Czy Fundacja, nie będąca podatnikiem podatku VAT, ma możliwość odzyskania naliczonego podatku VAT (...)

Czy Fundacja, nie będąca podatnikiem podatku VAT, ma możliwość odzyskania naliczonego podatku VAT od zakupionych w ramach realizacji projektu towarów i usług, na podstawie przepisów ustawy o podatku od towarów usług?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji przedstawione we wniosku z 12 grudnia 2013 r. (data wpływu 16 grudnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 16 grudnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (Fundacja) jest organizacją zarejestrowaną w Krajowym Rejestrze Sądowym pod nr X, nieprowadzącą działalności gospodarczej.

Celami statutowymi Fundacji są:

  1. wspieranie rozwoju rolnictwa i obszarów wiejskich;
  2. propagowanie i rozpowszechnianie instrumentów pomocy finansowanej z funduszy unijnych wdrażanych m.in. przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa;
  3. promocja obszarów wiejskich.

Zainteresowany korzysta ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług i realizuje wyłącznie zadania statutowe.

W ramach zadań statutowych Wnioskodawca chce zrealizować projekt pod nazwą ?X?.

Operacja dotyczy zorganizowania dla młodych gospodyń wiejskich warsztatów kulinarnych połączonych z imprezą kulturalno-rekreacyjną podsumowującą projekt. Udział w warsztatach i imprezie ma na celu wzrost aktywności edukacyjnej, społecznej i kulturalnej mieszkańców LGD ?(?)?. Projekt ma podnieść świadomość lokalnej społeczności na temat (?) obyczajów kulturowych i kulinarnych.

Towary i usługi jakie zostaną zakupione w ramach realizacji projektu ?X? to: usługi transportowe, usługi informatyczne, fotograficzne, wynajem pomieszczenia, materiały dekoracyjne stołów, produkty spożywcze, warzywnicze do przeprowadzenia warsztatów, upominki dla uczestników.

Ww. towary nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Realizacja powyższego projektu odbywać się będzie w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów.

Poniesione na to zadanie koszty z uwagi na fakt korzystania ze zwolnienia w podatku od towarów i usług, są dla Fundacji kosztami brutto, gdyż kwota VAT-u nie podlega odliczeniu, a co za tym idzie nie podlega również zwrotowi z urzędu skarbowego.

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wpłaty pomocy finansowej w ramach działania ?Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju? objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 do kosztów kwalifikowanych zalicza się także podatek od towarów i usług (VAT), uiszczany w związku z poniesieniem kosztów, o których mowa w ust. 1, pkt 1, na zasadach określonych w art. 71.3. rozporządzenia 1698/2005.

W instrukcji do wniosku o przyznanie pomocy zawarte jest stwierdzenie: jeżeli Wnioskodawca w tym wypadku ? Fundacja ? zamierza zaliczyć VAT do kosztów kwalifikowanych operacji powinien wystąpić o indywidualną interpretację w zakresie interpretacji prawa podatkowego do organu upoważnionego ? zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. (Dz.U. 2005, nr 8, poz. 60, z późn. zm.) ? w sprawie braku możliwości odzyskania podatku VAT. Zainteresowany nadmienił, że przy realizacji projektu nie powstaną środki trwałe.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Fundacja, niebędąca podatnikiem podatku VAT, ma możliwość odzyskania naliczonego podatku VAT od zakupionych w ramach realizacji projektu towarów i usług, na podstawie przepisów ustawy o podatku od towarów usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT od zakupionych w ramach realizacji projektu towarów i usług, w związku z tym naliczony podatek VAT od dokonanych zakupów towarów i usług powinien stanowić koszt kwalifikowany realizowanego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą ? podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy ? w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy (w brzmieniu do 31 grudnia 2013 r.), kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (?).

Wskazać należy, że zgodnie z ustawą z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2013 r., poz. 35 ze zm.) z dniem 1 stycznia 2014 r. powołany przepis art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług otrzymał brzmienie: ?Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług?.

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy (art. 87 ust. 1 ustawy).

Według art. 88 ust. 4 ustawy (w brzmieniu do 31 grudnia 2013 r.), obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Art. 88 ust. 4 ustawy, na podstawie ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, od 1 stycznia 2014 r. otrzymał brzmienie: ?Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 ustawy?.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostają spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest organizacją zarejestrowaną w Krajowym Rejestrze Sądowym nie prowadzącą działalności gospodarczej.

Zainteresowany korzysta ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy i realizuje wyłącznie zadania statutowe. W ramach zadań statutowych Wnioskodawca chce zrealizować projekt ? warsztaty kulinarne dla młodych gospodyń wiejskich połączone z imprezą kulturalno-rekreacyjną podsumowującą projekt. Udział w warsztatach i imprezie ma na celu wzrost aktywności edukacyjnej, społecznej i kulturalnej mieszkańców.

Towary i usługi jakie zostaną zakupione w ramach realizacji projektu to: usługi transportowe, usługi informatyczne, fotograficzne, wynajem pomieszczenia, materiały dekoracyjne stołów, produkty spożywcze, warzywnicze do przeprowadzenia warsztatów, upominki dla uczestników.

Ww. towary nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Realizacja powyższego projektu odbywać się będzie w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby zakupywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów nie będących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a dokonywane zakupy nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonanych ramach realizowanego projektu.

W zakresie realizowanego projektu, Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 - obowiązującego od dnia 1 stycznia 2014 r. - rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz.U. z 2013 r., poz. 1656). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie ma zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT od zakupionych w ramach realizacji projektu towarów i usług.

Tutejszy Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego oraz własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem ? nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa ? rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności korzystania przez Wnioskodawcę ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy.

Ponadto, tut. Organ informuje, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację ? w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika