Stawka podatku dla wewnątrzwspólnotowego nabycia modułów od kontrahenta z Finlandii i odsprzedaży (...)

Stawka podatku dla wewnątrzwspólnotowego nabycia modułów od kontrahenta z Finlandii i odsprzedaży tych modułów na terytorium kraju.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 22 stycznia 2010 r. (data wpływu 26 lutego 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 30 marca 2010 r. (data wpływu 1 kwietnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 lutego 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 30 marca 2010 r. (data wpływu 1 kwietnia 2010 r.) o wskazanie, iż zadane pytanie dotyczy rozliczenia wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, a nie jak mylnie wskazano rozliczenia wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca w najbliższym czasie zamierza rozpocząć działalność (zgodnie z dotychczasowym wpisem) w zakresie robót budowlanych sklasyfikowanych w dziale 45 PKWiU, które będą obejmowały:

  • wznoszenie nowych budynków i budowli, począwszy od przygotowania terenu, przez zróżnicowany zakres robót ziemnych, fundamentowych (stan zerowy), wykonywanie elementów nośnych, przegród budowlanych, układanie i pokrywanie dachów (stan surowy), do robót montażowych, instalacyjnych i wykończeniowych,
  • przebudowę, rozbudowę, nadbudowę, modernizację, odbudowę i remont już istniejących budynków oraz budowli,
  • prace związane z inżynierią lądową i wodną,
  • instalowanie budynków i budowli z prefabrykatów oraz instalowanie konstrukcji stalowych.

Działalność Zainteresowanego będzie się skupiać przede wszystkim na budowaniu domów w systemie modułowym. Gotowe moduły pochodzą z Finlandii, a ich zakup odbywa się w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Moduł taki składać się będzie z: drewnianej elewacji (z jodły fińskiej), wiatroizolacji z włókien drewna o grubości 12 mm (na życzenie klienta moduł może być tylko z wiatroizolacją bez elewacji drewnianej, co pozwala wykończyć dom cegłą lub tynkiem), podwójnej konstrukcji z płyty pilśniowej, ocieplenia z wełny mineralnej (270 mm), folii paroizolacyjnej (0,2 mm), od wewnątrz wykończony płytą gipsowokartonową o grubości 13 mm. W odpowiednich modułach są zamontowane drzwi zewnętrzne oraz okna skrzynkowe (grubość ościeżnicy 170 mm) z podwójną szybą zewnętrzną wypełnioną argonem i pojedynczą szybą wewnętrzną. Rozwiązanie systemowe zapewnia również drewnianą konstrukcję dachową z folią paroizolacyjną. Dodatkowo dostarczany jest materiał, który jest montowany na fundamencie wykonanym przez klienta - papa termozgrzewalna, pianka ocieplająca (w rolce), deska na fundament (4-5 cm grubości, ok. 15 cm szerokości) i na deskę taka sama folia piankowa, jak pod deską. Wszystkie elementy drewniane są zabezpieczone impregnatem, a elewacja drewniana jest dodatkowo zagruntowana.

Domy budowane przez Wnioskodawcę w systemie modułowym będą dotyczyły budynków mieszkalnych stałego zamieszkania sklasyfikowanych w PKOB w dziale 11 i będą obejmowały budynki mieszkalne:

  • jednorodzinne, tj.: pawilony, wille, domki wypoczynkowe, leśniczówki, domy mieszkalne w gospodarstwach rolnych, rezydencje wiejskie, domy letnie, itp.,
  • domy bliźniacze lub szeregowe, w których każde mieszkanie ma swoje własne wejście z poziomu gruntu,
  • budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe,
  • budynki zbiorowego zamieszkania, tj.: domy mieszkalne dla ludzi starszych, studentów, dzieci i innych grup społecznych, np.: domy opieki społecznej, hotele robotnicze, internaty i bursy szkolne, domy studenckie, domy dziecka, domy dla bezdomnych.

Zainteresowany będzie budować domy w systemie modułowym dotyczące budynków mieszkalnych na gruncie własnym, bądź klienta. Wnioskodawca został wpisany do KRS w dniu x 2008 r. pod numerem x. Spółka będzie prowadziła działalność zgodnie z dotychczasowym wpisem do KRS w dziale 3 rubryka 1 - Przedmiot działalności.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy do rozliczenia transakcji wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, tj. modułów z Finlandii i dalszej odsprzedaży tych modułów, Spółka powinna zastosować stawkę 22% VAT-u...

Zdaniem Wnioskodawcy, do transakcji wewnątrzwspólnotowego nabycia oraz do dalszej odsprzedaży modułów, będzie miała zastosowanie stawka 22% VAT-u.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


Na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Przez dostawę towarów, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?) - art. 7 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

W świetle art. 9 ust. 2 ustawy, przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że:

  1. nabywcą towarów jest:
    1. podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć działalności gospodarczej podatnika,
    2. osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w lit. A - z zastrzeżeniem art. 10;
  2. dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w pkt 1 lit. a.

Potraktowanie danej czynności jako wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów zawsze wymaga spełnienia dwóch podstawowych warunków:

  • po pierwsze, podmiot z jednego państwa członkowskiego musi nabyć prawo do rozporządzania towarami jak właściciel; zatem na rzecz tego podmiotu musi być dokonana dostawa,
  • po drugie, po nabyciu towary są przemieszczane na terytorium innego państwa członkowskiego niż państwo wysyłki, przy czym pozostaje bez znaczenia, kto faktycznie przewozi towar i na czyje zlecenie jest to czynione, gdyż towary w wyniku dokonanej dostawy mogą być wysyłane lub transportowane przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

Z opisu sprawy wynika, iż działalność Zainteresowanego będzie polegać przede wszystkim na budowaniu domów, w systemie modułowym. Gotowe moduły pochodzą z Finlandii, a ich zakup odbywać się będzie w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów uznaje się za dokonane na terytorium państwa członkowskiego, na którym towary znajdują się w momencie zakończenia ich wysyłki lub transportu - art. 25 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Ustawodawca od tej reguły ustanowił pewne wyjątki, jednak nie znalazło się wśród nich wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów.

W świetle powyższego, Wnioskodawca dla dokonywanego wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (modułów) od kontrahenta fińskiego winien zastosować stawkę podatku w wysokości 22%.

Skoro zatem, Zainteresowany nabywa od swojego kontrahenta towar w postaci modułów, a potem zamierza dokonać dalszej ich sprzedaży na terytorium kraju, to należy uznać tą czynność za dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy. Tym samym, dla planowanej sprzedaży modułów zastosowanie będzie miała stawka podstawowa.

Reasumując, Spółka winna dla wewnątrzwspólnotowego nabycia modułów od kontrahenta z Finlandii oraz do dalszej ich odsprzedaży zastosować stawkę podatku w wysokości 22%.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej w zakresie stawki podatku. Pozostałe kwestie zostały rozstrzygnięte odrębnymi pismami z dnia 19 maja 2010 r. o numerach: ILPP2/443-325/10-5/ISN, ILPP2/443-325/10-7/ISN, ILPP2/443-325/10 -8/ISN, ILPP2/443-325/10-9/ISN i ILPP2/443-325/10-10/ISN.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje

ILPP2/443-325/10-10/ISN, interpretacja indywidualna

ILPP2/443-325/10-5/ISN, interpretacja indywidualna

ILPP2/443-325/10-7/ISN, interpretacja indywidualna

ILPP2/443-325/10-8/ISN, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika