Czy wszystkie ww. rodzaje szkoleń w całości kwalifikują się jako kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie (...)

Czy wszystkie ww. rodzaje szkoleń w całości kwalifikują się jako kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe i mogą korzystać ze zwolnienia z VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29c ustawy o VAT?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 23 listopada 2011 r. (data wpływu 25 listopada 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 8 lutego 2012 r. (data wpływu 10 lutego 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych usług szkoleniowych ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 25 listopada 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych usług szkoleniowych. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 8 lutego 2012 r. (data wpływu 10 lutego 2012 r.), w którym doprecyzowano opis stanu faktycznego oraz uiszczono opłatę.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, której przeważającym przedmiotem działalności są pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane (m.in. szkolenia zawodowe). Jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą nie jest podmiotem objętym systemem oświaty zgodnie z ustawą z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty oraz nie posiada zaświadczenia o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych. Część szkoleń świadczona jest w ramach projektów współfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach umowy o podwykonawstwo z Beneficjentem realizującym projekt w ramach POKL (projektodawca). Szkolenia te są w całości finansowane ze środków publicznych, przy czym 85% ze środków europejskich a w 15% ze środków budżetu krajowego i mają charakter dotacji celowej.

Jako podwykonawca Zainteresowany wykonuje m.in. szkolenia w zakresie wsparcia psychologiczno-terapeutycznego, szkolenia fotograficzne, dziennikarskie, filmowe, z przedsiębiorczości, organizacji reklamy, kursy komputerowe. Szkolenia te są wykonywane na rzecz uczniów Zespołu Szkół Licealno-Gimnazjalnych, tzn. że ostatecznym odbiorcą szkoleń będą uczniowie ww. szkoły. Celem szkoleń jest podniesienie kwalifikacji i ułatwienie lepszego startu w przyszłości. Organizowane szkolenia są usługami w zakresie kształcenia i wychowania i w opinii Wnioskodawcy są szkoleniami zawodowymi, pozostającymi w bezpośrednim związku z branżą m.in. dziennikarską, filmową, reklamową, informatyczną. Mają na celu uzyskanie wiedzy do celów zawodowych.

  1. Wsparcie psychologiczno-terapeutyczne ? to zajęcia kształtujące pozytywne myślenie, uczące pracy w zespole, podejmowania decyzji, kontaktów interpersonalnych (zatrudniony będzie psycholog). Wsparcie psychologiczno-terapeutyczne jest skierowane bezpośrednio do osób szkolonych (do młodzieży z ZSLG).
  2. W ramach warsztatów fotograficznych przekazywane są podstawy fotografowania, zasady oraz cyfrowa edycja zdjęć, fotografia 3D, grafika internetowa, przeprowadzane są zajęcia praktyczne.
  3. Szkolenia w zakresie dziennikarstwa obejmują m.in. sposoby przekazu informacji, omówienie gatunków literackich, analizę rzeczywistości, umiejętność przeprowadzenia wywiadu, makietowanie gazetki.
  4. Szkolenia o tematyce filmowej, produkcji reklamy radiowej, telewizyjnej i internetowej obejmują praktyczną naukę programów: (...), (...); pisanie scenariusza filmowego, przygotowanie do montażu, obróbka dźwięku, montaż. W ramach produkcji reklamy program obejmuje: kreowanie wizerunku w mediach, pomysł na reklamę, projektowanie i redakcja techniczna publikacji marketingowych, praktyczne zajęcia (...), zajęcia praktyczne ? przygotowanie reklamy.
  5. Usługa szkoleniowa w zakresie przedsiębiorczości obejmuje m.in. analizę rynku, jak założyć własną firmę, podstawy funkcjonowania, tworzenie strategii, biznes plan, PR, marketing i reklama, techniki negocjacyjne, rozmowy handlowe, informacje na temat pozyskiwania środków z dotacji na rozpoczęcie działalności gospodarczej, symulacje działalności firmy, metody, techniki.
  6. Kursy komputerowe obejmujące tematyką podstawy obsługi sprzętu komputerowego, obsługa (...), Internetu, edycja pism, grafika komputerowa.

Dodatkowo podobne zajęcia są prowadzone na rzecz osób dorosłych, niepełnosprawnych, bezrobotnych i pracujących. Szkolenia również są w 100% finansowane ze środków publicznych. Prowadzone są szkolenia w zakresie wsparcia psychologiczno-terapeutycznego, których celem jest rozbudzenie potrzeby aktywizacji zawodowej. Przedmiotem tych szkoleń jest wsparcie psychologiczno-terapeutyczne skierowane bezpośrednio do osób szkolonych przez Wnioskodawcę. Zainteresowany nadmienił, że do wykonania szkoleń z dziedziny wsparcia psychologiczno-terapeutycznego, zatrudnia na podstawie umów cywilnoprawnych psychologów. Szkolenia w zakresie pracownik administracyjno-biurowy i z przedsiębiorczości mają na celu przygotowanie do pracy w administracji, przeszkolenie z obsługi sprzętu biurowego, zasad pisania pism oficjalnych, organizowania spotkań, prac biura, komunikacji interpersonalnej, przygotowanie do utworzenia własnej działalności gospodarczej. Szkolenia te mają na celu podniesienie kwalifikacji zawodowych uczestników.

Ponadto oprócz prowadzonych szkoleń Wnioskodawca zapewnia materiały szkoleniowe, catering oraz wynajem sal szkoleniowych, które pozostają w bezpośrednim związku z prowadzonymi szkoleniami (ww. usługi w całości finansowane są ze środków publicznych w ramach POKL).

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, iż:

  1. Posiada podpisane umowy na świadczenie usług szkoleniowych bezpośrednio z beneficjentem środków unijnych.
  2. Świadczone usługi nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.
  3. Nie jest podmiotem, który w zakresie przedmiotowych usług uzyskał akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.
  4. W jego opinii wszystkie wymienione we wniosku szkolenia mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wszystkie ww. rodzaje szkoleń w całości kwalifikują się jako kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe i mogą korzystać ze zwolnienia z VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29c ustawy o VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, przedstawione rodzaje szkoleń służą podniesieniu kwalifikacji zawodowych, dają możliwość nabycia nowych kompetencji zawodowych. Przeprowadzone specjalistyczne, kierunkowe szkolenia w przypadku młodzieży podnoszą ich kwalifikacje, ułatwiają lepszy start w przyszłym życiu zawodowym, w przypadku osób dorosłych w dużej mierze powodują przekwalifikowanie zawodowe w kierunku zapotrzebowania na rynku pracy.

Według Zainteresowanego wszystkie szkolenia wymienione w zapytaniu są to usługi kształcenia zawodowego, korzystające ze zwolnienia z VAT, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29c ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m. in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (?).

Ponadto, zgodnie z przepisem art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Przepis art. 41 ust. 1 ustawy stanowi, że stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Należy zaznaczyć, że zarówno w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w rozporządzeniach wykonawczych do niej przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku, a nawet zwolnień od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo ? rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

   - oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Natomiast w myśl art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty ? wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

   - oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Natomiast, zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W art. 43 ust. 17 ustawy postanowiono, iż zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29,31,32 i 33 lit. a lub,
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Zgodnie z art. 43 ust. 17a ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Stosownie do § 13 ust. 8 cyt. rozporządzenia, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24, 25 i 26 stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługę podstawową.

Na mocy § 13 ust. 9 ww. rozporządzenia, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24, 25 i 26, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, pod warunkiem, że:

  1. są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25 oraz art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy, lub
  2. ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Od dnia 1 stycznia 2012 r. ww. przepis ? na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2011 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 292, poz. 1716) ? obowiązuje w następującym brzmieniu: zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24, 25 i 26, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25 oraz art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy, lub
  2. ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Powołane przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowane w całości ze środków publicznych. Co więcej przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane. Dla zastosowania przedmiotowych zwolnień istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych lub też finansowanie danego szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych.

W tym miejscu wskazać należy, iż od dnia 1 lipca 2011 r. stosuje się przepisy Rozporządzenia Wykonawczego Rady (WE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L. Nr 77 str. 1). Natomiast Rozporządzenie Rady WE nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L. Nr 288 str. 1) traci moc. Rozporządzenie to wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio.

Podstawowym celem rozporządzenia jest zapewnienie jednolitego stosowania obecnego systemu VAT, poprzez określenie przepisów wykonawczych do dyrektywy 2006/112/WE, w szczególności w odniesieniu do podatników, dostawy towarów i świadczenia usług oraz miejsca transakcji podlegających opodatkowaniu. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w art. 5 ust. 4 Traktatu o Unii Europejskiej rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tego celu. Przyjęcie rozporządzenia, jako wiążącego i mającego bezpośrednie zastosowanie we wszystkich państwach członkowskich, w sposób najpełniejszy zapewnia jednolite stosowanie.

Niniejsze przepisy wykonawcze zawierają przepisy szczególne dotyczące niektórych zagadnień związanych ze stosowaniem, a ich zadaniem jest zapewnienie jednolitego traktowania na terenie całej Unii wyłącznie tych szczególnych przypadków. Dlatego też nie są one rozstrzygające w innych przypadkach, a z uwagi na nadane im brzmienie ich zakres stosowania powinien być interpretowany w sposób zawężający.

Przepis art. 44 ww. rozporządzenia wyjaśnia co należy rozumieć przez usługi doskonalenia zawodowego. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, której przeważającym przedmiotem są pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane (m.in. szkolenia zawodowe). Jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą nie jest podmiotem objętym systemem oświaty zgodnie z ustawą z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty oraz nie posiada zaświadczenia o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych. Część szkoleń świadczona jest w ramach projektów współfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach umowy o podwykonawstwo z Beneficjentem realizującym projekt w ramach POKL (projektodawca). Szkolenia te są w całości finansowane ze środków publicznych, przy czym 85% ze środków europejskich a w 15% ze środków budżetu krajowego i mają charakter dotacji celowej.

Jako podwykonawca Zainteresowany wykonuje bezpośrednio na rzecz beneficjenta środków publicznych m.in. szkolenia w zakresie wsparcia psychologiczno-terapeutycznego, szkolenia fotograficzne, dziennikarskie, filmowe, z przedsiębiorczości, organizacji reklamy, kursy komputerowe.

Szkolenia te są wykonywane na rzecz uczniów Zespołu Szkół Licealno-Gimnazjalnych, tzn. że ostatecznym odbiorcą szkoleń będą uczniowie ww. szkoły. Celem szkoleń jest podniesienie kwalifikacji i ułatwienie lepszego startu w przyszłości. Organizowane szkolenia są usługami w zakresie kształcenia i wychowania i w opinii Wnioskodawcy są szkoleniami zawodowymi, pozostającymi w bezpośrednim związku z branżą m.in. dziennikarską, filmową, reklamową, informatyczną. Mają na celu uzyskanie wiedzy do celów zawodowych.

Dodatkowo podobne zajęcia są prowadzone na rzecz osób dorosłych, niepełnosprawnych, bezrobotnych i pracujących. Szkolenia również są w 100% finansowane ze środków publicznych. Prowadzone są szkolenia w zakresie wsparcia psychologiczno-terapeutycznego, których celem jest rozbudzenie potrzeby aktywizacji zawodowej. Przedmiotem tych szkoleń jest wsparcie psychologiczno-terapeutyczne skierowane bezpośrednio do osób szkolonych przez Wnioskodawcę.

Zainteresowany nadmienił, że do wykonania szkoleń z dziedziny wsparcia psychologiczno -terapeutycznego, zatrudnia na podstawie umów cywilnoprawnych psychologów. Szkolenia w zakresie pracownik administracyjno-biurowy i z przedsiębiorczości mają na celu przygotowanie do pracy w administracji, przeszkolenie z obsługi sprzętu biurowego, zasad pisania pism oficjalnych, organizowania spotkań, prac biura, komunikacji interpersonalnej, przygotowanie do utworzenia własnej działalności gospodarczej. Szkolenia te mają na celu podniesienie kwalifikacji zawodowych uczestników.

Zainteresowany wskazał, iż posiada podpisane umowy na świadczenie usług szkoleniowych bezpośrednio z beneficjentem środków unijnych. Świadczone usługi nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Nie jest podmiotem, który w zakresie przedmiotowych usług uzyskał akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. W jego opinii wszystkie wymienione we wniosku szkolenia mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

Działalność prowadzona w przedmiotowym zakresie spełnia znamiona usług kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.

Zatem biorąc pod uwagę opis sprawy oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe w sytuacji, gdy są w całości finansowane ze środków publicznych, korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy. Natomiast w przypadku finansowania ich w co najmniej 70% ze środków publicznych, będą zwolnione od podatku VAT na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

W niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych usług szkoleniowych. Natomiast w zakresie zwolnienia od podatku czynności (obsługi cateringowej, wynajmu sal szkoleniowych, zapewnienia materiałów szkoleniowych) wchodzących w skład usługi kompleksowej oraz w zakresie zwolnienia podmiotowego zostały wydane odrębne interpretacje.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika