśl art. 86 ust. 11 cyt. ustawy ? może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za następny okres rozliczeniowy.

W treści art. 88 powołanej ustawy ustawodawca wskazał czynności, w odniesieniu do których nie stosuje się obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego oraz przypadki, w których faktury i dokumenty celne nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego. I tak w myśl ust. 1 pkt 2 wskazanego artykułu, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w okresie od 01 marca 1998 r. do 29 lutego 2008 r. korzystał bezumownie z gruntu należącego do Gminy, na cele związane z prowadzoną działalnością. Wnioskodawca nie dysponował tytułem prawnym i nie dokonywał opłat za korzystanie z gruntu. Jedyną opłatą był podatek od nieruchomości.

W lutym 2008 r. Wydział Mienia Komunalnego i Skarbu Państwa Urzędu Miejskiego dokonał wyliczenia miesięcznej kwoty (opłaty) za korzystanie z gruntu i tym samym wystawił fakturę za bezumowne korzystanie z gruntu za okres 10 lat.

Termin zapłaty za fakturę przypadł na 30 kwietnia 2008 r., dlatego faktura ujęta została w księgach rachunkowych w kosztach miesiąca kwietnia 2008 r., jak również rozliczenie podatku VAT nastąpiło w miesiącu kwietniu.

Z powyższego wynika, iż Gmina przyzwalała Wnioskodawcy na korzystanie z gruntu, jedynie opłata za korzystanie z tego gruntu została naliczona w terminie późniejszym.

Zatem prawo do odliczenia przysługuje na zasadach ogólnych (pod warunkiem, że poniesione wydatki, w myśl przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów).

Ponieważ wydatki, o których mowa w złożonym wniosku (opłaty za bezumowne korzystanie z gruntu), stanowią koszt uzyskania przychodu, co zostało przesądzone w odpowiedzi na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa udzielonej przez Ministra Finansów znak ILPB3/423W-59/08-2/MT i mają związek z działalnością Wnioskodawcy, podatek naliczony zawarty w fakturze dokumentującej te wydatki będzie mógł pomniejszyć podatek należny (o ile nie występują inne wyłączenia wynikające z treści art. 88 tej ustawy).

Na zmienioną niniejszym aktem pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie z dnia 29 lipca 2008 r. znak ILPP1/443-440/08-4/AI Stronie przysługuje prawo wniesienia skargi z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenie niniejszej odpowiedzi (art. 53 § 2 ww. ustawy) za pośrednictwem organu, który wydał interpretację (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika