Czy Wnioskodawcy przysługuje w całości lub w części prawo do obniżenia podatku VAT należnego (...)

Czy Wnioskodawcy przysługuje w całości lub w części prawo do obniżenia podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu towarów i usług wykorzystywanych do realizacji projektów realizowanych ze środków POIG w ramach działania 1.2?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia ? brak daty sporządzenia (data wpływu 26 listopada 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 10 grudnia 2010 r. (data wpływu 17 grudnia 2010 r.) oraz pismem z dnia 11 lutego 2011 r. (data wpływu 14 lutego 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 listopada 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 10 grudnia 2010 r. (data wpływu 17 grudnia 2010 r.) oraz pismem z dnia 11 lutego 2011 r. (data wpływu 14 lutego 2011 r.) o doprecyzowanie opisu stanu faktycznego oraz o własne stanowisko w sprawie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca zawiera szereg umów realizowanych w zamach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka zwanego POIG. Głównym celem POIG jest rozwój polskiej gospodarki w oparciu o innowacyjne przedsiębiorstwa. Osiągnięcie celu głównego realizowane jest poprzez 6 celów szczegółowych:

  • Zwiększenie innowacyjności przedsiębiorstw,
  • Wzrost konkurencyjności polskiej nauki,
  • Zwiększenie roli nauki w rozwoju gospodarczym,
  • Zwiększenie udziału innowacyjnych produktów polskiej gospodarki w rynku międzynarodowym,
  • Tworzenie trwałych i lepszych miejsc pracy,
  • Wzrost wykorzystania technologii informacyjnych i komunikacyjnych w gospodarce.


Program POIG przewiduje między innymi wsparcie sektora nauki działającego na rzecz zwiększania innowacyjności i konkurencyjności polskiej gospodarki poprzez wsparcie działalności naukowej zaspakajającej potrzeby przedsiębiorców oraz zapewniającej podaż najnowocześniejszych rozwiązań technologicznych dla gospodarki, jak również dofinansowanie infrastruktury nauki. Wsparciem zostały objęte także projekty w zakresie kooperacji gospodarki i nauki, obejmującej zarówno przedsiębiorców, jak i instytucje otoczenia biznesu.

POIG podzielony został na 8 priorytetów tematycznych obejmujących tzw. działania.

W ramach priorytetu 1. o nazwie ?Badania i rozwój nowych technologii? określono działanie 1.2 ?Wzmocnienie potencjału kadrowego nauki?.

Celem powyższego działania jest zachęcenie młodych ludzi do podjęcia kariery naukowej przy jednoczesnym stymulowaniu rozwoju jakościowego kadry naukowej, jak i współpracy międzynarodowej. Wspierane są działania ukierunkowane na odmłodzenie zasobów ludzkich polskiej nauki poprzez zachęcanie studentów, absolwentów i doktorantów do udziału w realizacji projektów badawczych. Odbywa się to poprzez finansowanie projektów mających znaczenie dla rozwoju gospodarczego kraju (przydatnych dla działalności gospodarczej) związanych z przygotowaniem prac magisterskich i doktorskich, a także z początkowym etapem tworzenia lub uruchamiania nowych technologii, urządzeń czy usług, oraz poprzez finansowanie badań naukowych z udziałem studentów i doktorantów.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy z dnia 27 lipca 2005 roku Prawo o szkolnictwie wyższym, podstawowymi zadaniami uczelni jest prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych oraz świadczenie usług badawczych oraz kształcenie i promowanie kadr naukowych. Realizując powyższe Zainteresowany składa szereg aplikacji do jednostek wdrażających POIG o uzyskanie dofinansowania projektów w ramach opisanego powyżej działania 1.2. ?Wzmocnienie potencjału kadrowego nauki?.

Naczelnym celem realizacji projektów aplikowanych przez Wnioskodawcę w ramach działania 1.2 jest przeprowadzenie badań mających na celu obronę pracy magisterskiej, uzyskanie stopni naukowych doktora lub doktora habilitowanego oraz opublikowanie wyników badań w czasopismach w tym z listy filadelfijskiej i Open Access. Liczba publikacji w czasopismach z powyższych list jest jedną z podstaw oceny placówek naukowych.

Ponieważ celem POIG jest rozwój innowacyjności polskiej gospodarki przy wnioskowaniu o uzyskanie dofinansowania w ramach powyższego działania jest wymagane określenie potencjału komercyjnego realizowanych badań. Brak powyższego uniemożliwia uzyskanie dofinansowania. w umowach o realizację tych projektów beneficjent zobowiązany jest do rozpowszechniania wyników badań wszystkim podmiotom zainteresowanym gospodarczym wykorzystywaniem tych wyników na równych zasadach rynkowych lub nieodpłatnie z zachowaniem równego dostępu do ww. wyników badań, z uwzględnieniem przepisów o prawie autorskimi i prawie własności przemysłowej.

Warunkiem uzyskania dofinansowania jest podjęcie i stworzenie takich projektów, które pozwolą na ich komercjalizację, zatem wdrożenie ich efektów w warunkach gospodarczych, za odpowiednią odpłatnością, wynagrodzeniem, gdzie nabywać je będą zainteresowane podmioty gospodarcze. Tym samym transakcje te podlegać będą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, iż jest podatnikiem VAT czynnym oraz, że potencjał komercyjny określony przy wnioskowaniu o otrzymanie dofinansowania stanowi jedynie potencjalne możliwości wykorzystania wiedzy zdobytej w trakcie realizacji projektu przez jednostki gospodarcze i firmy zainteresowane tematyką realizowaną w ramach projektów. Nastąpi to jednakże na podstawie zawarcia w przyszłości odrębnych umów na realizację badań. w czasie realizacji projektu nie wystąpi sprzedaż opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawcy przysługuje w całości lub części prawo obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu towarów i usług wykorzystywanych do realizacji opisanych wyżej projektów realizowanych ze środków POIG w ramach działania 1.2....

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 13 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy z dnia 27 lipca 2005 roku Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. u. Nr 164, poz. 1365), podstawowymi zadaniami statutowymi uczelni jest prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych oraz świadczenie usług badawczych oraz kształcenie i promowanie kadr naukowych.

Zainteresowany uważa że środki otrzymane w ramach działania 1.2 ?Wzmocnienie potencjału kadrowego nauki? z POIG należy traktować tak, jak środki otrzymane z budżetu państwa na działalność statutową. Program POIG przewiduje między innymi wsparcie sektora nauki działającego na rzecz zwiększania innowacyjności i konkurencyjności polskiej gospodarki. Ponieważ Wnioskodawca jest uczelnią techniczną, rezultatami badań mogą być wynalazki chronione przepisami o prawie autorskim i prawie własności przemysłowej. Wynalazki mogą powstać zarówno w wyniku prac badawczych finansowanych z dotacji na działalność statutową jak i projektów finansowanych przez POIG w ramach powyższego działania. Zainteresowany stoi na stanowisku, iż naczelnym celem działania 1.2. POIG, jak mówi jego nazwa jest wzmocnienie potencjału kadrowego nauki. Wydatki na realizację projektów w ramach powyższego działania to inwestowanie w młodą kadrę naukową (otrzymuje ona środki umożliwiające przeprowadzenie badań niezbędnych do napisania pracy doktorskiej), w celu poszerzenia jej wiedzy i dzięki temu stworzenia możliwości jej wykorzystania w przyszłej działalności badawczej i dydaktycznej. Wymóg określenia potencjału komercyjnego projektów realizowanych w ramach działania POIG 1.2 stanowi zabezpieczenie, że zdobyta w wyniku realizacji projektów wiedza będzie mogła być w przyszłości wykorzystana przez gospodarkę Polski. Artykuł 86 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje w zakresie w jakim towary i usługi wykorzystywane są do czynności opodatkowanych. Podczas realizacji projektu nie wystąpi sprzedaż opodatkowana. Wnioskodawca uważa więc, że nie będzie miał prawa do obniżenia podatku należnego od wydatków poniesionych podczas realizacji powyższych projektów.

Uzasadniając swoje stanowisko, Zainteresowany zwraca szczególną uwagę na to, że rezultatami realizowanych przez niego projektów w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka priorytetu 1 ?Badania i rozwój nowych technologii? działania 1.2 ?Wzmocnienie potencjału kadrowego nauki? powinna być przede wszystkim obrona pracy doktorskiej i uzyskanie w efekcie realizacji tych projektów stopnia naukowego doktora przez osobę go realizującą oraz wykazanie się publikacjami w czasopismach naukowych. Osoba go realizująca, aby otrzymać dofinansowanie musi posiadać status absolwenta studiów magisterskich (do 3 roku po ukończeniu ww. studiów) zatrudnionego na etacie naukowo -dydaktycznym lub doktoranta, tj. uczestnika studiów doktoranckich. Podmiotami uprawnionymi do ubiegania się o dofinansowanie w ramach tego działania są jednostki naukowe, a taką jest Wnioskodawca. Jednostka naukowa musi zapewnić opiekę pracownika naukowego, którym może być promotor pracy magisterskiej lub doktorskiej oraz ma zapewnić odpowiednie warunki do przeprowadzenia prac badawczych, zgodnie z zakresem badań zaprezentowanym we wniosku o dofinansowanie, oraz dostęp do aparatury badawczej. Główną pozycją w budżecie otrzymanych środków jest stypendium dla osoby go realizującej. Otrzymane środki pozwolą na sfinansowanie kosztów związanych z przeprowadzeniem badań niezbędnych do napisania pracy doktorskiej przez osobę go realizującą, czyli zrealizowania głównego celu to jest obronę pracy doktorskiej. Przyczyni się to do odmłodzenia kadry naukowej Uczelni, która realizować będzie jej cele statutowe obsługując proces dydaktyczny i prowadząc badania naukowe. w czasie realizacji projektu nie wystąpi sprzedaż opodatkowana podatkiem od towarów i usług. Zainteresowany podtrzymuje swoje stanowisko ?że wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia podatku należnego od wydatków poniesionych podczas realizacji powyższych projektów?.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r., określa, iż kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają bezpośredni i bezsporny związek z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przy czym, przez dostawę towarów zasadniczo rozumie się, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?), zaś przez świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1, generalnie rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Ustawa wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca zawiera szereg umów realizowanych w zamach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka zwanego POIG. POIG podzielony został na 8 priorytetów tematycznych obejmujących tzw. działania.

W ramach priorytetu 1. o nazwie ?Badania i rozwój nowych technologii? Wnioskodawca realizuje działanie 1.2 ?Wzmocnienie potencjału kadrowego nauki?.

Celem powyższego działania jest zachęcenie młodych ludzi do podjęcia kariery naukowej przy jednoczesnym stymulowaniu rozwoju jakościowego kadry naukowej, jak i współpracy międzynarodowej. Wspierane są działania ukierunkowane na odmłodzenie zasobów ludzkich polskiej nauki poprzez zachęcanie studentów, absolwentów i doktorantów do udziału w realizacji projektów badawczych. Odbywa się to poprzez finansowanie projektów mających znaczenie dla rozwoju gospodarczego kraju (przydatnych dla działalności gospodarczej) związanych z przygotowaniem prac magisterskich i doktorskich, a także z początkowym etapem tworzenia lub uruchamiania nowych technologii, urządzeń czy usług, oraz poprzez finansowanie badań naukowych z udziałem studentów i doktorantów. We własnym stanowisku Wnioskodawca wskazał, iż naczelnym celem działania jest wzmocnienie potencjału kadrowego nauki. Wydatki na realizację projektów w ramach powyższego działania to inwestowanie w młodą kadrę naukową (otrzymuje ona środki umożliwiające przeprowadzenie badań niezbędnych do napisania pracy doktorskiej), w celu poszerzenia jej wiedzy i dzięki temu stworzenia możliwości jej wykorzystania w przyszłej działalności badawczej i dydaktycznej. Wymóg określenia potencjału komercyjnego projektów realizowanych w ramach działania POIG 1.2 stanowi zabezpieczenie, że zdobyta w wyniku realizacji projektów wiedza będzie mogła być w przyszłości wykorzystana przez gospodarkę Polski.

Zainteresowany jest podatnikiem VAT czynnym. w czasie realizacji projektu nie wystąpi sprzedaż opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

Biorąc zatem pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny, należy uznać, iż Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług, z uwagi na fakt, że nie została spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo podatnika do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, tj. związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

Reasumując, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupu towarów i usług wykorzystywanych do realizacji projektu realizowanych ze środków POIG w ramach działania 1.2. ?Wzmocnienie potencjału kadrowego nauki?.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika