Czy sposób udzielania przez Wnioskodawcę pełnomocnictwa zwalnia go od obowiązku naliczania podatku (...)

Czy sposób udzielania przez Wnioskodawcę pełnomocnictwa zwalnia go od obowiązku naliczania podatku VAT od opłaty pocztowej?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 10 listopada 2008 r. (data wpływu 12 listopada 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku od opłaty pocztowej ? jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 12 listopada 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku od opłaty pocztowej.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca, od 1 września 2007 r. prowadzi działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży wysyłkowej za pośrednictwem Internetu.

Zapłaty za towar następują wyłącznie na rachunki bankowe i ewidencjonowane są na kasie fiskalnej. Zainteresowany jest podatnikiem VAT.

W opisanej aukcji wraz z opisem sprzedawanego towaru Wnioskodawca umieszcza informację następującej treści: ?Kupując (?)?. Środki przekazane na ten cel nie stanowią dochodu dla Wnioskodawcy, ponieważ kwota jaką kupujący przekazuje na koszt wysyłki jest identyczna z tą jaką uiszcza on nadając przesyłkę. Przesyłkę Zainteresowany ewidencjonuje w książce nadawczej X, gdzie oprócz danych adresata wyszczególniony jest też poniesiony koszt wysyłki.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy powyższe pełnomocnictwo oraz sposób jego udzielenia zwalnia Wnioskodawcę z obowiązku naliczania podatku VAT od opłaty pocztowej...


Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymane od kupującego na serwisie aukcyjnym upoważnienie do zawarcia umowy o usługę pocztową w imieniu i na rachunek kupującego oznacza, że sprzedający nie świadczy takiej usługi, a nabywa ją od X bezpośrednio kupujący. Nie następuje więc refaktura, a jedynie zwrot kosztów, który nie podlega opodatkowaniu VAT i nie jest ujmowany w ewidencji podatkowej. Interpretacje o tym samym zagadnieniu zostały wydatne przez Izby Skarbowe w Warszawie IP-PP1-443-616/07-2/AK a także w Bydgoszczy IPPP1/443-39/07/PS i ITPB1/415-173/07/MZ.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).

Natomiast, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (?).

W art. 43 ustawy zawarto katalog czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług. Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W załączniku tym, w poz. 2 wymienione zostały usługi świadczone przez pocztę państwową, o symbolu PKWiU 64.11. Zwolnienie to ma charakter przedmiotowo-podmiotowy co oznacza, że ma zastosowanie wyłącznie do usług pocztowych świadczonych przez powołaną do tego instytucję, jaką jest poczta państwowa.

Natomiast brak jest w przepisach podatkowych podstawy do stosowania wymienionego zwolnienia w dalszych fazach obrotu usługami (dokonywanego na zasadzie refaktury). Zgodnie z podstawową zasadą, podatnik występujący w charakterze sprzedawcy, który wysyła zamówiony przez nabywcę towar i korzysta przy tym z usług poczty państwowej, świadczy usługę pocztową na rzecz nabywcy towaru. Usługa ta nie jest jednak ze względu na świadczący ją podmiot usługą, wymienioną w poz. 2 załącznika, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, co oznacza, iż nie jest objęta zwolnieniem od podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, iż wraz z opisem towaru sprzedawanego na aukcji internetowej umieszcza informację, iż kupujący dany towar udziela sprzedającemu (Wnioskodawcy) pełnomocnictwa na jednorazowe zawarcie umowy z X na nadanie przesyłki w jego imieniu. Ponadto sprzedający oświadcza, iż kwota jaką kupujący przekazuje na koszt wysyłki jest identyczna z tą jaką uiszcza on nadając przesyłkę. Przesyłkę Zainteresowany ewidencjonuje w książce nadawczej Poczty Polskiej, gdzie oprócz danych adresata wyszczególniony jest też poniesiony koszt wysyłki.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Kwestia pełnomocnictwa została uregulowana w przepisach art. 98 ? art. 109 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r.

Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), a kwestia przedstawicielstwa w art. 95 § 1 i § 2 ww. ustawy. Zgodnie z art. 95 § 1 i § 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny, z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych albo wynikających z właściwości czynności prawnej, można dokonać czynności prawnej przez przedstawiciela. Czynność prawna dokonana przez przedstawiciela w granicach umocowania pociąga za sobą skutki bezpośrednio dla reprezentowanego. Zatem przedstawicielstwo polega na dokonywaniu czynności prawnej przez osobę fizyczną lub prawną (przedstawiciela) w imieniu innej osoby fizycznej lub prawnej (reprezentowanego) ze skutkiem prawnym dla tej innej osoby, o ile przedstawiciel działa w granicach umocowania, rozumianego jako uprawnienie do dokonania czynności prawnych, z bezpośrednim skutkiem dla reprezentowanego.

Natomiast art. 96 ustawy Kodeks cywilny stanowi, iż umocowanie do działania w cudzym imieniu może opierać się na ustawie (przedstawicielstwo ustawowe) albo na oświadczeniu reprezentowanego (pełnomocnictwo). Pełnomocnictwo udzielone do określonego rodzaju czynności będzie pełnomocnictwem rodzajowym, charakteryzującym się tym, iż w jego treści określony jest rodzaj i przedmiot czynności, do których umocowany został pełnomocnik. Jeżeli przepisy ustawy nie stanowią inaczej, forma pełnomocnictwa może być dowolna.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy, w sytuacji opisanej przez Wnioskodawcę, posiadając stosowne pełnomocnictwo od kupującego, działa w imieniu i na rzecz tego kupującego, w związku z czym podjęte przez niego w tym zakresie działania nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wykonywane są bowiem przez pocztę państwową na rzecz nabywcy, działającego przez pełnomocnika.

Z okoliczności przedstawionych przez Wnioskodawcę wynika, iż dokonanie zakupu oferowanego przez niego towaru jest niejako uwarunkowane udzieleniem jednorazowego pełnomocnictwa do działania w imieniu i na rzecz kupującego przy zawieraniu umowy z X. W świetle przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny powyższy sposób udzielenia pełnomocnictwa uznać należy za dopuszczalny, jednakże pełnomocnictwo to nie może być domniemane. Winno z niego jednoznacznie wynikać oświadczenie nabywcy o udzieleniu sprzedającemu upoważnienia do zlecenia w jego imieniu poczcie państwowej wykonania usługi przesłania przesyłki zawierającej zakupiony towar, przy czym nabywca nie może być zaskoczony udzielonym przez siebie pełnomocnictwem. Przy spełnieniu powyższego warunku, opłata za usługę, która będzie świadczona przez X, nie będzie stanowiła dla sprzedającego obrotu z tytułu dokonanej sprzedaży.

Reasumując, otrzymane pełnomocnictwo do jednorazowego zawarcia umowy z X na nadanie przesyłki w imieniu kupującego oznacza, iż Zainteresowany nie świadczy usługi podlegającej opodatkowaniu podatkiem, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. W związku z powyższym, Wnioskodawca, z tytułu pobieranej opłaty pocztowej, nie nalicza podatku od towarów i usług, oraz nie wykazuje przedmiotowych czynności w deklaracjach podatkowych.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje

ITPB1/415-173/07/MZ, interpretacja indywidualna

ITPP2/443-81/10/MD, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika