Czy otrzymaną przez Spółkę premię pieniężną należy uznać za świadczenie usług zgodnie z art. (...)

Czy otrzymaną przez Spółkę premię pieniężną należy uznać za świadczenie usług zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy podlegającym opodatkowaniu na zasadach ogólnych oraz czy winno być udokumentowane poprzez wystawienie przez Spółkę faktury VAT na rzecz nabywcy usług, tj. producenta wypłacającego premię pieniężną?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko XX przedstawione we wniosku z dnia 28 września 2009 r. (data wpływu 1 października 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 23 listopada 2009 r. (data wpływu 26 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych ? jest nieprawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 1 października 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 23 listopada 2009 r. (data wpływu 26 listopada 2009 r.) o doprecyzowanie stanu faktycznego.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka prowadzi działalność rolniczą i w ramach tej działalności kupuje nasiona od przedstawicieli producenta nasion. Fakturę zakupu otrzymuje od przedstawiciela. W 2009 r. Zainteresowany otrzymał premię pieniężną od producenta, obliczoną jako % obrotu osiągniętego w sezonie.

W uzupełnieniu wniosku Zainteresowany poinformował, iż:

  1. W zamian za udzielenie premii nie miało miejsca świadczenie innych usług, w tym usług o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym, Spółka nie zobowiązała się do dokonywania zakupów wyłącznie u wypłacającego premię oraz nie zobowiązała się do posiadania pełnego asortymentu towarów kontrahenta.
  2. Premia przyznana była na podstawie obrotu osiągniętego w sezonie 2009.
  3. Warunkiem uzyskania premii jest wyłącznie osiągnięcie określonego poziomu zakupów.
  4. Wysokość premii obliczana jest na podstawie osiągniętego w sezonie obrotu. Premia kształtowana jest na podstawie stawki procentowej od obrotu netto i wynika z noty księgowej otrzymanej przez Spółkę od producenta nasion.
  5. W sytuacji, gdy w danym okresie Spółka nie podejmie żadnych działań na rzecz dostawców nasion, premia pieniężna nie będzie wypłacana.
  6. Udzielonej premii nie można powiązać z konkretnymi dostawami.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy otrzymaną przez Spółkę premię pieniężną należy uznać za świadczenie usług zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy podlegające opodatkowaniu na zasadach ogólnych oraz czy winno być udokumentowane poprzez wystawienie przez Wnioskodawcę faktury VAT na rzecz nabywcy usług, tj. producenta wypłacającego premię pieniężną.

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymana od producenta nasion premia pieniężna, obliczona jako procent osiągniętego w sezonie obrotu powinna być opodatkowana podatkiem od towarów i usług, a czynność ta winna być udokumentowana fakturą /AT, wystawioną przez Spółkę na rzecz producenta, od którego Wnioskodawca otrzymał premię.

Zgodnie z art. 5 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług. Jak wynika z art. 8 ust. 1 ustawy o /AT przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


Z ww. przepisu wynika, że ?świadczenie usług? jest pojęciem o szerokim zakresie, obejmującym nie tylko działanie, ale również zobowiązanie do powstrzymania się od określonych działań bądź tolerowania czynności lub sytuacji. W ocenie Spółki, nie ulega wątpliwości, iż wypłata bonusu jest rodzajem wynagrodzenia za określone zachowanie kontrahentów. Wypłata premii nie ma charakteru dobrowolnego, ponieważ wypłacana jest po spełnieniu określonych warunków. Pomiędzy stronami istnieje relacja zobowiązaniowa, którą należy uznać za świadczenie usług.

Biorąc powyższe pod uwagę, zdaniem Spółki, czynność, w wyniku której następuje wypłata premii pieniężnej mieści się w definicji odpłatnego świadczenia usług i jako taka jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Znajduje to potwierdzenie w piśmie Ministra Finansów z dnia 30 grudnia 2004 r. ?podatnicy kształtują wzajemne relacje pomiędzy sobą w ten sposób, że premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę, np. nabyć określonej wartości, czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób i premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą (...) należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach?.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Mocą art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót z zastrzeżeniem ust. 2 -22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4 ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (?).


W celu intensyfikacji sprzedaży towarów, podatnicy podejmują różnorodne działania, w efekcie, których wypłacane są tzw. premie pieniężne.

W sytuacji, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami), to nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy. Rabat rozumieć należy, jako zniżkę od ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażoną procentowo lub kwotowo. Rozróżnia się rabaty na przyznane przez ustaleniem ceny oraz udzielane po jej ustaleniu. Rabat udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny), nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia ? dane dotyczące rabatu znajdą swoje odzwierciedlenie w wystawionej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży. Rabat udzielony po sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia obrotu (rabat potransakcyjny), wymaga wystawienia faktury korygującej, zgodnie z uregulowaniami zawartymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337).

Zgodnie z § 13 ust. 1 ww. rozporządzenia, w przypadku, gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą, która ? zgodnie z § 13 ust. 2 rozporządzenia ? powinna zawierać co najmniej:

  1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  2. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
    nbspnbsp a) określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,
    nbspnbsp b) nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;
  3. kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;
  4. kwotę zmniejszenia podatku należnego.


Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca otrzymał od producenta nasion premię pieniężną z tytułu osiągnięcia, w 2009 r. określonego obrotu w sezonie.

W zamian za udzielenie premii nie miało miejsca świadczenie innych usług, w tym usług o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym, Spółka nie zobowiązała się do dokonywania zakupów wyłącznie u wypłacającego premię oraz nie zobowiązała się do posiadania pełnego asortymentu towarów kontrahenta. Warunkiem uzyskania premii jest wyłącznie osiągnięcie określonego poziomu zakupów. Wysokość premii obliczana jest na podstawie osiągniętego w sezonie obrotu. Premia jest kształtowana na podstawie stawki procentowej od obrotu netto i wynika z noty księgowej otrzymywanej przez Spółkę od producenta nasion. W sytuacji, gdy w danym okresie Wnioskodawca nie podejmie żadnych działań na rzecz dostawców nasion, premia pieniężna nie będzie wypłacana. Zdaniem Zainteresowanego udzielonej premii nie można powiązać z konkretnymi dostawami.


Jak wynika z powyższego, wysokość premii uzależniona jest od wielkości dokonywanych zakupów. Stanowi ona ustalony procent wielkości obrotów w okresie rozliczeniowym (sezonie).

Odnosząc się do powyższego, można stwierdzić, że premię pieniężną wypłaconą na rzecz Zainteresowanego można przyporządkować do konkretnych dostaw. Bowiem obrót uprawniający go do uzyskania gratyfikacji pieniężnych ustalany jest na podstawie wielkości faktycznie zrealizowanych zakupów dokonanych w konkretnie określonym przedziale czasowym (sezonie). Jak podaje Wnioskodawca, wysokość premii obliczana jest na podstawie osiągniętego w sezonie obrotu. Premia jest kształtowana na podstawie stawki procentowej od obrotu netto i wynika z noty księgowej otrzymywanej przez Spółkę od producenta nasion.

Aby więc ustalić wysokość premii należnej Wnioskodawcy, zsumowane muszą zostać poszczególne faktury dokumentujące konkretne dostawy, na podstawie których dokonywane jest obliczenie premii stanowiącej w efekcie obniżenie wartości tychże poszczególnych dostaw w całym okresie objętym gratyfikacją w postaci przyznanej premii.

Ponadto ? jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego ? Spółka nie jest w żaden sposób zobowiązana do świadczenia innych usług, w tym usług o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym itp. na rzecz przyznającego premię. Uzyskanie premii przez Wnioskodawcę uwarunkowane jest wyłącznie osiągnięciem określonego poziomu zakupów.

Wobec powyższego należy stwierdzić, iż Spółka nie wykonuje żadnych dodatkowych czynności poza zakupem towarów i rozliczeniu się z producentem na podstawie zrealizowanego obrotu (zakupów). Oznacza to zatem, że Zainteresowany nie świadczy usług w rozumieniu art. 8 ustawy o VAT. Brak jest bowiem takich działań Wnioskodawcy, które byłyby czynnościami dodatkowymi do jakich byłby zobligowany postanowieniami wynikającymi z umowy dotyczącej otrzymywania premii.

Reasumując, należy uznać, że przedmiotowa premia pieniężna stanowi w istocie rabat obniżający wartość konkretnych dostaw udokumentowanych poszczególnymi fakturami ? zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy ? zmniejszający podstawę opodatkowania. Zatem uzyskanie przedmiotowej premii pieniężnej podlega przepisom ustawy o podatku od towarów i usług na podstawie przepisu § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r., należy w takiej sytuacji wystawić fakturę korygującą uwzględniającą wymogi wynikające z § 13 ust. 2 tego rozporządzenia.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika