Opodatkowanie nieodpłatnego przekazania drewna pozyskanego w drodze wycinki drzew przez Gmina na rzecz (...)

Opodatkowanie nieodpłatnego przekazania drewna pozyskanego w drodze wycinki drzew przez Gmina na rzecz jednostki organizacyjnej gminy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 6 lutego 2012 r. (data wpływu 10 lutego 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 25 kwietnia 2012 r. (data wpływu 30 kwietnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania towarów ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 10 lutego 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania towarów. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 25 kwietnia 2012 r. (data wpływu 30 kwietnia 2012 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy oraz o pełnomocnictwo dla osoby podpisanej na wniosku do występowania w imieniu Wnioskodawcy z wnioskiem o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest podatnikiem VAT czynnym i na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), wykonuje zadania własne, do których należy m.in. organizowanie działalności kulturalnej poprzez zaspokajanie potrzeb kulturalnych ogółu społeczeństwa. Zadanie to wykonuje X (dalej: X), zgodnie z uchwałą nr XXXX Rady Miejskiej w XXXX z dnia XX czerwca 2009 r., § 3 pkt 2. X jest jednostką organizacyjną Gminy i jako podmiot utrzymywane jest przez samorząd gminny. W ramach robót inwestycyjnych Gmina zleciła wycinkę drzew. Pozyskane w ten sposób drewno stanowi własność Gminy. Gmina ma zamiar przekazać je bezpłatnie (umowa darowizny) na rzecz X. X zamierza wykorzystać drewno w ramach warsztatów rzeźbiarskich.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, iż w momencie pozyskiwania drewna Gmina nie posiada wiedzy na jakie cele zostanie ono przeznaczone, dlatego nie obniża podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tego tytułu. Pozyskane drewno jest efektem ubocznym wykonywania zadań administracji publicznej, tj. obejmujących sprawy ładu przestrzennego, zieleni gminnej i zadrzewnej, a nie jest pozyskiwane z myślą o dalszej odsprzedaży czy innych czynnościach opodatkowanych podatkiem VAT. W praktyce drewno to jest sprzedawane w trybie przetargu ustnego oraz przekazywane w formie darowizny Ośrodkowi Pomocy Społecznej, jednostkom organizacyjnym Gminy, organizacjom pożytku publicznego. Wartość drewna przekazywanego w ciągu roku na rzecz X wyniosła 374,00 zł netto w 2011 r., w 2012 r. ? 1.707,20 zł netto. Gmina nie prowadzi ewidencji dotyczącej tego przekazania, gdyż zarówno w 2011 r., jak i w 2012 r. takie przekazanie nastąpiło jeden raz.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wyżej opisane bezpłatne przekazanie będzie podlegać podatkowi VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Organizowanie działalności kulturalnej, zgodnie z powołaną wcześniej ustawą o samorządzie gminnym, należy do zadań własnych gminy, zatem Gmina wykonując czynności podejmowane w tym zakresie nie jest uznawana za podatnika VAT. W związku z tym, przekazanie opisane powyżej w ogóle nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).

Art. 2 pkt 6 ustawy stanowi, iż przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Aby uznać daną dostawę towarów za odpłatną dostawę towarów, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy dostawcą a odbiorcą towarów, a w zamian za dostawę towarów powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego dokonywana jest dostawa towarów, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz dostawcy towarów.

Mając na względzie powyższe przepisy należy stwierdzić, iż na gruncie przepisów ustawy o VAT dostawa towarów podlega opodatkowaniu tylko wówczas, gdy ma charakter odpłatny. Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte ? w przypadku dostawy towarów ? w art. 7 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 7 ust. 2 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny

   - jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Stosownie do art. 7 ust. 3 ustawy, przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Według art. 7 ust. 4 ustawy, przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

  1. o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;
  2. których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.

Z przywołanych przepisów wynika zatem, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega nie tylko nieodpłatne przekazanie towarów na cele niezwiązane z prowadzonym przedsiębiorstwem, ale także nieodpłatne przekazanie wszelkich towarów związanych z prowadzonym przedsiębiorstwem (z wyjątkiem towarów określonych w art. 7 ust. 3 ustawy). Dla opodatkowania danej czynności nieodpłatnego przekazania istotne jest także to, czy podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności w całości lub w części.

Zakres opodatkowania podatkiem VAT wyznacza nie tylko czynnik przedmiotowy ? opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów lub odpłatne świadczenie usług, ale także czynnik podmiotowy ? czynności muszą być wykonywane przez podatnika.

Podatnikami ? stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy ? są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat tej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wtedy, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Zgodnie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Mając na uwadze powyższe przepisy zauważyć należy, iż status podatnika podatku od towarów i usług, wynika z okoliczności dokonania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem, czyli podmiot będący podatnikiem podatku VAT zobowiązany jest do prowadzenia działalności gospodarczej.

Z treści wniosku wynika, iż Gmina jest podatnikiem VAT czynnym i na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), wykonuje zadania własne, do których należy m.in. organizowanie działalności kulturalnej poprzez zaspokajanie potrzeb kulturalnych ogółu społeczeństwa. Zadanie to wykonuje X, zgodnie z uchwałą Rady Miejskiej. X jest jednostką organizacyjną Gminy i jako podmiot utrzymywane jest przez samorząd gminny. W ramach robót inwestycyjnych Gmina zleciła wycinkę drzew. Pozyskane w ten sposób drewno stanowi własność Gminy, która ma zamiar przekazać je bezpłatnie (umowa darowizny) na rzecz X. X zamierza wykorzystać drewno w ramach warsztatów rzeźbiarskich. W momencie pozyskiwania drewna Gmina nie posiada wiedzy na jakie cele zostanie ono przeznaczone, dlatego nie obniża podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tego tytułu. Pozyskane drewno jest efektem ubocznym wykonywania zadań administracji publicznej, tj. obejmujących sprawy ładu przestrzennego, zieleni gminnej i zadrzewnej, a nie jest pozyskiwane z myślą o dalszej odsprzedaży czy innych czynnościach opodatkowanych podatkiem VAT. W praktyce drewno to jest sprzedawane w trybie przetargu ustnego oraz przekazywane w formie darowizny Ośrodkowi Pomocy Społecznej, jednostkom organizacyjnym Gminy, organizacjom pożytku publicznego. Wartość drewna przekazywanego w ciągu roku na rzecz X wyniosła 374,00 zł netto w 2011 r., w 2012 r. ? 1.707,20 zł netto. Gmina nie prowadzi ewidencji dotyczącej tego przekazania, gdyż zarówno w 2011 r., jak i w 2012 r. takie przekazanie nastąpiło jeden raz.

Stosownie do przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

   - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika zatem, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Tym samym, w związku z okolicznością pozyskania drewna, które Gmina ma zamiar nieodpłatnie przekazać na rzecz X, nie będzie jej przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Drewno to nie będzie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Bowiem, jak wskazał Wnioskodawca, w momencie pozyskiwania drewna Gmina nie posiada wiedzy na jakie cele zostanie ono przeznaczone, dlatego nie obniża podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tego tytułu. Pozyskane drewno jest efektem ubocznym wykonywania zadań administracji publicznej, a nie jest pozyskiwane z myślą o dalszej odsprzedaży czy innych czynnościach opodatkowanych podatkiem VAT. Drewno to jest sprzedawane w trybie przetargu ustnego oraz przekazywane w formie darowizny Ośrodkowi Pomocy Społecznej, jednostkom organizacyjnym Gminy, organizacjom pożytku publicznego.

Biorąc pod uwagę powyższe, wskazać należy, iż w art. 7 ust. 2 ustawy, ustawodawca zrównał z czynnościami odpłatnymi niektóre czynności nieodpłatne, szczegółowo jednak sprecyzował warunki determinujące opodatkowanie tych czynności. Aby nieodpłatne przekazanie towarów zrównać z odpłatną dostawą towarów, podatnikowi musi przysługiwać, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

W przedmiotowej sprawie należy jednak stwierdzić, iż nieodpłatne przekazanie towarów (drewna pozyskanego w drodze wycinki drzew) przez Gminę na rzecz X w celu wykorzystania go w ramach warsztatów rzeźbiarskich, nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT, z uwagi na nieodpłatność tej czynności oraz fakt, iż nie będą spełnione przesłanki określone w art. 7 ust. 2 ustawy, dotyczące prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z ww. czynnościami (drewno pozyskiwane będzie w celu nieodpłatnego przekazania, czyli poniesione wydatki nie będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych).

W związku z powyższym Gmina, dokonując nieodpłatnego przekazania towarów na rzecz X, wykonywać będzie czynności, które jako nie objęte zakresem art. 5 ustawy, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Zatem Gmina nie korzysta z wyłączenia określonego w art. 15 ust. 6 ustawy, lecz czynności, które będzie wykonywać wyłączone są z opodatkowania tym podatkiem.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe, jednakże w oparciu o inną podstawę prawną niż wskazana przez Zainteresowanego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika