Czy w opisanym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, w stosunku do Spółki ma zastosowanie art. 7 (...)

Czy w opisanym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, w stosunku do Spółki ma zastosowanie art. 7 ust. 2 ustawy o VAT i tym samym Spółka ma obowiązek opodatkowania czynności nieodpłatnego przekazania towarów wydawanych w ramach przedmiotowego programu?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz.770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 19 października 2011 r. (data wpływu 24 października 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie nieodpłatnego przekazania towarów w ramach akcji marketingowo-promocyjnych ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 24 października 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie nieodpłatnego przekazania towarów w ramach akcji marketingowo-promocyjnych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej: Spółka) prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie produkcji i sprzedaży piwa, czyli co do zasady działalność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (VAT).

Celem zwiększenia poziomu sprzedaży, rozpoznawalności marek, pod którymi sprzedawane są towary Spółki, budowania i umacniania długofalowych relacji z klientami i kooperantami Spółka angażuje się w różnego rodzaju przedsięwzięcia o charakterze marketingowym i promocyjnym.

W tym celu Spółka nawiązuje współpracę z profesjonalną agencją reklamowo-marketingową (dalej: Organizator), która podejmuje się opracowania koncepcji, zorganizowania i przeprowadzenia działań związanych np. z akcjami reklamowymi, promocyjnymi, marketingowymi, konkursami, loteriami, programami lojalnościowymi oraz innymi formami wspierania sprzedaży.

Efektem działań Organizatora jest stworzenie programu marketingowego, czy też programu o charakterze lojalnościowym, mającego na celu z jednej strony premiowanie osób dokonujących sprzedaży produktów Spółki (w przypadku programów skierowanych do osób fizycznych odpowiedzialnych w punktach sprzedaży detalicznej za promocję i sprzedaż produktów Spółki), z drugiej zaś budowanie relacji z konsumentami poprzez wręczanie danym osobom prezentów/nagród rzeczowych (w przypadku programów skierowanych do osób fizycznych-konsumentów). W ramach takiego programu jego uczestnicy otrzymują prezenty/nagrody rzeczowe.

Spółka wskazała, iż podmiotem odpowiedzialnym za faktyczne zorganizowanie i prawidłowe przeprowadzenie programu lojalnościowego jest wyłącznie Organizator, czyli podmiot świadczący na rzecz Spółki usługi marketingowe-promocyjne (przy czym mogą również występować sytuacje, w których Organizator wykonuje wszystkie czynności merytoryczne i techniczne, tj. nie zmienia się charakter świadczeń realizowanych na rzecz Spółki, ale w stosunkach zewnętrznych jako organizator np. konkursu występuje Spółka). Konsekwentnie zaangażowanie Spółki ogranicza się w praktyce do zaakceptowania propozycji Organizatora co do kształtu i formy programu oraz co oczywiste, do rozliczania Organizatora z przebiegu i wykonania zleconej Organizatorowi usługi (wynagrodzenie Organizatora z tytułu realizowanej usługi kalkulowane jest przy tym m.in. na podstawie ponoszonych przez niego kosztów związanych z realizacją przedmiotowego programu, obejmując np. koszty roboczo-godzin spędzanych w związku z realizacją prac wchodzących w skład usługi, koszty nabycia nagród i ich późniejszej dystrybucji właściwym osobom, itd.). Spółka podkreśliła, iż całkowity zakres czynności związanych z wykonywaną przez Organizatora usługą, tj. opracowanie koncepcji, zorganizowanie i przeprowadzenie akcji marketingowej, w tym dokonanie zakupu i wydanie uczestnikom programu określonych nagród leży także po stronie Organizatora, a więc Spółka w żadnym momencie nie nabywa prawa do dysponowania towarami będącymi nagrodami w programie jak właściciel, a zatem także nie przenosi tego prawa na uczestników programu.

W związku z wykonywaną przez Organizatora usługą, o której mowa powyżej, Organizator obciąża Spółkę wynagrodzeniem z tytułu wykonanej usługi i wystawia na rzecz Spółki odpowiednią fakturę VAT zawierającą podatek obliczony zgodnie z właściwymi przepisami.

Spółka wskazała, iż opisane zdarzenie przyszłe dotyczy zdarzeń, które będą podejmowane w przyszłości jak również zaistniałych zdarzeń.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym, w stosunku do Spółki ma zastosowanie art. 7 ust. 2 ustawy o VAT i tym samym Spółka ma obowiązek opodatkowania czynności nieodpłatnego przekazania towarów wydawanych w ramach przedmiotowego programu...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny

? jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Spółka wskazała, iż jak wynika z treści zacytowanego przepisu, warunkiem zastosowania w stosunku do niej art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, a więc uznania, iż Spółka w związku z akcjami promocyjnymi dokonuje czynności nieodpłatnego przekazania towarów zrównanego z odpłatną dostawą, jest przede wszystkim spełnienie podstawowego warunku: mianowicie dane przekazanie (wydanie) towaru musi zostać dokonane przez Spółkę, a więc Spółka musi dysponować określonymi towarami jak właściciel i następnie przekazać to prawo do dysponowania towarami jak właściciel na rzecz innej osoby.

Spółka podkreśliła, iż w jej ocenie w opisanym stanie faktycznym nie zostanie spełniony powyższy warunek ? Spółka bowiem na żadnym etapie nie nabywa prawa do dysponowania przedmiotowymi towarami jak właściciel.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Aby zatem móc przenieść takie prawo na inną osobę dany podmiot powinien sam tym prawem dysponować. W opisanym stanie faktycznym natomiast Spółka w żadnym momencie nie dysponuje prawem do rozporządzania towarami jak właściciel.

Spółka nie jest stroną umowy cywilnoprawnej kupna tych towarów od ich wcześniejszego właściciela, gdyż stroną takiej umowy jest Organizator programu, który dokonuje zakupu przedmiotowych towarów (bądź wytwarza je we własnym zakresie) we własnym imieniu i na własny rachunek celem prawidłowego wykonania usługi na rzecz Spółki. Tym samym w ocenie Spółki w opisanym stanie faktycznym Spółka absolutnie nie przenosi prawa do dysponowania przedmiotowymi towarami jak właściciel na jakąkolwiek inną osobę.

Spółka wskazała, iż niespełnienie powyższego warunku wyłącza możliwość zastosowania wobec niej art. 7 ust. 2 ustawy o VAT. Tym samym, Spółka stoi na stanowisku, iż w związku z realizowaną przez Organizatora akcją promocyjną nie będzie spoczywał na niej obowiązek opodatkowania VAT nieodpłatnych wydań towarów ? Spółka w opisanym zdarzeniu przyszłym nie dokonuje bowiem nieodpłatnych przekazań towarów skutkujących koniecznością opodatkowania VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Informuje się, iż w podatku od towarów i usług w zakresie stanu faktycznego w kwestii nieodpłatnego przekazania towarów w ramach akcji marketingowo-promocyjnych oraz w zakresie zdarzenia przyszłego i stanu faktycznego w kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego, a także w podatku dochodowym od osób fizycznych zostały wydane odrębne interpretacje indywidualne. Natomiast w podatku dochodowym od osób prawnych zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje

ILPB1/415-1223/11-2/AP, interpretacja indywidualna

ILPB1/415-1223/11-3/AP, interpretacja indywidualna

ILPB3/423-502/11-3/EK, interpretacja indywidualna

ILPB3/423-502/11-EK, interpretacja indywidualna

ILPP2/443-1477/11-2/EN, interpretacja indywidualna

ILPP2/443-1477/11-4/EN, interpretacja indywidualna

ILPP2/443-1477/11-5/EN, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika