Stawka podatku dla usług:- opracowania dokumentacji projektowej PKWiU- budowlanych PKWiU - remontu stolarki (...)

Stawka podatku dla usług:
- opracowania dokumentacji projektowej PKWiU
- budowlanych PKWiU
- remontu stolarki okiennej PKWiU 95.52.12-00.00

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 5 listopada 2008 r. (data wpływu 10 listopada 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 13 stycznia 2009 r. (data wpływu 16 stycznia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla robót budowlanych ? jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 10 listopada 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla robót budowlanych. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 13 stycznia 2009 r. (data wpływu 16 stycznia 2009 r.) o brakujące informacje dotyczące stanu faktycznego oraz o dodatkową opłatę.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Zamawiający ogłosił przetarg nieograniczony (ogłoszenie ukazało się w Biuletynie Zamówień Publicznych) na opracowanie dokumentacji projektowej oraz wykonanie remontu elewacji, stolarki okiennej i pokrycia dachów budynku hali. Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia obejmował: opracowanie dokumentacji projektowej (PKWiU 74.20) wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę i wykonanie robót budowlanych (PKWiU 45):

  1. remont stolarki okiennej powyżej poziomu 4,00 m,
  2. naprawa, reprofilacja i zabezpieczenie betonu na elewacji,
  3. wzmocnienie pierścienia rozciąganego pod kopułą żebrową,
  4. wymiana warstw pokrycia dachów powyżej 4,00 m,
  5. wymiana rur spustowych do obróbek blacharskich powyżej poziomu 4,00 m,
  6. remont drabin włazowych, pomostu kopuły i masztu flagowego,
  7. wymiana instalacji odgromowej,
  8. wymiana szklenia stolarki okiennej do poziomu 4,00 m.


Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia oraz wymagania stawiane do niego opisany został m.in. w wyciągu z dokumentacji konserwatorskiej stolarki okiennej hali. Hala jest zabytkiem wpisanym do rejestru zabytków. Urząd Miejski ? Miejski Konserwator Zabytków stwierdził, że przedmiotowa ??hala (?) stanowi wybitne dzieło architektoniczne i konstrukcyjne, czyli posiada bardzo dużą wartość historyczną oraz artystyczną, a także użytkową. To wszystko spowodowało, że uznana została zabytkiem podlegającym bezwzględnej ochronie i opiece. Ponadto, jako szczególny zabytek architektoniczny, została wpisana na Listę Światowego Dziedzictwa Kultury UNESCO. Te fakty decydują o konieczności zachowania autentycznej substancji, do której należy także stolarka okienna (?)?.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy dla robót budowlanych (pkt 2 do 8) należy zastosować podstawową 22% stawkę podatku...


Zdaniem Wnioskodawcy, dla prac budowlanych należy zastosować podstawową 22% stawkę podatku VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (?).

Stosownie do treści przepisu art. 41 ust. 1 ustawy, podstawowa stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi.

Art. 41 ust. 2 ustawy wskazuje, iż dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W myśl art. 41 ust. 12 ustawy, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, tj. 7%, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się (stosownie do art. 41 ust. 12a ustawy), obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 ? wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.


Na podstawie zapisu art. 41 ust. 12b ustawy, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.


W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej ? art. 41 ust. 12c ustawy.

Ponadto, mocą § 5 ust. 1a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

  1. robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 ? wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,
  2. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

- w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Zgodnie z art. 2 pkt 12 ustawy, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Z unormowań zawartych w przytoczonych przepisach wynika zatem, iż 7% stawka podatku od towarów i usług ma zastosowanie tylko w budownictwie mieszkaniowym, zarówno objętym społecznym programem mieszkaniowym, jak i nieobjętym tym programem.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca wykonuje roboty budowlane hali, które zostały przez niego sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w grupowaniu 45, polegające na:

  • naprawie, reprofilacji i zabezpieczeniu betonu na elewacji,
  • wzmocnieniu pierścienia rozciąganego pod kopułą żebrową,
  • wymianie warstw pokrycia dachów powyżej 4,00 m,
  • wymianie rur spustowych do obróbek blacharskich powyżej poziomu 4,00 m,
  • remoncie drabin włazowych, pomostu kopuły i masztu flagowego,
  • wymianie instalacji odgromowej,
  • wymianie szklenia stolarki okiennej do poziomu 4,00 m.


W związku z tym, iż roboty budowlane będące przedmiotem wniosku nie mają związku z budownictwem mieszkaniowym, nie korzystają z preferencyjnej 7% stawki podatku od towarów i usług.


Reasumując, przedmiotowe roboty budowlane sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 45, podlegają opodatkowaniu podstawową 22% stawką podatku od towarów i usług.

Podkreślić należy, że organy podatkowe nie są właściwe do klasyfikowania wyrobów i usług do odpowiednich grupowań statystycznych. Do określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem wykonywanych czynności oraz prawidłowym zaklasyfikowaniem tych czynności do właściwych grupowań statystycznych, obowiązany jest podatnik. W związku z powyższym, tut. Organ podatkowy w wydanej interpretacji odniósł się do klasyfikacji statystycznej usługi podanej przez Wnioskodawcę we wniosku.

Tut. Organ informuje, iż od dnia 1 grudnia 2009 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), gdzie kwestie opodatkowania wg stawki 7% robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części - reguluje przepis § 6 ust. 2.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Ponadto informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla robót budowlanych.

Wniosek w części dotyczącej stawki podatku dla usługi opracowania dokumentacji projektowej został rozstrzygnięty w odrębnej interpretacji indywidualnej Nr ILPP2/443-1029/08-4/JK z dnia 4 lutego 2009 r.

Natomiast w części odnoszącej się do opodatkowania usług ochrony zabytków zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie Nr ILPP2/443-1029/08-6/JK z dnia 4 lutego 2009 r.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje

ILPP2/443-1029/08-4/JK, interpretacja indywidualna

ILPP2/443-1029/08-6/JK, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika