Czy Szpitalowi realizującemu projekt pn. ?Termomodernizacja budynku głównego Wojewódzkiego Szpitala (...)

Czy Szpitalowi realizującemu projekt pn. ?Termomodernizacja budynku głównego Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego ?? przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług (VAT) naliczonego lub ubiegania się o jego zwrot?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Szpitala , przedstawione we wniosku z dnia 10 września 2009 r. (data wpływu 14 września 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 3 listopada 2009 r. (data wpływu 6 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego oraz ubiegania się o jego zwrot w związku z realizacją projektu pn. ?Termomodernizacja budynku głównego Wojewódzkiego Szpitala ..? ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 września 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego oraz ubiegania się o jego zwrot w związku z realizacją projektu pn. ?Termomodernizacja budynku głównego Wojewódzkiego Szpitala ..?. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 3 listopada 2009 r. (data wpływu 6 listopada 2009 r.), w którym Wnioskodawca doprecyzował opis zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wojewódzki Szpital ?zamierza wystąpić z wnioskiem o wsparcie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa x na lata 2007-2013 na projekt pn. ?Termomodernizacja budynku głównego Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego w ..?. Do wniosku o dofinansowanie Szpital musi załączyć interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w sprawie możliwości prawnej odzyskania podatku VAT w związku z realizacją ww. projektu.

Głównym celem projektu pn. ?Termomodernizacja budynku głównego Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego w ?? jest obniżenie kosztów ogrzewania budynku, jak również obniżenia emisji spalin do atmosfery. W wyniku realizacji projektu oczekuje się poprawy wyglądu elewacji zewnętrznej budynku, gdyż nie była poddawana remontom oraz zmniejszenia kosztów ponoszonych na ogrzewanie. Termomodernizacja budynku głównego szpitala znacząco wpłynie na obniżenie kosztów ogrzewania budynku oraz obniżenie emisji spalin do atmosfery, poprawi również pośrednio jakość usług medycznych. Realizacja projektu ma pozytywny wpływ na obniżenie kosztów ogrzewania budynku i będzie spełniony w jakimś stopniu warunek obniżania emisji spalin do atmosfery.

Zgodnie z dokumentem ? Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia 2007-2013 krajowe wytyczne dotyczące kwalifikowania wydatków w ramach funduszy strukturalnych i funduszy spójności w okresie programowania 2007-2013 ? podatek od towarów i usług (VAT) może być uznany za kwalifikowany tylko wtedy, gdy został faktycznie poniesiony przez beneficjenta oraz beneficjent nie ma prawnej możliwości odzyskania podatku VAT. Zgodnie z przepisami, prawo do odliczenia podatku od towarów i usług przysługuje podmiotom mającym statut podatnika VAT oraz zakupione przez beneficjenta towary i usługi wykorzystywane są przez niego do wykonywania czynności opodatkowanych.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, że po realizacji przedsięwzięcia przedmiotowy budynek będzie głównie służył czynnościom zwolnionym od podatku VAT ? ochrona zdrowia. W powyższym budynku jest już i będzie nadal wynajmowana powierzchnia pod kiosk z prasą i artykułami spożywczymi, opodatkowana podatkiem w wysokości 22%, która jest już ujęta w obecnej strukturze sprzedaży i nie wpłynie na jej zwiększenie (nie przekroczy 2% sprzedaży opodatkowanej).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Szpitalowi, realizującemu projekt pn. ?Termomodernizacja budynku głównego Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego w? przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług (VAT) naliczonego lub ubiegania się o jego zwrot...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zgodnie z art. 15 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Wojewódzki Szpital Zespolony w ? wykonuje głównie usługi określone w art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy ? usługi w zakresie ochrony zdrowia, wymienione w załączniku nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 90 ust. 4 ustawy, w Wojewódzkim Szpitalu Zespolonym w 2008 r., sprzedaż usług zwolnionych od podatku VAT stanowiła 99,026% (w zaokrągleniu do najbliższej liczy całkowitej ? 99%), natomiast sprzedaż usług opodatkowanych podatkiem VAT stanowiła 0,9733% (w zaokrągleniu do najbliższej liczy całkowitej ? 1%) ogólnej sprzedaży usług. W związku z art. 90 ust. 10 pkt 2 ustawy, w przypadku, gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8 nie przekroczyła 2% ? podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w ust. 2.

Przedstawiając powyższe ? Zainteresowany uważa, że nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku od towarów i usług (VAT) i ubiegania się o jego zwrot.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Podstawowe uprawnienia podatnika dotyczące obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zostały zawarte w Dziale IX ustawy o podatku od towarów i usług.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Art. 88 ust. 4 ustawy stanowi, iż obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni (?).

Jak wynika z powyższego:

  • prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje czynnym podatnikom VAT,
  • prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi ?w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności podatkowych?.

Zatem, odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza jednocześnie możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku świadczenia czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, iż przedmiotem działalności Wnioskodawcy, są usługi w zakresie ochrony zdrowia wymienione w załączniku nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług, korzystających ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże w treści ustawy, przewidziano preferencyjne (obniżone) stawki podatku od towarów i usług, a nawet zwolnienia od podatku.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy.

W poz. 9 cyt. załącznika określono jako zwolnione od podatku ?Usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej, z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU 85.2)? ? PKWiU ex 85.

Użycie w załączniku danej grupy ?ex? oznacza, iż zwolnienie dotyczy tylko danej usługi z danej grupy.

Zatem, jeśli Wnioskodawca świadczy usługi w zakresie ochrony zdrowia, sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU ex 85, to korzystają one ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Oznacza to, że koszty poniesione w związku z realizacją projektu pn. ?Termomodernizacja budynku głównego Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego w ?.? finansowanego z pozyskanych środków z Unii Europejskiej, mają związek z działalnością w zakresie świadczenia usług medycznych, która korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca w opisie sprawy wskazał jednak, że w powyższym budynku jest już i będzie nadal wynajmowana powierzchnia pod kiosk z prasą i artykułami spożywczymi, opodatkowana podatkiem w wysokości 22%, która jest już ujęta w obecnej strukturze sprzedaży i nie wpłynie na jej zwiększenie (nie przekroczy 2% sprzedaży opodatkowanej).

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami w stosunku, do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Art. 90 ust. 2 ustawy stanowi, że jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

W myśl art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej (art. 90 ust. 4 ustawy).

Stosownie do art. 90 ust. 5 ustawy, do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika ? używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności.

Na mocy art. 90 ust. 6 ustawy, do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z tytułu transakcji dotyczących nieruchomości lub usług wymienionych w załączniku nr 4 do ustawy w poz. 3, w zakresie, w jakim czynności te są dokonywane sporadycznie.

W myśl art. 90 ust. 10 ustawy, w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

  1. przekroczyła 98% ? podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2;
  2. nie przekroczyła 2% ? podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2.


Powyższe oznacza, iż w sytuacji, gdy udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo, nie przekroczył 2% ? podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z opisu sprawy wynika, iż Zainteresowany zamierza zrealizować projekt pn. ?Termomodernizacja budynku głównego Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego w ??. Głównym celem projektu jest obniżenie kosztów ogrzewania budynku, jak również obniżenia emisji spalin do atmosfery. W wyniku realizacji projektu oczekuje się poprawy wyglądu elewacji zewnętrznej budynku, gdyż nie była poddawana remontom oraz zmniejszenia kosztów ponoszonych na ogrzewanie.

Z uwagi na fakt, iż efekty uzyskane w wyniku realizacji przedmiotowego projektu będą służyły w niewielkim stopniu wykonywaniu czynności opodatkowanych, jak wskazał we wniosku Zainteresowany, udział sprzedaży opodatkowanej w sprzedaży ogółem nie przekroczy 2% ? zgodnie z ww. przepisami ? Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z projektem.

W zakresie opisanego projektu Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, oraz podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 10 ww. rozporządzenia.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, iż Wojewódzki Szpital Zespolony w ?. nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego lub ubiegania się o jego zwrot w związku z realizacją projektu pn. ?Termomodernizacja budynku głównego Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego w ?..

Tut. Organ informuje, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika