Zakup usługi pośrednictwa w dostawie towarów od podatnika czeskiego oraz dokumentowanie tej czynności.

Zakup usługi pośrednictwa w dostawie towarów od podatnika czeskiego oraz dokumentowanie tej czynności.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 28 sierpnia 2007r. (data wpływu 30 sierpnia 2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usługi pośrednictwa w dostawie towarów i importu tej usługi - jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 30 sierpnia 2007r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usługi pośrednictwa w dostawie towarów i importu tej usługi.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Spółka zawarła umowę z firmą czeską (Agentem), która wyszukuje i pozyskuje nabywców Jej wyrobów. Zadaniem Agenta jest:

      - przedstawienie nabywcy (umowa podpisywana jest między pozyskanym klientem a Spółką),
      - utrzymywanie kontaktów handlowych z pozyskiwanymi klientami (wizyty, rozwiązywanie problemów),
      - przedstawianie klientom nowości wyrobów Spółki,
      - windykacja należności od tych klientów.

Agentowi wypłacana jest prowizja określona procentowo od sprzedaży dla wskazanych klientów na terenie Czech, na podstawie wystawionej faktury przez tę firmę. Faktura wystawiana jest co miesiąc i uwzględnia prowizję od obrotu za poprzedni miesiąc.

Agent jest osobą fizyczną prowadzącą zarejestrowaną działalność gospodarczą w Czechach oraz posiada numer VAT UE.

Wyliczona prowizja stanowi wartość netto wystawionej faktury, do której doliczony jest czeski VAT w wysokości 19%. Po otrzymaniu tak wystawionej faktury, Spółka nie traktuje tej transakcji jako import usług i nie nalicza należnego podatku w Polsce. W chwili obecnej nie zgłosiła wniosku o zwrot naliczonego na fakturze otrzymanej od Agenta podatku VAT do czeskiego urzędu skarbowego.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy firma czeska powinna wystawiać fakturę z podatkiem VAT, a Spółka powinna starać się o odzyskanie naliczonego podatku od czeskiego urzędu skarbowego...
  2. Czy po otrzymaniu faktury z naliczonym czeskim VAT, Spółka powinna traktować transakcję jako import usług i naliczyć VAT należny od wartości brutto, zgodnie z art. 29 ust. 17, mając jednocześnie prawo do odliczenia całości naliczonego VAT, czy tylko od wartości netto...


Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1. Firma czeska nie powinna wystawiać faktury z naliczonym podatkiem VAT, tylko NP ? nie podlega, z adnotacją, że miejscem opodatkowania usługi jest terytorium Polski, a osobą zobowiązaną do zapłaty podatku jest usługobiorca. Jest to zgodne zarówno z art. 27 ust. 4 pkt 11 ? gdybyśmy traktowali usługę jako usługę niematerialną, jak również zgodne z art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c) ustawy VAT ? gdy usługa związana jest z dostawą towarów, a określenie miejsca dostawy towarów ustalane jest zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy, czyli terytorium Polski.

Ad. 2. Spółka otrzymując fakturę z naliczonym podatkiem czeskim nie potraktowała transakcji jako importu usług i nie naliczyła podatku należnego. Jednak konsekwentne zastosowanie przytoczonych przepisów powoduje, że Spółka powinna potraktować przedmiotową transakcję jako import usług a wartość brutto z faktury jako podstawę opodatkowania.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Ad. 1. Zgodnie z zasadą ogólną wyrażoną w art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi ? miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności ? miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Natomiast, jak stanowi art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c) ustawy, w przypadku usług wykonywanych przez pośredników, działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, związanych bezpośrednio z dostawą towarów ? miejscem świadczenia tych usług jest miejsce dokonania dostawy towarów, z zastrzeżeniem ust. 6.

Pojęcie miejsca dokonania dostawy należy powiązać z zasadą zawartą w art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy. W myśl reguły tam zawartej, pod pojęciem miejsca dostawy towarów, które są transportowane lub wysyłane przez dostawcę, nabywcę, osobę trzecią należy rozumieć miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

Jak wynika z wyżej wymienionych przepisów ustawy, w przedstawionym przez Wnioskodawcę stanie faktycznym miejscem rozpoczęcia wysyłki towarów, a tym samym miejscem dostawy towarów jest Polska (sprzedaż towarów z terytorium Polski na terytorium Czech). Zatem usługi pośrednictwa w dostawie towarów, wykonane na rzecz Spółki przez firmę czeską, powinny zostać opodatkowane podatkiem od towarów i usług, gdyż miejscem świadczenia przedmiotowych usług jest Polska.

W przedmiotowym przypadku nie znajduje zastosowania art. 27 ust. 4 pkt 11 ustawy, powołany przez Wnioskodawcę we wniosku.

W sytuacji nabycia usługi, której miejsce świadczenia jest ustalone zgodnie z art. 28 ust. 5, nie ma zastosowania § 9 ust. 15 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2005r. Nr 95, poz. 798), zgodnie z którym faktury wystawiane przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju (?) zamiast danych dotyczących stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem zawierają adnotację, iż podatek rozlicza nabywca.

Zasady wystawiania faktur przez firmę czeską oraz możliwość zwrotu naliczonego podatku na terytorium Czech nie są regulowane polskimi przepisami prawa podatkowego.

Ad. 2. W myśl art. 2 pkt 9 ustawy, przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4. Przepis ten stanowi, że podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju (czyli terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ? art. 2 pkt 1).

Natomiast zgodnie z art. 17 ust. 2 ustawy, przepisów ust. 1 pkt 4 i 5 nie stosuje się w przypadku świadczenia usług i dostawy towarów, od których podatek należny został rozliczony przez usługodawcę lub dokonującego dostawy towarów na terytorium kraju, z wyłączeniem świadczenia usług określonych w art. 27 ust. 3 i art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7 oraz dostawy gazu w systemie gazowym lub energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym, dla których w każdym przypadku podatnikiem jest usługobiorca lub nabywca towarów.

Jak wynika z powyższych regulacji, nabywca usług świadczonych przez podmiot zagraniczny jest z tego tytułu podatnikiem podatku od towarów i usług, jeżeli miejscem świadczenia usług jest terytorium kraju, a usługodawca nie rozliczył podatku należnego.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, iż nabył on od firmy czeskiej usługi pośrednictwa związane bezpośrednio z dostawą towarów (art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c) ustawy). Spółka zatem nabywając ww. usługi jest zobowiązana do rozliczenia podatku należnego z tego tytułu ? import usług.

Zgodnie z art. 29 ust. 17 ustawy, podstawą opodatkowania w imporcie usług jest kwota, którą usługobiorca jest obowiązany zapłacić, z wyjątkiem gdy wartość usługi została wliczona do podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów zgodnie z art. 31 ust. 2 pkt 2 lub wartość usługi ? na podstawie odrębnych przepisów ? zwiększa wartość celną importowanego towaru albo w przypadku gdy podatek został rozliczony przez usługodawcę.

Obowiązkiem podatnika, w myśl art. 106 ust. 7 ustawy jest wystawienie faktury wewnętrznej, w której podatnik oblicza wysokość podatku należnego według stawek obowiązujących w kraju.

Art. 86 ust. 1 ustawy stanowi, iż w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwota podatku należnego od importu usług stanowi jednocześnie kwotę podatku naliczonego, o czym stanowi art. 86 ust. 2 pkt 4 ustawy.

Zgodnie z art. 86 ust. 10 pkt 2 ustawy, w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 4 ? prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy w podatku należnym u nabywcy między innymi od importu usług. Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za następny okres rozliczeniowy (art. 86 ust. 11 ustawy).

Obowiązek podatkowy w przypadku importu usług powstaje zgodnie z art. 19 ust. 19 ustawy.

Reasumując, z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, iż nabyte przez Spółkę usługi świadczone przez pośrednika (firmę czeską), związane bezpośrednio z dostawą towarów, należy uznać za import usług. Podstawą opodatkowania jest kwota, którą Spółka jest obowiązana zapłacić świadczącemu ww. usługi (wartość brutto z faktury), a jeżeli nabyta usługa ma być wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych, Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty obliczonego podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w tej samej wysokości.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika