Czy Gmina ma prawną możliwość odzyskania poniesionego podatku od towarów i usług w związku z realizacją (...)

Czy Gmina ma prawną możliwość odzyskania poniesionego podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. ?Budowa społeczeństwa informacyjnego (?)??

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 21 lipca 2010 r. (data wpływu 29 lipca 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 27 września 2010 r. (data wpływu 29 września 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT związanego z realizacją projektu pn. ?Budowa społeczeństwa (?)? ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 29 lipca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT związanego z realizacją projektu pn. ?Budowa społeczeństwa informacyjnego poprzez rozwój technologii informacyjnych (?)?. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 27 września 2010 r. (data wpływu 29 września 2010 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W związku z ubieganiem się o dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa X na lata 2007-2013, Wnioskodawca został zobligowany do przedstawienia interpretacji indywidualnej w sprawie braku możliwości odzyskania podatku VAT. Dofinansowanie o jakie się ubiega związane jest z realizacją inwestycji pn. ?Budowa społeczeństwa informacyjnego (?)?. Inwestycja będzie polegać na rozbudowie infrastruktury informatycznej w Urzędzie Miejskim, celem wdrożenia e-usług publicznych dla mieszkańców Gminy. Rozbudowa infrastruktury informatycznej opierać się będzie o zakup nowych komputerów, serwera i oprzyrządowania, natomiast wdrożenie e-usług publicznych polegać będzie na zmodernizowaniu strony internetowej Gminy i wprowadzeniu udogodnień w kontakcie z pracownikami Urzędu oraz przyśpieszeniu załatwiania spraw. W ramach projektu planuje się także wprowadzenie elektronicznego obiegu dokumentów wewnątrz samego Urzędu Miejskiego.

Z pisma z dnia 27 września 2010 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku wynika, że sprzęt i technologia informatyczna zakupiona przez Gminę w ramach przedmiotowego projektu i po jego zakończeniu w całości stanowić będzie jej własność oraz służyć będzie nieodpłatnemu udostępnianiu mieszkańcom Gminy e-usług publicznych, które usprawnią wykonywanie przez nią ustawowych zadań własnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Zainteresowany ma prawną możliwość odzyskania poniesionego podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. ?Budowa społeczeństwa informacyjnego (?)?...

Zdaniem Wnioskodawcy, żeby możliwa była realizacja prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, nabywane przez podatnika towary lub usługi muszą służyć do wykonywania przez niego czynności podlegających opodatkowaniu. W sytuacji braku związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną, Zainteresowany uważa, że jako podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego. W omawianym przypadku realizacja przez niego przedmiotowej inwestycji (rozbudowa infrastruktury informatycznej oraz wdrożenie e-usług publicznych) nie będzie związana z czynnościami opodatkowanymi. W związku, z tym nie została spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Gminie zatem nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od zakupów towarów i usług zużytych przy realizowanej inwestycji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), dalej zwanej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit.a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, zgodnie z ust. 2 powołanego artykułu, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, lecz są objęte zwolnieniem wskazanym w § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 ze zm.). Zgodnie z tym przepisem, zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca w związku z ubieganiem się o dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa X na lata 2007-2013, został zobligowany do przedstawienia interpretacji indywidualnej w sprawie braku możliwości odzyskania podatku VAT. Dofinansowanie o jakie się ubiega związane jest z realizacją inwestycji pn. ?Budowa społeczeństwa informacyjnego (?)?. Inwestycja ta będzie polegać na rozbudowie infrastruktury informatycznej w Urzędzie Miejskim celem wdrożenia e-usług publicznych dla mieszkańców Gminy. Rozbudowa infrastruktury informatycznej opierać się będzie o zakup nowych komputerów, serwera i oprzyrządowania natomiast wdrożenie e-usług publicznych polegać będzie na zmodernizowaniu strony internetowej Gminy i wprowadzeniu udogodnień w kontakcie z pracownikami Urzędu oraz przyśpieszeniu załatwiania spraw. W ramach projektu planuje się także wprowadzenie elektronicznego obiegu dokumentów wewnątrz samego Urzędu Miejskiego.

Zainteresowany wskazał jednocześnie, że sprzęt i technologia informatyczna zakupiona przez niego w ramach projektu i po jego zakończeniu w całości stanowić będzie jego własność, oraz służyć będzie nieodpłatnemu udostępnianiu mieszkańcom Gminy e-usług publicznych, które usprawnią wykonywanie przez niego ustawowych zadań własnych oraz nie będzie miała związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W przedmiotowej sprawie warunek wskazany wyżej nie będzie jednak spełniony, gdyż Gmina będąca beneficjentem przedmiotowej inwestycji, będzie realizowała zadania własne, a towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie będą związane z wykonywanymi przez nią czynnościami opodatkowanymi. Nie będzie jej zatem przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

W zakresie ww. projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 powołanego rozporządzenia Ministra Finansów. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 7 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r.

Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Gmina nie będzie miała możliwości prawnej odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. ?Budowa społeczeństwa informacyjnego (....)?.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika