Podatek od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych usług szkoleniowych.

Podatek od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych usług szkoleniowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 15 listopada 2011 r. (data wpływu 17 listopada 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 23 stycznia 2012 r. (data wpływu 24 stycznia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych usług szkoleniowych ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 17 listopada 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych usług szkoleniowych. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony w dniu 24 stycznia 2012 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Osoba fizyczna prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą świadczy na zlecenie jednostek sektora publicznego usługi polegające na szkoleniu osób bezrobotnych oraz osadzonych.

W ostatnim roku wykonane zostały następujące szkolenia:

  1. Szkolenia zamknięte (?) ? przygotowujące osoby bez kwalifikacji do podjęcia pracy na stanowiskach liniowych w firmach sprzątających. Realizowane dla Powiatowych Urzędów Pracy, Ośrodków Pomocy Społecznej oraz Zakładów Karnych.
  2. Szkolenia zamknięte (?) ? przygotowanie osób bez kwalifikacji do podjęcia pracy na stanowisku sprzedawcy. Realizowane dla Ośrodków Pomocy Społecznej i Powiatowych Urzędów Pracy.
  3. Szkolenia zamknięte (?) ? przygotowanie osób bez kwalifikacji do podjęcia pracy w Domach Pomocy Społecznej. Realizowane dla Ośrodków Pomocy Społecznej i Powiatowych Urzędów Pracy.
  4. Szkolenie zamknięte (?) ? przygotowujące osoby bezrobotne i bez kwalifikacji a starające się o dotację z Funduszu Pracy i Państwowego Funduszu Osób Niepełnosprawnych na założenie i prowadzenie Działalności Gospodarczej. Realizowane dla Powiatowych Urzędów Pracy oraz Powiatowych Centrów Pomocy Rodzinie.
  5. Szkolenie zamknięte (?) ? przygotowanie osób bezrobotnych do poszukiwania pracy poprzez realizację zadań zgodnie z wymaganiami stawianym tzw. ?Klubom pracy i Centrom Aktywizacji Zawodowej? działającymi przy Powiatowych Urzędach Pracy oraz Powiatowych Centrach Pomocy Rodzinie. Realizowane na zlecenie Powiatowych Urzędów Pracy oraz Powiatowych Centrów Pomocy Rodzinie.


Powyższe szkolenia (pkt 1-5) były w całości finansowane ze środków Funduszu Pracy, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Penitencjarnego, PFRON oraz ze środków własnych jednostek samorządu terytorialnego i odbywały się zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006 r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. Nr 31, poz. 216).

Wnioskodawca nie posiada akredytacji Kuratora Oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie usług szkoleniowych wymienionych w pkt 1-5.

Zainteresowany figuruje w Rejestrze Instytucji Szkoleniowych prowadzonym przez Wojewódzki Urząd Pracy.

Wnioskodawca prowadzi dokumentację przebiegu kształcenia (rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006 r.), program nauczania, dziennik zajęć edukacyjnych, zawierający: listę obecności, wymiar godzin zajęć edukacyjnych, tematy zajęć edukacyjnych; protokół z egzaminu, jeżeli taki został przeprowadzony; rejestr wydanych zaświadczeń.

Zainteresowany jest firmą działającą na zasadzie swobody gospodarczej, szczególnie dba o zachowanie standardów w sprawie uzyskania uzupełnienia przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych ? Rozporządzenie MEN z dnia 3 lutego 2006 r. Dz. U. z dnia 27 lutego 2006 r.

(...)

W związku z tym, że od dnia 1 października 2011 r. Wnioskodawca został wpisany na listę Niepublicznych Placówek Oświatowych prowadzoną przez Wydział Edukacji Urzędu Miasta ? jako Centrum Kształcenia Ustawicznego prowadzące kształcenie w specjalnościach: ?Pomoce domowe i sprzątaczki? zgodne z Polską klasyfikacją zawodów i specjalności (kod 91) i tym samym Zainteresowany został objęty systemem oświaty, Wnioskodawca prosi o odp. na pyt. zadane w poz. 69.

W uzupełnieniu do wniosku Podatnik wskazał, iż:

  1. Usługi będące przedmiotem wniosku, tj. kształcenie w specjalnościach ?Pomoce domowe i sprzątaczki? są wpisane w zaświadczeniu o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych.
  2. Usługi kształcenia w specjalnościach ?Pomoce domowe i sprzątaczki? nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.
  3. Na podstawie art. 82 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. Nr 256 z 2004 r., poz. 2572 ze zmianami), Wnioskodawca prowadzący działalność gospodarczą jako osoba fizyczna uzyskał w dniu 22 września 2011 r. wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonych przez Wydział Oświaty Urzędu Miasta jako placówka kształcenia ustawicznego prowadząca kierunki kształcenia: pracownik usług osobistych, pomoc domowa, sprzątaczka.
  4. Zainteresowany organizuje szkolenia w myśl art. 2 pkt 3a) ustawy z dnia 17 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.), umożliwiając uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych. Jednocześnie Wnioskodawca pragnie podkreślić, że organizowane przez niego szkolenia są adresowane do osób pełnoletnich, bezrobotnych lub poszukujących pracy i tym samym problematyczne wydaje się zakwalifikowanie szkoleń jako ?usług w zakresie wychowania?.
  5. Wnioskodawca uzupełniając Organowi podatkowemu opis sprawy (pytanie nr 2 poz. 69 wniosku ORD-IN) informuje, że przedmiotem zapytania jest szkolenie ?Pomoce domowe i sprzątaczki?.
  6. Zainteresowany ma podpisaną umowę na świadczenie usług szkoleniowych bezpośrednio z instytucją niepubliczną ? Fundacją, która w drodze konkursu pozyskała środki od instytucji przyznającej, w tym przypadku Wojewódzkiego Urzędu Pracy. Jednocześnie Wnioskodawca pragnie poinformować, że współpraca z instytucją niepubliczną ? Fundacją została nawiązania w wyniku wyboru ofert w drodze zapytania zgodnie z zasadą konkurencyjności obowiązującą w danym okresie programowania.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy w związku z uzyskaniem przez Podatnika statusu Niepublicznej Placówki Oświatowej prowadzącej kształcenie w specjalności wymienionej w zaświadczeniu wydanym przez Wydział Edukacji Urzędu Miasta, szkolenia organizowane dla podmiotów, które nie finansują zamówionych szkoleń ze środków publicznych, Wnioskodawca ma prawo zastosować stawkę podatku VAT ?zw?...
  2. Czy Zainteresowany realizując szkolenie na Zamówienie instytucji niepublicznej (Fundacji), która pozyskała środki z Europejskiego Funduszu Społecznego (w drodze konkursu organizowanego przez Wojewódzki Urząd Pracy), może zastosować stawkę VAT ?zw? w rozliczeniach za wykonaną usługę szkolenia objętą zaświadczeniem Wydziału Edukacji Urzędu Miasta...


Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Wnioskodawca jest zwolniony od VAT, ponieważ działa jako podmiot objęty systemem oświaty posiadając status Niepublicznej Placówki Oświatowej.

Ad. 2

Wnioskodawca jest zwolniony od VAT, ponieważ działa jako podmiot objęty systemem oświaty posiadając status Niepublicznej Placówki Oświatowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz.1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w świetle art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).

Natomiast, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy (?).

Należy zaznaczyć, że w oparciu o przepis art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;
  3. stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;
  4. stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.


Jednakże, w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w rozporządzeniach wykonawczych do niej przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku, a nawet zwolnień od podatku.

I tak, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

? oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty ? wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

? oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Stosownie do treści § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Jednocześnie na mocy art. 2 pkt 3a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j. z 2004 r. Dz. U. Nr 256, poz. 2572 ze zm.), system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

W art. 3 pkt 16 tej ustawy wskazano, że przez formy pozaszkolne należy rozumieć formy uzyskiwania i uzupełniania wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w placówkach i ośrodkach, o których mowa w art. 2 pkt 3a.

Kształcenie ustawiczne to kształcenie w szkołach dla dorosłych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny (pkt 17 ww. artykułu).

Jak wynika z treści art. 5 ust. 1 cyt. ustawy, szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną.

Jak stanowi art. 68a ust. 1 powołanej ustawy, kształcenie ustawiczne jest organizowane i prowadzone w:

  1. szkołach dla dorosłych,
  2. placówkach kształcenia ustawicznego, placówkach kształcenia praktycznego, ośrodkach dokształcania i doskonalenia zawodowego.


W myśl postanowień art. 82 ust. 1 ustawy o systemie oświaty, osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

Stosownie do art. 82 ust. 3 tej ustawy, organ, o którym mowa w ust. 1, dokonuje wpisu do ewidencji w ciągu 30 dni od daty zgłoszenia oraz z urzędu doręcza zgłaszającemu zaświadczenie o wpisie do ewidencji, a kopię zaświadczenia przekazuje właściwemu kuratorowi oświaty oraz organowi podatkowemu.

Biorąc pod uwagę powołane powyżej przepisy należy stwierdzić, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Ograniczenie umożliwiające skorzystanie z niniejszego zwolnienia ma zatem charakter podmiotowo-przedmiotowy. Zatem, aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia, przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, nie wystarcza, by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, bowiem podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Zaznaczenia wymaga, iż do jednostek objętych systemem oświaty zalicza się również placówki niepubliczne, które uzyskały wpis do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego.

Należy przy tym zauważyć, iż dla zastosowania zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT, nie jest konieczne, aby usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte usługi zarówno w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.

Ponadto należy wskazać, iż zastosowanie zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, ma miejsce dla świadczenia usług innych nich wskazanych w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą i świadczy na zlecenie jednostek sektora publicznego usługi polegające na szkoleniu osób bezrobotnych oraz osadzonych. Szkolenia, które prowadzi Zainteresowany w całości są finansowane ze środków Funduszu Pracy, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Penitencjarnego, PFRON oraz środków własnych jednostek samorządu terytorialnego. Od dnia 1 października 2011 r. Wnioskodawca jest wpisany na listę Niepublicznych Placówek Oświatowych prowadzoną przez Wydział Edukacji Urzędu Miasta ? jako Centrum Kształcenia Ustawicznego prowadzące kształcenie w specjalnościach ?Pomoce domowe i sprzątaczki?. Jak wskazał Zainteresowany, w dniu 22 września 2011 r. uzyskał on wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonych przez Wydział Oświaty Urzędu Miasta jako placówka kształcenia ustawicznego prowadząca kierunki kształcenia: pracownik usług osobistych, pomoc domowa, sprzątaczka, na podstawie art. 82 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Szkolenia ?Pomoce domowe i sprzątaczki? nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach i nie są usługami w zakresie wychowania. Jednocześnie kształcenie w specjalnościach ?Pomoce domowe i sprzątaczki? są wpisane w zaświadczeniu o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, a Zainteresowany organizuje szkolenia w myśl art. 2 pkt 3a ustawy z dnia 17 września 1991 r. o systemie oświaty, umożliwiając uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej.

A zatem, z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty ? zgodnie z art. 82 ust. 1 ustawy o systemie oświaty, gdyż został on wpisany do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, co nadało mu status ?jednostki objętej systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty?.

W przedmiotowej sprawie uznać należy, iż w przypadku świadczenia przez Wnioskodawcę usług kształcenia w specjalnościach ?Pomoce domowe i sprzątaczki? umożliwiających uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, czyli m.in. mających na celu podnoszenie kwalifikacji zawodowych, to zostają spełnione przesłanki zarówno podmiotowe, jak i przedmiotowe wynikające z treści art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, że w związku z uzyskaniem przez Podatnika statusu Niepublicznej Placówki Oświatowej prowadzącej kształcenie w specjalności wymienionej w zaświadczeniu wydanym przez Wydział Edukacji Urzędu Miasta (tj. ?Pomoce domowe i sprzątaczki?) szkolenia organizowane dla podmiotów, które nie finansują zamówionych szkoleń ze środków publicznych, to świadczone przez Wnioskodawcę usługi kształcenia w specjalnościach ?Pomoce domowe i sprzątaczki?, podlegają zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.

W treści wniosku Zainteresowany wskazał, iż realizuje on również usługi kształcenia w specjalnościach ?Pomoce domowe i sprzątaczki?, tj. usługi szkoleniowe objęte zaświadczeniem Wydziału Edukacji Urzędu Miasta, na zamówienie instytucji niepublicznej (Fundacji), która pozyskała środki z Europejskiego Funduszu Społecznego.

Z uwagi na fakt, iż jak wskazał Wnioskodawca, świadczone przez niego usługi szkoleniowe ?Pomoce domowe i sprzątaczki? zostały wpisane w zaświadczeniu o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, spełnione są przesłanki wskazane w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.

Zatem również świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe na Zamówienie instytucji niepublicznej (Fundacji), będą korzystały ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.

Tutejszy Organ informuje ponadto, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem ? nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa ? rozpatrzone.

Dotyczy to w szczególności opodatkowania innych usług wskazanych w treści wniosku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika