Nazwa towaru na paragonie fiskalnym. sygn: ILPP2/443-233/14-4/MR

Nazwa towaru na paragonie fiskalnym.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z 27 lutego 2014 r. (data wpływu 4 marca 2014 r.) uzupełnionym pismem z 12 maja 2014 r. (data wpływu 15 maja 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca od 13 lipca 2009 roku prowadzi działalność gospodarczą. Specjalizuje się w sprzedaży detalicznej - internetowej art. sportowych. Dnia 17 sierpnia 2009 roku Zainteresowany zakupił drukarkę fiskalną - w celu ewidencjonowania sprzedaży. Przysługiwało mu wówczas zwolnienie z posiadania kasy fiskalnej - ponieważ sprzedaż na rzecz osób indywidualnych, prowadzi wyłącznie przez internet i wszystkie transakcje mają odzwierciedlenie w aukcjach oraz przelewach bankowych. Kupując i rejestrując kasę fiskalną Wnioskodawca nie skorzystał z tego zwolnienia.

W tym roku Zainteresowany chciałby wyrejestrować kasę fiskalną i zaprzestać z jej korzystania.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, że:

Zapłata za dostarczony towar w całości będzie następować za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy. Nie będzie możliwości zapłaty gotówką.

Transakcje będą dokonywane wyłącznie przez internet. Z prowadzonej ewidencji będzie wynikało jakiej transakcji dotyczy zapłata, kto jej dokonuje i na czyją rzecz.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy po wyrejestrowaniu kasy fiskalnej Wnioskodawca będzie mógł skorzystać ze zwolnienia z jej posiadania i fiskalnego ewidencjonowania - jeżeli transakcje będą zawierane tylko przez internet, a płatności dokumentowane przelewem bankowym, bądź pobraniem?

Zdaniem Wnioskodawcy, po zaprzestaniu ewidencjonowania sprzedaży przy pomocy drukarki fiskalnej, powinno przysługiwać mu zwolnienie z jej posiadania - jeżeli będzie prowadził sprzedaż przez internet na rzecz osób indywidualnych. Zainteresowany będzie w stanie udokumentować każdą sprzedaż i każdą zapłatę, nie widzi przeciwskazań, by móc skorzystać ze zwolnienia z posiadania drukarki fiskalnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą - opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów - w myśl art. 7 ust. 1 ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).

Przepis art. 8 ust. 1 ustawy stanowi, że przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (?).

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 111 ust. 1 ustawy - podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Do obrotu wykazanego w ewidencji, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się kwoty podatku należnego - art. 111 ust. 1a ustawy (obowiązujący od 1 stycznia 2014 r.).

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (?).

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w obecnym stanie prawnym, tj. od dnia 1 stycznia 2013 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz.U. z 2012 r., poz. 1382), zwane dalej rozporządzeniem.

Regulacje zawarte w powołanym rozporządzeniu przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na rodzaj prowadzonej działalności - zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia (zwolnienie przedmiotowe) oraz ze względu na wysokość obrotu - do określonej tym przepisem wysokości obrotów (zwolnienie podmiotowe).

I tak, stosownie do § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia - zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r., podatników, u których kwota obrotu realizowanego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 20.000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli kwota obrotu z tego tytułu nie przekroczyła, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20.000 zł.

Na podstawie § 3 ust. 2 rozporządzenia, zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, nie stosuje się w przypadku podatników, którzy w poprzednim roku podatkowym byli obowiązani do ewidencjonowania lub przestali spełniać warunki do zwolnienia.

W myśl § 5 ust. 1 rozporządzenia, w przypadku podatników, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1, zwolnienie traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym podatnik przekroczył obrót realizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w kwocie 20 000 zł.

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem podmiotowym, tj. dotyczącym podmiotu.

Natomiast - na mocy § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia - zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym, tj. dotyczącym niektórych czynności wykonywanych przez podatnika.

W poz. 36 ww. załącznika do rozporządzenia wskazano, że czynnością zwolnioną z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej jest dostawa towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), pod warunkiem że zapłaty za wykonaną czynność dokonano w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo -kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Korzystanie z powyższego zwolnienia wymaga spełnienia określonych warunków wynikających wprost z zapisu tej regulacji.

A zatem, zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy dostawy towarów w systemie wysyłkowym dokonywanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych można stosować jeżeli:

  • zapłata za dostarczony towar w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika,
  • z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana.

Niewystąpienie któregokolwiek z ww. warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Wskazać w tym miejscu należy, że kasa rejestrująca jest szczególnego rodzaju ewidencją podatkową. Ma ona charakter ewidencji sprzedaży, gdyż zarejestrowaniu w niej podlegają transakcje opodatkowane wykonane przez podatnika.

Wymóg stosowania przez określone grupy podatników kas rejestrujących został wprowadzony przede wszystkim ze względu na potrzebę zapewnienia kontroli nad rzetelnością deklarowanych przez pewne grupy podatników podstaw opodatkowania. Obowiązek ewidencjonowania w kasie dotyczy bowiem tych transakcji, w przypadku których nie ma bezwzględnego obowiązku wystawiania faktur je dokumentujących (faktury wystawiane są wyłącznie na żądanie nabywców - osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej). W tym przypadku, przy braku innych form dokumentowania transakcji (utrwalania tego, że miały one miejsce), istniałoby realne niebezpieczeństwo zaniżania obrotów (podstawy opodatkowania). Ewentualne wykrycie tego faktu byłoby znacznie utrudnione w przypadku, gdyby sprzedaż bezfakturowa nie została udokumentowana w żaden inny sposób. Obowiązek ewidencjonowania sprzedaży w kasie rejestrującej ma dyscyplinować podatników i przeciwdziałać przypadkom zaniżana obrotów.

Należy zatem uznać, że celem wprowadzenia obowiązku ewidencjowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących było zobowiązanie podatników do ewidencjonowania tej sprzedaży, która nie jest dokumentowana w żaden inny sposób, a więc nie ma możliwości sprawdzenia, czy dana transakcja faktycznie miała miejsce. Tym samym uzasadnione jest przyjęcie, że wprowadzając zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej, ustawodawca zwolnieniem objął te czynności, które są już w jakiś sposób udokumentowane, a więc istnieje możliwość ustalenia podstawy opodatkowania.

Należy również wskazać, że z zapisu § 4 ust. 1 rozporządzenia wynika, że zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i 3, nie stosuje się w określonych w nim przypadkach.

Ponadto, zgodnie z § 7 ust. 4 rozporządzenia - w przypadku podatników, którzy przed dniem 1 stycznia 2013 r. rozpoczęli ewidencjonowanie czynności wymienionych w poz. 33, 34, 39 lub 40 załącznika do rozporządzenia, zwolnienia, o którym mowa w § 2 ust. 1, w zakresie tych czynności ewidencjonowanych, nie stosuje się.

Powyższe oznacza, że nawet jeśli podatnik rozpocząłby ewidencjonowanie tych czynności na kasie przed dniem 1 stycznia 2013 r., to od stycznia 2013 r. może korzystać ze zwolnienia na podstawie poz. 36 załącznika do rozporządzenia.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca od 13 lipca 2009 roku prowadzi działalność gospodarczą. Specjalizuje się w sprzedaży detalicznej - internetowej art. sportowych. Dnia 17 sierpnia 2009 roku Zainteresowany zakupił drukarkę fiskalną - w celu ewidencjonowania sprzedaży. Przysługiwało mu wówczas zwolnienie z posiadania kasy fiskalnej - ponieważ sprzedaż na rzecz osób indywidualnych, prowadzi wyłącznie przez internet i wszystkie transakcje mają odzwierciedlenie w aukcjach oraz przelewach bankowych. Kupując i rejestrując kasę fiskalną Wnioskodawca nie skorzystał z tego zwolnienia. W tym roku Zainteresowany chciałby wyrejestrować kasę fiskalną i zaprzestać z jej korzystania. Zapłata za dostarczony towar w całości będzie następować za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy. Nie będzie możliwości zapłaty gotówką. Transakcje będą dokonywane wyłącznie przez internet. Z prowadzonej ewidencji będzie wynikało jakiej transakcji dotyczy zapłata, kto jej dokonuje i na czyją rzecz.

Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, że dokonywana przez Wnioskodawcę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej sprzedaż artykułów sportowych, których dostawa dokonywana jest w systemie wysyłkowym (przez internet) korzysta ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania tych transakcji za pomocą kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 w powiązaniu z poz. 36 załącznika do rozporządzenia.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy po wyrejestrowaniu kasy fiskalnej będzie mógł skorzystać ze zwolnienia z jej posiadania i fiskalnego ewidencjonowania - jeżeli transakcje będą zawierane tylko przez internet, a płatności dokumentowane przelewem bankowym, bądź pobraniem.

Wskazać należy, że zakończenie pracy przez kasę fiskalną wymaga przeprowadzenia przez podatnika określonych czynności wymienione w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 r. (Dz.U. z 2013 r. poz. 363) w sprawie kas rejestrujących.

Zgodnie z § 15 ust. 1 cyt. rozporządzenia, w przypadku zakończenia przez kasę pracy w trybie fiskalnym podatnik:

  1. wykonuje raport fiskalny dobowy i raport fiskalny okresowy (miesięczny);
  2. składa w terminie 7 dni od dnia zakończenia pracy kasy w trybie fiskalnym wniosek do naczelnika urzędu skarbowego o dokonanie odczytu pamięci fiskalnej kasy, którego wzór stanowi załącznik nr 3 do rozporządzenia;
  3. składa wniosek o wyrejestrowanie kasy z ewidencji prowadzonej przez naczelnika urzędu skarbowego;
  4. dokonuje przy pomocy serwisanta kasy odczytu zawartości pamięci fiskalnej kasy przez wykonanie raportu rozliczeniowego za cały okres pracy kasy w obecności pracownika urzędu skarbowego.

Odczyt, o którym mowa w ust. 1 pkt 4, powinien być zakończony protokołem z czynności odczytania zawartości pamięci fiskalnej kasy sporządzonym przez pracownika urzędu skarbowego, z zastrzeżeniem § 27. Raport stanowi załącznik do protokołu. Wzór protokołu stanowi załącznik nr 4 do rozporządzenia (§ 15 ust. 2 ww. rozporządzenia).

Jak wynika z opisu sprawy Wnioskodawca dotychczas nie skorzystał z przysługującego mu zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących z uwagi na dokonywaną na rzecz osób fizycznych przez internet sprzedaż artykułów sportowych. Obecnie Zainteresowany zamierza zakończyć pracę tego urządzenia i po jego wyrejestrowaniu będzie nadal dokonywał sprzedaży internetowej artykułów sportowych na rzecz osób indywidualnych.

Mając powyższe na uwadze wskazać należy, że Wnioskodawca może co do zasady wyrejestrować kasę rejestrującą zgłoszoną naczelnikowi urzędu skarbowego, kończąc pracę tego urządzenia w trybie fiskalnym zgodnie z § 15 ust. 1 rozporządzeniu w sprawie kas rejestrujących. Wnioskodawca może również pozostawić kasę rejestrującą w stanie technicznym odpowiadającym wymogom określonym w przepisach dotyczących kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące do momentu kiedy będzie ona ponownie wymagana do ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego.

Jednocześnie wskazać należy, że Wnioskodawca do momentu wystąpienia sprzedaży nieobjętej zwolnieniem, zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, nie ma obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży na rzecz osób fizycznych lub na rzecz rolników ryczałtowych.

Reasumując, w przypadku sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej artykułów sportowych, których dostawa dokonywana jest w systemie wysyłkowym (przez internet), gdy zapłata za towar w całości nastąpi za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy, a z prowadzonych ewidencji będzie wynikało, jakiej konkretnej transakcji zapłata dotyczyła, Wnioskodawca będzie mógł skorzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania tych transakcji za pomocą kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 w powiązaniu z poz. 36 załącznika do rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, nie dłużej niż do końca 2014 r., bez względu na wartość osiągniętego obrotu. W związku z nowym brzmieniem od 1 stycznia 2013 r. poz. 36 załącznika do ww. rozporządzenia w celu skorzystania z tego zwolnienia bez znaczenia pozostaje fakt wcześniejszego ewidencjonowania na kasie rejestrującej czynności o których mowa w tym przepisie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika