Jaką stawkę podatku VAT należy zastosować do ww. transakcji?

Jaką stawkę podatku VAT należy zastosować do ww. transakcji?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 1 marca 2010 r. (data wpływu do Biura KIP w Płocku 2 marca 2010 r. data wpływu do Biura KIP w Lesznie 8 marca 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 6 maja 2010 r. (data wpływu 7 maja 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku ? jest nieprawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 2 marca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 6 maja 2010 r. (data wpływu 7 maja 2010 r.) o doprecyzowanie przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz podpis drugiej osoby upoważnionej do reprezentowania Wnioskodawcy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, w której 100% udziałów posiada Miasto. Zainteresowany jest właścicielem gruntów pod cmentarz komunalny, które zostały wniesione aportem do spółki jako kapitał zakładowy. Obecnie Miasto chce dokonać zamiany czyli zabrać Wnioskodawcy grunty pod cmentarz w zamian za inną nieruchomość, którą mają być grunty i budynki, na których znajduje się schronisko dla bezdomnych zwierząt. Na gruntach cmentarza Spółka poczyniła inwestycje w postaci m.in. katakumb, ciągów pieszych. Przedmiotem zamiany będzie więc nieruchomość gruntowa niezabudowana. Dla obszaru, na którym położona jest ww. nieruchomość, brak aktualnego planu zagospodarowania przestrzennego. Natomiast w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta obszar ten oznaczony jest symbolem ZC i przeznaczony jest na cmentarz.

W uzupełnieniu wniosku Zainteresowany wskazał, że poczynione na przedmiotowym gruncie inwestycje w postaci m.in. katakumb, ciągów pieszych, oświetlenia, przyłącza wodociągowego zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane ? art. 3, mają postać budowli. Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług dostawa ww. budowli dokonywana jest w ramach pierwszego zasiedlenia po ich wybudowaniu. Na dzień dzisiejszy zostało wybudowanych 36 katakumb, z czego zostały sprzedane 4 groby betonowe dwumiejscowe, jeden grób ziemny i jeden grób urnowy (pochowano 5 osób). Dla budowli sprzedanych (4 groby betonowe dwumiejscowe, 1 grób ziemny, 1 grób urnowy) między pierwszym zasiedleniem a dostawą minął okres krótszy niż 2 lata. Od wybudowania wszystkich budowli przysługiwało Wnioskodawcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W wyniku przedmiotowej transakcji zamiany gruntów dojdzie do rozliczenia wartości poniesionych przez Spółkę nakładów na inwestycje w postaci m.in. katakumb, ciągów pieszych, oświetlenia, przyłącza wodociągowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jaką stawkę podatku VAT należy zastosować do ww. transakcji...

Zdaniem Wnioskodawcy, ww. transakcja jest zwolniona z podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary, w myśl art. 2 pkt 6 ustawy, należy rozumieć rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Natomiast w świetle art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).

Zamiana jest umową cywilnoprawną, na podstawie której każda ze stron zobowiązuje się przenieść na drugą stronę własność rzeczy w zamian za zobowiązanie się do przeniesienia własności innej rzeczy - art. 603 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.).

Zapis art. 604 Kodeksu cywilnego daje dyspozycję odpowiedniego stosowania do zamiany przepisów o sprzedaży. Umowa zamiany jest umową wzajemną, bardzo zbliżoną do umowy sprzedaży. Różnica w stosunku do umowy sprzedaży polega na tym, że w miejsce świadczenia ceny pojawia się obowiązek drugiej strony przeniesienia własności rzeczy. Ze względu na wzajemny charakter umowy, wartość świadczonych rzeczy powinna być ekwiwalentna.

Z powyższego wynika, że realizowane w oparciu o umowę zamiany przeniesienie własności towaru (w tym gruntu) stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jako odpłatna dostawa towarów dokonana przez podatnika podatku od towarów i usług.

Stosownie do przepisu art. 29 ust. 5 ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Przepis ten stanowi zatem, iż przy dostawie gruntu zabudowanego stosuje się zasady analogiczne jak przy dostawie budynków i budowli posadowionych na tym gruncie. A zatem grunty zabudowane podlegają opodatkowaniu według stawki właściwej dla budynku lub budowli na tym gruncie posadowionego.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, podstawowa stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział stawki preferencyjne oraz zwolnienie od podatku.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.


Stosownie do art. 2 pkt 14 ustawy, przez pierwsze zasiedlenie ? rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30 % wartości początkowej.


Co istotne, oddanie do użytkowania powinno nastąpić w ramach czynności opodatkowanej, a za takie można rozumieć m.in. objęcie we władanie budynku, budowli lub ich części przez pierwszego nabywcę lub pierwszego użytkownika. Przedmiotowa nieruchomość nie musi być faktycznie zamieszkała, lecz winna być przejęta przez nabywcę do użytkowania. Wydanie przedmiotowego obiektu nabywcy winno nastąpić w ramach wykonania przez sprzedającego czynności podlegających opodatkowaniu.

Ponadto w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, ustawodawca dodał, że zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30 % wartości początkowej tych obiektów.


Z wniosku wynika, że Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, w której 100% udziałów posiada Miasto. Zainteresowany jest właścicielem gruntów pod cmentarz komunalny, które zostały wniesione aportem do spółki jako kapitał zakładowy. Obecnie Miasto chce dokonać zamiany czyli zabrać Wnioskodawcy grunty pod cmentarz w zamian za inną nieruchomość, którą mają być grunty i budynki, na których znajduje się schronisko dla bezdomnych zwierząt. Na gruntach cmentarza Spółka poczyniła inwestycje w postaci m.in. katakumb, ciągów pieszych.

W uzupełnieniu wniosku Zainteresowany wskazał, że poczynione na przedmiotowym gruncie inwestycje w postaci m.in. katakumb, ciągów pieszych, oświetlenia, przyłącza wodociągowego zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane ? art. 3, mają postać budowli. Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług dostawa ww. budowli dokonywana jest w ramach pierwszego zasiedlenia po ich wybudowaniu. Na dzień dzisiejszy zostało wybudowanych 36 katakumb, z czego zostały sprzedane 4 groby betonowe dwumiejscowe, jeden grób ziemny i jeden grób urnowy (pochowano 5 osób). Dla budowli sprzedanych (4 groby betonowe dwumiejscowe, 1 grób ziemny, 1 grób urnowy) między pierwszym zasiedleniem a dostawą minął okres krótszy niż 2 lata. Od wybudowania wszystkich budowli przysługiwało Wnioskodawcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W wyniku przedmiotowej transakcji zamiany gruntów dojdzie do rozliczenia wartości poniesionych przez Spółkę nakładów na inwestycje w postaci m.in. katakumb, ciągów pieszych, oświetlenia, przyłącza wodociągowego.

W przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, gdyż dostawa przedmiotowych budowli dokonywana jest w ramach pierwszego zasiedlenia (zbycie tych budowli dokonywane w formie zamiany będzie czynnością oddania ich do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu).

Analizując przywołane przepisy stwierdzić należy, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas należy poddać badaniu zaistnienie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

Literalne brzmienie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, wskazuje, że jednym z warunków skorzystania ze zwolnienia jest to, by podatnikowi w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Tymczasem, jak zaznaczył Wnioskodawca od wybudowania wszystkich budowli przysługiwało mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. A zatem warunek umożliwiający skorzystanie ze zwolnienia na podstawie tego przepisu również nie został spełniony.

Reasumując, ponieważ dostawa przedmiotowych budowli posadowionych na gruncie będącym przedmiotem zamiany nie będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ani art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy ? transakcja zamiany nieruchomości (gruntu wraz z budowlami) także nie będzie podlegać zwolnieniu od tego podatku, w związku z art. 29 ust. 5 ustawy. Zatem wskazana przez Wnioskodawcę dostawa nieruchomości zbudowanej (w drodze umowy zamiany), po stronie Zainteresowanego będzie opodatkowana stawką podatku w wysokości 22%, na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika