Czy Wnioskodawca ma możliwość odzyskania podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących poniesione (...)

Czy Wnioskodawca ma możliwość odzyskania podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki na zakup podstawowego wyposażenia pracowni ceramicznej oraz czy istnieje potencjalna prawna możliwość jego odzyskania w przyszłości?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 18 kwietnia 2012 r. (data wpływu 20 kwietnia 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 29 czerwca 2012 r. (data wpływu 3 lipca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 20 kwietnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 29 czerwca 2012 r. (data wpływu 3 lipca 2012 r.) o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego, przedstawienie własnego stanowiska oraz podpis osoby upoważnionej do reprezentowania Wnioskodawcy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca ? jest samorządową instytucją kultury. Działa na podstawie wpisu do rejestru instytucji kultury Gminy Z. oraz statutu. Nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT i nie wykonuje czynności opodatkowanych tym podatkiem.

Celem statutowym Zainteresowanego jest tworzenie, upowszechnianie i ochrona kultury, zaspokajanie potrzeb środowiska lokalnego poprzez rozbudzanie zainteresowań i potrzeb oraz tworzenie warunków dla rozwoju amatorskiego ruchu artystycznego, rękodzieła ludowego i artystycznego.

Swoją działalność prowadzi m.in. w formie organizowania kółek zainteresowań z upowszechniania kultury dla dzieci, młodzieży i dorosłych (plastyczne, rękodzieła artystycznego, indywidualne zajęcia gry na instrumentach, nauki śpiewu), organizowanie koncertów własnych i obcych, wystaw tematycznych i innych przedsięwzięć.

W listopadzie 2011 roku Wnioskodawca złożył wniosek o przyznanie dofinansowania w ramach Programu Operacyjnego ?Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013?. Planowanym celem operacji jest aktywizacja lokalnego społeczeństwa poprzez utworzenie pracowni ceramicznej ? kreatywnej formy spędzania czasu wolnego mieszkańców Gminy Z. W wyniku realizowanych działań Zainteresowany poniesie wydatki na zakup podstawowego wyposażenia pracowni ceramicznej.

Zakup wyposażenia pracowni ceramicznej służyć będzie działalności statutowej i nie będzie wykorzystywany do wykonania czynności opodatkowanych. Korzystanie w przyszłości z pracowni ceramicznej przez mieszkańców Gminy będzie miało charakter nieodpłatny. Nieodpłatne świadczenie usług przez Wnioskodawcę związane jest z prowadzoną działalnością.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma możliwość odzyskania podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki na zakup podstawowego wyposażenia pracowni ceramicznej oraz czy istnieje potencjalna prawna możliwość jego odzyskania w przyszłości?

Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl postanowień art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o podatku od towarów i usług zwolnione są z podatku usługi kulturalne świadczone na podstawie wpisu do rejestru instytucji kultury prowadzony przez Organizatora ? Gminę Z. z uwagi na to, że Zainteresowany nie osiąga w sposób systematyczny zysków z prowadzonej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia przeznaczane są na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług. Zakupy w ramach realizacji projektu nie będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych ? co jest zgodne z działalnością jednostki. Dlatego też z powodu możliwości prawnych Wnioskodawca nie może w żaden sposób odzyskać naliczonego podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

? z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika zatem, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest samorządową instytucją kultury. Działa na podstawie wpisu do rejestru instytucji kultury Gminy oraz statutu. Nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT i nie wykonuje czynności opodatkowanych tym podatkiem.

Celem statutowym Zainteresowanego jest tworzenie, upowszechnianie i ochrona kultury, zaspokajanie potrzeb środowiska lokalnego poprzez rozbudzanie zainteresowań i potrzeb oraz tworzenie warunków dla rozwoju amatorskiego ruchu artystycznego, rękodzieła ludowego i artystycznego.

Swoją działalność prowadzi m.in. w formie organizowania kółek zainteresowań z upowszechniania kultury dla dzieci, młodzieży i dorosłych (plastyczne, rękodzieła artystycznego, indywidualne zajęcia gry na instrumentach, nauki śpiewu), organizowanie koncertów własnych i obcych, wystaw tematycznych i innych przedsięwzięć.

W listopadzie 2011 roku Wnioskodawca złożył wniosek o przyznanie dofinansowania w ramach Programu Operacyjnego ?Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013?. Planowanym celem operacji jest aktywizacja lokalnego społeczeństwa poprzez utworzenie pracowni ceramicznej ? kreatywnej formy spędzania czasu wolnego mieszkańców Gminy Z. W wyniku realizowanych działań Zainteresowany poniesie wydatki na zakup podstawowego wyposażenia pracowni ceramicznej.

Zakup wyposażenia pracowni ceramicznej służyć będzie działalności statutowej i nie będzie wykorzystywany do wykonania czynności opodatkowanych. Korzystanie w przyszłości z pracowni ceramicznej przez mieszkańców Gminy będzie miało charakter nieodpłatny. Nieodpłatne świadczenie usług przez Wnioskodawcę związane jest z prowadzoną działalnością.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast w art. 8 ust. 1 ustawy wskazano, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (?).

Za odpłatne świadczenie usług uznaje się również nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika (art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy).

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, lecz są objęte zwolnieniem wskazanym w § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 1 powoływanej wyżej ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności ? zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy ? zadania własne obejmują sprawy z zakresu kultury, w tym bibliotek gminnych i innych placówek upowszechniania kultury.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a wydatki związane z realizacją projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem. Zatem, Zainteresowany nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji inwestycji.

W zakresie przedmiotowych wydatków Gmina nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.).

Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odzyskania podatku od towarów i usług poniesionego w związku z realizacją inwestycji w ramach Programu Operacyjnego ?Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007 -2013?, polegającej na utworzeniu pracowni ceramicznej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika