Prawo do odliczenia przez gminę podatku naliczonego z faktur dotyczących nabycia towarów i usług (...)

Prawo do odliczenia przez gminę podatku naliczonego z faktur dotyczących nabycia towarów i usług na realizacje inwestycji pn. ?Budowa osiedlowej sieci ciepłowniczej?.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 9 grudnia 2010 r. (data wpływu 13 grudnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją inwestycji pn.: ?Budowa osiedlowej sieci ciepłowniczej? ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 grudnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego od zakupów towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją inwestycji pn.: ?Budowa osiedlowej sieci ciepłowniczej?.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej również Gmina) jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT i zamierza realizować inwestycję pn.: ?Budowa osiedlowej sieci ciepłowniczej?. Projekt obejmuje budowę osiedlowej sieci ciepłowniczej niskoparametrowej z rur preizolowanych giętych, od istniejącej sieci preizolowanej do budynków mieszkalnych i Kościoła w miejscowości.

Obecnie budynki przewidziane do podłączenia zasilane są z indywidualnych źródeł ciepła. W miejscowości zlokalizowana jest sieć ciepłownicza zasilająca budynki gminne z istniejącej kotłowni. Z uwagi na rezerwę mocy na istniejącej sieci projektuje się rozbudowę rurociągów do mieszkalnych i użytkowych budynków prywatnych. Po zakończeniu inwestycji Gmina będzie zawierała umowy cywilnoprawne, zgodnie z którymi będzie pobierała opłaty za energię cieplną i zwiększała w ten sposób dochody własne, od których zostanie odprowadzony podatek VAT należny.

Gmina będzie wystawiała faktury związane z ww. sprzedażą opodatkowaną, więc dokonywane przez nią zakupy będą powiązane z jej sprzedażą opodatkowaną.

Sieć ciepłownicza pozostanie własnością Gminy, wpisaną do ewidencji środków trwałych i podlegającą amortyzacji. Faktury VAT dokumentujące nabycie towarów i usług przeznaczonych do realizacji projektu w całości wystawiane będą na Wnioskodawcę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gminie realizującej inwestycję pn.: ?Budowa osiedlowej sieci ciepłowniczej? będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur za wykonanie ww. inwestycji...

Zdaniem Wnioskodawcy, stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124. W myśl ust. 2 pkt 1 lit.a powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Rozliczenie podatku na zasadach określonych w art. 86 uwarunkowane jest tym, by zakupione towary i usługi były wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Zainteresowany uważa, że skoro Gmina realizuje inwestycję polegającą na budowie sieci ciepłowniczej, zaś z mieszkańcami zostaną zawarte umowy dotyczące wykonania przyłączy do sieci, co jest obowiązkiem osób ubiegających się o przyłączenie do sieci, to będzie mieć do czynienia ze świadczeniem przez Gminę usług na podstawie umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z § 12 ust. 1 pkt 12 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2010 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 ze zm.) świadczenie przez gminę usług w zakresie korzystania z sieci ciepłowniczej, na rzecz jej mieszkańców, na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, nie będzie korzystało ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, lecz podlega opodatkowaniu.

Zdaniem Gminy spełnione zostaną przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, albowiem Gmina jest podatnikiem podatku VAT, a nabyte towary i usługi będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych. W związku z powyższym Wnioskodawca uważa, że Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją inwestycji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r.), kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (?).

Jak stanowi, art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostają spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy. Jednostki samorządu terytorialnego są objęte zwolnieniem wskazanym w § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 1 powoływanej wyżej ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy zadania własne obejmują sprawy z zakresu wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

Z opisu przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zamierza realizować inwestycję pn.: ?Budowa osiedlowej sieci ciepłowniczej?. Sieć ciepłownicza pozostanie jego własnością, wpisaną do ewidencji środków trwałych i podlegającą amortyzacji. Faktury VAT dokumentujące nabycie towarów i usług przeznaczonych do realizacji projektu w całości wystawiane będą na Gminę. Po zakończeniu inwestycji Zainteresowany będzie zawierał umowy cywilnoprawne z mieszkańcami, zgodnie z którymi będzie pobierał opłaty za energię cieplną. Gmina będzie wystawiała faktury związane z ww. sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

Wyjaśnić zatem należy, iż zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami, w świetle art. 2 pkt 6 ustawy (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r.), są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1. rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, to każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zatem, sprzedaż ww. energii cieplnej, jako odpłatna dostawa towarów, jest czynnością opodatkowaną podatkiem VAT.

Z powyższych przepisów wynika, iż w analizowanej sprawie, Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego nie będzie korzystać ze zwolnienia od podatku w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, ponieważ przedmiotowe czynności w zakresie sprzedaży energii cieplnej przez Gminę na rzecz jej mieszkańców będą wykonywane na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Tym samym towary i usługi nabywane na potrzeby inwestycji polegającej na budowie osiedlowej sieci ciepłowniczej, będą związane z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Reasumując, w przedmiotowej sprawie spełnione zostaną przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, albowiem Zainteresowany jest czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabyte towary i usługi będą służyły do wykonywania przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Tym samym Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją inwestycji pn. ?Budowa osiedlowej sieci ciepłowniczeji?.

Dodatkowo nadmienia się, że do dnia 31 grudnia 2010 r.:

  • zdanie wstępne przepisu art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy obowiązywało w brzmieniu: ?Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7:?,
  • art. 2 pkt 6 obowiązywał w brzmieniu: ?towarach - rozumie się przez to rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty?.


Treść art. 86 ust. 2 ustawy została zmieniona na mocy art. 1 pkt 11 lit. a obowiązującej od dnia 1 stycznia 2011 r. ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym (Dz. U. Nr 247, poz. 1652).

Ponadto informuje się, iż powołany przez Zainteresowanego we własnym stanowisku przepis § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 ze zm.), stracił moc z dniem 31 grudnia 2010 r. Od dnia 1 stycznia 2011 r. obowiązuje nowe rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649). Treści powołanego przepisu § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. odpowiada obecnie obowiązujący przepis § 13 ust. 1 pkt 12 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika