Czy w przedstawionym stanie faktycznym, w stosunku do Spółki ma zastosowanie art. 7 ust. 2 ustawy o (...)

Czy w przedstawionym stanie faktycznym, w stosunku do Spółki ma zastosowanie art. 7 ust. 2 ustawy o VAT i tym samym Spółka ma obowiązek opodatkowania czynności nieodpłatnego przekazania towarów wydawanych w ramach programu?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 16 listopada 2010 r. (data wpływu 22 listopada 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania nagród nabywanych przez agencję reklamowo-marketingową ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 22 listopada 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania nagród przez agencję reklamowo -marketingową.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie produkcji i sprzedaży akumulatorów, czyli co do zasady działalność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (VAT).

Celem zwiększenia poziomu sprzedaży, rozpoznawalności marek, pod którymi sprzedawane są towary Spółki, budowania i umacniania długofalowych relacji z klientami i kooperantami Spółka angażuje się w różnego rodzaju przedsięwzięcia o charakterze marketingowym i promocyjnym. w tym celu Spółka nawiązała współpracę z profesjonalną agencją reklamowo -marketingową (dalej: Organizator), która podjęła się opracowania koncepcji, zorganizowania i przeprowadzenia działań z zakresu wsparcia sprzedaży w formie akcji marketingowej skierowanej do osób fizycznych odpowiedzialnych w punktach sprzedaży detalicznej za promocję i sprzedaż akumulatorów (czyli towarów oferowanych przez Spółkę).

Efektem działań Organizatora jest stworzenie programu V- mającego na celu premiowanie osób dokonujących sprzedaży produktów pod markami X i Y. w ramach tego programu jego uczestnicy dokonując sprzedaży towarów oferowanych przez Spółkę uzyskują punkty, które po spełnieniu określonych w regulaminie warunków formalnych i rejestracyjnych mogą wymieniać na nagrody rzeczowe wymienione w odpowiednim ?Katalogu Nagród?.

Spółka pragnie wskazać, iż jedynym podmiotem odpowiedzialnym za zorganizowanie i prawidłowe przeprowadzenia programu V. jest wyłącznie Organizator, czyli podmiot świadczący na rzecz Spółki usługi marketingowo-promocyjne. Jedynie w stosunku do Organizatora programu mogą być kierowane wszelkie ewentualne roszczenia jego uczestników. Natomiast zaangażowanie Spółki ogranicza się w praktyce do zaakceptowania propozycji Organizatora co do kształtu i formy programu oraz co oczywiste do rozliczania Organizatora z przebiegu i wykonania zleconej Organizatorowi usługi (wynagrodzenie Organizatora z tytułu realizowanej usługi kalkulowane jest przy tym m.in. na podstawie ponoszonych przez niego kosztów związanych z realizacją przedmiotowego programu obejmując np.: koszty nabycia nagród i ich poźniejszej dystrybucji właściwym osobom, koszty roboczo-godzin spędzanych w związku z realizacją prac wchodzących w skład usługi itd.). Spółka pragnie przede wszystkim podkreślić, iż całkowity zakres czynności związanych z wykonywaną przez Organizatora usługą, tj. opracowanie koncepcji, zorganizowanie i przeprowadzenie akcji marketingowej, w tym dokonanie zakupu i wydanie uczestnikom programu określonych nagród wynikających z ?Katalogu Nagród? leży także po stronie Organizatora, a więc Spółka w żadnym momencie nie nabywa prawa do dysponowania towarami będącymi nagrodami w programie jak właściciel, a zatem także nie przenosi tego prawa na uczestników programu.

W związku z wykonywaną przez Organizatora usługą, o której mowa powyżej Organizator obciąża Spółkę wynagrodzeniem z tytułu wykonanej usługi i wystawia na rzecz Spółki odpowiednią fakturę VAT zawierającą podatek obliczony zgodnie z właściwymi przepisami.

Spółka pragnie wskazać, iż opisany stan faktyczny dotyczy zaistniałych zdarzeń natomiast Spółka nie wyklucza, iż także w przyszłości zlecać będzie wyspecjalizowanym podmiotom kompleksowe przeprowadzenia analogicznych akcji promocyjnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przedstawionym stanie faktycznym, w stosunku do Spółki ma zastosowanie art. 7 ust. 2 ustawy o VAT i tym samym Spółka ma obowiązek opodatkowania czynności nieodpłatnego przekazania towarów wydawanych w ramach programu V....

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

   - jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Spółka pragnie wskazać, iż jak wynika z treści zacytowanego przepisu, warunkiem zastosowania w stosunku do niej art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, a więc uznania, iż Spółka w związku z akcjami promocyjno-reklamowymi dokonuje czynności nieodpłatnego przekazania towarów zrównanego z odpłatną dostawą jest przede wszystkim spełnienie podstawowego warunku: mianowicie dane przekazanie (wydanie) towaru musi zostać dokonane przez Spółkę, a więc Spółka musi dysponować określonymi towarami jak właściciel i następnie przekazać to prawo do dysponowania towarami jak właściciel na rzecz innej osoby.

Spółka pragnie wskazać, iż w jej ocenie w opisanym stanie faktycznym nie zostanie spełniony powyższy warunek - Spółka bowiem na żadnym etapie nie nabywa prawa do dysponowania przedmiotowymi towarami jak właściciel.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Aby zatem móc przenieść takie prawo na inną osobę dany podmiot powinien sam tym prawem dysponować. w opisanym stanie faktycznym natomiast Spółka w żadnym momencie nie dysponuje prawem do rozporządzania towarami jak właściciel. Spółka nie jest stroną umowy cywilnoprawnej kupna tych towarów od ich wcześniejszego właściciela, gdyż stroną takiej umowy jest Organizator programu, który dokonuje zakupu przedmiotowych towarów (bądź wytwarza je we własnym zakresie) we własnym imieniu i na własny rachunek celem prawidłowego wykonania usługi na rzecz Spółki. Tym samym, w ocenie Spółki, w opisanym stanie faktycznym Spółka absolutnie nie przenosi prawa do dysponowania przedmiotowymi towarami jak właściciel na jakąkolwiek inną osobę.

Spółka pragnie wskazać, iż niespełnienie powyższego warunku wyłącza możliwość zastosowania wobec niej art. 7 ust. 2 ustawy o VAT. Tym samym Spółka stoi na stanowisku, iż w związku z realizowaną przez Organizatora akcją promocyjną nie będzie spoczywał na niej obowiązek opodatkowania VAT nieodpłatnych wydań towarów - Spółka w opisanym stanie faktycznym nie dokonuje bowiem nieodpłatnych przekazań towarów skutkujących koniecznością opodatkowania VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (?).

Według art. 7 ust. 2 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

   - jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Przepisu ust. 2 ? na mocy art. 7 ust. 3 ustawy ? nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Stosownie do art. 7 ust. 4 ustawy, przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

  1. o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;
  2. których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.


Przez próbkę, o której mowa w ust. 3, rozumie się niewielką ilość towaru reprezentującą określony rodzaj lub kategorię towarów, która zachowuje skład oraz wszystkie właściwości fizyczne, fizykochemiczne i chemiczne lub biologiczne towaru, przy czym ilość lub wartość przekazywanych (wręczanych) przez podatnika próbek nie wskazuje na działanie mające charakter handlowy (art. 7 ust. 7 ustawy).

Z przywołanych przepisów wynika zatem, że opodatkowaniu podatkiem VAT podlega nie tylko nieodpłatne przekazanie towarów na cele niezwiązane z prowadzonym przedsiębiorstwem, ale także nieodpłatne przekazanie wszelkich towarów związanych z prowadzonym przedsiębiorstwem, niestanowiących jednak próbek, prezentów o małej wartości, czy też drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych. Dla opodatkowania danej czynności nieodpłatnego przekazania istotne jest także to, czy podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności w całości lub w części.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie produkcji i sprzedaży akumulatorów, czyli co do zasady działalność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Celem zwiększenia poziomu sprzedaży, rozpoznawalności marek, pod którymi sprzedawane są towary Spółki, budowania i umacniania długofalowych relacji z klientami i kooperantami Spółka angażuje się w różnego rodzaju przedsięwzięcia o charakterze marketingowym i promocyjnym. w tym celu Spółka nawiązała współpracę z profesjonalną agencją reklamowo-marketingową (dalej: Organizator), która podjęła się opracowania koncepcji, zorganizowania i przeprowadzenia działań z zakresu wsparcia sprzedaży w formie akcji marketingowej skierowanej do osób fizycznych odpowiedzialnych w punktach sprzedaży detalicznej za promocję i sprzedaż towarów oferowanych przez Spółkę.

Efektem działań Organizatora jest stworzenie programu V. - mającego na celu premiowanie osób dokonujących sprzedaży produktów Spółki. w ramach tego programu jego uczestnicy dokonując sprzedaży towarów oferowanych przez Spółkę uzyskują punkty, które po spełnieniu określonych w regulaminie warunków formalnych i rejestracyjnych mogą wymieniać na nagrody rzeczowe wymienione w odpowiednim ?Katalogu Nagród?. Jedynym podmiotem odpowiedzialnym za zorganizowanie i prawidłowe przeprowadzenia programu V. jest wyłącznie Organizator, czyli podmiot świadczący na rzecz Spółki usługi marketingowo -promocyjne. Jedynie w stosunku do Organizatora programu mogą być kierowane wszelkie ewentualne roszczenia jego uczestników. Natomiast zaangażowanie Spółki ogranicza się w praktyce do zaakceptowania propozycji Organizatora co do kształtu i formy programu oraz co oczywiste do rozliczania Organizatora z przebiegu i wykonania zleconej Organizatorowi usługi (wynagrodzenie Organizatora z tytułu realizowanej usługi kalkulowane jest przy tym m.in. na podstawie ponoszonych przez niego kosztów związanych z realizacją przedmiotowego programu obejmując np.: koszty nabycia nagród i ich poźniejszej dystrybucji właściwym osobom koszty roboczo-godzin spędzanych w związku z realizacją prac wchodzących w skład usługi itd.). Całkowity zakres czynności związanych z wykonywaną przez Organizatora usługą, tj. opracowanie koncepcji, zorganizowanie i przeprowadzenie akcji marketingowej, w tym dokonanie zakupu i wydanie uczestnikom programu określonych nagród wynikających z ?Katalogu Nagród? leży także po stronie Organizatora, a więc Spółka w żadnym momencie nie nabywa prawa do dysponowania towarami będącymi nagrodami w programie jak właściciel a zatem także nie przenosi tego prawa na uczestników programu.

W związku z wykonywaną przez Organizatora usługą, o której mowa powyżej, Organizator obciąża Spółkę wynagrodzeniem z tytułu wykonanej usługi i wystawia na rzecz Spółki odpowiednią fakturę VAT (uwzględniającą również koszty ponoszone przez Organizatora, w tym związane z zakupem nagród), zawierającą podatek obliczony zgodnie z właściwymi przepisami.

Wobec powyższego, w sytuacji gdy produkty stanowiące nagrody nabywa agencja reklamowo -marketingowa (Organizator) i przekazuje je w ramach programu v osobom dokonującym sprzedaży produktów Spółki należy uznać, że nieodpłatne wydanie przez nią tych nagród stanowi dostawę towarów w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Jednak w opisanej sytuacji wydanie tych nagród jest częścią innej kompleksowej czynności, tj. usługi promocyjno-marketingowej, obejmującej swoim zakresem nieodpłatne przekazanie wymienionych we wniosku nagród, których wartość wkalkulowana jest w jej cenę. Tym samym, wartość tych towarów będzie jednym z elementów podstawy opodatkowania świadczonej przez Organizatora usługi, opodatkowanym w ramach tej usługi i nie stanowią one odrębnego przedmiotu opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Ponadto, jak wynika z opisu sprawy, Spółka w żadnym momencie nie nabywa prawa do dysponowania towarami będącymi nagrodami w programie jak właściciel, a zatem także nie przenosi tego prawa na uczestników programu.

Zatem Spółka, na podstawie zawartej z agencją reklamowo-marketingową umowy, ponosi wydatek związany z zakupem usługi promocyjno-marketingowej, w skład której wchodzą przedmiotowe nagrody, natomiast sama nie dokonuje przekazania towarów bez wynagrodzenia, tj. czynności, która w świetle przepisu art. 7 ust. 2 ustawy rodzi obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług. w konsekwencji, na Wnioskodawcy nie ciąży obowiązek naliczenia przez niego podatku VAT od towarów przekazanych przez agencję reklamowo-marketingową, w związku ze świadczoną przez nią usługą promocyjno-marketingową, gdyż to nie on wykonał czynności wymienione w art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto, tut. Organ informuje, iż w kwestii stanu faktycznego dotyczącego prawa do odliczenia podatku naliczonego wydano odrębne rozstrzygniecie z dnia 21 lutego 2011 r. nr ILPP2/443 -1869/10-4/MR.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje

ILPP2/443-1869/10-4/MR, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika