1. W jakich okresach Wnioskodawca powinien wykonać obowiązkowy przegląd techniczny? 2. Czy Zainteresowany (...)

1. W jakich okresach Wnioskodawca powinien wykonać obowiązkowy przegląd techniczny? 2. Czy Zainteresowany musi dokonać zwrotu ulgi przy zachowaniu 3 lat okresu korzystania z urządzenia oraz dokonywania obowiązkowego przeglądu technicznego na mocy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2010 r. w sprawie odliczenia i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących (Dz. U. z 2010 r. Nr 257, poz. 1733), czy na mocy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (Dz. U. z 2008 r., Nr 2012, poz. 1338)?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia ? brak daty sporządzenia (data wpływu 12 listopada 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 30 stycznia 2013 r. (data wpływu 1 lutego 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia terminu, w którym należy wykonać obowiązkowy przegląd techniczny kas o zastosowaniu specjalnym przeznaczonych do prowadzenia ewidencji przy świadczeniu usług przewozu osób i ładunków taksówkami oraz zwrotu ulgi na zakup kasy rejestrującej ? jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 listopada 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia terminu, w którym należy wykonać obowiązkowy przegląd techniczny kas o zastosowaniu specjalnym przeznaczonych do prowadzenia ewidencji przy świadczeniu usług przewozu osób i ładunków taksówkami oraz zwrotu ulgi na zakup kasy rejestrującej. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 30 stycznia 2013 r. (data wpływu 1 lutego 2013 r.), w którym doprecyzowano opis sprawy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą od 1996 r. polegającą na świadczeniu usług przewozu osób ? taksówka. Od 2004 r. Zainteresowany był zobligowany do zainstalowania kasy fiskalnej. W dniu 31 maja 2004 r. zainstalował on kasę w samochodzie służącym mu w obecnym czasie do prowadzenia działalności. W związku ze spełnieniem wymogów Wnioskodawca skorzystał z ulgi jaka mu przysługiwała na zakup urządzenia. Wraz z obowiązującymi przepisami Zainteresowany dokonywał obowiązkowego przeglądu urządzenia czyli w odpowiednim czasie zgłaszał serwisantowi potrzebę sporządzenia przeglądu. Wykonanie pierwszego przeglądu zostało datowane na dzień 5 lipca 2006 r., drugiego na dzień 20 sierpnia 2008 r. oraz ostatniego na dzień 26 sierpnia 2010 r.

Zainteresowany wskazał, iż powodem opóźnienia przy pierwszym przeglądzie była sprzedaż starego i zakup nowego samochodu co spowodowało opóźnienie w dokonaniu przeglądu kasy fiskalnej. Natomiast w przypadku drugiego odczytu kasa została uszkodzona i oddana do serwisanta co spowodowało również opóźnienie w dokonaniu przeglądu. Wszystkie ww. informacje dotyczące opóźnień w przeglądzie kasy są zawarte w serwisowej książce kasy rejestrującej i potwierdzone przez serwisanta.

Zainteresowany wskazał, iż jego problem polega na tym, że jednym z warunków prowadzenia ewidencji przy użyciu kas jest obowiązek ich zgłaszania do przeglądu technicznego u właściwego serwisanta przynajmniej co 2 lata.

Wnioskodawca nadmienił, iż posiada kasę o zastosowaniu specjalnym, czyli kasę działającą w taksówce.

W przypadku nieterminowego zgłoszenia kasy do serwisu podatnik będzie zobowiązany do zwrotu odliczonych lub zwróconych kwoty wydatkowanych na jej zakup.

Ponadto Zainteresowany wskazał, iż ostatnia sprzedaż została zaewidencjonowana na kasie w dniu 26 sierpnia 2010 r. i później działalność gospodarcza została zawieszona na okres 2 lat.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, iż powodem opóźnienia pierwszego przeglądu była sytuacja związana ze zmianą samochodu służącego do prowadzenia działalności, czyli sprzedaż starego i zakup nowego samochodu. Według informacji uzyskanej od serwisanta, tj. Zakładu Usług Komputerowych (?) termin wykonania odczytu powinien odbyć się nie później niż w 25 miesiącu od daty zainstalowania kasy. Zainteresowany wskazał, iż był przekonany, że przegląd mysi być wykonany na kasie zainstalowanej w samochodzie służącym do prowadzenia działalności, nie myśląc o jej wyinstalowaniu i zawiezieniu do serwisu. Wnioskodawca podkreślił, iż również chciał przeczekać okres jaki upłynął od sprzedaży do zakupu samochodu by uniknąć podwójnych kosztów związanych z odczytem. Podwójny koszt wynikałby z dokonania jednej opłaty za odczyt w starym samochodzie oraz kolejnej opłaty za dokonanie ponownego odczytu przy legalizacji kasy w nowym samochodzie.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. W jakich okresach Wnioskodawca powinien wykonać obowiązkowy przegląd techniczny?
  2. Czy Zainteresowany musi dokonać zwrotu ulgi przy zachowaniu 3 lat okresu korzystania z urządzenia oraz dokonywania obowiązkowego przeglądu technicznego na mocy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2010 r. w sprawie odliczenia i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących (Dz. U. z 2010 r. Nr 257, poz. 1733), czy na mocy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (Dz. U. z 2008 r., Nr 2012, poz. 1338)?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie zostały przez niego naruszone warunki związane z odliczeniem przysługującej kwoty na zakup urządzenia, z uwagi na okres wykorzystania kasy rejestrującej oraz przestrzeganie przez niego warunków technicznych związanych z wykorzystaniem tej kasy.

W ocenie Zainteresowanego, w jego przypadku opóźnienia w dokonywanych przeglądach kasy nie wynikały z jego zaniedbania tylko z przyczyn losowych.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, iż jako zwykłemu podatnikowi trudno jest mu określić prawidłowe terminy wykonania przeglądu, uważa jednak, że przy pierwszym odczycie kasy w oparciu o informacje uzyskane od serwisanta nie przekroczył on terminu, tj. 25-go miesiąca. Natomiast drugi odczyt nie był możliwy do wykonania w odpowiednim terminie ze względu na awarię kasy, która znajdowała się u serwisanta w naprawie. Ten termin mimowolnie również się przesunął. Zainteresowany wskazał, iż uważa że w tych przypadkach nie naruszył warunków mających związek z odliczeniem przysługującej mu kwoty na zakup urządzenia. Przyczyny opóźnienia w odczytach nie wynikały z jego zaniedbania lecz z przyczyn losowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Podatnicy, którzy rozpoczynają ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 90% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł (art. 111 ust. 4 ustawy).

Zatem z powyższych przepisów wynika, iż obowiązek ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas rejestrujących dotyczy tylko takich podmiotów, które dokonują sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Kasa rejestrująca to specjalne urządzenie ewidencjonujące obrót i kwoty należnego podatku, a zakup i zainstalowanie tego urządzenia wiąże się z poniesieniem pewnego obciążenia finansowego przez podatnika. Mając powyższe na uwadze, a także premiując podatników terminowo spełniających swoje ustawowe obowiązki w zakresie rozpoczęcia używania kas, ustawodawca wprowadził specjalną ulgę związaną z zakupem kasy rejestrującej.

Jednakże w myśl art. 111 ust. 6 ustawy, podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonego lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących, w przypadku gdy w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania zaprzestaną ich używania lub nie dokonują w obowiązującym terminie zgłoszenia kasy do obowiązkowego przeglądu technicznego przez właściwy serwis, a także w przypadku naruszenia warunków związanych z odliczeniem tych kwot, określonych w przepisach wydanych na podstawie ust. 7 pkt 1 i 2.

I tak, zgodnie z delegacją ustawową zawartą w art. 111 ust. 7 pkt 1 i 2 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia określił:

  • sposób, warunki i tryb odliczania od kwoty podatku należnego (zwrotu) kwoty, o której mowa ust. 4 i 5, uwzględniając obowiązki podatników związane ze składaniem deklaracji podatkowej oraz przeciwdziałanie nadużyciom związanym z wypłatą (zwrotem) tych kwot,
  • przypadki, warunki i tryb zwrotu przez podatnika kwot, o których mowa w ust. 6, oraz inne przypadki naruszenia warunków związanych z ich odliczeniem (zwrotem), powodujące konieczność dokonania przez podatnika zwrotu, mając na uwadze okres wykorzystywania kas rejestrujących, przestrzeganie przez podatników warunków technicznych związanych z wykorzystywaniem tych kas oraz konieczność zapewnienia kontroli realizacji nałożonego na podatników obowiązku zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących w przypadku naruszenia warunków związanych z odliczeniem (zwrotem) tych kwot.

W myśl § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2010 r. w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących (t. j. Dz. U. z 2013 r. poz. 163) zwanego dalej rozporządzeniem, odliczenia kwoty, o której mowa w art. 111 ust. 4 ustawy, zwanego dalej ?odliczeniem?, lub jej zwrotu można dokonać pod warunkiem:

  1. złożenia przez podatnika do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego, pisemnego zgłoszenia o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania, które podatnik zamierza stosować do tego ewidencjonowania;
  2. rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego nie później niż w obowiązujących terminach, przy użyciu kas rejestrujących nabytych w okresie, kiedy kasy te były objęte ważnym potwierdzeniem ministra właściwego do spraw finansów publicznych, że kasy te spełniają funkcje wymienione w art. 111 ust. 6a ustawy oraz kryteria i warunki techniczne, którym muszą odpowiadać, zwanym dalej ?potwierdzeniem?.

W § 3 ust. 1 rozporządzenia wskazano, iż odliczenie może być dokonane w deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług za okres rozliczeniowy, w którym rozpoczęto ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego, lub za okresy następujące po tym okresie rozliczeniowym.

Kwota odliczenia w danym okresie rozliczeniowym nie może być wyższa od kwoty różnicy między kwotą podatku należnego a kwotą podatku naliczonego, o których mowa w art. 86 ustawy (§ 3 ust. 2 rozporządzenia).

W § 3 ust. 3 rozporządzenia w przypadku gdy kwota podatku naliczonego jest większa albo równa kwocie podatku należnego w danym okresie rozliczeniowym, podatnik może otrzymać zwrot kwoty wydatkowanej na zakup kas rejestrujących, z tym że w danym okresie rozliczeniowym kwota zwrotu nie może przekroczyć równowartości:

  1. 25 % kwoty odpowiadającej 90 % jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 175 zł ? jeżeli podatnik składa deklaracje za okresy miesięczne, lub
  2. 50 % kwoty odpowiadającej 90 % jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 350 zł ? jeżeli podatnik składa deklaracje za okresy kwartalne.

W przypadku podatników rozliczających się w formie ryczałtu, o którym mowa w art. 114 ustawy, kwota odliczenia za dany okres rozliczeniowy nie może przekraczać kwoty, która powinna podlegać wpłacie do urzędu skarbowego (§ 3 ust. 3 rozporządzenia).

W myśl § 6 ust. 1 ww. rozporządzenia, podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących w przypadkach określonych w art. 111 ust. 6 ustawy oraz dodatkowo, gdy w okresie trzech lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania:

  1. zaprzestaną działalności;
  2. nastąpi otwarcie likwidacji;
  3. zostanie ogłoszona upadłość;
  4. nastąpi sprzedaż przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału); a następca prawny nie będzie dokonywał sprzedaży, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy;
  5. dokonają odliczenia z naruszeniem warunków, o których mowa w § 2 i 3.

Podkreślić w tym miejscu należy, iż ww. przepis § 6 ust. 1 w rozporządzeniu z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących (Dz. U. Nr 228, poz. 1509 ze zm.), obowiązującego od 1 stycznia 2009 r. do 31 grudnia 2010 r. brzmiał następująco: podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących w przypadkach określonych w art. 111 ust. 6 ustawy oraz dodatkowo, gdy w okresie trzech lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania:

  1. zaprzestaną działalności;
  2. nastąpi otwarcie likwidacji;
  3. zostanie ogłoszona upadłość;
  4. nastąpi sprzedaż przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału);
  5. dokonają odliczenia z naruszeniem warunków, o których mowa w § 2 i 3.

Obowiązek zwrotu odliczonych lub zwróconych kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących dotyczy tylko tych kas, których dotyczą okoliczności wymienione w ust. 1 (§ 6 ust. 2 ww. rozporządzenia).

W § 6 ust. 3 ww. rozporządzenia wskazano, iż obowiązek, o którym mowa w ust. 2, powstaje z upływem ostatniego dnia miesiąca lub kwartału, w którym powstały okoliczności uzasadniające dokonanie zwrotu.

Zgodnie z § 6 ust. 4 ww. rozporządzenia, obowiązek, o którym mowa w ust. 2, należy spełnić nie później niż w terminie rozliczenia podatku od towarów i usług za miesiąc lub kwartał, w którym powstały okoliczności uzasadniające dokonanie zwrotu, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 111 ust. 5 ustawy - nie później niż do końca miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające dokonanie zwrotu.

Ponadto wskazać należy, iż treść § 6 ust. 1, 2, 3 i 4 rozporządzeniu z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących jest tożsama z treścią § 11 ust. 1, 2, 3 i 4 (z wyjątkiem ust. 1 pkt 5, który brzmi: ?dokonają odliczenia z naruszeniem warunków, o których mowa w § 7 i 8? oraz ust. 4, który brzmi: ?obowiązki określone w ust. 2 i 3, należy spełnić nie później niż w terminie rozliczenia podatku od towarów i usług za ten miesiąc lub kwartał, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 111 ust. 5 ustawy ? nie później niż do końca miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające dokonanie zwrotu?) rozporządzeń Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących z dnia:

  • 27 czerwca 2008 r. (Dz. U. z 2008 r. Nr 113, poz. 720),
  • 20 grudnia 2007 r. (Dz. U. z 2007 r. Nr 245, poz. 1807),
  • 25 czerwca 2007 r. (Dz. U. z 2007 r. Nr 116, poz. 804),
  • 28 marca 2006 r. (Dz. U. z 2006 r. Nr 51, poz. 375 ze zm.),
  • 23 grudnia 2004 r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2706 ze zm.).

Natomiast w § 9 ust. 3 z rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2002 r. Nr 234, poz. 1971 ze zm.) obowiązującego od dnia 1 stycznia 2003 r. do dnia 31 grudnia 2004 r. wskazano, iż podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących w przypadku, gdy w okresie trzech lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania:

  1. zaprzestaną ich używania,
  2. zaprzestaną działalności;
  3. nastąpi otwarcie likwidacji;
  4. zostanie ogłoszona upadłość;
  5. nastąpi sprzedaż przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału) samodzielnie sporządzającego bilans;
  6. nie dokonają w obowiązującym terminie zgłoszenia kasy do obowiązkowego przeglądu technicznego przez właściwy serwis.

Z kolei w ust. 4 ww. przepisu wskazano, iż obowiązek zwrotu dotyczy tylko tych kas, których dotyczą zdarzenia wymienione w ust. 3 pkt 1-6.

W myśl ust. 5 ww. przepisu obowiązek, o którym mowa w ust. 4, powstaje z upływem ostatniego dnia miesiąca lub kwartału, w którym powstały okoliczności uzasadniające dokonanie zwrotu.

Obowiązki określone w ust. 4 i 5 należy spełnić nie później niż w terminie rozliczenia podatku od towarów i usług za ten miesiąc lub kwartał, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 29 ust. 2c ustawy ? nie później niż do końca miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające dokonanie zwrotu (§ 9 ust. 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie kas rejestrujących).

Podkreślić w tym miejscu należy, że jeżeli po trzech latach np. w czwartym roku od momentu rozpoczęcia ewidencjonowania sprzedaży przy pomocy kasy rejestrującej podatnik nie dokonał przeglądu technicznego kasy w wyznaczonym w rozporządzeniu terminie, to nie ma on obowiązku dokonania zwrotu ulgi na zakup kasy.

Na mocy art. 111 ust. 9 ustawy, minister właściwy do spraw gospodarki w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia:

  1. szczegółowe kryteria i warunki techniczne, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz sposób oznaczania pamięci fiskalnej kas rejestrujących numerami unikatowymi, warunki ich przydzielania oraz dokumenty, które powinny być dołączone do kasy rejestrującej przy wprowadzaniu jej do obrotu,
  2. dane, które powinien zawierać wniosek producenta krajowego albo podmiotu dokonującego wewnątrzwspólnotowego nabycia lub importu kas rejestrujących o wydanie potwierdzenia wymienionego w ust. 6b, jak również rodzaje dokumentów, w tym oświadczeń, oraz kas rejestrujących wzorcowych do badań i innych urządzeń, które mają być przedstawione lub dostarczone wraz z wnioskiem,
  3. okres, na który jest wydawane potwierdzenie, o którym mowa w ust. 6b,
  4. zakres badań kas rejestrujących oraz rodzaje danych zawartych w sprawozdaniu, o którym mowa w ust. 6e

   - uwzględniając potrzebę przeciwdziałania nieewidencjonowaniu lub nieprawidłowemu ewidencjonowaniu obrotu i kwot podatku należnego przez podatników, zabezpieczenia zaewidencjonowanych danych, konieczność zapewnienia konsumentowi prawa do otrzymania dowodu nabycia towarów i usług z uwidocznioną kwotą podatku oraz możliwość sprawdzenia przez niego prawidłowego zaewidencjonowania transakcji i wystawiania dowodu potwierdzającego jej wykonanie oraz optymalne dla danego typu obrotu rozwiązania techniczne dotyczące konstrukcji kas rejestrujących, jak również celowość systematycznej aktualizacji i weryfikacji wydanych potwierdzeń, o których mowa w ust. 6b.

Kryteria i warunki techniczne, o których mowa w cytowanym wyżej przepisie zostały określone w obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008 r. rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (Dz. U. Nr 212, poz. 1338 ze zm.).

W myśl przepisu § 2 pkt 19 powołanego rozporządzenia, przez serwis kas rozumie się czynności obejmujące fiskalizację kas, ich naprawy i konserwacje oraz przeglądy techniczne prowadzone zgodnie z wymogami rozporządzenia.

Stosowanie do treści § 7 ust. 1 pkt 6 powołanego rozporządzenia, podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących, są obowiązani między innymi do zgłaszania do obowiązkowego przeglądu technicznego kas u właściwego serwisanta kas w terminach wynikających z § 16 ust. 1.

W art. 111 ust. 3a pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług wskazano, iż podatnicy prowadzący ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani zgłaszać kasy rejestrujące do obowiązkowego przeglądu technicznego właściwemu podmiotowi prowadzącemu serwis kas rejestrujących.

Wyżej powołany przepis art. 111 ust. 3a pkt 4 wprowadzony został do ustawy o podatku od towarów i usług za pomocą przepisu art. 1 pkt 25 lit. a ustawy z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy ? Prawo o miarach (Dz. U. Nr 64, poz. 332). Zgodnie z art. 11 pkt 1 tej ustawy, ustawa wchodzi w życie z dniem 1 kwietnia 2011 r., z wyjątkiem art. 1 pkt 25, art. 2 i 9, które wchodzą w życie z dniem 1 września 2011 r.

Według art. 9 ust. 7 ww. ustawy, dotychczasowe przepisy wykonawcze, wydane na podstawie art. 111 ust. 9 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym, zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 111 ust. 7a i 9 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, nie dłużej jednak niż przez 24 miesiące od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.

Zgodnie z § 16 ust. 1 ww. rozporządzenia, obowiązkowego przeglądu technicznego kas, o którym mowa w art. 111 ust. 6c ustawy, dokonuje się co 24 miesiące, z zastrzeżeniem ust. 2.

W przypadku kas, o których mowa w § 4 ust. 2 (tj. kas o zastosowaniu specjalnym przeznaczonych do prowadzenia ewidencji przy świadczeniu usług przewozu osób i ładunków taksówkami), obowiązkowego przeglądu dokonuje się nie rzadziej niż w terminach wymaganych dla ponownej legalizacji określonych w odrębnych przepisach o prawnej kontroli metrologicznej dla taksometru używanego do współpracy z kasą przez podatnika (§ 16 ust. 2 ww. rozporządzenia).

W załączniku nr 6 do rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 7 stycznia 2008 r. w sprawie prawnej kontroli metrologicznej przyrządów pomiarowych (t. j. Dz. U. z 2008 r. Nr 5, poz. 29 ze zm.) stanowiącym ?Rodzaje dowodów legalizacji, okresy ważności legalizacji dla poszczególnych rodzajów przyrządów pomiarowych oraz terminy zgłaszania przyrządów pomiarowych do legalizacji ponownej po ocenie zgodności? w poz. 19 wskazano taksometry elektroniczne dla których okres ważności legalizacji ponownej wynosi 25 miesięcy, a dowodem legalizacji jest świadectwo legalizacji.

W stanie prawnym obowiązującym do dnia 30 listopada 2008 r. obowiązywało w tym zakresie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz. U. Nr 108, poz. 948 ze zm.)

Zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 6 tego rozporządzenia, podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących, obowiązani byli między innymi do wykonywania co 12 miesięcy obowiązkowego przeglądu technicznego kasy przez właściwy serwis. Przepisy powyższego rozporządzenia straciły jednak moc z dniem 1 grudnia 2008 r. na podstawie § 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania.

Jednakże ww. przepisy nie mają zastosowania w przedmiotowej sprawie.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą od 1996 r. polegającą na świadczeniu usług przewozu osób taksówką. Od 2004 r. Zainteresowany był zobligowany do zainstalowania kasy fiskalnej, którą zainstalował w dniu 31 maja 2004 r. w samochodzie służącym mu w obecnym czasie do prowadzenia działalności. Wnioskodawca nadmienił, iż posiada kasę o zastosowaniu specjalnym czyli kasę działającą w taksówce. W związku ze spełnieniem wymogów Zainteresowany skorzystał z ulgi jaka mu przysługiwała na zakup ww. urządzenia. Wnioskodawca wskazał, iż zgodnie z obowiązującymi przepisami dokonał obowiązkowego przeglądu urządzenia czyli w odpowiednim czasie zgłaszał serwisantowi potrzebę sporządzenia przeglądu. Wykonanie pierwszego przeglądu zostało datowane na 5 lipca 2006 r., drugiego na 20 sierpnia 2008 r. oraz ostatniego na 26 sierpnia 2010 r.

Zainteresowany podkreślił, iż powodem opóźnienia pierwszego przeglądu była sytuacja związana ze zmianą samochodu służącego do prowadzenia działalności, czyli sprzedaż starego i zakup nowego samochodu. Wnioskodawca wskazał, iż był przekonany, że przegląd mysi być wykonany na kasie zainstalowanej w samochodzie służącym do prowadzenia działalności, nie myśląc o jej wyinstalowaniu i zawiezieniu do serwisu. Ponadto Wnioskodawca chciał przeczekać okres jaki upłynął od sprzedaży do zakupu samochodu by uniknąć podwójnych kosztów związanych z odczytem. Podwójny koszt wynikałby z dokonania jednej opłaty za odczyt w starym samochodzie oraz kolejnej opłaty za dokonanie ponownego odczytu przy legalizacji kasy w nowym samochodzie. Wszystkie ww. informacje dotyczące opóźnień w przeglądzie kasy są zawarte w serwisowej książce kasy rejestrującej i potwierdzone przez serwisanta. Zainteresowany podkreślił, iż według serwisanta, termin wykonania odczytu powinien odbyć się nie później niż w 25 miesiącu od daty zainstalowania kasy.

W związku z powyższym Wnioskodawca ma wątpliwości w jakich okresach powinien wykonać obowiązkowy przegląd techniczny kasy o zastosowaniu specjalnym przeznaczonym do prowadzenia ewidencji przy świadczeniu usług przewozu osób i ładunków taksówkami oraz czy jest on zobowiązany do zwrotu ulgi na zakup ww. urządzenia.

W tym miejscu wskazać należy na przepis § 2 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 234 poz. 1971) zmienionymi rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 26 lutego 2003 r. (Dz. U. Nr 35 poz. 293) wprowadzono obowiązek ewidencjonowania obrotu i kwot podatku przy zastosowaniu kas rejestrujących przez podatników świadczących usługi przewozu osób i ładunków taksówkami od dnia 1 stycznia 2004 r.

Odnosząc się do powyższego wskazać należy, iż zgodnie z § 16 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania, w powiązaniu z poz. 19 załącznika nr 6 do rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 7 stycznia 2008 r. w sprawie prawnej kontroli metrologicznej przyrządów pomiarowych, obowiązkowego przeglądu technicznego kasy o zastosowaniu specjalnym przeznaczonym do prowadzenia ewidencji przy świadczeniu usług przewozu osób i ładunków taksówkami dokonuje się co 25 miesięcy.

Natomiast w kwestii zwrotu ulgi na zakup kasy rejestrującej, stwierdzić należy, iż Wnioskodawca naruszył jeden z warunków, które zobowiązują go do zwrotu ulgi związanej z zakupem kasy. Bowiem Zainteresowany w określonym terminie nie wykonał, tj. w okresie nieprzekraczającym 25 miesięcy, ponownego (pierwszego od daty fiskalizacji kasy, tj. od dnia 31 maja 2004 r.) obowiązkowego przeglądu technicznego kasy rejestrującej przez właściwy serwis. Zatem powinien on zwrócić odliczone lub wydatkowane kwoty na zakup przedmiotowego urządzenia. Bez znaczenia w tej sytuacji pozostaje fakt, iż informacje dotyczące opóźnień zostały opisane w książce serwisowej i potwierdzone przez serwisanta. Fakt, iż Zainteresowany dokonywał zmiany samochodu nie daje podstaw do uznania, że przegląd mógł zostać dokonany w późniejszym terminie.

Mając na uwadze powyższe wskazać jednak należy, iż w przedmiotowej sprawie znajdą zastosowanie przepisy Działu III Rozdział 8 Przedawnienia ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.).

Na mocy art. 2 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa przepisy tej ustawy stosuje się do:

  1. podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetu państwa oraz budżetów jednostek samorządu terytorialnego, do których ustalania lub określania uprawnione są organy podatkowe;
  2. (uchylony);
  3. opłaty skarbowej oraz opłat, o których mowa w przepisach o podatkach i opłatach lokalnych;
  4. spraw z zakresu prawa podatkowego innych niż wymienione w pkt 1, należących do właściwości organów podatkowych.

W art. 3 pkt 3 ustawy Ordynacja podatkowa wskazano, iż ilekroć w ustawie jest mowa o podatkach ? rozumie się przez to również:

  1. zaliczki na podatki,
  2. raty podatków, jeżeli przepisy prawa podatkowego przewidują płatność podatku w ratach,
  3. opłaty oraz niepodatkowe należności budżetowe;

Zgodnie z art. 70 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.

Istotą przedawnienia uregulowanego w art. 70 Ordynacji podatkowej jest to, że na skutek upływu czasu zobowiązanie podatkowe wygasa z mocy prawa, zobowiązanie podatkowe bowiem przestaje istnieć.

Tut. Organ zaznacza, iż przedawnienie jest jednym ze sposobów wygasania zobowiązań podatkowych i jednocześnie jedną z podstawowych instytucji prawa podatkowego chroniącą pewność obrotu.

Przedawnienie oznacza, że po upływie określonego czasu od momentu powstania zobowiązania podatkowego zobowiązanie to wygasa, a organ podatkowy, po upływie terminu przedawnienia, nie może domagać się uregulowania (nie ma możliwości wyegzekwowania) należnego świadczenia. Należy przy tym zauważyć, że przedawnienie następuje z mocy prawa. Termin początkowy i termin końcowy przedawnienia zobowiązania podatkowego wyznaczają termin wymagalności, czyli płatności tego zobowiązania.

Terminy odgrywają w prawie bardzo ważną rolę zważywszy, iż prawo istnieje i jest realizowane w danym czasie, a także ze względu na to, że samo prawo wiąże z upływem czasu określone skutki prawne. Jednym z zasadniczych warunków prawidłowego wykonania zobowiązania przez dłużnika jest, aby nastąpiło to we właściwym czasie. Inaczej należy przyjąć, że świadczenie nie zostało spełnione lub spełniono je nienależycie. Nadejście terminu realizacji zobowiązania powoduje, że staje się ono wymagalne, a konsekwencją tego jest prawo wierzyciela do żądania zaspokojenia oraz obowiązek dłużnika spełnienia tego świadczenia. Z istoty stosunku zobowiązaniowego w prawie podatkowym wynika, że termin jego realizacji musi być ściśle określony przez prawo.

Mając na uwadze zaistniały stan faktyczny oraz przytoczone powyżej przepisy stwierdzić należy, iż z uwagi na fakt, że w przedmiotowej sprawie minęło 5 lat od końca roku kalendarzowego (tj. 2006 r.), w którym upłynął termin zwrotu przez Wnioskodawcę odliczonej lub wydatkowanej kwoty na zakup kasy rejestrującej, to zgodnie z art. 70 § 1 Ordynacji podatkowej, ww. zobowiązanie uległo przedawnieniu.

Mając na uwadze wszystkie powyższe ustalenia, oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy w zakresie określenia terminu, w którym należy wykonać obowiązkowy przegląd techniczny kas o zastosowaniu specjalnym przeznaczonych do prowadzenia ewidencji przy świadczeniu usług przewozu osób i ładunków taksówkami oraz zwrotu ulgi na zakup kasy rejestrującej, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika