Czy dotacja otrzymana przez Spółkę stanowi obrót w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT (...)

Czy dotacja otrzymana przez Spółkę stanowi obrót w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT i jest opodatkowana podatkiem VAT?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki reprezentowanej przez Pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 26 lutego 2009 r. (data wpływu 11 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 marca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca - firma doradczo-szkoleniowa - prowadzi m.in. projekty, na realizację których otrzymuje środki w formie dotacji rozwojowej od różnych instytucji pośredniczących. Projekty wykonywane są i będą m.in. w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (POKL). Projekty finansowane są w całości lub w części z Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS).

Spółka występuje o przyznanie dotacji, a następnie realizuje projekty samodzielnie albo w układzie konsorcyjnym. Projekty pozyskiwane są w trybie przetargu, konkursu lub z wolnej ręki. W przypadku każdego z projektów, dotacja jest przeznaczana na pokrycie ściśle określonych wydatków ponoszonych przez Spółkę w związku z realizacją projektu (?wydatki kwalifikowane?). Wydatki kwalifikowane obejmują także podatek naliczony VAT związany z zakupem towarów i usług niezbędnych dla realizacji projektu. Wnioskodawca składa jednocześnie oświadczenie wobec instytucji finansującej dany projekt, iż nie będzie korzystał z prawa do odliczenia w zakresie wspomnianego podatku naliczonego VAT.

W związku z przyznaniem dotacji, Zainteresowany prowadzi m.in. projekty doradcze bez wkładu własnego, których to projektów dotyczy zapytanie. Charakterystyka tego rodzaju projektów przedstawiona jest poniżej.

Spółka zawiera z Instytucją Pośredniczącą umowę o dofinansowanie projektu w ramach POKL. W ramach dofinansowanych projektów prowadzonych jest szereg działań, ściśle określonych w stosownych umowach. W ramach projektu, Zainteresowany prowadzi działania związane bezpośrednio z organizacją usług doradczych, a także wykonuje czynności związane z zarządzaniem całym projektem, monitoringiem i ewaluacją, rozliczeniem i promocją projektu, zgodnie z wytycznymi określającymi zasady realizacji projektów współfinansowanych ze środków EFS. Istotnym elementem jest również kompleksowe rozliczenie kosztów wszelkich działań związanych z realizacją projektu.

Doradztwo w ramach ww. projektów prowadzone jest dla uczestników spełniających określone kryteria, np.: dla osób pozostających bez zatrudnienia, pracowników placówek oświatowych. Doradztwo to nie jest natomiast adresowane do osób prowadzących działalność gospodarczą. Uczestnicy nie ponoszą z tytułu korzystania z usług doradczych żadnych opłat.

Część działań w ramach projektu, realizowana jest przez podmioty zewnętrzne (dalej: ?Podwykonawcy?). Niektórzy spośród Podwykonawców wystawiają Spółce w związku z wykonaniem usług doradczych faktury VAT. Usługi Podwykonawców obejmujące wykonywanie doradztwa są opodatkowane podatkiem VAT. Podwykonawcy wystawiają na Spółkę z tytułu świadczenia usług doradczych faktury VAT ze stawką właściwą dla tych usług.

Dodatkowo, Zainteresowany nabywa także inne usługi i towary niepodlegające zwolnieniu od podatku VAT. Dotyczy to takich zakupów jak np.: zakup usług wynajmu sali, zakup materiałów piśmiennych dla osób korzystających z doradztwa. W takich przypadkach Wnioskodawca otrzymuje faktury VAT, w których wykazany jest należny podatek. Innym razem zakup tego rodzaju towarów i usług dokonywany jest bezpośrednio przez Spółkę, a niekiedy nabywa je firma doradcza, wystawiając na nią fakturę za usługę doradczą, obejmującą koszty związane z realizowaną usługą doradczą (m.in.: koszty doradcy, wynajmu sali, wyżywienia, noclegi).

Otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja pokrywa 100% wydatków kwalifikowanych projektu. Do wydatków kwalifikowanych należą, oprócz ww. usług oraz towarów nabywanych przez Spółkę, także inne wydatki ponoszone przez nią w związku z danym projektem. Są to wydatki ?wewnętrzne? Zainteresowanego, np. koszty zatrudnienia przez niego personelu realizującego projekt.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy dotacja otrzymana przez Spółkę stanowi obrót w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT i jest opodatkowana podatkiem VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z przepisem art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawę opodatkowania stanowi obrót. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zdaniem Spółki, otrzymana dotacja nie stanowi obrotu i jest neutralna dla niej na gruncie podatku VAT. Bowiem w ramach opisanego projektu rozlicza ona usługi doradcze nieodpłatnie (dotacja pokrywa 100% kosztów kwalifikowanych projektu). Tym samym, brak jest dla tych usług ?ceny?. W konsekwencji, otrzymane dotacje nie są dotacjami ?mającymi wpływ na cenę?. Innymi słowy - wobec braku ?kwoty należnej z tytułu sprzedaży? nie jest możliwe jej powiększenie o ?otrzymane dotacje?.

Identyczne stanowisko zajęli również m.in.:

  • Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z dnia 13 listopada 2008 r. (sygn. ILPP2/4441-17/08-2/SJ),
  • Minister Finansów w piśmie z dnia 30 grudnia 2004 r. (sygn. PP3-812-1341/2004/BL), przedstawił stanowisko, które potwierdza, iż ?otrzymana dotacja, subwencja lub inna dopłata o podobnym charakterze niemająca bezpośredniego wpływu na wartość dostawy lub usługi, nie wchodzi do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług?.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


W myśl art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Dla określenia, czy dane dotacje są, czy też nie są opodatkowane, istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania. Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, iż w sytuacji, gdy podatnik w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia usług. Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W efekcie obrót zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni mają wpływ na cenę (kwotę należną). Natomiast dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu tym podatkiem, służące pokryciu ogólnych kosztów działalności podatnika nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 ustawy, czyli nie zwiększają podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Spółka zawiera z Instytucją Pośredniczącą umowę o dofinansowanie projektu w ramach POKL. W przypadku każdego z projektów dotacja jest przeznaczona na pokrycie ściśle określonych wydatków ponoszonych przez Spółkę w związku z realizacją projektu (?wydatki kwalifikowane?). W ramach dofinansowanych projektów prowadzonych jest szereg działań, ściśle określonych w stosownych umowach. W ramach projektu Spółka prowadzi działania związane bezpośrednio z organizacją usług doradczych, a także wykonuje czynności związane z zarządzaniem całym projektem, monitoringiem i ewaluacją, rozliczeniem i promocją projektu, zgodnie z wytycznymi określającymi zasady realizacji projektów współfinansowanych ze środków EFS. Istotnym elementem jest również kompleksowe rozliczenie kosztów wszelkich działań związanych z realizacją projektu. Doradztwo w ramach ww. projektów prowadzone jest dla uczestników spełniających określone kryteria, np.: dla osób pozostających bez zatrudnienia, pracowników placówek oświatowych. Nie jest ono natomiast adresowane do osób prowadzących działalność gospodarczą. Uczestnicy nie ponoszą z tytułu udziału w szkoleniach żadnych opłat.

Tym samym, nie można uznać, że otrzymana dotacja ma wpływ na cenę świadczonych usług. Zatem dotacja ta, jako niezwiązana z dostawą towarów lub świadczeniem usług, nie stanowi obrotu (podstawy opodatkowania), o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy.

Reasumując, dotacja będąca przedmiotem wniosku nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ponadto, należy zauważyć, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania za środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

W zakresie interpretacji dotyczącej stanu faktycznego - prawa do odliczenia podatku naliczonego zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie z dnia 7 maja 2009 r. nr ILPP2/443 310/09-3/ISN. Natomiast w zakresie interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - opodatkowania dotacji oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego zostały wydane odrębne rozstrzygnięcia z dnia 7 maja 2009 r. odpowiednio nr ILPP2/443-310/09-4/ISN i nr ILPP2/443 -310/09-5/ISN.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje

ILPP2/443-310/09-3/ISN, interpretacja indywidualna

ILPP2/443-310/09-4/ISN, interpretacja indywidualna

ILPP2/443-310/09-5/ISN, interpretacja indywidualna

ILPP2/4441-17/08-2/SJ, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika