Czy interpretacja przez Wnioskodawczynię przepisów jest słuszna i czy stosowanie stawki 7% VAT dla (...)

Czy interpretacja przez Wnioskodawczynię przepisów jest słuszna i czy stosowanie stawki 7% VAT dla usług gastronomicznych o symbolu PKWiU 15.98.12 jest zasadne?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z dnia 21 września 2010 r. (data wpływu 15 październik 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usługi gastronomicznej sklasyfikowanej pod nr PKWiU 15.98.12-70.00 ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 października 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usługi gastronomicznej sklasyfikowanej pod nr PKWiU 15.98.12 -70.00.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni prowadzi kawiarnię, w której w ramach usług gastronomicznych przygotowuje i podaje napoje kawowe typu: latte, cappuccino, mocha, frappe, kawa mrożona. Są to napoje których podstawowym składnikiem jest mleko i tak np. usługa cappuccino ? polega na dostawie klientowi napoju, zawierającego około 1/3 kawy espresso, 1/3 gorącego mleka i 1/3 mlecznej piany ? napój jest przygotowywany wg specjalnej receptury, tj. spienieniu mleka przy pomocy dyszy z parą wodną pod ciśnieniem o temp. 67-70 st. C, przy użyciu specjalistycznych urządzeń (tj. gastronomicznego ekspresu ciśnieniowego o ciśnieniu parzenia około 9 bar i temperaturze parzenia około 88-92 st. C). Podobnie wyglądają usługi latte i mocha ? zmianie ulegają jedynie proporcje i tak:

  • Mocha ? 1/5 kawa, 1/5 gorąca czekolada, 2/5 mleko, 1/5 piana;
  • Latte ? 1/5 kawa, 3/5 mleko i 1/5 piana.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy interpretacja przez Wnioskodawczynię przepisów jest słuszna i czy stosowanie stawki 7% VAT dla usług opisanych w poz. 54 jest zasadne...

Zdaniem Wnioskodawczyni, dostawa tego typu napojów jak kawa latte, cappuccino, mocha, frape, czy mrożona powinny być traktowane jako dostawa napojów bezalkoholowych zawierających tłuszcz mlekowy sklasyfikowanych w PKWIU pod nr 15.98.12-70.00 i jako takie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT w wysokości 7%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).

Przez towary ? na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r. ? rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (?).

Usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119 (art. 8 ust. 3 ustawy obowiązujący do dnia 31 grudnia 2010 r.).

Zauważyć należy, iż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz wydane na jej podstawie rozporządzenia odwołują się do grupowań PKWiU przy ustalaniu preferencyjnych stawek podatkowych i zwolnień przedmiotowych. Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania podatkiem VAT. Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach.

Klasyfikacją do której odwołują się przepisy ustawy o podatku od towarów i usług jest klasyfikacja statystyczna, według obowiązującej dla celów podatku od towarów i usług Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.), bowiem w § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.) wskazano, iż dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) z 1997 r.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r., stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

Mocą art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1 (treść obowiązująca do dnia 31 grudnia 2010 r.).

I tak, pod pozycją 44 załącznika nr 3 do ustawy, będącego wykazem towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7%, wskazano sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 15.98.12-70 ? napoje bezalkoholowe zawierające tłuszcz mlekowy, pozostałe.

Ponadto, stosownie do przepisu § 6 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 ze zm. ? obowiązującego do dnia 31 grudnia 2010 r.), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia.

W załączniku tym ? obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r. ? stanowiącym ?Listę towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku do wysokości 7%?, zostały wymienione:

  1. w poz. 20 ? usługi gastronomiczne, z wyłączeniem:
    • sprzedaży napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,
    • sprzedaży kawy i herbaty (wraz z dodatkami) napojów bezalkoholowych gazowanych, wód mineralnych, a także sprzedaży w stanie nieprzetworzonym innych towarów opodatkowanych stawką 22%, oraz
  2. w poz. 21 ? usługi związane z podawaniem napojów (PKWiU ex 55.4) oraz usługi stołówkowe i usługi dostarczania posiłków dla odbiorców zewnętrznych (PKWiU ex 55.5), z wyłączeniem:
    • sprzedaży napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,
    • sprzedaży kawy i herbaty (wraz z dodatkami), napojów bezalkoholowych gazowanych, wód mineralnych, a także sprzedaży w stanie nieprzetworzonym innych towarów opodatkowanych stawką 22%.

Tak więc obniżona do wysokości 7% stawka podatku VAT dotyczy usług gastronomicznych, usług związanych z podawaniem napojów. Nie ma ona jednak zastosowania w sytuacji, gdy przedmiotem tych usług jest m.in. sprzedaż kawy i herbaty wraz z dodatkami.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawczyni w ramach usług gastronomicznych przygotowuje i podaje napoje kawowe typu: latte, cappuccino, mocha, frappe, kawa mrożona. Są to napoje których podstawowym składnikiem jest mleko i tak np. skład: kawy cappuccino to około 1/3 kawy, 1/3 gorącego mleka i 1/3 mlecznej piany ? napój ten jest przygotowywany wg specjalnej receptury; kawy mocha ? 1/5 kawa, 1/5 gorąca czekolada, 2/5 mleko, 1/5 piana oraz kawy latte ? 1/5 kawa, 3/5 mleko i 1/5 piana.

Zdaniem Zainteresowanej, świadczone przez nią usługi polegające na dostawie napojów takich jak kawa: latte, cappuccino, mocha, frape, czy mrożona winny być traktowane jako dostawa napojów bezalkoholowych zawierających tłuszcz mlekowy sklasyfikowanych w PKWiU 15.98.12-70.00.

Zgodnie z przytoczoną przez Wnioskodawczynię klasyfikacją PKWiU wymienione wyroby zaklasyfikowane są do grupowania PKWiU 15.98.12-70.00 ?Napoje bezalkoholowe zawierające tłuszcz mlekowy, pozostałe?. Przedmiotowe napoje nie są więc klasyfikowane do grupowania PKWiU 15.86.12-50.00 ?Ekstrakty, esencje i koncentraty kawy oraz przetwory na ich bazie lub na bazie kawy?.

Zatem, przy sprzedaży w ramach usług gastronomicznych wyrobów wymienionych przez Zainteresowaną, nie ma zastosowania wyłączenie, o którym mowa w § 6 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w związku z poz. 20 i 21 załącznika do rozporządzenia, gdyż wyroby te mieszczą się w grupowaniu PKWiU 15.98.12 -70.00 ?Napoje bezalkoholowe zawierające tłuszcz mlekowy, pozostałe?. W tej sytuacji, właściwą stawą podatku VAT przy sprzedaży przedmiotowych napojów w ramach usługi gastronomicznej jest stawka 7%.

Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, iż jeśli świadczone przez Wnioskodawczynię usługi gastronomiczne, w ramach których przyrządzane są, a następnie sprzedawane napoje o których mowa we wniosku, są sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 15.98.12-70.00, to podlegają opodatkowaniu według 7% stawki podatku VAT.

Podkreślić należy, że analiza prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawczynię we wniosku klasyfikacji czynności do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.

Zatem, Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska przedstawionego przez Zainteresowaną w zakresie klasyfikacji statystycznej czynności będącej przedmiotem wniosku. Wobec powyższego, niniejsza interpretacja wydana została w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane przez Zainteresowaną i to ją obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika