Czy prawidłowe jest odliczanie podatku naliczonego od zakupywanych posiłków, a następnie ich odpłatna (...)

Czy prawidłowe jest odliczanie podatku naliczonego od zakupywanych posiłków, a następnie ich odpłatna dostawa opodatkowana obniżoną stawką 7%?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 3 marca 2010 r. (data wpływu 8 marca 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 21 kwietnia 2010 r. (data wpływu 26 kwietnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 marca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 21 kwietnia 2010 r. (data wpływu 26 kwietnia 2010 r.) o doprecyzowanie stanu faktycznego oraz uiszczenie brakującej opłaty.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą w zakresie handlu artykułami dla dzieci oraz niemowląt, jak również prowadzi niepubliczne przedszkole oraz opiekę dla dzieci w żłobku. Usługi przedszkola oraz żłobkowe są, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług (załącznik nr 4 poz.7 do ustawy) zwolnione od podatku VAT. Dodatkowo wszystkie dzieci przedszkolne oraz osoby zainteresowane, które pozostawiają dzieci jedynie pod opieką na tzw. ?godziny? mają zapewnione wyżywienie za dodatkową opłatą. Ze względów technicznych Zainteresowana nie posiada własnej produkcji gastronomicznej, stąd też jest zmuszona do zakupu posiłków od dostawców zewnętrznych, Od zakupionych posiłków odlicza VAT, a następnie ich przekazanie opodatkowuje obniżoną stawką 7%, które zgodnie z przepisami opodatkowane są usługi gastronomiczne.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowana wskazała, że:

  1. Jest podatnikiem VAT czynnym.
  2. Usługa sklasyfikowana jest jako wyżywienie pod PKWiU 55.30.14-00.00 (usługi gastronomiczne, pozostałe).
  3. Istnieją dwie umowy, z których jedna dotyczy przyjęcia dziecka do placówki przedszkolnej, natomiast druga dotyczy przyjęcia dziecka do punktu opieki nad dziećmi. Obie umowy mają wspólną klauzulę informującą, że przedszkole zapewnia odpłatne wyżywienie dla dzieci oraz stawkę żywieniową. W praktyce wyżywienie jest zakupywane w placówkach gastronomicznych i obciąża rodziców stawką żywieniową ? ma cechy refaktury.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy prawidłowe jest opodatkowanie przedmiotowych usług obniżoną stawką 7%...

Zdaniem Wnioskodawcy, w literaturze podatkowej pojawiają się rozbieżne stanowiska dotyczące opodatkowania usług świadczonych przez stołówki szkolne oraz przedszkolne, które z jednej strony klasyfikują je do usług edukacyjnych i nakazują zastosować zwolnienie z podatku, a z drugiej strony mówią że niniejsze usługi nie mieszczą się w pojęciu usług edukacyjnych i nakazują ich świadczenie opodatkować stawką 7%. Stanowisko w tej sprawie zajęło również Ministerstwo Finansów, które w odpowiedzi na interpretację poselską w piśmie z dnia 3 października 2008 r. informuje, że usługi stołówkowe są objęte stawką 7%. Usługi stołówkowe Zainteresowanej ograniczają się jedynie do odpłatnego przekazania wcześniej nabytych posiłków od odbiorców zewnętrznych i na pewno nie można ich utożsamić z typowymi stołówkami prowadzonymi przez publiczne przedszkola i szkoły, które zazwyczaj we własnym zakresie przygotowują posiłki, a ich odpłatność jest zazwyczaj wliczona w opłatę za przedszkole. Ponadto, Wnioskodawczyni chce zaznaczyć, że oprócz dzieci przedszkolnych z usług stołkowych mogą skorzystać osoby z personelu przedszkola, a także dzieci objęte opieką a nie uczęszczające do przedszkola.

W związku z powyższym Zainteresowana uważa, że prawidłowo postępuje, że przekazywane posiłki opodatkowuje stawką obniżoną 7%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7(?).

Na podstawie art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Od dnia 1 grudnia 2008 r. obowiązuje przepis art. 30 ust. 3 ustawy, który reguluje kwestię ?refakturowania kosztów?. W myśl tego przepisu, w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, podstawą opodatkowania jest kwota należna z tytułu świadczenia usług, pomniejszona o kwotę podatku. Zapis ten jest zgodny z art. 28 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L Nr 347, poz.

1 ze zm.), zgodnie z którym w przypadku, gdy podatnik działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że podatnik ten sam otrzymał i wyświadczył te usługi. Oznacza to, że podmiot ?refakturujący? daną usługę nabytą we własnym imieniu, lecz na rzecz osoby trzeciej traktowany jest najpierw jako usługobiorca, a następnie jako usługodawca tej samej usługi. Przerzucenie kosztów na inny podmiot, nie może być zatem potraktowane w żaden inny sposób niż jako świadczenie usługi w tym samym zakresie.

Stawka podatku, w myśl art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Zgodnie z § 6 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1779), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia. W poz. 20 ww. załącznika wymieniono usługi gastronomiczne, z wyłączeniem:

  • sprzedaży napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,
  • sprzedaży kawy i herbaty (wraz z dodatkami), napojów bezalkoholowych gazowanych, wód mineralnych, a także sprzedaży w stanie nieprzetworzonym innych towarów opodatkowanych stawką 22%.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawczyni jako podatnik VAT czynnym prowadzi działalność gospodarczą w zakresie handlu artykułami dla dzieci oraz niemowląt, jak również prowadzi niepubliczne przedszkole oraz opiekę dla dzieci w żłobku. Dodatkowo wszystkie dzieci przedszkolne oraz osoby zainteresowane, które pozostawiają dzieci jedynie pod opieką na tzw. ?godziny? mają zapewnione wyżywienie za dodatkową opłatą. Ze względów technicznych Zainteresowana nie posiada własnej produkcji gastronomicznej, stąd też jest zmuszona do zakupu posiłków od dostawców zewnętrznych. Usługa sklasyfikowana jest jako wyżywienie pod PKWiU 55.30.14-00 (usługi gastronomiczne, pozostałe). Od zakupionych posiłków odlicza VAT, a następnie ich przekazanie opodatkowuje obniżoną stawką 7%, które zgodnie z przepisami opodatkowane są usługi gastronomiczne. Istnieją dwie umowy, z których jedna dotyczy przyjęcia dziecka do placówki przedszkolnej, natomiast druga dotyczy przyjęcia dziecka do punktu opieki nad dziećmi. Obie umowy mają wspólną klauzulę informującą, że przedszkole zapewnia odpłatne wyżywienie dla dzieci oraz stawkę żywieniową. W praktyce wyżywienie jest zakupywane w placówkach gastronomicznych i obciąża rodziców stawką żywieniową ? ma cechy refaktury.

Mając na uwadze powyższe przepisy oraz przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, że świadczone przez Wnioskodawczynię usługi gastronomiczne, mieszczące się w grupowaniu PKWiU 55.30.14-00.00 ?Usługi gastronomiczne pozostałe? ? podlegają opodatkowaniu 7% stawką VAT ? zgodnie z § 6 ust. 1 w związku z poz. 20 załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Podkreślić należy, że analiza prawidłowości klasyfikacji towarów do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8. poz. 60 ze zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.

A zatem, Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska przedstawionego przez Wnioskodawcę w zakresie klasyfikacji statystycznej towarów będących przedmiotem wniosku. Wobec powyższego, niniejsza interpretacja wydana została w oparciu o grupowania PKWiU wskazane przez Zainteresowanego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Wniosek dotyczący stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od usług gastronomicznych sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 55.30.14-00.00 został rozstrzygnięty pismem z dnia 19 maja 2010 r. nr ILPP2/443-346//10 -4/BA

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje

ILPP2/443-346/10-4/BA, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika