Czy w świetle art. 29 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o PTU otrzymana dotacja na realizacje projektu (...)

Czy w świetle art. 29 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o PTU otrzymana dotacja na realizacje projektu stanowić będzie obrót opodatkowany?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia ? brak daty sporządzenia (data wpływu 19 kwietnia 2012 r.) uzupełnionym pismami z dnia ? brak daty sporządzenia (data wpływu 22 czerwca 2012 r.) oraz z dnia 20 czerwca 2012 r. (data wpływu 25 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 19 kwietnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji. Przedmiotowy wniosek uzupełniono w dniach 22 czerwca 2012 r. i 25 czerwca 2012 r. o doprecyzowanie opisanego zdarzenia przyszłego, opłatę oraz o podpis.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni jest osobą fizyczną, prowadzi działalność usługową ? ?Usługi leśne?. Jako sołtys Wsi ? Zainteresowana złożyła wniosek do Urzędu Marszałkowskiego (za pośrednictwem Fundacji ..) o dofinansowanie dotacją w ramach działań PROW 2007-2013 realizacji operacji w ramach tzw. Małych projektów - Oś IV Program PROW. Operacja polegać będzie na zakupie sprzętu multimedialnego na świetlicę wiejską w ? oraz zainicjowaniu funkcjonowania Klubu Filmowego.

Dotacja wypłacona będzie na zasadzie refundacji kosztów na podstawie wniosku o płatność. Refundacji polegać będą koszty zakupu sprzętu multimedialnego, który zostanie zamontowany w świetlicy wiejskiej oraz działania promujące realizowane zadania (wydruk plakatów). Zakupiony sprzęt będzie służył mieszkańcom ?, w czasie imprez i uroczystości organizowanych przez Radę Sołecką i Szkołę Podstawową w ?. Będzie udostępniany oczywiście za darmo. Z tytułu realizacji operacji Wnioskodawczyni nie osiągnie żadnych obrotów.

Realizując zadania wynikające z projektu po stronie zakupów wystąpi podatek naliczony.

Z uzupełnienia wynika, iż Wnioskodawczyni w związku z prowadzoną działalnością usługową jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towaru i usług.

Tytuł projektu: ?(?)?. W ramach projektu zostanie zakupiony: projektor multimedialny, ekran, sprzęt nagłaśniający, laptop, oprogramowanie komputerowe, poczęstunek dla uczestników spotkania oraz usługi reklamowe związane z realizowanym zadaniem.

Towar zakupiony w ramach realizowanego projektu nie jest w żaden sposób związany z prowadzoną przez Zainteresowaną działalnością gospodarczą i nie będzie służył do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Sprzęt będzie przekazany na świetlicę wiejską i będzie służył nieodpłatnie mieszkańcom ?a do funkcjonowania Klubu Filmowego, który nie będzie prowadził żadnej działalności gospodarczej.

Z tytułu realizacji operacji zarówno Wnioskodawczyni, jaki i Rada Sołecka nie osiągną żadnych obrotów ani zysków.

Otrzymana dotacja nie będzie miała wpływu na cenę świadczonych usług dotyczących działalności świetlicy wiejskiej oraz funkcjonowaniem Klubu Filmowego. Otrzymana dotacja będzie tylko dotacją do poniesionych kosztów związanych z uruchomieniem Klubu Filmowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w świetle art. 29 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o PTU otrzymana dotacja na realizację projektu stanowić będzie obrót opodatkowany?

Zdaniem Wnioskodawczyni, dotacja przeznaczona na realizację ww. projektu w rozumieniu art. 29 Ustawy o PTU nie stanowi podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ dotacja nie ma bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług przez podatnika. Wnioskodawczyni z wnioskowanej dotacji będzie dokonywała zakupu związanych z działalnością świetlicy wiejskiej, a nie w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).

Natomiast świadczenie usług, to w świetle art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (?).

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zatem, przepis ten oznacza, że do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usługi.

Dla określenia, czy dana dotacja jest, czy też nie jest opodatkowana istotne są szczegółowe warunki jej przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, iż w sytuacji, gdy podatnik w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję lub inną dopłatę o podobnym charakterze), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia usług.

Kryterium uznania dotacji (subwencji lub innej dopłaty) za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Natomiast dotacja niedająca się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu tym podatkiem, służąca pokryciu ogólnych kosztów działalności podatnika nie stanowi obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 ustawy, czyli nie zwiększa podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne ? na pokrycie kosztów działalności (czy też kosztów realizacji konkretnego zadania) nie podlega opodatkowaniu.

Z opisanego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawczyni jest osobą fizyczną, prowadzi działalność usługową ? ?Usługi leśne?. W związku z prowadzoną działalnością usługową jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towaru i usług. Jako sołtys, Zainteresowana złożyła wniosek do Urzędu Marszałkowskiego (za pośrednictwem Fundacji ?) o dofinansowanie dotacją w ramach działań PROW 2007-2013 realizacji operacji w ramach tzw. Małych projektów - Oś IV Program PROW projektu pt.: ?(?)?. Operacja polegać będzie na zakupie sprzętu multimedialnego na świetlicę wiejską oraz zainicjowaniu funkcjonowania Klubu Filmowego. W ramach projektu zostanie zakupiony: projektor multimedialny, ekran, sprzęt nagłaśniający, laptop, oprogramowanie komputerowe, poczęstunek dla uczestników spotkania oraz usługi reklamowe związane z realizowanym zadaniem.

Dotacja wypłacona będzie na zasadzie refundacji kosztów na podstawie wniosku o płatność. Refundacji polegać będą koszty zakupu sprzętu multimedialnego, który zostanie zamontowany w świetlicy wiejskiej oraz działania promujące realizowane zadania (wydruk plakatów). Zakupiony sprzęt będzie służył mieszkańcom, w czasie imprez i uroczystości organizowanych przez Radę Sołecką i Szkołę Podstawową. Będzie udostępniany bezpłatnie. Z tytułu realizacji operacji zarówno Wnioskodawczyni, jaki i Rada Sołecka nie osiągną żadnych obrotów ani zysków.

Otrzymana dotacja nie będzie miała wpływu na cenę świadczonych usług dotyczących działalności świetlicy wiejskiej oraz funkcjonowaniem Klubu Filmowego. Otrzymana dotacja będzie tylko dotacją do poniesionych kosztów związanych z uruchomieniem Klubu Filmowego.

Reasumując, otrzymana dotacja, która pokrywa koszty poniesione w związku z realizacją projektu ?(?)? nie ma związku ze sprzedażą, nie jest przyznawana jako dopłata do ceny usługi, a przeznaczona jest na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizacji przedmiotowego projektu. Zatem otrzymana dotacja nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a tym samym nie podlega opodatkowaniu jako czynność niewymieniona w art. 5 ust. 1 ustawy.

Ponadto informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji. Natomiast, kwestia dotycząca zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonanych w związku z realizacją projektu została rozstrzygnięta w odrębnej interpretacji z dnia 16 lipca 2012 r., nr ILPP2/443-1416/12-6/AKr.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika