Stawka na roboty budowlano-montażowe i roboty konserwacyjne.

Stawka na roboty budowlano-montażowe i roboty konserwacyjne.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Jawnej, przedstawione we wniosku z dnia 12 grudnia 2007 r. (data wpływu 17 grudnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla robót budowlano ? montażowych i konserwacyjnych ? jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 17 grudnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w formie Spółki Jawnej. Jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Działalność gospodarcza obejmuje produkcję stolarki okiennej i drzwiowej z PVC i ALU. Przedsiębiorstwo w ramach swojej działalności oferuje kompleksowe wykonanie usługi - produkcja i montaż stolarki wraz z parapetami i roletami (parapety i rolety Wnioskodawca kupuje od swoich dostawców). Zainteresowany zawiera umowy handlowe z klientami na zakup i montaż okien i drzwi. Wnioskodawca zleca montaż innym firmom, które za wykonane roboty wystawiają faktury. Na fakturze dla odbiorcy końcowego (klienta, u którego zamontowano okna) uwzględnia łączną wartość okien lub drzwi (rolet, parapetów z kosztami robocizny obcej (podwykonawców)). W miesiącu grudniu 2007 r. Zainteresowany pragnie zawrzeć umowę z developerem na wyprodukowanie i montaż okien w kompleksie domków jednorodzinnych (w sumie 380 sztuk okien, drzwi i bram garażowych). Wstępne rozmowy przewidują 2 etapy wykonania usługi - w miesiącu grudniu 2007 roku - wyprodukowanie i montaż 80 sztuk okien, w okresie styczeń - marzec 2008 roku - 300 sztuk stolarki okiennej i drzwiowej. Wnioskodawca oferuje także swoim klientom usługi serwisu, konserwacji i naprawy stolarki, za powyższe usługi firma wystawia po wykonaniu ww. czynności faktury. Za powyższe usługi dla klientów indywidualnych (naprawa, serwis i konserwacja w budynkach mieszkalnych) oraz dla firm (naprawa, serwis i konserwacja w budynkach użyteczności publicznej) wystawia faktury ze stawką podatku VAT 22%.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Jaką stawkę podatku VAT Wnioskodawca winien zastosować na fakturze wystawionej w miesiącu grudniu 2007 roku dla kupującego okna z montażem w budynkach mieszkalnych...
  2. Jaką stawkę podatku VAT Zainteresowany winien zastosować na fakturach wystawionych po 1 stycznia 2008 roku dla kupującego okna z montażem w budynkach mieszkalnych, dotyczących realizacji 2 etapu umowy...
  3. Czy Wnioskodawca prawidłowo fakturuje usługi serwisu, naprawy i konserwacji stolarki w budynkach mieszkalnych i użyteczności publicznej...


Zdaniem Wnioskodawcy:


Stanowisko w sprawie pytania nr 1

Zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, do dnia 31 grudnia 2007 r. roboty budowlano-montażowe oraz remonty i roboty konserwacyjne związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą opodatkowane są 7% stawką VAT. Wnioskodawca zawierając umowę cywilnoprawną z klientem (odbiorcą końcowym) określa przedmiot umowy polegający na zdemontowaniu starych okien (drzwi), zamontowaniu nowych oraz prace związane z wykończeniem tych otworów okiennych (drzwiowych).

Zgodnie z art. 647-658 Kodeksu cywilnego wykonana usługa budowlana obejmuje także zużyte materiały. Zdaniem Zainteresowanego do całego zakresu wykonywanych prac ma zastosowanie jednolita stawka podatku VAT - 7%. Wnioskodawca nie wykonuje sam montażu tych okien, ale to on zawiera umowę z odbiorcą końcowym na kompleksowe wykonanie usługi. Sytuacja ta pozwala na zastosowanie obniżonej stawki podatku VAT dla wszystkich elementów (okien - które Wnioskodawca produkuje oraz usług montażu tych okien). Zainteresowany porównał swoje stanowisko w tej sprawie z postanowieniem z dnia 25 maja 2007 r., sygn. PP/443-9/07 Urzędu Skarbowego w Kluczborku, postanowieniem z dnia 14 czerwca 2007 r., sygn. III-2/443-21/272/07/DP Drugiego Urzędu Skarbowego Łódź-Bałuty, postanowieniem z dnia 25 marca 2007 r., sygn. PP/443-1/07 Urzędu Skarbowego w Starachowicach.


Stanowisko w sprawie pytania nr 2

Zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r., stosuje się stawkę 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. Umowa na produkcję okien i montaż okien w kompleksie domków jednorodzinnych z developerem zostanie zawarta w 2007 r. Wnioskodawca uważa, że faktury wystawione po dniu 1 stycznia 2008 r. - dotyczące zakończenia tej umowy (marzec 2008 r.) powinny być opodatkowane wg 7% skali podatkowej dotyczą bowiem umów zawartych w roku 2007. Dwa argumenty, które przemawiają za taką opinią są następujące: Zainteresowany porównał analogiczną sytuację zawartą w postanowieniu z dnia 20 października 2006 r. sygn., TP/443-63/06 Urzędu Skarbowego Poznań-Jeżyce oraz zgodnie z artykułem gazety prawnej nr 237 (2107) z dnia 6 grudnia 2007 r. - strona 13 - artykuł pt.: VAT: rozporządzenie przedłuży obowiązywanie niższych stawek - ministrowie finansów UE wyrazili zgodę na przedłużenie okresu preferencyjnej stawki VAT na roboty budowlano-montażowe do końca 2010 r.


Stanowisko w sprawie pytania nr 3

Stosownie do powołanego wcześniej art. 146 - 7% stawka podatku VAT dotyczy nie tylko robót budowlano-montażowych, ale także remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym. Zdaniem Wnioskodawcy faktury wystawione osobom fizycznym - dotyczące serwisu, konserwacji i naprawy stolarki okiennej - dotyczące budynków mieszkalnych powinny być opodatkowane 7%. Naprawa i serwis oraz konserwacja okien są niezbędne, aby prawidłowo mogły spełniać swoje funkcje. Biorąc pod uwagę brzmienie art. 146 - powyższe czynności wykonywane przez Zainteresowanego spełniają warunki, aby zastosować obniżoną stawkę podatku VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?), zaś przez świadczenie usług, o którym mowa w tym przepisie, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (?).


Według dyspozycji art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22 %, z zastrzeżeniem ust. 2 12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3 , art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy, w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, przy czym przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o których mowa w art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy, rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego.

Pod pojęciem obiektów budownictwa mieszkaniowego, zdefiniowanym w art. 2 pkt 12 ustawy (w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2007 r.) rozumie się budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych: 111 - Budynki mieszkalne jednorodzinne, 112 - Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, ex 113 - Budynki zbiorowego zamieszkania - wyłącznie: budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej.

Z dniem 1 stycznia 2008 r., zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy, w brzmieniu wprowadzonym ustawą z dnia 19 września 2007 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz. U. Nr 192, poz. 1382), stawkę podatku w wysokości 7% stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. W myśl art. 41 ust. 12a ustawy, przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych. Przy czym zgodnie z treścią ust. 12b, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym nie zalicza się: budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2, lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2 .


Od 1 stycznia 2008 r. przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11 (art. 2 pkt 12 ustawy.)

Należy także wskazać, że w myśl § 5 ust. 1a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), stawkę podatku obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do: robót budowlano montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy lub ich części z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12 - w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Jednocześnie w poz. 19 załącznika nr 1 do ww. rozporządzenia zawierającego listę towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku do wysokości 7% wymienione zostały usługi montażu okien i drzwi przez producenta tych towarów, dokonywanego w obiektach budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy lub ich części. (brzmienie obowiązujące do dnia 31 grudnia 2007 r.).

Od dnia 1 stycznia 2008 r. ww. pozycja otrzymała następującą formę: montaż okien i drzwi przez producenta tych towarów, dokonywany w obiektach budownictwa mieszkaniowego, o którym mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich częściach, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz w lokalach mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także w obiektach sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie w budynkach instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych.

Z przedstawionego w przedmiotowej sprawie stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest producentem stolarki okiennej i drzwiowej. W ramach swojej działalności oferuje kompleksowe wykonanie usługi - produkcja i montaż stolarki wraz z parapetami i roletami. Parapety i rolety Zainteresowany zakupuje u swoich dostawców. Wnioskodawca zawiera umowy handlowe z klientem na zakup i montaż okien i drzwi. Zainteresowany zleca montaż innym firmom, które za wykonane roboty wystawiają faktury. Na fakturze dla ostatecznego odbiorcy, klienta u którego zamontowano okna lub drzwi uwzględniona jest łączna wartość okien lub drzwi (rolet, parapetów z kosztami robocizny obcej).

W związku z powyższym tut. Organ stwierdził, iż Wnioskodawca w 2007 r. wykonywał usługi, które ustawodawca wymienił w § 5 ust. 1 w związku z poz. 19 załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.). Przedmiotowy załącznik zawiera listę towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku do wysokości 7%.

Ponadto ze stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca nadal świadczy usługi montażu stolarki okiennej i drzwiowej, które zostały ujęte w § 5 ust. 1a w zw. z poz. 19 załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, który został wprowadzony zmianą z dnia 24 grudnia 2007 r. (Dz. U. Nr 249, poz. 1861.), a obowiązującego od dnia 1 stycznia 2008 r. Zgodnie z powyższą regulacją dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do ww. rozporządzenia od dnia 1 stycznia 2008 r. stosuje się nadal obniżoną stawkę podatku VAT w wysokości 7%.

Odnośnie serwisu, konserwacji i naprawy stolarki okiennej - dotyczącej budynków mieszkalnych Wnioskodawca powinien zastosować stawkę podatku VAT w wysokości 7% zgodnie z § 5 ust. 1a ww. rozporządzenia, z którego wynika, iż ustawodawca przewidział obniżoną stawkę podatku również dla robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa mieszkaniowego.

Zatem, jeżeli budynki, w których Wnioskodawca świadczy swoje usługi będą należały do jednej ze wskazanych w powyższych przepisach kategorii budynków to realizowane roboty budowlano - montażowe i konserwacyjne będą podlegały opodatkowaniu 7% stawką podatku od towarów i usług.

Podkreślić jednak należy, iż zarówno kwestie dotyczące zaklasyfikowania budynków wskazanych we wniosku do właściwego grupowania statystycznego jak i klasyfikacji statystycznych świadczonych usług, nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska dotyczącego klasyfikacji przedmiotowych budynków jak i klasyfikacji statystycznej świadczonych usług.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika