Stawka dla zaliczek otrzymanych na poczet robót budowlano-montażowych.

Stawka dla zaliczek otrzymanych na poczet robót budowlano-montażowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 22 stycznia 2010 r. (data wpływu 26 lutego 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla otrzymanych zaliczek na poczet świadczonych usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 lutego 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla otrzymanych zaliczek na poczet świadczonych usług.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca w najbliższym czasie zamierza rozpocząć działalność (zgodnie z dotychczasowym wpisem) w zakresie robót budowlanych sklasyfikowanych w dziale 45 PKWiU, które będą obejmowały:

  • wznoszenie nowych budynków i budowli, począwszy od przygotowania terenu, przez zróżnicowany zakres robót ziemnych, fundamentowych (stan zerowy), wykonywanie elementów nośnych, przegród budowlanych, układanie i pokrywanie dachów (stan surowy), do robót montażowych, instalacyjnych i wykończeniowych,
  • przebudowę, rozbudowę, nadbudowę, modernizację, odbudowę i remont już istniejących budynków oraz budowli,
  • prace związane z inżynierią lądową i wodną,
  • instalowanie budynków i budowli z prefabrykatów oraz instalowanie konstrukcji stalowych.

Działalność Zainteresowanego będzie się skupiać przede wszystkim na budowaniu domów w systemie modułowym. Gotowe moduły pochodzą z Finlandii, a ich zakup odbywa się w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Moduł taki składać się będzie z: drewnianej elewacji (z jodły fińskiej), wiatroizolacji z włókien drewna o grubości 12 mm (na życzenie klienta moduł może być tylko z wiatroizolacją bez elewacji drewnianej, co pozwala wykończyć dom cegłą lub tynkiem), podwójnej konstrukcji z płyty pilśniowej, ocieplenia z wełny mineralnej (270 mm), folii paroizolacyjnej (0,2 mm), od wewnątrz wykończony płytą gipsowokartonową o grubości 13 mm. W odpowiednich modułach są zamontowane drzwi zewnętrzne oraz okna skrzynkowe (grubość ościeżnicy 170 mm) z podwójną szybą zewnętrzną wypełnioną argonem i pojedynczą szybą wewnętrzną. Rozwiązanie systemowe zapewnia również drewnianą konstrukcję dachową z folią paroizolacyjną. Dodatkowo dostarczany jest materiał, który jest montowany na fundamencie wykonanym przez klienta - papa termozgrzewalna, pianka ocieplająca (w rolce), deska na fundament (4-5 cm grubości, ok. 15 cm szerokości) i na deskę taka sama folia piankowa, jak pod deską. Wszystkie elementy drewniane są zabezpieczone impregnatem, a elewacja drewniana jest dodatkowo zagruntowana.

Domy budowane przez Wnioskodawcę w systemie modułowym będą dotyczyły budynków mieszkalnych stałego zamieszkania sklasyfikowanych w PKOB w dziale 11 i będą obejmowały budynki mieszkalne:

  • jednorodzinne, tj.: pawilony, wille, domki wypoczynkowe, leśniczówki, domy mieszkalne w gospodarstwach rolnych, rezydencje wiejskie, domy letnie, itp.,
  • domy bliźniacze lub szeregowe, w których każde mieszkanie ma swoje własne wejście z poziomu gruntu,
  • budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe,
  • budynki zbiorowego zamieszkania, tj.: domy mieszkalne dla ludzi starszych, studentów, dzieci i innych grup społecznych, np.: domy opieki społecznej, hotele robotnicze, internaty i bursy szkolne, domy studenckie, domy dziecka, domy dla bezdomnych.

Zainteresowany będzie budować domy w systemie modułowym dotyczące budynków mieszkalnych na gruncie własnym, bądź klienta. Wnioskodawca został wpisany do KRS w dniu x 2008 r. pod numerem x. Spółka będzie prowadziła działalność zgodnie z dotychczasowym wpisem do KRS w dziale 3 rubryka 1 - Przedmiot działalności.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Zainteresowany może zastosować stawkę 7% VAT-u do otrzymanych zaliczek na poczet świadczonych ww. usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, zaliczki na poczet świadczonych usług będą opodatkowane tą samą stawką co samo świadczenie usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (?).

Usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119 (art. 8 ust. 3 ustawy).

Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1 - art. 19 ust. 1 ustawy.

Jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi - art. 19 ust. 4 ustawy.

W myśl art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. d ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30. dnia, licząc od dnia wykonania usług: budowlanych lub budowlano-montażowych.

Na mocy art. 19 ust. 11 ustawy, jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części.

Stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2 22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze - art. 29 ust. 2 ustawy.

W świetle powyższego, każda tego rodzaju płatność, bez względu na jej wielkość rodzi powstanie obowiązku podatkowego i jest elementem podstawy opodatkowania.

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22% (?), przy czym ustawodawca od tej reguły ustanowił pewne wyjątki. I tak, zgodnie z ust. 2 ww. artykułu, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że Spółka będzie budowała domy w systemie modułowym. W ramach tych czynności będzie wykonywała roboty budowlano-montażowe, które jak wskazano w interpretacji indywidualnej z dnia 19 maja 2010 r. Nr ILPP2/443-325/10 -5/ISN, mieszczą się w dziale 45 ?Roboty budowlane? i będą podlegały opodatkowaniu wg preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 7%, bowiem będą one dokonywane w obiektach zaliczanych do budownictwa mieszkaniowego, zdefiniowanych dla potrzeb podatku od towarów i usług w art. 2 pkt 12 ustawy.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą wysokości stawki, która miałaby zastosowanie do zaliczek otrzymanych na poczet ww. robót budowlano-montażowych.

Podkreślić należy, że zaliczka nie tworzy samodzielnego bytu podatkowego, lecz jest ściśle związana w przedmiotowej sprawie ze świadczeniem usług - wykonaniem robót budowlano -montażowych i nie można rozpatrywać jej jako czynności 'oderwanej' od świadczenia usługi. Nie jest ona dodatkową czynnością, lecz jest integralnie związana ze świadczeniem usługi, na poczet której zostanie uiszczona. W przypadku zaliczek ustawa określa jedynie inny moment powstania obowiązku podatkowego, niż w przypadku świadczenia usługi dokonywanej bez pobrania zaliczki. W tej sytuacji, zaliczki otrzymane przez Spółkę na poczet robót budowlano -montażowych będą opodatkowane tą samą stawką co samo świadczenie usług, tj. stawką podatku w wysokości 7%.

Zatem, Zainteresowany będzie mógł zastosować 7% stawkę podatku do otrzymanych zaliczek na poczet świadczonych robót budowlano-montażowych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej stawki podatku dla otrzymanych zaliczek na poczet świadczonych usług. Pozostałe kwestie zostały rozstrzygnięte odrębnymi pismami z dnia 19 maja 2010 r. o numerach: ILPP2/443-325/10 -5/ISN, ILPP2/443-325/10-6/ISN, ILPP2/443-325/10-7/ISN, ILPP2/443-325/10-8/ISN i ILPP2/443-325/10-9/ISN.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje

ILPP2/443-325/10-5/ISN, interpretacja indywidualna

ILPP2/443-325/10-6/ISN, interpretacja indywidualna

ILPP2/443-325/10-7/ISN, interpretacja indywidualna

ILPP2/443-325/10-8/ISN, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika