1. Czy część wkładu prywatnego przedsiębiorcy wnoszona w gotówce podlega opodatkowaniu podatkiem (...)

1. Czy część wkładu prywatnego przedsiębiorcy wnoszona w gotówce podlega opodatkowaniu podatkiem VAT?
2. Jak należy udokumentować wpłatę gotówki będącą wkładem prywatnym wnoszonym przez pracodawcę?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 19 listopada 2010 r. (data wpływu 24 listopada 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wkładów gotówkowych wnoszonych przez przedsiębiorców oraz udokumentowania tej czynności ? jest nieprawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 24 listopada 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wkładów gotówkowych wnoszonych przez przedsiębiorców oraz udokumentowania tej czynności.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą jako osoba fizyczna. Księgowość firmy prowadzona jest w formie podatkowej książki przychodów i rozchodów. Obecnie Zainteresowana realizuje szkolenia z informatyki i matematyki stosowanej w ramach projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Kapitał Ludzki, Priorytet VIII Regionalne kadry gospodarki, Działanie 8.1 Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie; Poddziałanie 8.1.1 Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw, tytuł projektu: ?XXXX?. Umowę o dofinansowanie projektu Wnioskodawczyni zawarła z województwem ? Wojewódzki Urząd Pracy. Okres realizacji projektu ? od dnia 1 stycznia 2010 r. do dnia 30 czerwca 2011 r. W ramach projektu Zainteresowana zobowiązana jest do prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej. Dla pracodawców, których pracownicy uczestniczą w szkoleniach, wartość szkoleń stanowi pomoc publiczną. Z dokumentu ?Zasady udzielania pomocy publicznej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki? wynika, że maksymalna intensywność pomocy nie może przekraczać 80% w przypadku mikro i małych przedsiębiorstw, 70% w przypadku średnich i 60% w przypadku dużych przedsiębiorstw, co oznacza, że wkład prywatny pracodawcy nie może być mniejszy niż, odpowiednio: 20% dla mikro i małych przedsiębiorstw, 30% dla średnich i 40% dla dużych przedsiębiorstw. Wkład prywatny pracodawcy może być wniesiony w gotówce lub w wynagrodzeniu, które jest wypłacane pracownikowi przez pracodawcę za okres uczestnictwa pracownika w szkoleniu. Jeśli wysokość wynagrodzenia nie pozwala na osiągnięcie, w zależności od wielkości firmy, odpowiednio: 20%, 30% lub 40% wkładu prywatnego, to różnicę należy dopłacić w gotówce, tak aby intensywność pomocy nie przekraczała, w zależności od wielkości firmy, odpowiednio: 80%, 70% lub 60%. W przypadku, gdy część wkładu prywatnego przedsiębiorcy jest wnoszona w gotówce, musi ona być wpłacona na wydzielony rachunek bankowy służący wyłącznie obsłudze projektu. Jednocześnie o kwotę wkładów prywatnych wpłaconych w gotówce pomniejszana jest wartość otrzymanej dotacji.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy część wkładu prywatnego przedsiębiorcy wnoszona w gotówce podlega opodatkowaniu podatkiem VAT...
  2. Jak należy udokumentować wpłatę gotówki będącą wkładem prywatnym wnoszonym przez pracodawcę...


Zdaniem Wnioskodawczyni, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Szkolenia realizowane w ramach projektu ?XXXX?, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego są nieodpłatne, dlatego wniesienie wkładu prywatnego przedsiębiorcy nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wniesienie części wkładu prywatnego przedsiębiorcy można udokumentować notą księgową, która przez firmę Zainteresowanej, przeprowadzającą szkolenia, zostanie ujęta wyłącznie w wyodrębnionej ewidencji księgowej projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


Art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (?).

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Należy w tym miejscu podkreślić, iż czynność może być albo odpłatna albo nieodpłatna. Na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług nie występują czynności częściowo odpłatne. Jeśli tylko czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna. Nie ma żadnego znaczenia, czy wynagrodzenie to pokrywa koszty świadczenia tej czynności poniesione przez podatnika, ewentualnie kreuje dla podatnika zysk. Także czynności wykonane ?po kosztach? ich świadczenia, bądź poniżej tych koszów, są czynnościami odpłatnymi, o ile tylko pobrano za nie wynagrodzenie.

W istocie okoliczność, czy transakcja została dokonana po cenie niższej, czy też wyższej od kosztu świadczenia, nie ma znaczenia dla zakwalifikowania transakcji jako ?transakcji odpłatnej? w rozumieniu art. 5 ustawy, bowiem to ostatnie pojęcie wymaga wyłącznie istnienia bezpośredniego związku między dostawą towarów lub świadczeniem usług a świadczeniem wzajemnym (wynagrodzeniem) rzeczywiście otrzymanym przez podatnika.

W myślą art. 29 ust. 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r., podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Pojęcie sprzedaży zostało zdefiniowane w art. 2 pkt 22 ustawy i należy przez nie rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Z opisu przedstawionego we wniosku wynika, iż Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą jako osoba fizyczna. Księgowość firmy prowadzona jest w formie podatkowej książki przychodów i rozchodów. Obecnie Zainteresowana realizuje szkolenia z informatyki i matematyki stosowanej w ramach projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Kapitał Ludzki, Priorytet VIII Regionalne kadry gospodarki, Działanie 8.1 Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie, Poddziałanie 8.1.1 Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw, tytuł projektu: ?XXXX?. Umowę o dofinansowanie projektu Wnioskodawczyni zawarła z województwem ? Wojewódzki Urząd Pracy. Okres realizacji projektu ? od dnia 1 stycznia 2010 r. do dnia 30 czerwca 2011 r. W ramach projektu Zainteresowana zobowiązana jest do prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej. Dla pracodawców, których pracownicy uczestniczą w szkoleniach, wartość szkoleń stanowi pomoc publiczną. Z dokumentu ?Zasady udzielania pomocy publicznej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki? wynika, że maksymalna intensywność pomocy nie może przekraczać 80% w przypadku mikro i małych przedsiębiorstw, 70% w przypadku średnich i 60% w przypadku dużych przedsiębiorstw, co oznacza, że wkład prywatny pracodawcy nie może być mniejszy niż, odpowiednio: 20% dla mikro i małych przedsiębiorstw, 30% dla średnich i 40% dla dużych przedsiębiorstw. Wkład prywatny pracodawcy może być wniesiony w gotówce lub w wynagrodzeniu, które jest wypłacane pracownikowi przez pracodawcę za okres uczestnictwa pracownika w szkoleniu. Jeśli wysokość wynagrodzenia nie pozwala na osiągnięcie, w zależności od wielkości firmy, odpowiednio: 20%, 30% lub 40% wkładu prywatnego, to różnicę należy dopłacić w gotówce, tak aby intensywność pomocy nie przekraczała, w zależności od wielkości firmy, odpowiednio: 80%, 70% lub 60%. W przypadku, gdy część wkładu prywatnego przedsiębiorcy jest wnoszona w gotówce, musi ona być wpłacona na wydzielony rachunek bankowy służący wyłącznie obsłudze projektu. Jednocześnie o kwotę wkładów prywatnych wpłaconych w gotówce pomniejszana jest wartość otrzymanej dotacji.

Z powyższego wynika, iż w ramach realizacji projektu Wnioskodawczyni świadczy usługi, za które pobierana jest opłata od przedsiębiorców w postaci wkładu pieniężnego.

Jak już wskazano, decydującym kryterium dla określenia, czy świadczenie jest odpłatne czy nie, jest pobranie zapłaty za świadczenie, nie ma natomiast znaczenia wysokość tej zapłaty.

Dla opodatkowania danej czynności nie jest istotnym czy wykonanie tej czynności prowadzi do powstania po stronie świadczącego zysku czy też straty. Bowiem, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega każde świadczenie, za które zostało wypłacone wynagrodzenie.

Zatem, w oparciu o przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w ramach realizowanego projektu Wnioskodawczyni przeprowadza szkolenia, które stanowią odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT. Wkłady własne przedsiębiorców, których pracownicy uczestniczą w szkoleniach są związane z konkretnym konsumentem w celu realizacji konkretnego programu szkoleniowego, w związku z czym są bezpośrednio związane ze świadczeniem usług szkoleniowych. Wkład własny może być wnoszony w dwóch formach: wkładu pieniężnego oraz wkładu w wynagrodzenie.

Wkłady pieniężne stanowią wynagrodzenie za świadczenie tych usług. Tym samym, zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, otrzymany wkład pieniężny stanowi obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Bowiem, z przepisu art. 29 ust. 1 ustawy wynika, iż na obrót składają się: kwota należna obejmująca całość świadczenie należnego od nabywcy (pomniejszona o kwotę podatku należnego). W konsekwencji, otrzymany wkład pieniężny od pracodawców stanowi obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem VAT.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że Wnioskodawczyni realizując projekt będący przedmiotem zapytania, świadczy odpłatne usługi w rozumieniu art. 5 ust. 1 i art. 8 ust. 1 ustawy, przy czym wynagrodzeniem za te usługi jest otrzymana kwota ?wkładu pieniężnego? od przedsiębiorców.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Wobec powyższego, dla udokumentowania wkładu pieniężnego przedsiębiorcy Wnioskodawczyni zobowiązana jest do wystawienia faktury VAT.

Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, że część wkładu prywatnego przedsiębiorcy wnoszona w gotówce stanowi wynagrodzenia za świadczone usługi, a w konsekwencji, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wpłatę gotówki, będącą wkładem prywatnym wnoszonym przez pracodawcę, należy udokumentować za pomocą faktury VAT, wystawionej wyłącznie na kwotę wkładu wnoszonego przez przedsiębiorców w formie pieniężnej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

W kwestii dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie źródeł przychodów ? w dniu 24 lutego 2011 r. wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie nr ILPB1/415-1340/10 -2/AMN.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje

ILPB1/415-1340/10-2/AMN, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika