Prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupem kompleksowej usługi zarządzania stołówką.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupem kompleksowej usługi zarządzania stołówką.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz.770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej N. P., przedstawione we wniosku z dnia 4 grudnia 2007 r. (data wpływu 17 grudnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ? jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 17 grudnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W ramach wykonywanej działalności gospodarczej Wnioskodawca zlecił prowadzenie stołówki zakładowej firmie zewnętrznej, spełniającej optymalne warunki do wykonywania tego rodzaju usług, tj. spółce S. P. Sp. z o.o. Z uwagi na fakt położenia firmy Zainteresowanego w środowisku industrialnym oraz zbyt duże odległości pomiędzy siedzibą Wnioskodawcy, a zewnętrznymi podmiotami usługowymi, pracownicy nie mają możliwości korzystania z usług podmiotów zewnętrznych. W związku z powyższym Zainteresowany zobowiązał się do partycypacji w kosztach prowadzenia stołówki zakładowej w formie częściowego dofinansowania kosztów jej działalności. Pozwala to zapewnić właściwe funkcjonowanie stołówki zakładowej poprzez zobowiązanie się prowadzącego stołówkę do zachowania rynkowego poziomu cen na artykuły spożywcze oraz do odpowiedniej jakości sprzedawanych w stołówce posiłków. Przedmiotem powołanej umowy jest administrowanie zakładowej stołówki przez S., a w szczególności prowadzenie stołówki na rzecz Wnioskodawcy i w jego siedzibie. W umowie S. zobowiązało się przejąć prowadzenie stołówki pracowniczej na zasadzie wyłączności, na terenie przedsiębiorstwa Zainteresowanego. Ponadto umowa przewiduje, iż S. w ramach świadczonych usług względem swoich dostawców i personelu jest całkowicie niezależne. S. odpowiada również za działania swego personelu oraz innych osób, którymi posługuje się przy wykonywaniu umowy.

Zgodnie z umową działania S. obejmują w szczególności:

  • zaopatrzenie w surowce do produkcji,
  • przygotowanie posiłków,
  • obsługa sprzedaży posiłków,
  • doradztwo w zakresie rodzaju oferowanych posiłków,
  • sprzątanie pomieszeń,
  • zmywanie naczyń,
  • wywóz odpadów, śmieci i innych zanieczyszczeń,
  • obsługa i kontrola nad prawidłowym przechowywaniem żywności,
  • obsługa konserwacji urządzeń gastronomicznych,
  • nadzór nad zapewnieniem warunków sanitarnych, zgodnych z wymaganiami Sanepidu,
  • nadzór nad zapewnieniem warunków bezpieczeństwa i higieny pracy, zgodnych z przepisami ustawy o bezpieczeństwie i higienie pracy,
  • takie zorganizowanie pracy na stołówce przez S., by móc docelowo zapewnić sprawną obsługę pracownikom Wnioskodawcy.


Z tytułu nabywanych usług Zainteresowany wypłaca wynagrodzenie. Zgodnie z umową wartość wynagrodzenia jest uzależniona od liczby zakupionych posiłków (w zależności od zakupionych posiłków, koszty zarządzania stołówką są odpowiednio niższe lub wyższe) oraz od następujących pozycji:

  • kosztów artykułów żywnościowych z wyłączeniem kosztów imprez specjalnych i okolicznościowych,
  • kosztów wynagrodzeń brutto pracowników zatrudnionych w restauracji oraz standardowych kosztów premii przysługujących w S.,
  • składek ZUS, PFRON, Fundusz Socjalny (i inne fundusze) oraz rezerwy urlopowe liczone od wynagrodzeń pracowników S. zatrudnionych w restauracji,
  • kosztów amortyzacji i leasingu,
  • kosztów pozostałych artykułów nie żywnościowych oraz usług obejmujących między innymi środki czystości, koszty uniformów, materiałów biurowych i jednorazowych, dekoracji, transportu, pralni, czynszu itd.,
  • prowizji za zarządzanie obejmującej m.in. koszty nadzoru i administracji.


Po zakończeniu każdego miesiąca S. wystawia fakturę VAT na rzecz Wnioskodawcy za obsługę stołówki objętą niniejszą umową tj. tytułem usług zarządzania stołówką pracowniczą.

Zainteresowany pragnie podkreślić, iż wartość wynagrodzenia z tytułu powyższych usług, nie zawiera wartości sprzedaży posiłków gastronomicznych, tj. wpływów gotówkowych S., z tytułu sprzedaży gastronomicznej posiłków. Wartość wynagrodzenia stanowi suma kosztów pomniejszona o wartość wpływów ze sprzedaży posiłków dla osób korzystających ze stołówki.

Objęte umową usługi wykonywane są w pomieszczeniach Wnioskodawcy wyposażonych w sprzęt (środki trwałe i wyposażenie), niezbędny do funkcjonowania stołówki. Ponadto usługi wykonywane są przez zatrudniony przez S. personel. W umowie S. zobowiązało się do dokonania naboru personelu posiadającego odpowiednie kwalifikacje i do zawarcia z każdym pracownikiem we własnym imieniu umowy o pracę, a także do przeszkolenia przyjętego personelu. W zakresie szkolenia personelu umowa przewiduje bezpieczeństwo i higienę pracy, odpowiedni stosunek do gości, technikę przygotowywania i prezentacji posiłków, technikę sprzątania, układania jadłospisów, a także oszczędność kosztów energii elektrycznej i wody.

Wnioskodawca dąży do propagowania wśród pracowników idei korzystania ze stołówki poprzez atrakcyjne kształtowanie oferty stołówki, tj. rodzaju serwowanych posiłków jak i poziomu ich cen. Takie postępowanie wynika z faktu, iż Zainteresowany obserwuje korzystny wpływ oddziaływania stołówki na efektywność, komfort oraz zadowolenie pracowników, co wiąże się ze wzrostem jakości ich pracy. Wnioskodawca pragnie jednocześnie zaznaczyć, iż ceny serwowanych posiłków nie odbiegają od cen rynkowych.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Wnioskodawca ma prawo w całości odliczyć VAT naliczony związany z zakupem kompleksowej usługi zarządzania stołówką...

Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. W art. 88 ust. 1 ustawy o VAT określone zostały przypadki, w których takie prawo nie przysługuje. Z brzmienia art. 88 ust. 1 pkt 2 wynika, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego. Natomiast przepis art. 88 ust. 1 pkt 4 stanowi, że obniżenia takiego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych. Zgodnie z przepisem art. 8 ust. 3 ustawy o VAT usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych. Usługi gastronomiczne w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.) stosowanej na potrzeby ustawy o VAT sklasyfikowane zostały w grupowaniu 55.3. Natomiast usługi, z którymi związane jest zapytanie zawarte w przedmiotowym wniosku (zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym) należą do grupowania PKWiU 74.14.23-00.00 - ?Usługi zarządzania pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane?. Wnioskodawca jest w posiadaniu pisma Urzędu Statystycznego w Ł., który wydał interpretację na wyżej przytoczony przedmiot umowy dla spółki S. Urząd Statystyczny zakwalifikował usługi świadczone przez S. na rzecz Wnioskodawcy jako odpowiednio: w przypadku zarządzania stołówką: ?Usługi zarządzania pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane? - PKWiU 74.14.23-00.00, a w przypadku usług stołówkowych ?Usługi stołówkowe? - PKWiU 55.51.10 00.00. Za klasyfikacją usług świadczonych przez S. jako usług zarządzania stołówką przemawia również fakt, iż zestaw działań S. obejmuje planowanie, podejmowanie decyzji, organizowanie, przewodzenie tj. kierowanie ludźmi, a także kontrolowanie zapotrzebowania na zasoby rzeczowe i finansowe. W związku z powyższym Zainteresowany reprezentuje stanowisko, iż ma prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktury dokumentującej nabycie usług sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 74.14.23 00.00, związanych z usługami zarządzania stołówką, ponieważ usługi te służą czynnościom opodatkowanym zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT oraz wydatki poniesione na zakup tych usług, zdaniem Wnioskodawcy mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

W kwestii pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych wydano odrębne rozstrzygnięcie z dnia 17 marca 2008 r. nr ILPB3/423-25/08-2/EK.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje

ILPB3/423-25/08-2/EK, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika