1. Czy tzw. rabat sprzedażowy (premia pieniężna), której udziela Wnioskodawca kontrahentom za intensyfikację (...)

1. Czy tzw. rabat sprzedażowy (premia pieniężna), której udziela Wnioskodawca kontrahentom za intensyfikację dostępu do rynku zbytu powinien być traktowany jako zapłata za usługę i podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów I usług na zasadach ogólnych?
2. Czy otrzymanie faktury VAT dokumentującej udzielenie rabatu sprzedażowego (premii pieniężnej) wystawionej przez beneficjenta tej gratyfikacji finansowej daje prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturze?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 23 lutego 2010 r. (data wpływu 5 marca 2010 r.) uzupełnionym pismami z dnia 25 marca 2010 r. (data wpływu 29 marca 2010 r.) oraz z dnia 5 maja 2010 r. (data wpływu 10 maja 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania rabatu sprzedażowego (premii pieniężnej) oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturze dokumentującej udzielenie rabatu sprzedażowego (premii pieniężnej) ? jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 marca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania rabatu sprzedażowego (premii pieniężnej) oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturze dokumentującej udzielenie rabatu sprzedażowego (premii pieniężnej). Ww. wniosek został uzupełniony pismami z dnia 25 marca 2010 r. (data wpływu 29 marca 2010 r.) oraz z dnia 5 maja 2010 r. (data wpływu 10 maja 2010 r.) o pełnomocnictwo oraz o doprecyzowanie stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jako dostawca systemów kominowych oferuje odbiorcy tzw. rabat sprzedażowy, którego celem jest zachęcenie dystrybutora (odbiorcy) do intensyfikacji działań wpływających na zwiększenie sprzedaży systemów kominowych przez dostawcę. Odbiorcy przysługuje od Wnioskodawcy (dostawcy) tzw. rabat sprzedażowy za intensyfikację dostępu do rynku zbytu. Przedmiotowy rabat został przez strony zgodnie ustalony w 2009 r. w wysokości: 4% wartości odbioru netto, jeżeli obrót ten w 2009 r. nie przekroczy 2.500.00 zł, 5% wartości obrotu netto, jeżeli obrót ten w 2009 r. przekroczy 2.500.000 zł.

Powyższy rabat miał być wypłacany zaliczkowo w dwóch etapach:

  • do 15 lipca 2009 r. ? zaliczkowo w wysokości 4% obrotu netto wykonanego w okresie od 1 stycznia 2009 r. do 30 czerwca 2009 r.,
  • do 15 października 2009 r. ? zaliczkowo w wysokości 4% obrotu netto wykonanego w okresie od 1 lipca 2009 r. do 30 września 2009 r.

Rozliczenie dodatkowego rabatu sprzedażowego przez odbiorcę następować będzie w ciągu 14 dni po dostarczeniu przez Wnioskodawcę (dostawcę) rozliczenia.

W zamian za udzielenie rabatu sprzedażowego (premii pieniężnej) nie następuje świadczenie jakichkolwiek usług, w tym usług o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym etc. Warunkiem udzielenia rabatu sprzedażowego jest wyłącznie osiągnięcie określonego poziomu zakupów. Jeżeli nabywcy nie podejmą żadnych działań na rzecz Wnioskodawcy, wówczas rabat (premia pieniężna) nie zostanie wypłacony.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy tzw. rabat sprzedażowy (premia pieniężna), której udziela Wnioskodawca kontrahentom za intensyfikację dostępu do rynku zbytu powinien być traktowany jako zapłata za usługę i podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych...
  2. Czy otrzymanie faktury VAT dokumentującej udzielenie rabatu sprzedażowego (premii pieniężnej) wystawionej przez beneficjenta tej gratyfikacji finansowej daje prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturze...


Zdaniem Wnioskodawcy, wzajemne relacje z odbiorcą, ze względu na ich zobowiązaniowy charakter należy uznać w świetle art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług za odpłatne świadczenie usług.

Wypłacane przez Zainteresowanego kontrahentom tzw. rabaty sprzedażowe (premie pieniężne) po przekroczeniu określonego w umowie wolumenu zakupów traktowane powinny być zatem jako zapłata za usługę.

Powyższe czynności powinny być zatem dokumentowane przez strony fakturami VAT, ponieważ podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z czym Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wykazany w fakturach VAT i nie będzie miał w przedmiotowym stanie faktycznym zastosowanie art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Mocą art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b ? art. 29 ust. 4 ustawy.

Stosownie do art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (?).

W celu intensyfikacji sprzedaży towarów, podatnicy podejmują różnorodne działania, w efekcie, których wypłacane są tzw. premie pieniężne (bonusy).

W sytuacji, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami), to nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy. Rabat rozumieć należy, jako zniżkę od ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażoną procentowo lub kwotowo. Rozróżnia się rabaty przyznane przed ustaleniem ceny oraz udzielane po jej ustaleniu. Rabat udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny), nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia ? dane dotyczące rabatu znajdą swoje odzwierciedlenie w wystawionej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży. Rabat udzielony po sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia obrotu (rabat potransakcyjny), wymaga wystawienia faktury korygującej, zgodnie z uregulowaniami zawartymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 ze zm.).

Zgodnie z § 13 ust. 1 ww. rozporządzenia, w przypadku, gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą, która ? zgodnie z § 13 ust. 2 rozporządzenia ? powinna zawierać co najmniej:

  1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  2. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
    1. określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,
    2. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;
  3. kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;
  4. kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Ponadto należy nadmienić, iż zgodnie z § 13 ust. 5 cyt. rozporządzenia, faktury korygujące powinny zawierać wyraz ?KOREKTA? albo wyraz ?FAKTURA KORYGUJĄCA?.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jako dostawca systemów kominowych oferuje odbiorcy tzw. rabat sprzedażowy, którego celem jest zachęcenie dystrybutora (odbiorcy) do intensyfikacji działań wpływających na zwiększenie sprzedaży systemów kominowych przez dostawcę. Odbiorcy przysługuje od Wnioskodawcy (dostawcy) tzw. rabat sprzedażowy za intensyfikację dostępu do rynku zbytu. Przedmiotowy rabat został przez strony zgodnie ustalony w 2009 r. w wysokości: 4% wartości odbioru netto, jeżeli obrót ten w 2009 r. nie przekroczy 2.500.00 zł, 5% wartości obrotu netto, jeżeli obrót ten w 2009 r. przekroczy 2.500.000 zł.

Powyższy rabat miał być wypłacany zaliczkowo w dwóch etapach:

  • do 15 lipca 2009 r. ? zaliczkowo w wysokości 4% obrotu netto wykonanego w okresie od 1 stycznia 2009 r. do 30 czerwca 2009 r.,
  • do 15 października 2009 r. ? zaliczkowo w wysokości 4% obrotu netto wykonanego w okresie od 1 lipca 2009 r. do 30 września 2009 r.

Rozliczenie dodatkowego rabatu sprzedażowego przez odbiorcę następować będzie w ciągu 14 dni po dostarczeniu przez Wnioskodawcę (dostawcę) rozliczenia.

W zamian za udzielenie rabatu sprzedażowego (premii pieniężnej) nie następuje świadczenie jakichkolwiek usług, w tym usług o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym etc. Warunkiem udzielenia rabatu sprzedażowego jest wyłącznie osiągnięcie określonego poziomu zakupów. Jeżeli nabywcy nie podejmą żadnych działań na rzecz Wnioskodawcy, wówczas rabat (premia pieniężna) nie zostanie wypłacony.

Z powyższego wynika, iż wysokość rabatu (premii) uzależniona jest od wielkości dokonywanych zakupów. Jest ona ruchoma i ustalana procentowo (4% lub 5% od obrotu). Ponadto kontrahenci w zamian za otrzymane rabaty (premie) nie świadczą jakichkolwiek usług, w tym usług o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym etc. Zatem należy stwierdzić, iż nie wykonują oni żadnych dodatkowych czynności poza zakupem towarów od Wnioskodawcy i rozliczeniu się z nim na podstawie zrealizowanego obrotu (zakupów). Oznacza to, że nie świadczą oni wobec Zainteresowanego usług w rozumieniu art. 8 ustawy. Brak jest bowiem takich działań kontrahentów na rzecz Wnioskodawcy, które byłyby czynnościami dodatkowymi do jakich byliby zobligowani postanowieniami wynikającymi z umowy dotyczącej udzielania rabatu sprzedażowego (premii pieniężnej).

Odnosząc się do powyższego, można stwierdzić, że rabaty sprzedażowe (premie pieniężne) udzielane przez Wnioskodawcę na rzecz nabywcy towarów można przyporządkować do konkretnych dostaw. Bowiem obrót uprawniający do uzyskania gratyfikacji pieniężnych ustalany jest na podstawie wielkości faktycznie zrealizowanych zakupów dokonanych w konkretnie określonym przedziale czasowym. Jak podaje Wnioskodawca, wysokość premii jest kształtowana jako ustalony procent wielkości obrotów, w danym okresie rozliczeniowym.

Aby więc ustalić wysokość rabatu (premii) należnego nabywcy, zsumowane muszą zostać poszczególne faktury dokumentujące konkretne dostawy, na podstawie których dokonywane jest obliczenie rabatu (premii) stanowiącego w efekcie obniżenie wartości tychże poszczególnych dostaw w całym okresie objętym gratyfikacją w postaci przyznanej premii.

Reasumując, w sytuacji gdy Zainteresowany udziela rabatu sprzedażowego (premii pieniężnej) z tytułu realizowania określonego poziomu obrotów, stwierdzić należy, że przedmiotowe wynagrodzenia stanowią rabat obniżający wartość konkretnych dostaw udokumentowanych poszczególnymi fakturami ? zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy ? zmniejszający podstawę opodatkowania. Zatem, Wnioskodawca udzielając po wystawieniu faktury VAT rabatu, powinien ? według § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. ? wystawić fakturę korygującą, uwzględniającą wymogi wynikające z § 13 ust. 2 rozporządzenia.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca umożliwił podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. zakupione towary i usługi będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Stosownie do art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Ponadto, na mocy art. 88 ust. 3a pkt 4a ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane ? w części dotyczącej tych czynności.

Biorąc pod uwagę powyższą analizę przepisów oraz przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, iż faktury VAT wystawiane przez beneficjenta gratyfikacji finansowej w postaci rabatu sprzedażowego (premii pieniężnej), zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 4a ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, bowiem wystawca faktury nie świadczy na rzecz Zainteresowanego żadnych usług. Tym samym, Wnioskodawca nie jest uprawniony do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT wystawionych przez kontrahentów w celu udokumentowania otrzymanych rabatów sprzedażowych (premii pieniężnych).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika