Czy Wnioskodawca powinien uznać, że zgodnie z interpretacją otrzymaną przez Kontrahenta, iż wypłacona (...)

Czy Wnioskodawca powinien uznać, że zgodnie z interpretacją otrzymaną przez Kontrahenta, iż wypłacona ?premia produkcyjna? ma charakter dodatkowej zapłaty za prosięta sprzedane przez Kontrahentowi, którą Zainteresowany powinien udokumentować wystawiając faktury korygujące, dotyczące podwyższenia ceny sprzedanych prosiąt?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 22 lutego 2010 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Poznaniu 1 marca 2010 r., do Biura KIP w Lesznie 2 marca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania oraz sposobu dokumentowania otrzymanej premii produkcyjnej ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 1 marca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania oraz sposobu dokumentowania otrzymanej premii produkcyjnej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność m.in. w zakresie produkcji (chowu) trzody chlewnej i zawarł ze Spółką (dale Kontrahent) umowę na produkcję prosiąt. Przedmiotowa umowa zakłada, że Kontrahent umożliwia Zainteresowanemu ? poprzez wskazanie sprzedawców ? nabycie stada podstawowego, pasz, leków, usług weterynaryjnych jak również dostarcza procedury, nadzoruje i kontroluje przebieg produkcji prosiąt. Po osiągnięciu określonych przez Kontrahenta parametrów, prosięta są odbierane od Wnioskodawcy za określoną cenę.

Ponadto, umowa produkcji prosiąt przewiduje wypłatę na rzecz Spółki tzw. ?premii produkcyjnej?. Wypłata premii uwarunkowana jest osiągnięciem pewnego poziomu produkcji oraz jest dodatkowym wynagrodzeniem niezależnym od ceny jaką Kontrahent płaci za prosięta. Wynika ono z wyprodukowania przez Zainteresowanego większej ilości prosiąt niż założone minimum. Premia produkcyjna przyznawana jest wtedy, gdy wskaźnik akceptowalnych prosiąt na maciorę na rok przekroczy określony pułap, a jej wysokość ustalana jest jako iloczyn kwoty premii podstawowej i nadwyżki wskaźnika akceptowalnych prosiąt na maciorę na rok ponad określony pułap.

Na okoliczność wypłaty ww. premii produkcyjnej, Wnioskodawca wystawia faktury VAT z wykazanym podatkiem od towarów i usług obliczonym według stawki 22%.

Kontrahent, z którym Zainteresowany ma podpisaną umowę na produkcję prosiąt, złożył do Ministerstwa Finansów wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej. Zadał w nim następujące pytania:

  1. Czy wypłacana premia produkcyjna ma charakter świadczenia usług...
  2. Czy prawidłowe jest wystawienie przez producentów otrzymujących taką premię faktur zawierających podatek należny...


W odpowiedzi, na powyższy wniosek, Izba Skarbowa stwierdziła, że kontrahenci tacy jak Wnioskodawca, dokonują na rzecz ?A?? dostawy towarów. W przedmiotowej sprawie dochodzi do zmiany ceny sprzedawanych towarów wobec czego producenci zobowiązani są do dokonania stosownych korekt podstaw opodatkowania oraz kwot podatku należnego poprzez wystawienie faktur korygujących, w związku ze zmianą ceny sprzedawanych na rzecz Kontrahenta prosiąt.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca powinien uznać (zgodnie z interpretacją otrzymaną przez Kontrahenta), iż wypłacona ?premia produkcyjna? ma charakter dodatkowej zapłaty za prosięta sprzedane Kontrahentowi, którą Zainteresowany powinien udokumentować wystawiając faktury korygujące, dotyczące podwyższenia ceny sprzedanych prosiąt...

Zdaniem Wnioskodawcy, przychyla się on do interpretacji Izby Skarbowej. Na powyżej opisaną okoliczność Zainteresowany powinien wystawić faktury korygujące pierwotną ceną sprzedanych prosiąt.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).

Przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty (art. 2 pkt 6 ustawy).

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (?).

Usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119 (art. 8 ust. 3 ustawy).

Podstawą opodatkowania jest obrót z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku ? art. 29 ust. 1 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, iż Spółka prowadzi działalność m.in. w zakresie produkcji (chowu) trzody chlewnej i zawarła umowę z Kontrahentem na produkcję prosiąt. Przedmiotowa umowa zakłada, iż Kontrahent umożliwia Wnioskodawcy nabycie stada podstawowego, pasz, leków, usług weterynaryjnych oraz dostarcza procedury, nadzoruje i kontroluje przebieg produkcji prosiąt. Po osiągnięciu określonych przez Kontrahenta parametrów, prosięta są odbierane od Wnioskodawcy za określona cenę. Ponadto, Kontrahent wypłaca na rzecz Wnioskodawcy tzw. ?premię produkcyjną?. Wypłata premii uwarunkowana jest osiągnięciem pewnego poziomu produkcji oraz jest dodatkowym wynagrodzeniem niezależnym od ceny jaką Kontrahent płaci za prosięta ? wynika z wyprodukowania przez Zainteresowanego większej ilości prosiąt niż założone minimum. Premia przyznawana jest wtedy, gdy wskaźnik akceptowalnych prosiąt na maciorę na rok przekroczy określony pułap, a jej wysokość ustalana jest jako iloczyn kwoty premii podstawowej i nadwyżki wskaźnika akceptowalnych prosiąt na maciorę na rok ponad określony pułap.

Zatem, z przedmiotowego wniosku wynika, iż Zainteresowany dokonuje na rzecz Kontrahenta dostawy towarów (prosiąt) za określoną cenę oraz dodatkową gratyfikację w przypadku wyprodukowania większej ilości prosiąt niż założone minimum. Wobec powyższego wypłata tej gratyfikacji tzw. ?premii produkcyjnej? jest związana z konkretnymi dokonanymi przez Spółkę dostawami towarów (prosiętami).

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, iż wypłacana ?premia produkcyjna? stanowi dodatkową zapłatę za prosięta sprzedane przez Spółkę Kontrahentowi stanowiąc w istocie element ceny sprzedanych towarów.

Z uwagi na fakt, iż w przedmiotowej sprawie dochodzi do zmiany ceny sprzedanych przez Wnioskodawcę towarów, to jest on zobowiązany (jako wystawca faktury VAT dokumentującej sprzedany towar) do skorygowania podstawy opodatkowania oraz kwoty podatku należnego.

Art. 106 ust. 1 ustawy stanowi, iż podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (?).

Ogólne regulacje dotyczące danych, jakie powinny zawierać faktury, w tym faktury korygujące, zostały określone, na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 106 ust. 8 ustawy, treścią rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 ze zm.), zwanym dalej rozporządzeniem.

Przepisy § 13 i § 14 rozporządzenia, określają sytuacje, w jakich podatnicy upoważnieni są do wystawiania faktur VAT korygujących oraz jakie elementy faktury te winy zawierać.

Zgodnie z § 13 ust. 1 rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

Stosownie do § 13 ust. 2 rozporządzenia, faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:

  1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  2. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
    1. określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,
    2. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;
  3. kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;
  4. kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio w przypadku:

  1. zwrotu sprzedawcy towarów oraz zwrotu nabywcy kwot nienależnych, o których mowa w art. 29 ust. 4 ustawy;
  2. zwrotu nabywcy zaliczek, przedpłat, zadatków lub rat, podlegających opodatkowaniu (§ 13 ust. 3 rozporządzenia).


Faktury korygujące powinny zawierać wyraz ?KOREKTA? albo wyrazy ?FAKTURA KORYGUJĄCA? (§ 13 ust. 5 rozporządzenia).

W myśl § 14 ust. 1 rozporządzenia, fakturę korygującą wystawia się również, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Przepis § 14 ust. 2 rozporządzenia stanowi, iż faktura korygująca dotycząca podwyższenia ceny powinna zawierać co najmniej:

  1. numer kolejny oraz datę jaj wystawienia;
  2. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
    1. określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,
    2. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych podwyżką ceny;
  3. kwotę podwyższenia ceny bez podatku;
  4. kwotę podwyższenia podatku należnego.

Faktura korygująca ? § 14 ust. 3 rozporządzenia ? wystawiana w przypadku pomyłek, o których mowa w ust. 1, zawiera dane określone w ust. 2 pkt 1 i pkt 2 lit. a, kwoty podane w omyłkowej wysokości oraz kwoty w wysokości prawidłowej.

Przepisy § 5 ust. 5-7, § 7 i § 13 ust. 5 stosuje się odpowiednio do faktur korygujących ? § 14 ust. 4 rozporządzenia.

Jak wynika z powyższych regulacji aktu wykonawczego, fakturę korygującą wystawia się w przypadku udzielenia rabatów, określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, zwrotu sprzedawcy towarów oraz zwrotu nabywcy kwot nienależnych, a także zwrotu nabywcy zaliczek, przedpłat, zadatków lub rat, podlegających opodatkowaniu oraz w sytuacji gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Zatem, z przytoczonych uregulowań wynika, iż istotą faktur korygujących jest korekta faktur pierwotnych. Faktury korygujące wystawia się w celu udokumentowania ostatecznej, faktycznej wielkości sprzedaży.

Ponieważ wypłacona ?premia produkcyjna? stanowi dodatkową zapłatę za towar (prosięta) sprzedane przez Wnioskodawcę, zatem ? na podstawie przepisu § 14 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r., w celu udokumentowania podwyższenia ceny sprzedanych na rzecz Kontrahenta towarów, Zainteresowany zobligowany jest do wystawienia faktury korygującej uwzględniającej wymogi wynikające z § 14 ust. 2 tego rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika