Czy Stowarzyszenie ma możliwość odzyskania podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi na realizację (...)

Czy Stowarzyszenie ma możliwość odzyskania podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi na realizację zadania w ramach działania 4.31 Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania? Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej zarobkowe, nie jest czynnym podatnikiem VAT.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 1 grudnia 2010 r. (data wpływu 6 grudnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi w ramach projektu Leader ? Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (Oś IV) ? wdrażanie lokalnej strategii rozwoju ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 6 grudnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi w ramach projektu Leader ? Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (Oś IV) ? wdrażanie lokalnej strategii rozwoju.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie swoją działalność opiera na społecznej pracy członków, zatrudnia także do prowadzenia swoich spraw pracowników. Szczególnymi celami Stowarzyszenia są: działanie na rzecz zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich i miejsko-wiejskich, aktywizowanie ludności wiejskiej, promocja obszarów wiejskich, miejsko-wiejskich oraz gmin położonych na obszarze LGD. Stowarzyszenie prowadzi ewidencję księgową w formie pełnej księgowości. W styczniu 2010 r. Zainteresowany będzie składać wniosek o płatność za 2010 r. w Urzędzie Marszałkowskim Województwa (Instytucja Pośrednicząca), dotyczący funkcjonowania Stowarzyszenia, do którego musi zostać dołączona interpretacja indywidualna wydana przez właściwą Izbę Skarbową, podobnie jak za rok 2009. Wnioskodawca zwrócił się z prośbą o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej opodatkowania wskazanego w części D.2 formularza ORD-IN.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie może odzyskać podatek VAT w związku z wydatkami poniesionymi w ramach projektu Leader ? Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (Oś IV) ? wdrażanie lokalnej strategii rozwoju...

Zdaniem Wnioskodawcy, Stowarzyszenie poza działalnością statutową nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej. Nie jest zatem płatnikiem podatku VAT, w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów usług. Oznacza to, że nie może odzyskać uiszczonego podatku VAT. W związku z obowiązkiem przedstawienia interpretacji ww. przepisów prawa w Urzędzie Marszałkowskim Województwa dla celów refundacji wydatków w ramach projektu Leader ? Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (Oś IV) ? wdrażanie lokalnej strategii rozwoju Stowarzyszenie wnosi o wydanie interpretacji dotyczącej braku możliwości odzyskania podatku VAT. Stowarzyszenie nie było zgłaszane do rejestracji podatku VAT, nie figuruje w ewidencji płatników VAT i nigdy nie figurowało, nigdy nie prowadziło działalności gospodarczej i nie miało możliwości odzyskania podatku VAT. W istniejącym stanie faktycznym dokonywane są zakupy wyposażenia i sprzętu biurowego mebli oraz innych artykułów biurowych. Ponoszone są koszty wynajmu lokalu biurowego, wynajmu sal i opłat za przeprowadzone szkolenia i spotkania aktywizujące społeczeństwo. Ponoszone zakupy i wydatki dokonywane są w ramach wymienionego wyżej projektu i refundowane ze środków unijnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r., kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni (?).

Stosownie natomiast do przepisu art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Zgodnie z tym zastrzeżeniem, na podstawie art. 96 ust. 3 ustawy, podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.

Z opisu sprawy wynika, iż Stowarzyszenie swoją działalność opiera na społecznej pracy członków, zatrudnia także do prowadzenia swoich spraw pracowników. Szczególnymi celami Stowarzyszenia są: działanie na rzecz zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich i miejsko-wiejskich, aktywizowanie ludności wiejskiej, promocja obszarów wiejskich, miejsko-wiejskich oraz gmin położonych na obszarze LGD. Stowarzyszenie prowadzi ewidencję księgową w formie pełnej księgowości. Poza działalnością statutową nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej. Nie jest zatem płatnikiem podatku VAT, w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy. Stowarzyszenie nie było zgłaszane do rejestracji podatku VAT, nie figuruje w ewidencji płatników VAT i nigdy nie figurowało, nigdy nie prowadziło działalności gospodarczej i nie miało możliwości odzyskania podatku VAT. W istniejącym stanie faktycznym dokonywane są zakupy wyposażenia i sprzętu biurowego, mebli oraz innych artykułów biurowych. Ponoszone są koszty wynajmu lokalu biurowego, wynajmu sal i opłat za przeprowadzone szkolenia i spotkania aktywizujące społeczeństwo. Dla celów refundacji wydatków w ramach projektu Leader ? Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (Oś IV) ? wdrażanie lokalnej strategii rozwoju, Stowarzyszenie zobowiązane jest do przedstawienia interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącego podatku od towarów i usług w Urzędzie Marszałkowskim Województwa. Ponoszone zakupy i wydatki dokonywane są w ramach wymienionego wyżej projektu i refundowane ze środków unijnych.

Jak wskazano na wstępie, prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, przysługuje wyłącznie podatnikom zarejestrowanym jako ?podatnicy VAT czynni?.

Natomiast jak wynika z przedstawionych informacji, Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT czynnym, a zatem nie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy dokonane w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

W zakresie ww. wydatków Stowarzyszenie nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 ze zm.), obowiązującego do dnia 31 grudnia 2010 r. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 7 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Stowarzyszenie nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

W świetle powyższego, Stowarzyszenie nie ma prawa do odzyskania podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi w ramach projektu Leader ? Program Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 (Oś IV) ? wdrażanie lokalnej strategii rozwoju.

Ponadto, tut. Organ informuje, iż granice szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Zainteresowany występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez niego, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, § 2 i § 3 ustawy Ordynacja podatkowa. Natomiast, na podstawie art. 14c § 1 i § 2 tej ustawy, tut. Organ dokonuje oceny stanowiska Wnioskodawcy.

W związku z powyższym, w niniejszej interpretacji odniesiono się wyłącznie do możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego, związanego z realizacją danego zadania. W niniejszej interpretacji nie dokonano analizy, czy wykonywane przez Zainteresowanego czynności nie obligują go do zarejestrowania się jako podatnika VAT czynnego, bowiem nie było to przedmiotem wniosku.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. ustawy, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Należy zatem zaznaczyć, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono w oparciu o wskazanie, iż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego opisu sprawy, w szczególności konieczności zarejestrowania się Zainteresowanego jako podatnika VAT czynnego oraz wykorzystywania nabytych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika