Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego Wnioskodawca ma prawo odzyskania podatku VAT od zakupów (...)

Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego Wnioskodawca ma prawo odzyskania podatku VAT od zakupów inwestycyjnych?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Sp. z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 23 września 2010 r. (data wpływu do Biura KIP w Lesznie 30 września 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 5 stycznia 2011 r. (data wpływu 10 stycznia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku w związku z realizacją projektu pn.: ?Podniesienie konkurencyjności firmy poprzez uruchomienie panelu sprzedażowego On-Line? realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Województwa działanie 4.3 ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 września 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku w związku z realizacją projektu pn.: ?Podniesienie konkurencyjności firmy poprzez uruchomienie panelu sprzedażowego On-Line? realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Województwa działanie 4.3. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 5 stycznia 2011 r. (data wpływu 10 stycznia 2011 r.) o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, jednocześnie potencjalnym beneficjentem dofinansowania Programu Operacyjnego Województwa działanie 4.3. W związku z zakupami inwestycyjnymi zawartymi w tym wniosku Zainteresowany będzie występował o zwrot podatku VAT od tych zakupów.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, iż wydatki które mogą zostać poniesione w związku z realizacją dofinansowanego projektu pn.: ?Podniesienie konkurencyjności firmy poprzez uruchomienie panelu sprzedażowego On-Line? to:

  1. Zakup usług informatycznych - w ramach projektu niezbędny będzie zakup tego typu usług (budowa portalu internetowego, konfiguracji serwera, budowa sieci itp.),
  2. Zakup środków trwałych - projekt zakłada zakup serwera z osprzętem i oprogramowaniem systemowym na potrzeby realizacji projektu,
  3. Wykonanie digitalizacji projektów - projekt zakłada zakup usług grafików komputerowych, konieczne będzie przedstawienie projektów łodzi w formie elektronicznej umożliwiające ich zwiedzanie on-line,
  4. Usługi wdrożenia serwera i portalu internetowego,
  5. Zakup usług prawnych - konieczny będzie zakup usług polegających na stworzeniu regulaminów zakupu udziałów w łodziach i regulaminów ich czarterowania, a także koniecznych do tego celu projektów umów cywilnoprawnych stanowiących integralną część zawartości portalu internetowego.


Zakupy towarów i usług będą dokumentowane fakturami VAT wystawionymi na rzecz Zainteresowanego.

Efekty zrealizowanej inwestycji będą miały związek z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w świetle przytoczonego stanu faktycznego Zainteresowany ma prawo odzyskania podatku VAT od zakupów inwestycyjnych...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 87 ust.1 i następne ma on takie prawo.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z brzmieniem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Art. 86 ust. 1 ustawy stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r.) kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu zawartego we wniosku wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, jednocześnie potencjalnym beneficjentem dofinansowania Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego działanie 4.3. W związku z zakupami inwestycyjnymi zawartymi w tym wniosku Zainteresowany będzie występował o zwrot podatku VAT od tych zakupów.

Wnioskodawca wskazał, iż wydatki które mogą zostać poniesione w związku z realizacją dofinansowanego projektu pn.: ?Podniesienie konkurencyjności firmy poprzez uruchomienie panelu sprzedażowego On-Line? to:

  • Zakup usług informatycznych - w ramach projektu niezbędny będzie zakup tego typu usług (budowa portalu internetowego, konfiguracji serwera, budowa sieci itp.),
  • Zakup środków trwałych - projekt zakłada zakup serwera z osprzętem i oprogramowaniem systemowym na potrzeby realizacji projektu,
  • Wykonanie digitalizacji projektów - projekt zakłada zakup usług grafików komputerowych, konieczne będzie przedstawienie projektów łodzi w formie elektronicznej umożliwiające ich zwiedzanie on-line,
  • Usługi wdrożenia serwera i portalu internetowego,
  • Zakup usług prawnych - konieczny będzie zakup usług polegających na stworzeniu regulaminów zakupu udziałów w łodziach i regulaminów ich czarterowania, a także koniecznych do tego celu projektów umów cywilnoprawnych stanowiących integralną część zawartości portalu internetowego.

Zakupy towarów i usług będą dokumentowane fakturami VAT wystawionymi na rzecz Zainteresowanego a efekty zrealizowanej inwestycji będą miały związek z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że jeżeli efekty uzyskane w wyniku realizacji przedmiotowego projektu będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych w przedmiotowej sprawie znajdzie zastosowanie cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy.

Z kolei, na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następny okres lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

W art. 87 ust. 2 ustawy postanowiono, iż zwrot różnicy podatku, z zastrzeżeniem ust. 6, następuje w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia przez podatnika na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, wskazane w zgłoszeniu identyfikacyjnym, o którym mowa w odrębnych przepisach. Jeżeli zasadność zwrotu wymaga dodatkowego zweryfikowania, naczelnik urzędu skarbowego może przedłużyć ten termin do czasu zakończenia weryfikacji rozliczenia podatnika dokonywanego w ramach czynności sprawdzających, kontroli podatkowej lub postępowania podatkowego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej lub postępowania kontrolnego na podstawie przepisów o kontroli skarbowej. Jeżeli przeprowadzone przez organ czynności wykażą zasadność zwrotu, o którym mowa w zdaniu poprzednim, urząd skarbowy wypłaca podatnikowi należna kwotę wraz z odsetkami w wysokości odpowiadającej opłacie prolongacyjnej stosowanej w przypadku odroczenia płatności podatku lub jego rozłożenia na raty.

Natomiast stosownie do przepisu art. 87 ust. 6 ustawy, na wniosek podatnika, złożony wraz z deklaracją podatkową, urząd skarbowy jest obowiązany zwrócić różnicę podatku, o której mowa w ust. 2, w terminie 25 dni, licząc od dnia złożenia rozliczenia, w przypadku gdy kwoty podatku naliczonego, wykazane w deklaracji podatkowej, wynikają z:

  1. faktur dokumentujących kwoty należności, które zostały w całości zapłacone, z uwzględnieniem art. 22 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095 z późn. zm.),
  2. dokumentów celnych, deklaracji importowej oraz decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2 i 3 oraz art. 34, i zostały przez podatnika zapłacone,
  3. importu towarów rozliczanego zgodnie z art. 33a, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, importu usług lub dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, jeżeli w deklaracji podatkowej została wykazana kwota podatku należnego od tych transakcji

   - przy czym przepisy ust. 2 zdanie drugie i trzecie, ust. 2a, 4a-4f stosuje się odpowiednio.

Z analizy powyższego przepisu wynika, iż na umotywowany wniosek podatnika i przy spełnieniu przez niego określonych warunków, podstawowy termin zwrotu może być skrócony z 60-dniowego do 25-dniowego.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, iż Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z zakupów inwestycyjnych związanych z realizacją projektu pn.: ?Podniesienie konkurencyjności firmy poprzez uruchomienie panelu sprzedażowego On-Line? realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Województwa działanie 4.3 oraz zwrotu różnicy tego podatku na rachunek bankowy o ile wystąpi nadwyżka podatku naliczonego nad podatkiem należnym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika