Czy do wykonywanych prac konserwatorsko-budowlanych, restauratorsko-budowlanych wykonywanych w budynku (...)
Czy do wykonywanych prac konserwatorsko-budowlanych, restauratorsko-budowlanych wykonywanych w budynku Zamku tak siłami własnymi, jak i przy zatrudnieniu podwykonawców należy stosować zwolnienie z VAT?
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Jawnej, przedstawione we wniosku z dnia 2 listopada 2011 r. (data doręczenia 2 listopada 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT prac konserwatorsko-budowlanych oraz restauratorsko-budowlanych wykonywanych w budynku (...) ? jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 2 listopada 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT prac konserwatorsko-budowlanych oraz restauratorsko -budowlanych wykonywanych w budynku(...).
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Firma (dalej Spółka), jest przedsiębiorstwem realizującym różnego rodzaju projekty budowlane. W chwili obecnej Spółka jest w trakcie realizacji zadania inwestycyjnego polegającego na wykonaniu prac konserwatorskich, prac restauratorskich i robót budowlanych w budynku (...), objętego wpisem do rejestru zabytków Nr (...), decyzją z dnia 25 lutego 1958 r. na zlecenie inwestora Gminy Miejskiej w (...) Na realizację przedmiotowego zadania inwestycyjnego zamawiający uzyskał w dniu 26 października 2007 r. pozwolenie Nr (...) wydane przez (...) Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w (...) W rzeczonym pozwoleniu określono osobę odpowiedzialną za nadzór nad pracami budowlanymi Pana inż. (...)
Zgodnie z brzmieniem § 43 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 73, poz. 392 ? dalej Rozporządzenie), zwalnia się od podatku w okresie do dnia 31 grudnia 2011 r. usługi polegające na prowadzeniu prac konserwatorskich i restauratorskich dotyczących:
- zabytków wpisanych do rejestru zabytków, wpisanych do inwentarza muzeum albo wchodzących w skład narodowego zasobu bibliotecznego;
- materiałów archiwalnych wchodzących w skład narodowego zasobu archiwalnego.
Natomiast na podstawie § 43 ust. 2 Rozporządzenia, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, w zakresie prowadzonych prac konserwatorskich i restauratorskich dotyczących zabytków wpisanych do rejestru zabytków stosuje się, pod warunkiem że:
- prace konserwatorskie i restauratorskie są wykonywane przez osoby posiadające kwalifikacje dające uprawnienia do prowadzenia tych prac;
- na prowadzenie tych prac zostało wydane pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków.
Z kolei, na podstawie § 43 ust. 3 Rozporządzania, warunek, o którym mowa w ust. 2, uważa się za spełniony również w przypadku podmiotów gospodarczych wykonujących prace konserwatorskie i restauratorskie, które zatrudniają lub w których wspólnikami są osoby uprawnione do wykonywania tych prac, o ile w pozwoleniu, o którym mowa w ust. 2 określono osobę odpowiedzialną za prowadzenie prac konserwatorskich lub restauratorskich. Jak nadmieniła Spółka, w jej przypadku w pozwoleniu wskazano ogólnikowo osobę odpowiedzialną za nadzór nad pracami budowlanymi.
Jak wynika z powyższych przepisów zwolnienie z VAT usług polegających na prowadzeniu prac konserwatorskich i restauratorskich dotyczących zabytków wpisanych do rejestru zabytków jest uzależnione od spełnienia przez Spółkę dwóch warunków, o których mowa w § 43 ust. 2 pkt 1 i 2 Rozporządzenia. Pierwszym warunkiem zastosowania zwolnienia z VAT usług polegających na prowadzeniu prac konserwatorskich lub restauratorskich jest zapewnienie, aby prace konserwatorskie lub restauratorskie byty wykonywane przez osoby posiadające kwalifikacje dające uprawnienia do prowadzenia tych prac. Natomiast zgodnie z drugim warunkiem zwolnienia z VAT może być zastosowane jeśli na prowadzenie prac konserwatorskich i restauratorskich zostało wydane pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków. Spółka spełnia oba powyższe warunki i świadczone przez nią usługi polegające na prowadzeniu prac konserwatorsko-budowlanych i restauratorsko-budowlanych objęte są zwolnieniem z VAT. Z powołanych powyżej przepisów Rozporządzenia nie wynika, aby warunkiem zastosowania zwolnienia przez podmiot, który świadczy usługi polegające na prowadzeniu prac konserwatorskich i restauratorskich było posiadanie kwalifikacji dających uprawnienia do prowadzenia tych prac. Powołane zwolnienie ma bowiem charakter przedmiotowy, a nie podmiotowy. Zwolnieniu z VAT podlegają zatem usługi polegające na prowadzeniu prac konserwatorskich i restauratorskich bez względu na to jaki podmiot takie usługi świadczy. Oczywiści zwolnienie z VAT usług polegających na prowadzeniu prac konserwatorskich i restauratorskich nie ma charakteru bezwzględnego, gdyż ustawodawca przewidział w przepisach warunki, które muszą zastać spełnione przez usługodawcę, aby skorzystanie ze zwolnienia było możliwe. Ustawodawca wymaga, aby podmiot, który świadczy usługi polegające na prowadzeniu prac konserwatorskich i restauratorskich zapewnił, aby prace konserwatorskie lub restauratorskie były faktycznie wykonywane przez podmioty posiadające odpowiednie kwalifikacje.
Wymóg ten należy powiązać z przepisami ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. z 2003 r. Nr 162, poz. 1568 z późn. zm.), która regulując przedmiot, zakres i formy ochrony zabytków oraz opieki nad nimi wymaga między innymi, aby prace konserwatorskie i restauratorskie wykonywane przez osoby posiadające odpowiednie kwalifikacje oraz pod nadzorem wojewódzkiego konserwatora zabytków.
Warto zwrócić uwagę na fakt, że na gruncie § 43 Rozporządzenia ustawodawca rozróżnia usługi polegające na prowadzeniu prac konserwatorskich i restauratorskich (§ 43 ust. 1 Rozporządzenia) od wykonywania prac konserwatorskich i restauratorskich (§ 43 ust. 2 pkt 1 Rozporządzenia). Zdaniem Spółki, jest to zabieg celowy. Racjonalny ustawodawca używa bowiem w tej samej jednostce redakcyjnej tego samego aktu prawnego różnych zwrotów jedynie wtedy, gdy chce nadać tym zwrotom inną treść normatywną. Jeśli ustawodawca chciałby uzależnić zastosowanie zwolnienia z VAT od posiadania przez usługodawcę kwalifikacji dających uprawnienie do prowadzenia tych prac, to dałby temu wyraz w § 43 ust. 2 pkt 1 Rozporządzenia. Ponadto, § 43 ust. 3 Rozporządzenia także odnosi się do podmiotów gospodarczych wykonujących prace konserwatorskie i restauratorskie, a nie do podmiotów świadczących takie usługi. Bardzo ważną wskazówkę przy interpretacji powyższych przepisów daje ich wykładania funkcjonalna. Zdaniem Spółki, celem wprowadzenia powyższych regulacji było przywrócenie zwolnienia z VAT w zakresie w jakim obowiązywało ono do dnia 31 grudnia 2010 r., a które przestało obowiązywać z dniem 1 stycznia 2011 r.
Natomiast na gruncie poprzednio obowiązujących przepisów Ministerstwo Finansów stało na stanowisku, że w przypadku realizacji projektów dotyczących renowacji obiektów wpisanych do rejestru zabytków, należy wyodrębniać usługi budowlane (opodatkowane stawką VAT w wys. 22%) oraz prace konserwatorskie i restauratorskie, które podlegają zwolnieniu z VAT (np. interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 21 lutego 2011 r., IPPP1/443 -1255/10-2/AS). Ponadto, należy wskazać, że dodatkową podstawą prawną do zastosowania zwolnienia VAT w przypadku usług polegających na prowadzeniu prac konserwatorskich i restauratorskich stwarza art. 8 ust. 2a ustawy o VAT, który stanowi, że w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.
W celu uściślenia i uzupełnianie Spółka podaje następujące informacje:
- W pozwoleniu Nr (...) Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w (...), Pana (...) nie wskazano jako osobę odpowiedzialną za prowadzenie prac konserwatorskich i restauratorskich, lecz jako osobę ?pełniącą nadzór nad pracami budowlanymi?, co jest wymagane rozporządzeniem Ministra Kultury z dnia 9 czerwca 2004 r. (Dz. U. Nr 150, poz. 1579 § 8.1), ale w odniesieniu do ?kierowania robotami budowlanymi przy zabytkach nieruchomych?.
- Według § 7.1. ww. Rozporządzenia Ministra Kultury: ?prace konserwatorskie, prace restauratorskie lub badania konserwatorskie mogą prowadzić osoby, które posiadają tytuł zawodowy magistra uzyskany po ukończeniu wyższych studiów na kierunku konserwacja i restauracja dzieł sztuki, lub wyższych studiów w specjalności w zakresie konserwacji zabytków oraz odbyły po ukończeniu tych studiów co najmniej 12 miesięczną praktykę zawodową w zakresie konserwacji badania zabytków?.
W zakresie prowadzonych prac w budynku (...) Wojewódzki Konserwator Zabytków nie wskazał nadzoru konserwatorskiego i wykonawstwa przez osoby uprawnione konserwatorsko. Wszystkie prace, które realizuje Wnioskodawca w przedmiotowym zadaniu są wykonywane przez osoby z wykształceniem zawodowym i rzemieślniczym. Nieliczne elementy jak np. portale z piaskowca mogą być restaurowane przez konserwatora, lecz z powodu nie wskazania takiego obowiązku prace te o charakterze kosmetycznym, jak mycie i impregnacja Spółka wykona przy użyciu własnych sił i doświadczenia (Spółka nie zatrudnia konserwatorów na stałe). Wartość tych prac wynosi 29. 906,00 zł netto w stosunku do 2.170.252,00 zł netto całego zamówienia.
Podsumowując, Spółka do świadczonych usług polegających na prowadzeniu prac konserwatorsko-budowlanych i restauratorsko-budowlanych powinna zastosować zwolnienie z VAT.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy do wykonywanych prac konserwatorsko-budowlanych, restauratorsko-budowlanych wykonywanych w budynku (...) tak siłami własnymi, jak i przy zatrudnieniu podwykonawców należy stosować zwolnienie z VAT?
Zdaniem Wnioskodawcy, prace konserwatorsko-budowlane, restauratorsko-budowlane wykonywane w budynku (...) tak siłami własnymi, jak i przy zatrudnieniu podwykonawców w myśl zapisu § 43 Rozporządzenia Ministra Finansów, objęte są zwolnieniem z podatku VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).
W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).
Art. 41 ust. 1 ustawy stanowi, iż stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Stosowanie jednak do treści art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:
- stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%;
- stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;
- stawka ryczałtowego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;
- stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.
Jednakże, w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w rozporządzeniach wykonawczych do niej przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku, a nawet zwolnień od podatku.
Z dniem 6 kwietnia 2011 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.). Rozporządzenie to w § 43 wprowadziło zwolnienie od podatku usług polegających na prowadzeniu prac konserwatorskich i restauratorskich.
I tak, w myśl § 43 ust. 1 ww. rozporządzenia, zwalnia się od podatku w okresie do dnia 31 grudnia 2011 r. usługi polegające na prowadzeniu prac konserwatorskich i restauratorskich dotyczących:
- zabytków wpisanych do rejestru zabytków, wpisanych do inwentarza muzeum albo wchodzących w skład narodowego zasobu bibliotecznego;
- materiałów archiwalnych wchodzących w skład narodowego zasobu archiwalnego.
Z kolei, zgodnie z § 43 ust. 2 cyt. rozporządzenia, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, w zakresie prowadzonych prac konserwatorskich i restauratorskich dotyczących zabytków wpisanych do rejestru zabytków stosuje się, pod warunkiem że:
- prace konserwatorskie i restauratorskie są wykonywane przez osoby posiadające kwalifikacje dające uprawnienia do prowadzenia tych prac;
- na prowadzenie tych prac zostało wydane pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków.
Warunek, o którym mowa w ust. 2, uważa się za spełniony również w przypadku podmiotów gospodarczych wykonujących prace konserwatorskie i restauratorskie, które zatrudniają lub w których wspólnikami są osoby uprawnione do wykonywania tych prac, o ile w pozwoleniu, o którym mowa ust. 2 pkt 2, określono osobę odpowiedzialną za prowadzenie prac konserwatorskich lub restauratorskich (§ 43 ust. 3 powołanego rozporządzenia).
Zwolnienia, o których mowa w § 43 oraz § 44, mogą być stosowane również do usług wykonywanych w okresie od 1 stycznia 2011 r. ? co wynika z treści § 46 ust. 1 tego rozporządzenia.
W związku z faktem, iż ustawa nie definiuje pojęcia prace konserwatorskie i restauratorskie trzeba się odwołać do ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. Nr 162, poz. 1568 ze zm.).
W świetle art. 3 ust. 1 powołanej ustawy, przez zabytek należy rozumieć nieruchomość lub rzecz ruchomą, ich części lub zespoły, będące dziełem człowieka lub związane z jego działalnością i stanowiące świadectwo minionej epoki bądź zdarzenia, których zachowanie leży w interesie społecznym ze względu na posiadaną wartość historyczną, artystyczną lub naukową.
W oparciu o art. 3 pkt 6-8 cyt. ustawy, użyte w ustawie określenia oznaczają:
- prace konserwatorskie ? działania mające na celu zabezpieczenie i utrwalenie substancji zabytku, zahamowanie procesów jego destrukcji oraz dokumentowanie tych działań;
- prace restauratorskie ? działania mające na celu wyeksponowanie wartości artystycznych i estetycznych zabytku, w tym, jeżeli istnieje taka potrzeba, uzupełnienie lub odtworzenie jego części, oraz dokumentowanie tych działań;
- roboty budowlane ? to roboty budowlane w rozumieniu przepisów Prawa budowlanego, podejmowane przy zabytku lub w otoczeniu zabytku.
Zgodnie z art. 36 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, pozwolenia wojewódzkiego konserwatora zabytków wymaga prowadzenie prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych przy zabytku wpisanym do rejestru.
Minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego określi, w drodze rozporządzenia tryb i sposób wydawania pozwoleń na prowadzenie prac konserwatorskich restauratorskich, robót budowlanych oraz badań konserwatorskich i architektonicznych, a także innych działań, o których mowa w art. 36 ust. 1 pkt 6-12, przy zabytku wpisanym do rejestru oraz badań archeologicznych (art. 37 ust. 1 pkt 1 tej ustawy).
Z powyższego wynika zatem, że ustawodawca rozróżnił ?prace? konserwatorskie i restauratorskie od ?robót? budowlanych, jednocześnie określając, że roboty budowlane mogą być podejmowane zarówno przy zabytku, jak również w jego otoczeniu. Przez ?otoczenie? zdefiniowano teren wokół lub przy zabytku wyznaczony w decyzji o wpisie tego terenu do rejestru zabytków w celu ochrony wartości widokowych zabytku oraz jego ochrony przed szkodliwym oddziaływaniem czynników zewnętrznych (art. 3 pkt 15 ustawy o ochronie zabytków).
Rozróżnienie na prace restauratorskie i konserwatorskie oraz na roboty budowlane przewidziane jest również w rozporządzeniu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 27 lipca 2011 r. w sprawie prowadzenia prac konserwatorskich, prac restauratorskich, robót budowlanych, badań konserwatorskich, badań architektonicznych i innych działań przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków oraz badań archeologicznych (Dz. U. Nr 165, poz. 987).
Stosownie do § 22 ust. 1 i ust. 2 ww. rozporządzenia, prace konserwatorskie, prace restauratorskie oraz badania konserwatorskie może prowadzić, w zakresie specjalności określonej w dyplomie ukończenia studiów, osoba, która posiada tytuł zawodowy magistra uzyskany po ukończeniu studiów wyższych na kierunku konserwacja i restauracja dzieł sztuki lub w specjalności w zakresie konserwacji zabytków, która odbyła po ukończeniu tych studiów co najmniej 12-miesięczną praktykę zawodową w zakresie konserwacji lub badania zabytków wpisanych do rejestru zabytków. W dziedzinach nieobjętych programem studiów wyższych, o których mowa wyżej, prace konserwatorskie, prace restauratorskie oraz badania konserwatorskie może prowadzić osoba, która posiada świadectwo ukończenia szkoły średniej zawodowej oraz tytuł zawodowy albo wykształcenie średnie i dyplom potwierdzający posiadanie kwalifikacji zawodowych w zawodach odpowiadających danej dziedzinie lub dyplom mistrza w zawodzie odpowiadającym danej dziedzinie, która odbyła co najmniej 5-letnią praktykę zawodową w zakresie konserwacji lub badania zabytków wpisanych do rejestru zabytków.
Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest w trakcie realizacji zadania inwestycyjnego polegającego na wykonaniu prac konserwatorskich, prac restauratorskich i robót budowlanych w budynku (...), objętego wpisem do rejestru zabytków Nr (.
..). Na realizację przedmiotowego zadania inwestycyjnego zamawiający uzyskał w dniu 26 października 2007 r. pozwolenie Nr (...) wydane przez (...) Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w (...). W rzeczonym pozwoleniu określono osobę odpowiedzialną za nadzór nad pracami budowlanymi Pana inż. (...), jednakże w tym pozwoleniu Pana (...) nie wskazano jako osobę odpowiedzialną za prowadzenie prac konserwatorskich i restauratorskich, lecz jako osobę ?pełniącą nadzór nad pracami budowlanymi?, co jest wymagane rozporządzeniem Ministra Kultury z dnia 9 czerwca 2004 r. (Dz. U. Nr 150, poz. 1579 § 8.1). Jak wskazał Zainteresowany, w zakresie prowadzonych prac w budynku (...) Wojewódzki Konserwator Zabytków nie wskazał nadzoru konserwatorskiego i wykonawstwa przez osoby uprawnione konserwatorsko. Wszystkie prace, które realizuje Wnioskodawca w przedmiotowym zadaniu są wykonywane przez osoby z wykształceniem zawodowym i rzemieślniczym. Nieliczne elementy jak np. portale z piaskowca mogą być restaurowane przez konserwatora, lecz z powodu nie wskazania takiego obowiązku prace te o charakterze kosmetycznym, jak mycie i impregnacja Spółka wykona przy użyciu własnych sił i doświadczenia (Spółka nie zatrudnia konserwatorów na stałe).Jak wynika z ww. przepisów rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, aby podatnik mógł skorzystać ze zwolnienia z opodatkowania przewidzianego w § 43 tegoż rozporządzenia, muszą zostać spełnione następujące warunki:
- prace konserwatorskie i restauratorskie dotyczą zabytków wpisanych do rejestru zabytków, wpisanych do inwentarza muzeum albo wchodzących w skład narodowego zasobu bibliotecznego lub materiałów archiwalnych wchodzących w skład narodowego zasobu archiwalnego,
- prace te są wykonywane przez osoby (również zatrudnione) posiadające kwalifikacje dające uprawnienia do prowadzenia tych prac,
- na prowadzenie tych prac wydane zostało pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków,
- w powyższym pozwoleniu została określona osoba odpowiedzialna za prowadzenie prac konserwatorskich lub restauratorskich (w przypadku podmiotów gospodarczych).
Podkreślić należy, że zwolnienie określone w § 43 przedmiotowego rozporządzenia, przysługuje wyłącznie w sytuacji łącznego spełnienia ww. warunków. Niewystąpienie któregokolwiek z nich oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia określonego w tym przepisie.
Jednocześnie należy podkreślić, iż zwolnienie określone w § 43 ww. rozporządzenia ma charakter przedmiotowo-podmiotowy. Innymi słowy, aby można było zastosować zwolnienie przewidziane w tym przepisie muszą być spełnione przesłanki o charakterze przedmiotowym oraz podmiotowym. Strona przedmiotowa odnosi się do prac konserwatorskich i restauratorskich dotyczących zabytków wpisanych do rejestru zabytków, a strona podmiotowa odnosi się do osób wykonujących te prace, posiadanie przez nich odpowiednich uprawnień oraz do danych wynikających z decyzji administracyjnej ? pozwolenia wojewódzkiego konserwatora zabytków.
Z treści wniosku wynika, iż w pozwoleniu wojewódzkiego konserwatora zabytków nie została określona osoba odpowiedzialna za prowadzenie prac konserwatorskich lub restauratorskich. Ponadto, z treści wniosku nie wynika, aby prace wykonywane przez Wnioskodawcę w budynku (...), były przez osoby (również zatrudnione) posiadające kwalifikacje dające uprawnienia do prowadzenia tych prac, bowiem jak wskazała Spółka, wszystkie prace, które realizuje w przedmiotowym zadaniu, są wykonywane przez osoby z wykształceniem zawodowym i rzemieślniczym. A zatem, nie zostały spełnione warunki zawarte w przepisie § 43 ust. 2 i ust. 3 rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r.
Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, iż wykonywane przez Wnioskodawcę prace konserwatorsko-budowlane i restauratorsko-budowalne wykonywane w budynku (...) nie korzystają ze zwolnienia od podatku VAT. W konsekwencji świadczone przez Spółkę usługi są opodatkowane stawką podstawową w wysokości 23%, zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.