Czy do wykonywanych prac konserwatorsko-budowlanych, restauratorsko-budowlanych wykonywanych w budynku (...)

Czy do wykonywanych prac konserwatorsko-budowlanych, restauratorsko-budowlanych wykonywanych w budynku Zamku tak siłami własnymi, jak i przy zatrudnieniu podwykonawców należy stosować zwolnienie z VAT?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Jawnej, przedstawione we wniosku z dnia 2 listopada 2011 r. (data doręczenia 2 listopada 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT prac konserwatorsko-budowlanych oraz restauratorsko-budowlanych wykonywanych w budynku (...) ? jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 listopada 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT prac konserwatorsko-budowlanych oraz restauratorsko -budowlanych wykonywanych w budynku(...).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Firma (dalej Spółka), jest przedsiębiorstwem realizującym różnego rodzaju projekty budowlane. W chwili obecnej Spółka jest w trakcie realizacji zadania inwestycyjnego polegającego na wykonaniu prac konserwatorskich, prac restauratorskich i robót budowlanych w budynku (...), objętego wpisem do rejestru zabytków Nr (...), decyzją z dnia 25 lutego 1958 r. na zlecenie inwestora Gminy Miejskiej w (...) Na realizację przedmiotowego zadania inwestycyjnego zamawiający uzyskał w dniu 26 października 2007 r. pozwolenie Nr (...) wydane przez (...) Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w (...) W rzeczonym pozwoleniu określono osobę odpowiedzialną za nadzór nad pracami budowlanymi Pana inż. (...)

Zgodnie z brzmieniem § 43 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 73, poz. 392 ? dalej Rozporządzenie), zwalnia się od podatku w okresie do dnia 31 grudnia 2011 r. usługi polegające na prowadzeniu prac konserwatorskich i restauratorskich dotyczących:

  1. zabytków wpisanych do rejestru zabytków, wpisanych do inwentarza muzeum albo wchodzących w skład narodowego zasobu bibliotecznego;
  2. materiałów archiwalnych wchodzących w skład narodowego zasobu archiwalnego.

Natomiast na podstawie § 43 ust. 2 Rozporządzenia, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, w zakresie prowadzonych prac konserwatorskich i restauratorskich dotyczących zabytków wpisanych do rejestru zabytków stosuje się, pod warunkiem że:

  1. prace konserwatorskie i restauratorskie są wykonywane przez osoby posiadające kwalifikacje dające uprawnienia do prowadzenia tych prac;
  2. na prowadzenie tych prac zostało wydane pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków.

Z kolei, na podstawie § 43 ust. 3 Rozporządzania, warunek, o którym mowa w ust. 2, uważa się za spełniony również w przypadku podmiotów gospodarczych wykonujących prace konserwatorskie i restauratorskie, które zatrudniają lub w których wspólnikami są osoby uprawnione do wykonywania tych prac, o ile w pozwoleniu, o którym mowa w ust. 2 określono osobę odpowiedzialną za prowadzenie prac konserwatorskich lub restauratorskich. Jak nadmieniła Spółka, w jej przypadku w pozwoleniu wskazano ogólnikowo osobę odpowiedzialną za nadzór nad pracami budowlanymi.

Jak wynika z powyższych przepisów zwolnienie z VAT usług polegających na prowadzeniu prac konserwatorskich i restauratorskich dotyczących zabytków wpisanych do rejestru zabytków jest uzależnione od spełnienia przez Spółkę dwóch warunków, o których mowa w § 43 ust. 2 pkt 1 i 2 Rozporządzenia. Pierwszym warunkiem zastosowania zwolnienia z VAT usług polegających na prowadzeniu prac konserwatorskich lub restauratorskich jest zapewnienie, aby prace konserwatorskie lub restauratorskie byty wykonywane przez osoby posiadające kwalifikacje dające uprawnienia do prowadzenia tych prac. Natomiast zgodnie z drugim warunkiem zwolnienia z VAT może być zastosowane jeśli na prowadzenie prac konserwatorskich i restauratorskich zostało wydane pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków. Spółka spełnia oba powyższe warunki i świadczone przez nią usługi polegające na prowadzeniu prac konserwatorsko-budowlanych i restauratorsko-budowlanych objęte są zwolnieniem z VAT. Z powołanych powyżej przepisów Rozporządzenia nie wynika, aby warunkiem zastosowania zwolnienia przez podmiot, który świadczy usługi polegające na prowadzeniu prac konserwatorskich i restauratorskich było posiadanie kwalifikacji dających uprawnienia do prowadzenia tych prac. Powołane zwolnienie ma bowiem charakter przedmiotowy, a nie podmiotowy. Zwolnieniu z VAT podlegają zatem usługi polegające na prowadzeniu prac konserwatorskich i restauratorskich bez względu na to jaki podmiot takie usługi świadczy. Oczywiści zwolnienie z VAT usług polegających na prowadzeniu prac konserwatorskich i restauratorskich nie ma charakteru bezwzględnego, gdyż ustawodawca przewidział w przepisach warunki, które muszą zastać spełnione przez usługodawcę, aby skorzystanie ze zwolnienia było możliwe. Ustawodawca wymaga, aby podmiot, który świadczy usługi polegające na prowadzeniu prac konserwatorskich i restauratorskich zapewnił, aby prace konserwatorskie lub restauratorskie były faktycznie wykonywane przez podmioty posiadające odpowiednie kwalifikacje.

Wymóg ten należy powiązać z przepisami ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. z 2003 r. Nr 162, poz. 1568 z późn. zm.), która regulując przedmiot, zakres i formy ochrony zabytków oraz opieki nad nimi wymaga między innymi, aby prace konserwatorskie i restauratorskie wykonywane przez osoby posiadające odpowiednie kwalifikacje oraz pod nadzorem wojewódzkiego konserwatora zabytków.

Warto zwrócić uwagę na fakt, że na gruncie § 43 Rozporządzenia ustawodawca rozróżnia usługi polegające na prowadzeniu prac konserwatorskich i restauratorskich (§ 43 ust. 1 Rozporządzenia) od wykonywania prac konserwatorskich i restauratorskich (§ 43 ust. 2 pkt 1 Rozporządzenia). Zdaniem Spółki, jest to zabieg celowy. Racjonalny ustawodawca używa bowiem w tej samej jednostce redakcyjnej tego samego aktu prawnego różnych zwrotów jedynie wtedy, gdy chce nadać tym zwrotom inną treść normatywną. Jeśli ustawodawca chciałby uzależnić zastosowanie zwolnienia z VAT od posiadania przez usługodawcę kwalifikacji dających uprawnienie do prowadzenia tych prac, to dałby temu wyraz w § 43 ust. 2 pkt 1 Rozporządzenia. Ponadto, § 43 ust. 3 Rozporządzenia także odnosi się do podmiotów gospodarczych wykonujących prace konserwatorskie i restauratorskie, a nie do podmiotów świadczących takie usługi. Bardzo ważną wskazówkę przy interpretacji powyższych przepisów daje ich wykładania funkcjonalna. Zdaniem Spółki, celem wprowadzenia powyższych regulacji było przywrócenie zwolnienia z VAT w zakresie w jakim obowiązywało ono do dnia 31 grudnia 2010 r., a które przestało obowiązywać z dniem 1 stycznia 2011 r.

Natomiast na gruncie poprzednio obowiązujących przepisów Ministerstwo Finansów stało na stanowisku, że w przypadku realizacji projektów dotyczących renowacji obiektów wpisanych do rejestru zabytków, należy wyodrębniać usługi budowlane (opodatkowane stawką VAT w wys. 22%) oraz prace konserwatorskie i restauratorskie, które podlegają zwolnieniu z VAT (np. interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 21 lutego 2011 r., IPPP1/443 -1255/10-2/AS). Ponadto, należy wskazać, że dodatkową podstawą prawną do zastosowania zwolnienia VAT w przypadku usług polegających na prowadzeniu prac konserwatorskich i restauratorskich stwarza art. 8 ust. 2a ustawy o VAT, który stanowi, że w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

W celu uściślenia i uzupełnianie Spółka podaje następujące informacje:

  1. W pozwoleniu Nr (...) Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w (...), Pana (...) nie wskazano jako osobę odpowiedzialną za prowadzenie prac konserwatorskich i restauratorskich, lecz jako osobę ?pełniącą nadzór nad pracami budowlanymi?, co jest wymagane rozporządzeniem Ministra Kultury z dnia 9 czerwca 2004 r. (Dz. U. Nr 150, poz. 1579 § 8.1), ale w odniesieniu do ?kierowania robotami budowlanymi przy zabytkach nieruchomych?.
  2. Według § 7.1. ww. Rozporządzenia Ministra Kultury: ?prace konserwatorskie, prace restauratorskie lub badania konserwatorskie mogą prowadzić osoby, które posiadają tytuł zawodowy magistra uzyskany po ukończeniu wyższych studiów na kierunku konserwacja i restauracja dzieł sztuki, lub wyższych studiów w specjalności w zakresie konserwacji zabytków oraz odbyły po ukończeniu tych studiów co najmniej 12 miesięczną praktykę zawodową w zakresie konserwacji badania zabytków?.

W zakresie prowadzonych prac w budynku (...) Wojewódzki Konserwator Zabytków nie wskazał nadzoru konserwatorskiego i wykonawstwa przez osoby uprawnione konserwatorsko. Wszystkie prace, które realizuje Wnioskodawca w przedmiotowym zadaniu są wykonywane przez osoby z wykształceniem zawodowym i rzemieślniczym. Nieliczne elementy jak np. portale z piaskowca mogą być restaurowane przez konserwatora, lecz z powodu nie wskazania takiego obowiązku prace te o charakterze kosmetycznym, jak mycie i impregnacja Spółka wykona przy użyciu własnych sił i doświadczenia (Spółka nie zatrudnia konserwatorów na stałe). Wartość tych prac wynosi 29. 906,00 zł netto w stosunku do 2.170.252,00 zł netto całego zamówienia.

Podsumowując, Spółka do świadczonych usług polegających na prowadzeniu prac konserwatorsko-budowlanych i restauratorsko-budowlanych powinna zastosować zwolnienie z VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy do wykonywanych prac konserwatorsko-budowlanych, restauratorsko-budowlanych wykonywanych w budynku (...) tak siłami własnymi, jak i przy zatrudnieniu podwykonawców należy stosować zwolnienie z VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, prace konserwatorsko-budowlane, restauratorsko-budowlane wykonywane w budynku (...) tak siłami własnymi, jak i przy zatrudnieniu podwykonawców w myśl zapisu § 43 Rozporządzenia Ministra Finansów, objęte są zwolnieniem z podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Art. 41 ust. 1 ustawy stanowi, iż stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosowanie jednak do treści art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;
  3. stawka ryczałtowego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;
  4. stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

Jednakże, w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w rozporządzeniach wykonawczych do niej przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku, a nawet zwolnień od podatku.

Z dniem 6 kwietnia 2011 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.). Rozporządzenie to w § 43 wprowadziło zwolnienie od podatku usług polegających na prowadzeniu prac konserwatorskich i restauratorskich.

I tak, w myśl § 43 ust. 1 ww. rozporządzenia, zwalnia się od podatku w okresie do dnia 31 grudnia 2011 r. usługi polegające na prowadzeniu prac konserwatorskich i restauratorskich dotyczących:

  1. zabytków wpisanych do rejestru zabytków, wpisanych do inwentarza muzeum albo wchodzących w skład narodowego zasobu bibliotecznego;
  2. materiałów archiwalnych wchodzących w skład narodowego zasobu archiwalnego.

Z kolei, zgodnie z § 43 ust. 2 cyt. rozporządzenia, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, w zakresie prowadzonych prac konserwatorskich i restauratorskich dotyczących zabytków wpisanych do rejestru zabytków stosuje się, pod warunkiem że:

  1. prace konserwatorskie i restauratorskie są wykonywane przez osoby posiadające kwalifikacje dające uprawnienia do prowadzenia tych prac;
  2. na prowadzenie tych prac zostało wydane pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków.

Warunek, o którym mowa w ust. 2, uważa się za spełniony również w przypadku podmiotów gospodarczych wykonujących prace konserwatorskie i restauratorskie, które zatrudniają lub w których wspólnikami są osoby uprawnione do wykonywania tych prac, o ile w pozwoleniu, o którym mowa ust. 2 pkt 2, określono osobę odpowiedzialną za prowadzenie prac konserwatorskich lub restauratorskich (§ 43 ust. 3 powołanego rozporządzenia).

Zwolnienia, o których mowa w § 43 oraz § 44, mogą być stosowane również do usług wykonywanych w okresie od 1 stycznia 2011 r. ? co wynika z treści § 46 ust. 1 tego rozporządzenia.

W związku z faktem, iż ustawa nie definiuje pojęcia prace konserwatorskie i restauratorskie trzeba się odwołać do ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. Nr 162, poz. 1568 ze zm.).

W świetle art. 3 ust. 1 powołanej ustawy, przez zabytek należy rozumieć nieruchomość lub rzecz ruchomą, ich części lub zespoły, będące dziełem człowieka lub związane z jego działalnością i stanowiące świadectwo minionej epoki bądź zdarzenia, których zachowanie leży w interesie społecznym ze względu na posiadaną wartość historyczną, artystyczną lub naukową.

W oparciu o art. 3 pkt 6-8 cyt. ustawy, użyte w ustawie określenia oznaczają:

  • prace konserwatorskie ? działania mające na celu zabezpieczenie i utrwalenie substancji zabytku, zahamowanie procesów jego destrukcji oraz dokumentowanie tych działań;
  • prace restauratorskie ? działania mające na celu wyeksponowanie wartości artystycznych i estetycznych zabytku, w tym, jeżeli istnieje taka potrzeba, uzupełnienie lub odtworzenie jego części, oraz dokumentowanie tych działań;
  • roboty budowlane ? to roboty budowlane w rozumieniu przepisów Prawa budowlanego, podejmowane przy zabytku lub w otoczeniu zabytku.

Zgodnie z art. 36 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, pozwolenia wojewódzkiego konserwatora zabytków wymaga prowadzenie prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych przy zabytku wpisanym do rejestru.

Minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego określi, w drodze rozporządzenia tryb i sposób wydawania pozwoleń na prowadzenie prac konserwatorskich restauratorskich, robót budowlanych oraz badań konserwatorskich i architektonicznych, a także innych działań, o których mowa w art. 36 ust. 1 pkt 6-12, przy zabytku wpisanym do rejestru oraz badań archeologicznych (art. 37 ust. 1 pkt 1 tej ustawy).

Z powyższego wynika zatem, że ustawodawca rozróżnił ?prace? konserwatorskie i restauratorskie od ?robót? budowlanych, jednocześnie określając, że roboty budowlane mogą być podejmowane zarówno przy zabytku, jak również w jego otoczeniu. Przez ?otoczenie? zdefiniowano teren wokół lub przy zabytku wyznaczony w decyzji o wpisie tego terenu do rejestru zabytków w celu ochrony wartości widokowych zabytku oraz jego ochrony przed szkodliwym oddziaływaniem czynników zewnętrznych (art. 3 pkt 15 ustawy o ochronie zabytków).

Rozróżnienie na prace restauratorskie i konserwatorskie oraz na roboty budowlane przewidziane jest również w rozporządzeniu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 27 lipca 2011 r. w sprawie prowadzenia prac konserwatorskich, prac restauratorskich, robót budowlanych, badań konserwatorskich, badań architektonicznych i innych działań przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków oraz badań archeologicznych (Dz. U. Nr 165, poz. 987).

Stosownie do § 22 ust. 1 i ust. 2 ww. rozporządzenia, prace konserwatorskie, prace restauratorskie oraz badania konserwatorskie może prowadzić, w zakresie specjalności określonej w dyplomie ukończenia studiów, osoba, która posiada tytuł zawodowy magistra uzyskany po ukończeniu studiów wyższych na kierunku konserwacja i restauracja dzieł sztuki lub w specjalności w zakresie konserwacji zabytków, która odbyła po ukończeniu tych studiów co najmniej 12-miesięczną praktykę zawodową w zakresie konserwacji lub badania zabytków wpisanych do rejestru zabytków. W dziedzinach nieobjętych programem studiów wyższych, o których mowa wyżej, prace konserwatorskie, prace restauratorskie oraz badania konserwatorskie może prowadzić osoba, która posiada świadectwo ukończenia szkoły średniej zawodowej oraz tytuł zawodowy albo wykształcenie średnie i dyplom potwierdzający posiadanie kwalifikacji zawodowych w zawodach odpowiadających danej dziedzinie lub dyplom mistrza w zawodzie odpowiadającym danej dziedzinie, która odbyła co najmniej 5-letnią praktykę zawodową w zakresie konserwacji lub badania zabytków wpisanych do rejestru zabytków.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest w trakcie realizacji zadania inwestycyjnego polegającego na wykonaniu prac konserwatorskich, prac restauratorskich i robót budowlanych w budynku (...), objętego wpisem do rejestru zabytków Nr (.

..). Na realizację przedmiotowego zadania inwestycyjnego zamawiający uzyskał w dniu 26 października 2007 r. pozwolenie Nr (...) wydane przez (...) Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w (...). W rzeczonym pozwoleniu określono osobę odpowiedzialną za nadzór nad pracami budowlanymi Pana inż. (...), jednakże w tym pozwoleniu Pana (...) nie wskazano jako osobę odpowiedzialną za prowadzenie prac konserwatorskich i restauratorskich, lecz jako osobę ?pełniącą nadzór nad pracami budowlanymi?, co jest wymagane rozporządzeniem Ministra Kultury z dnia 9 czerwca 2004 r. (Dz. U. Nr 150, poz. 1579 § 8.1). Jak wskazał Zainteresowany, w zakresie prowadzonych prac w budynku (...) Wojewódzki Konserwator Zabytków nie wskazał nadzoru konserwatorskiego i wykonawstwa przez osoby uprawnione konserwatorsko. Wszystkie prace, które realizuje Wnioskodawca w przedmiotowym zadaniu są wykonywane przez osoby z wykształceniem zawodowym i rzemieślniczym. Nieliczne elementy jak np. portale z piaskowca mogą być restaurowane przez konserwatora, lecz z powodu nie wskazania takiego obowiązku prace te o charakterze kosmetycznym, jak mycie i impregnacja Spółka wykona przy użyciu własnych sił i doświadczenia (Spółka nie zatrudnia konserwatorów na stałe).

Jak wynika z ww. przepisów rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, aby podatnik mógł skorzystać ze zwolnienia z opodatkowania przewidzianego w § 43 tegoż rozporządzenia, muszą zostać spełnione następujące warunki:

  1. prace konserwatorskie i restauratorskie dotyczą zabytków wpisanych do rejestru zabytków, wpisanych do inwentarza muzeum albo wchodzących w skład narodowego zasobu bibliotecznego lub materiałów archiwalnych wchodzących w skład narodowego zasobu archiwalnego,
  2. prace te są wykonywane przez osoby (również zatrudnione) posiadające kwalifikacje dające uprawnienia do prowadzenia tych prac,
  3. na prowadzenie tych prac wydane zostało pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków,
  4. w powyższym pozwoleniu została określona osoba odpowiedzialna za prowadzenie prac konserwatorskich lub restauratorskich (w przypadku podmiotów gospodarczych).

Podkreślić należy, że zwolnienie określone w § 43 przedmiotowego rozporządzenia, przysługuje wyłącznie w sytuacji łącznego spełnienia ww. warunków. Niewystąpienie któregokolwiek z nich oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia określonego w tym przepisie.

Jednocześnie należy podkreślić, iż zwolnienie określone w § 43 ww. rozporządzenia ma charakter przedmiotowo-podmiotowy. Innymi słowy, aby można było zastosować zwolnienie przewidziane w tym przepisie muszą być spełnione przesłanki o charakterze przedmiotowym oraz podmiotowym. Strona przedmiotowa odnosi się do prac konserwatorskich i restauratorskich dotyczących zabytków wpisanych do rejestru zabytków, a strona podmiotowa odnosi się do osób wykonujących te prace, posiadanie przez nich odpowiednich uprawnień oraz do danych wynikających z decyzji administracyjnej ? pozwolenia wojewódzkiego konserwatora zabytków.

Z treści wniosku wynika, iż w pozwoleniu wojewódzkiego konserwatora zabytków nie została określona osoba odpowiedzialna za prowadzenie prac konserwatorskich lub restauratorskich. Ponadto, z treści wniosku nie wynika, aby prace wykonywane przez Wnioskodawcę w budynku (...), były przez osoby (również zatrudnione) posiadające kwalifikacje dające uprawnienia do prowadzenia tych prac, bowiem jak wskazała Spółka, wszystkie prace, które realizuje w przedmiotowym zadaniu, są wykonywane przez osoby z wykształceniem zawodowym i rzemieślniczym. A zatem, nie zostały spełnione warunki zawarte w przepisie § 43 ust. 2 i ust. 3 rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r.

Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, iż wykonywane przez Wnioskodawcę prace konserwatorsko-budowlane i restauratorsko-budowalne wykonywane w budynku (...) nie korzystają ze zwolnienia od podatku VAT. W konsekwencji świadczone przez Spółkę usługi są opodatkowane stawką podstawową w wysokości 23%, zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika