Czy działalność edukacyjna, jaką Wnioskodawca zamierza wykonywać będzie podlegała zwolnieniu z (...)

Czy działalność edukacyjna, jaką Wnioskodawca zamierza wykonywać będzie podlegała zwolnieniu z podatku VAT (zgodnie z załącznikiem nr 4 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług), czy też będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT (zgodnie z przepisami unijnymi) w wysokości 22%?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 25 lutego 2010 r. (data wpływu 2 marca 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 6 maja 2010 r. (data wpływu 10 maja 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług edukacyjnych ? jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 marca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług edukacyjnych. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 6 maja 2010 r. (data wpływu 10 maja 2010 r.) o doprecyzowanie zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest podmiotem zajmującym się produkcją programów telewizyjnych oraz szeroko rozumianą działalnością reklamową (produkcja i emisja reklam telewizyjnych). Kod przeważającej działalności to PKD: 5911Z, 5920Z, 6010Z, 7312C, 7311Z, 7312A, 5912Z, 5913Z (PKD 2007). Tego rodzaju działalność jest opodatkowana stawką VAT 22%. Zainteresowany zamierza nawiązać współpracę ze szkołami ponadgimnazjalnymi i zorganizować nieodpłatne warsztaty dla uczniów tych szkół, na których mogliby nauczyć się jak powstaje audycja telewizyjna. Efektem warsztatów byłyby audycje lub programy telewizyjne, przygotowane przez młodzież, a wyemitowane na antenie telewizji kablowej (prywatnej). Urząd Statystyczny w Łodzi zakwalifikował tego rodzaju działalność do grupowania PKWiU 80.42.20 -00.00 (wg klasyfikacji wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. stosowanej dla celów podatkowych, w tym podatku VAT). Zgodnie z załącznikiem nr 4 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zawierającym wykaz usług zwolnionych od podatku VAT, usługi sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 80 (ex), są zwolnione z podatku VAT (a zatem VAT od zakupów, związanych ze świadczeniem przez Wnioskodawcę usług opisanych powyżej, tj. związanych z działalnością edukacyjną nie podlegałby odliczeniu). Jednakże taka interpretacja jest niezgodna z dyrektywą unijną, która przewiduje zwolnienie tylko dla czynności wykonywanych w interesie publicznym (np. kształcenie dzieci i młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje, działające w tej dziedzinie). W praktyce nie ma jednolitego podejścia do opodatkowania usług, związanych z edukacją: niektóre podmioty stosują zwolnienie, inne opodatkowują świadczenia podatkiem VAT w wysokości 22%.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, że w związku z zamiarem wykonywania działalności, która jest przedmiotem wniosku o interpretację, złożył zapytanie do Wojewódzkiego Urzędu Statystycznego w Łodzi. Treść pisma nr X z dnia 19 lutego 2009 r. brzmiała: ?Jesteśmy firmą zajmującą się produkcją programów telewizyjnych oraz szeroko rozumianą działalnością reklamową (produkcja i emisja reklam telewizyjnych). Kod przeważającej działalności to PKD: 5911Z, 5920Z, 6010Z, 7312C731 1Z7312A, 5912Z, 5913Z (PKD 2007). Nasza działalność jest opodatkowana stawką VAT 22%. Zamierzamy nawiązać współpracę z kilkoma szkołami ponadgimnazjalnymi. Chcielibyśmy we współpracy z nimi zorganizować nieodpłatne warsztaty dla uczniów tych szkół, na których mogliby oni nauczyć się jak powstaje audycja lub program telewizyjny (jak napisać ciekawy scenariusz np. do reportażu, jak nakręcić zdjęcia, jak je zmontować, jak opracować dźwięk, itp., czyli w jaki sposób przygotować nakręcony materiał do emisji na antenie telewizyjnej). Efektem warsztatów będzie wyprodukowanie audycji lub cyklu audycji telewizyjnych (będzie to zależało od stopnia zainteresowania młodzieży współpracą z nami) od początku do końca przygotowanych i zrealizowanych przez młodzież uczestniczącą w warsztatach oraz wyemitowanie tak przygotowanych reportaży na antenie telewizji kablowej.

W związku z tym mamy następujące pytania:

  1. czy tego rodzaju działanie wymaga rozszerzenia zakresu naszej działalności o dodatkowe PKD...
  2. czy warsztaty będą miały charakter działalności edukacyjnej, zwolnionej z VAT...
  3. jeżeli tak, to czy nasze działanie należy rozpatrywać jako dwa rodzaje działalności: tj. warsztaty jako działalność edukacyjną, a produkcję programu telewizyjnego jako działalność związaną z produkcją filmów, nagrań video i programów telewizyjnych...
  4. czy też nasze działanie należy rozpatrywać w całości jako działalność edukacyjną...
  5. czy też nasze działanie należy rozpatrywać w całości jako działalność związaną z produkcją filmów, nagrań video i programów telewizyjnych...?


W odpowiedzi na zapytanie Zainteresowany otrzymał pismo nr X z dnia x z Urzędu Statystycznego w Łodzi o treści:

?Odpowiadając na pismo z dnia X , znak X Ośrodek Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi uprzejmie informuje, że zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz.1293) wymienione w piśmie usługi, polegające na prowadzeniu zajęć edukacyjnych dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych w formie warsztatów z zakresu powstawania audycji lub programów telewizyjnych, których efektem mogłoby być wyprodukowanie i wyemitowanie na antenie telewizji kablowej mieszczą się w grupowaniu: PKWiU 85.59.19.0 ?Usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej nie sklasyfikowane?.

Jednocześnie, w związku z § 2 powołanego wyżej rozporządzenia według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. (Dz. U. Nr 89, poz. 844, z późń. zm.) ww. usługi mieszczą się w grupowaniu PKW1U 80.42.20-00.00 ?Usługi w zakresie pozostałych form kształcenia?. Natomiast, zgodnie z § 3 powołanego rozporządzenia, zgodnie z którym do celów podatkowych nadal stosuje się PKWiU wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264, z późń. zm.) ww. usługi mieszczą się w grupowaniu; PKWiU 80.42.20-00.00 <>?.

Zdaniem Wnioskodawcy Urząd Statystyczny potraktował opisaną powyżej usługę jako całość. Warsztaty będą polegały na przygotowaniu audycji telewizyjnych przez uczniów, a następnie na emisji tych reportaży w telewizji i Internecie. Będzie to forma prezentacji osiągnięć uczestników warsztatów na forum szerszym niż np. wystawa ich prac w szkole (telewizyjna i internetowa forma prezentacji osiągnięć uczniów wynika z charakteru warsztatów). Gdyby np. ich warsztaty polegały na uczeniu uczniów malowania obrazów, a następnie obrazy przez nich namalowane byłyby prezentowane w formie wystawy prac uczestników warsztatów i do tego celu wynajęto by np. hall w teatrze, to czy to też byłaby dla podmiotu organizującego warsztaty inna działalność niż działalność edukacyjna, w ramach której prowadził warsztaty... Zasadniczą działalnością Wnioskodawcy jest produkcja audycji telewizyjnych, dodatkowo może również prowadzić działalność edukacyjną. Reportaże, które będą efektem pracy uczniów uczestniczących w warsztatach medialno-dziennikarskich, wykonywanych w ramach ich działalności edukacyjnej, będą emitowane w telewizji i w internecie. Aby to uczynić, Zainteresowany musi wykupić czas antenowy u operatora (telewizja) oraz miejsce na stronie www., gdzie reportaże będą dostępne dla Internautów. W związku z realizacją warsztatów musi on także podejmować czynności organizacyjne, prowadzić promocję itp. Gdyby przyjąć, że działalność związana z warsztatami nie jest jednorodna, to jak określić jaka część funkcji organizacyjno-promocyjnych będzie związana z działalnością stricte edukacyjną, a jaka część z działalnością związaną z produkcją filmów, nagrań video i programów telewizyjnych, czy też z inną działalnością niezwiązaną z działalnością edukacyjną... (reportaże telewizyjne są efektem pracy uczniów w ramach warsztatów medialno-dziennikarskich, tak jak np. obrazy czy rzeźby uczniów są wynikiem ich pracy podczas warsztatów artystycznych).

Zdaniem Wnioskodawcy, potraktowanie usługi prowadzenia warsztatów jako niejednorodnej rodziłoby konieczność analizy każdego poniesionego w związku z tym kosztu i przypisywaniu go do różnych rodzajów działalności, a przecież wszystkie koszty są ponoszone w związku z działalnością edukacyjną (bowiem to ona jest powodem ich ponoszenia), która w ich przypadku wyraża się prowadzeniem warsztatów medialno-dziennikarskich dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy działalność edukacyjna, jaką Wnioskodawca zamierza wykonywać będzie podlegała zwolnieniu z podatku VAT (zgodnie z załącznikiem nr 4 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług), czy też będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT (zgodnie z przepisami unijnymi) w wysokości 22%...

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi edukacyjne, które zamierza on świadczyć będą zwolnione z podatku od towarów i usług na podstawie załącznika nr 4 (wykaz usług zwolnionych od podatku) do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy postanowiono, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7(?).

Na podstawie art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Należy zauważyć, iż obowiązek prawidłowego zaklasyfikowania świadczonej usługi do właściwego grupowania statystycznego spoczywa wyłącznie na wykonawcy usługi.

Stawka podatku, w myśl art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże w treści ustawy, przewidziano preferencyjne (obniżone) stawki podatku od towarów i usług, a także zwolnienia od podatku.

Do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług zgodnie z § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293) stosuje się PKWiU wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.)

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do tej ustawy. W poz. 7 tego załącznika wymieniono usługi w zakresie edukacji o symbol PKWiU ex 80.

Użycie przez ustawodawcę ?ex? przy grupowaniu PKWiU, korzystającym ze zwolnienia od podatku VAT oznacza, że dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania.

Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżenia stawki podatku VAT tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce ?nazwa usługi?. Zatem, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania.

Mając na względzie powołane przepisy prawa wskazać należy, iż usługi edukacyjne mieszczące się w grupowaniu PKWiU 80 ?Usługi w zakresie edukacji?, korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, jako wymienione w poz. 7 załącznika nr 4 do ustawy.

Jednakże z opisu sprawy wnika, że Wnioskodawca, jako podmiot zajmujący się produkcją programów telewizyjnych oraz szeroko rozumianą działalnością reklamową (produkcja i emisja reklam telewizyjnych), zamierza nawiązać współpracę ze szkołami ponadgimnazjalnymi i zorganizować nieodpłatne warsztaty dla uczniów tych szkół, na których mogliby nauczyć się jak powstaje audycja telewizyjna. Efektem warsztatów byłyby audycje lub programy telewizyjne, przygotowane przez młodzież, a wyemitowane na antenie telewizji kablowej (prywatnej).

Warsztaty będą polegały na przygotowaniu audycji telewizyjnych przez uczniów, a następnie na emisji tych reportaży w telewizji i internecie. Będzie to forma prezentacji osiągnięć uczestników warsztatów na forum szerszym niż np. wystawa ich prac w szkole (telewizyjna i internetowa forma prezentacji osiągnięć uczniów wynika z charakteru warsztatów). Reportaże, które będą efektem pracy uczniów uczestniczących w warsztatach medialno-dziennikarskich, wykonywanych w ramach ich działalności edukacyjnej, będą emitowane w telewizji i w internecie. Aby to uczynić, Zainteresowany musi wykupić czas antenowy u operatora (telewizja) oraz miejsce na stronie www., gdzie reportaże będą dostępne dla internautów. W związku z realizacją warsztatów musi on także podejmować czynności organizacyjne, prowadzić promocję itp. Zdaniem Wnioskodawcy, potraktowanie usługi prowadzenia warsztatów jako niejednorodnej rodziłoby konieczność analizy każdego poniesionego w związku z tym kosztu i przypisywaniu go do różnych rodzajów działalności, a przecież wszystkie koszty są ponoszone w związku z działalnością edukacyjną (bowiem to ona jest powodem ich ponoszenia), która w naszym przypadku wyraża się prowadzeniem warsztatów medialno-dziennikarskich dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy, nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jako odpłatne świadczenie usług.

Z powyższego wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług muszą być spełnione łącznie dwa warunki, a mianowicie:

  • brak związku świadczonych usług z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem,
  • posiadanie przez podatnika prawa do odliczenia w całości lub w części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami.

Za usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej.

Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy, jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W sprawie będącej przedmiotem wniosku, Zainteresowany zamierza nawiązać współpracę ze szkołami ponadgimnazjalnymi i zorganizować nieodpłatne warsztaty dla uczniów tych szkół, a efekty tych warsztatów (audycje lub programy telewizyjne) byłyby wyemitowane na antenie telewizji kablowej. Zatem, czynność ta nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, z uwagi na jej nieodpłatność oraz fakt, iż nie będzie miał w tym przypadku zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy ? nieodpłatne warsztaty i wykorzystanie ich efektów będzie się odbywało w związku z prowadzoną przez Zainteresowanego działalnością.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika