Stawka podatku dla usług:- opracowania dokumentacji projektowej PKWiU 74.20- budowlanych PKWiU 45- remontu (...)

Stawka podatku dla usług:
- opracowania dokumentacji projektowej PKWiU 74.20
- budowlanych PKWiU 45
- remontu stolarki okiennej PKWiU 95.52.12-00.00

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 5 listopada 2008 r. (data wpływu 10 listopada 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 13 stycznia 2009 r. (data wpływu 16 stycznia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usługi opracowania dokumentacji projektowej ? jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 10 listopada 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usługi opracowania dokumentacji projektowej. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 13 stycznia 2009 r. (data wpływu 16 stycznia 2009 r.) o brakujące informacje dotyczące stanu faktycznego oraz o dodatkową opłatę.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Zamawiający ogłosił przetarg nieograniczony (ogłoszenie ukazało się w Biuletynie Zamówień Publicznych) na opracowanie dokumentacji projektowej oraz wykonanie remontu elewacji, stolarki okiennej i pokrycia dachów budynku hali. Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia obejmował: opracowanie dokumentacji projektowej (PKWiU 74.20) wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę i wykonanie robót budowlanych (PKWiU 45):

  1. remont stolarki okiennej powyżej poziomu 4,00 m,
  2. naprawa, reprofilacja i zabezpieczenie betonu na elewacji,
  3. wzmocnienie pierścienia rozciąganego pod kopułą żebrową,
  4. wymiana warstw pokrycia dachów powyżej 4,00 m,
  5. wymiana rur spustowych do obróbek blacharskich powyżej poziomu 4,00 m,
  6. remont drabin włazowych, pomostu kopuły i masztu flagowego,
  7. wymiana instalacji odgromowej,
  8. wymiana szklenia stolarki okiennej do poziomu 4,00 m.


Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia oraz wymagania stawiane do niego opisany został m.in. w wyciągu z dokumentacji konserwatorskiej stolarki okiennej hali. Hala jest zabytkiem wpisanym do rejestru zabytków. Urząd Miejski ? Miejski Konserwator Zabytków stwierdził, że przedmiotowa ??hala (?) stanowi wybitne dzieło architektoniczne i konstrukcyjne, czyli posiada bardzo dużą wartość historyczną oraz artystyczną, a także użytkową. To wszystko spowodowało, że uznana została zabytkiem podlegającym bezwzględnej ochronie i opiece. Ponadto, jako szczególny zabytek architektoniczny, została wpisana na Listę Światowego Dziedzictwa Kultury UNESCO. Te fakty decydują o konieczności zachowania autentycznej substancji, do której należy także stolarka okienna (?)?.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy dla opracowania dokumentacji projektowej należy zastosować podstawową 22% stawkę podatku...


Zdaniem Wnioskodawcy, dla opracowania dokumentacji projektowej należy zastosować podstawową 22% stawkę VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).

Art. 2 pkt 6 ustawy stanowi, że przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (?).

Z przepisu art. 8 ust. 3 ustawy wynika, iż usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.


Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług.

Stosownie do treści przepisu art. 41 ust. 1 ustawy, podstawowa stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział trzy stawki preferencyjne: 7%, 3%, 0% oraz zwolnienie od podatku.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca świadczy usługi polegające na opracowywaniu dokumentacji projektowej, które zostały przez niego sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w grupowaniu 74.20.


Ustawodawca ani w załącznikach do ustawy ani w rozporządzeniach do niej nie uwzględnił zwolnień czy też stawek preferencyjnych dla usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 74.20.


Reasumując, usługi opracowywania dokumentacji projektowej, sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 74.20, podlegają opodatkowaniu podstawową 22% stawką podatku od towarów i usług.

Podkreślić należy, że organy podatkowe nie są właściwe do klasyfikowania wyrobów i usług do odpowiednich grupowań statystycznych. Do określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem wykonywanych czynności oraz prawidłowym zaklasyfikowaniem tych czynności do właściwych grupowań statystycznych, obowiązany jest podatnik. W związku z powyższym, tut. Organ podatkowy w wydanej interpretacji odniósł się do klasyfikacji statystycznej usługi podanej przez Wnioskodawcę we wniosku.

Informuje się, iż z dniem 1 grudnia 2008 r. (z wyjątkami określonymi w art. 15 tej ustawy) weszła w życie ustawa z dnia 7 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1320), zgodnie z którą zmianie uległo brzmienie art. 8 ust. 3.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Ponadto informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usługi opracowania dokumentacji projektowej.

Wniosek w części dotyczącej stawki podatku dla robót budowlanych został rozstrzygnięty w odrębnej interpretacji indywidualnej Nr ILPP2/443-1029/08-5/JK z dnia 4 lutego 2009 r.

Natomiast w części odnoszącej się do opodatkowania usług ochrony zabytków zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie Nr ILPP2/443-1029/08-6/JK z dnia 4 lutego 2009 r.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje

ILPP2/443-1029/08-5/JK, interpretacja indywidualna

ILPP2/443-1029/08-6/JK, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika