Usługi świadczone przez Wnioskodawczynię, które sklasyfikowane są w załączniku nr 4 do ustawy (...)

Usługi świadczone przez Wnioskodawczynię, które sklasyfikowane są w załączniku nr 4 do ustawy poz. 7 i poz. 9, korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 27 października 2008 r. (data wpływu 5 listopada 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 listopada 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni jako osoba fizyczna od dnia 3 marca 2008 r. prowadzi działalność gospodarczą, w ramach której świadczy usługi szkoleniowe (PKD 2007: 85.59.B, Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane; PKD 2004: 80.42), z zakresu rozwoju kompetencji społecznych, zarządzania jakością i organizacją pracy. Poza tym od niedawna oferuje również nowe usługi ? poradnictwo zawodowe i poradnictwo edukacyjne. Wymienione usługi Zainteresowana najczęściej wykonuje za zlecenie Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie, a klientami są przede wszystkim osoby długotrwale bezrobotne.

W ramach tych działań wykonuje ona następujące czynności:

  • analizę i zwiększenie wiedzy dotyczącej zasobów i braków klienta,
  • testy preferencji zawodowych w celu uzupełnienia braków edukacyjnych i kompetencyjnych,
  • dokształcenie (doedukowanie klienta) w zakresie możliwości uzupełnienia braków i zwiększenia szans na zatrudnienie,
  • naukę postawy pro aktywnej,
  • pomoc w wyborze ścieżki edukacyjnej i zawodowej (wybór szkoły, zawodu, pracy),
  • naukę w zakresie przygotowania planu działania.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy usługi poradnictwa zawodowego, społecznego oraz edukacyjnego objęte są przedmiotowym zwolnieniem od podatku VAT, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawczyni, w myśl art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy o VAT. W poz. 7 tego załącznika wymienione są usługi w zakresie edukacji o symbolu PKWiU ex 80, natomiast w poz. 8 wyżej wspomnianego załącznika wymienione są usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej, z wyłączeniem usług weterynaryjnych o symbolu PKWiU ex 85.

Zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy o VAT, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji z wyjątkiem usług elektronicznych.

W myśl § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 89, poz. 844 z późn. zm.), dla celów podatkowych nadal stosuje się PKWiU wprowadzone rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 16 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.).

Każdy podatnik zobowiązany jest do prawidłowego zdefiniowania czynności, które wykonuje i zidentyfikowania ich na podstawie klasyfikacji statystycznych (PKWiU), wydanych w oparciu o przepisy o statystyce publicznej.

Klasyfikacja czynności sprzedaży usług powinna nastąpić na podstawie przepisów o statystyce publicznej, zgodnie z obowiązującą Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług. Sklasyfikowanie świadczonych usług pozwala na określenie obowiązującej stawki podatku od towarów i usług.

Urząd Statystyczny w dniu 30 września 2008 r. dokonał, zgodnie z zasadami metodycznymi PKWiU, pisemnej klasyfikacji usług świadczonych przez Zainteresowaną jako:

  • PKWiU 80.42.20 ?Usługi w zakresie pozostałych form kształcenia? - w przypadku, gdy czynnik edukacyjny jest przeważający,
  • PKWiU 85.32.15 ?Usługi pomocy społecznej związane z przystosowaniem zawodowym? w przypadku, gdy dominuje czynnik społeczny.

W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawczyni, świadczone usługi - poradnictwo zawodowe i edukacyjne zakwalifikowane do grupowania 80 oraz 85 są według PKWiU zwolnione od podatku od towarów i usług.

W sytuacji, gdy jako podatnikowi przysługuje Zainteresowanej zwolnienie od podatku od towarów i usług zgodnie z załącznikiem nr 4 do ustawy o VAT, gdzie wymieniona jest cała grupa 80 oraz 85, przyjęcie odmiennego stanowiska, ze względu na to, iż jako podatnik działa na podstawie przepisów o działalności gospodarczej i nie podlega przepisom o systemie oświaty, powinna stosować stawkę 22%, jest niesłuszne.

Art. 43 ustawy o VAT, wprowadza do konstrukcji VAT kategorię zwolnień o charakterze przedmiotowym.

Wymienione w tym przepisie czynności są zasadniczo zwolnione od VAT, niezależnie od tego, kto ich dokonał. Należy przy tym pamiętać, że zwolnienie przedmiotowe dotyczy wyłącznie czynności podlegających opodatkowaniu, wymienionych w art. 5 ustawy o VAT. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 tej ustawy, zwolnieniu podlegają usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy, zarówno wtedy, gdy są świadczone, jak i wtedy, gdy są nabywane. Katalog zwolnień oparty jest na liście zwolnień określonych w art. 132 Dyrektywy w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej. Zarówno Dyrektywa jak i ustawa o VAT wprowadzają do katalogu zwolnień usługi w zakresie edukacji, czyli świadczenie lub nabywanie takich usług (w przypadku, gdy podatnikiem jest nabywca usługi), które są zwolnione od VAT, bez względu na charakter podmiotu świadczącego. Nie ma tu więc znaczenia fakt, że Wnioskodawczyni nie podlega przepisom o systemie oświaty.

W konsekwencji na gruncie opisanego stanu faktycznego Zainteresowana stoi na stanowisku, że świadczenie usług poradnictwa (w tym poradnictwo zawodowe, edukacyjne, społeczne) jest zwolnione od podatku VAT (art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (?).

Stosownie natomiast do treści art. 8 ust. 3, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji (?).

Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym, istotnym w przedmiotowej sprawie jest właściwe zaklasyfikowanie do odpowiedniego symbolu PKWiU wykonywanych przez Wnioskodawczynię usług.

Jak stanowi art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W załączniku tym, stanowiącym wykaz usług zwolnionych od podatku, w pozycji 7 wskazano usługi z grupowania PKWiU ex 80 ?Usługi w zakresie edukacji?, natomiast w pozycji 9 wymieniono usługi z grupowania PKWiU ex 85 ?Usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej, z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU 85.2)?.

Użycie przez ustawodawcę ?ex? przy grupowaniu PKWiU, oznacza, że dotyczy ono tylko danej usługi z danego grupowania.

We wniosku Zainteresowana wskazała, iż w ramach prowadzonej działalności wykonuje analizę i zwiększenie wiedzy dotyczącej zasobów i braków klienta, testy preferencji zawodowych w celu uzupełnienia braków edukacyjnych i kompetencyjnych, dokształcenie (doedukowanie klienta) w zakresie możliwości uzupełnienia braków i zwiększenia szans na zatrudnienie, naukę postawy pro aktywnej, pomoc w wyborze ścieżki edukacyjnej i zawodowej (wybór szkoły, zawodu, pracy), naukę w zakresie przygotowania planu działania.

Zgodnie z klasyfikacją dokonaną przez Urząd Statystyczny, świadczone przez nią usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 80.42.20 ?Usługi w zakresie pozostałych form kształcenia? - w przypadku, gdy czynnik edukacyjny jest przeważający, oraz grupowaniu 85.32.15 ?Usługi pomocy społecznej związane z przystosowaniem zawodowym? ? w przypadku, gdy dominuje czynnik pomocy społecznej. Zatem, należy stwierdzić, iż w obu wskazanych przypadkach usługi świadczone przez Wnioskodawczynię korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy (poz. 7 i poz. 9 załącznika nr 4 do ustawy).

Tut. Organ informuje, że Minister Finansów nie jest uprawniony do klasyfikacji usług, w związku z tym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o wskazane przez Zainteresowaną grupowania statystyczne.

Ponadto, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1320), od dnia 1 grudnia 2008 r., zmianie uległ przepis art. 8 ustawy. Natomiast z dniem 1 stycznia 2009 r. weszło w życie rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293).


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika