1. Czy Wykonawcy zastosowali prawidłową stawkę podatku VAT dla opłat za umieszczenie odpadów na (...)

1. Czy Wykonawcy zastosowali prawidłową stawkę podatku VAT dla opłat za umieszczenie odpadów na wysypisku odpadów, tj. stawkę 22% zamiast 7% stawki podatku VAT?
2. Czy Wykonawcy winni zastosować dla kształtowania terenów zielonych stawkę 7% czy 22% stawkę podatku VAT?
3. Czy Wykonawcy winni zastosować stawkę 7% podatku VAT dla całego zakresu zamówienia, tj. dla robót budowlanych, opłat za umieszczenie odpadów na wysypisku odpadów, robót w zakresie instalacji sanitarnych, robót w zakresie instalacji elektrycznych, wyposażenia parku w ławki i kosze na śmieci oraz kształtowania terenów zielonych ? w oparciu o art. 41 ust. 2 (załącznik nr 3, poz. 135) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 5, poz. 535 ze zm.)?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 30 marca 2010 r. (data wpływu 1 kwietnia 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 1 kwietnia 2010 r. (data wpływu 6 kwietnia 2010 r. ) oraz pismem z dnia 28 maja 2010 r. (data wpływu 2 czerwca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 kwietnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 1 kwietnia 2010 r. (data wpływu 6 kwietnia 2010 r.) z dowodem uiszczenia opłaty za wydanie interpretacji oraz pismem z dnia 28 maja 2010 r. (data wpływu 2 czerwca 2010 r.), w którym doprecyzowano stan faktyczny, przedstawiono własne stanowisko w sprawie oraz określono liczbę oczekiwanych rozstrzygnięć.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 10 marca 2010 r. w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego prowadzonego w trybie przetargu nieograniczonego na roboty budowlane pn. ?Rewitalizacja Parku (?)? wpłynęło do Zamawiającego (tj. Gminy) 5 ofert, w których Wykonawcy zastosowali różne stawki podatku od towarów i usług do poszczególnych czynności wchodzących w skład zamówienia.

Wnioskodawca poinformował, że wyszczególnił w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia i we wzorze formularza ofertowego poszczególne elementy składające się na zakres całego zamówienia, tj.:

  • roboty budowlane,
  • opłaty za umieszczenie odpadów na wysypisku odpadów,
  • roboty w zakresie instalacji sanitarnych,
  • roboty w zakresie instalacji elektrycznych,
  • wyposażenie parku w ławki i kosze na śmieci,
  • kształtowanie terenów zielonych.

Ponadto dla każdego z sześciu ww. elementów Zamawiający przygotował odrębny przedmiar robót, przy czym przedmiar nr 2 dla elementu ?opłaty za umieszczenie odpadów na wysypisku odpadów? zawiera wyłącznie pozycje dotyczące umieszczenia odpadów z gruzu i mieszanek mineralno-bitumicznych na składowisku oraz opłat za umieszczenie tych odpadów na składowisku. Kalkulację za transport ww. odpadów na wysypisko Zamawiający ujął w przedmiarze nr 1, dotyczącym robót budowlanych, ze względu na stawkę 22% podatku VAT dla usług transportowych i robót budowlanych.

Zamawiający wskazał, iż celowo wydzielił elementy zamówienia ?opłaty za umieszczenie odpadów na wysypisku odpadów? oraz ?kształtowanie terenów zielonych?, gdyż według jego wiedzy stawka podatku VAT dla tych składowych zamówienia winna wynosić 7%.

Stawki zastosowane przez poszczególnych Wykonawców:

  1. Oferta złożona przez Konsorcjum firm ? ?A? Sp. z o.o. (Lider) ?B? (Partner).
    Konsorcjum zastosowało następujące stawki podatku VAT dla zakresu wchodzącego w skład zamówienia:
    • dla robót budowlanych ? 22% stawkę VAT,
    • dla opłat za umieszczenie odpadów na wysypisku odpadów ? 22% stawkę VAT,
    • dla robót w zakresie instalacji sanitarnych ? 22% stawkę VAT,
    • dla robót w zakresie instalacji elektrycznych ? 22% stawkę VAT,
    • dla wyposażenia parku w ławki i kosze na śmieci ? 22% stawkę VAT,
    • dla kształtowania terenów zielonych ? 7% stawkę VAT.
  2. Oferta złożona przez Wykonawcę ?C?.
    Ww. zastosował następujące stawki podatku VAT dla zakresu wchodzącego w skład zamówienia:
    • dla robót budowlanych ? 22% stawkę VAT,
    • dla opłat za umieszczenie odpadów na wysypisku odpadów ? 22% stawkę VAT,
    • dla robót w zakresie instalacji sanitarnych ? 22% stawkę VAT,
    • dla robót w zakresie instalacji elektrycznych ? 22% stawkę VAT,
    • dla wyposażenia parku w ławki i kosze na śmieci ? 22% stawkę VAT,
    • dla kształtowania terenów zielonych ? 7% stawkę VAT.
  3. Oferta złożona przez Wykonawcę ?D? Sp. z o.o.
    Ww. zastosował następujące stawki podatku VAT dla zakresu wchodzącego w skład zamówienia:
    • dla robót budowlanych ? 22% stawkę VAT,
    • dla opłat za umieszczenie odpadów na wysypisku odpadów ? 22% stawkę VAT,
    • dla robót w zakresie instalacji sanitarnych ? 22% stawkę VAT,
    • dla robót w zakresie instalacji elektrycznych ? 22% stawkę VAT,
    • dla wyposażenia parku w ławki i kosze na śmieci ? 22% stawkę VAT,
    • dla kształtowania terenów zielonych ? 22% stawkę VAT.
  4. Oferta złożona przez Wykonawcę ?E? S.A.
    Ww. zastosował następujące stawki podatku VAT dla zakresu wchodzącego w skład zamówienia:
    • dla robót budowlanych ? 22% stawkę VAT,
    • dla opłat za umieszczenie odpadów na wysypisku odpadów ? 22% stawkę VAT,
    • dla robót w zakresie instalacji sanitarnych ? 22% stawkę VAT,
    • dla robót w zakresie instalacji elektrycznych ? 22% stawkę VAT,
    • dla wyposażenia parku w ławki i kosze na śmieci ? 22% stawkę VAT,
    • dla kształtowania terenów zielonych ? 22% stawkę VAT.
  5. Oferta złożona przez Konsorcjum firm ? Zakład Budowlany ?F? (Lider), Firma Usługowa ?G? (Partner), Spółdzielnia ?H? (Partner), ?I? Zakład (?) (Partner).
    Konsorcjum zastosowało następujące stawki podatku VAT dla zakresu wchodzącego w skład zamówienia:
    • dla robót budowlanych ? 22% stawkę VAT,
    • dla opłat za umieszczenie odpadów na wysypisku odpadów ? 22% stawkę VAT,
    • dla robót w zakresie instalacji sanitarnych ? 22% stawkę VAT,
    • dla robót w zakresie instalacji elektrycznych ? 22% stawkę VAT,
    • dla wyposażenia parku w ławki i kosze na śmieci ? 22% stawkę VAT,
    • dla kształtowania terenów zielonych ? 22% stawkę VAT.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, iż przedmiotem zamówienia publicznego jest kompleksowe zadanie polegające na rewitalizacji Parku (?). Świadczenia wchodzące w skład zamówienia stanowią jedną funkcjonalną całość i objęte zostały jedną dokumentacją projektową oraz jedną Specyfikacją Istotnych Warunków Zamówienia.

Wnioskodawca poinformował, iż zdecydowaną większość robót wchodzących w skład przedmiotowego zamówienia, zgodnie ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia, stanowią roboty stricte budowlane. Procentowy udział wartości robót budowlanych stanowi 95% wartości całego zamówienia, natomiast wartość pozostałych świadczeń, niestanowiących robót budowlanych, wynosi 5% wartości całego zamówienia.

W związku z tym, że w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) ? w opinii Zainteresowanego ? brak jest symbolu dla usługi głównej, tj. dla rewitalizacji parku, podał on symbole PKWiU dla składowych niniejszego kompleksowego zadania pn. ?Rewitalizacja Parku (?)?. Poniższe symbole klasyfikacji statystycznej zostały podane Wnioskodawcy przez Urząd Statystyczny, w odpowiedzi na jego zapytanie o właściwe grupowanie według PKWiU usług wchodzących w skład przedmiotowego zamówienia publicznego.

I tak:

  • PKWiU 20.30.1 ?Wyroby stolarskie i ciesielskie dla budownictwa?,
  • PKWiU 20.30.90-00.00 ?Usługi związane z instalowaniem (montażem) wytwarzanych przez producenta wyrobów stolarskich i ciesielskich dla budownictwa oraz prefabrykowanych budynków drewnianych?,
  • PKWiU 45.23.12-00.00 ?Roboty ogólnobudowlane związane z nawierzchnią przy budowie autostrad (z wyjątkiem autostrad nadziemnych), dróg, ulic i innych tras dla pieszych i zmotoryzowanych,
  • PKWiU 45.34.2 ?Roboty instalacyjne elektryczne, gdzie indziej niesklasyfikowane?,
  • PKWiU 45.42.1 ?Roboty związane z montażem stolarki budowlanej?,
  • PKWiU 01.41.12-00.00 ?Usługi związane z zagospodarowaniem terenów zielonych?,
  • Wywożenie gruzu z demontowanych elementów na wysypisko należy sklasyfikować razem z robotami budowlanymi, które są związane z tymi elementami ? PKWiU 90.00.21-00.00.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy Wykonawcy zastosowali prawidłową stawkę podatku VAT dla opłat za umieszczenie odpadów na wysypisku odpadów, tj. stawkę 22% zamiast 7% stawki podatku VAT...
  2. Czy Wykonawcy winni zastosować dla kształtowania terenów zielonych stawkę 7% czy 22% stawkę podatku VAT...
  3. Czy Wykonawcy winni zastosować stawkę 7% podatku VAT dla całego zakresu zamówienia, tj. dla robót budowlanych, opłat za umieszczenie odpadów na wysypisku odpadów, robót w zakresie instalacji sanitarnych, robót w zakresie instalacji elektrycznych, wyposażenia parku w ławki i kosze na śmieci oraz kształtowania terenów zielonych ? w oparciu o art. 41 ust. 2 (załącznik nr 3, poz. 135) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 5, poz. 535 ze zm.)...

Zdaniem Wnioskodawcy, Wykonawcy winni zastosować 7% stawkę podatku VAT dla opłat za umieszczenie odpadów na wysypisku śmieci oraz dla kształtowania terenów zielonych.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, iż stoi na stanowisku, że kompleksowe zadanie pn. ?Rewitalizacja Parku (?)?, obejmuje wszystkie świadczenia (tj. roboty budowlane, opłaty za umieszczenie odpadów na wysypisku odpadów, roboty w zakresie instalacji sanitarnych, roboty w zakresie instalacji elektrycznych, wyposażenie parku w ławki i kosze na śmieci oraz kształtowanie terenów zielonych), nie może zostać zaklasyfikowane w jednym grupowaniu ? zagospodarowania terenów zielonych (tj. 01.41.12 według klasyfikacji PKWiU z 1997 r. stosowanej do celów podatkowych).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (?).

Art. 8 ust. 3 ustawy stanowi, iż usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Podstawowa stawka podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział trzy stawki preferencyjne: 7%, 3% i 0%, a także zwolnienie od podatku.

W art. 41 ust. 2 ustawy postanowiono, iż dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

I tak, w poz. 135 załącznika nr 3, stanowiącego ?Wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku 7%?, wymieniono usługi z grupowania PKWiU ex 01.4 ?Usługi związane z rolnictwem oraz chowem i hodowlą zwierząt, z wyjątkiem usług weterynaryjnych, podkuwania koni i schronisk dla zwierząt?.

Zamieszczenie przedrostka ?ex? przed symbolem PKWiU oznacza, że wskazana pozycja dotyczy tylko danego wyrobu czy usługi z danego grupowania.

Natomiast w poz. 153 ww. załącznika nr 3 do ustawy wymieniono usługi z grupowania PKWiU 90.0 ?Usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne?.

Z kolei usługi budowlane, co do zasady, opodatkowane są podstawową 22% stawką podatku. Należy zaznaczyć, iż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług (art. 41 ust. 12), a także rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 ze zm.) ? § 37, przewidują obniżoną stawkę podatku w wysokości 7% dla robót budowlanych, jednakże tylko w przypadku, gdy roboty te związane są z budownictwem mieszkaniowym. Usługi będące przedmiotem wniosku nie są związane z budownictwem mieszkaniowym, zatem nie ma podstaw do zastosowania w odniesieniu do nich 7% stawki podatku.

W przedłożonym wniosku Zainteresowany wskazał, iż w dniu 10 marca 2010 r. w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego prowadzonego w trybie przetargu nieograniczonego na roboty budowlane pn. ?Rewitalizacja Parku (?)? wpłynęło do niego 5 ofert, w których Wykonawcy zastosowali różne stawki podatku od towarów i usług do poszczególnych czynności wchodzących w skład zamówienia. Wnioskodawca wyszczególnił w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia i we wzorze formularza ofertowego poszczególne elementy składające się na zakres całego zamówienia, tj.:

  • roboty budowlane,
  • opłaty za umieszczenie odpadów na wysypisku odpadów,
  • roboty w zakresie instalacji sanitarnych,
  • roboty w zakresie instalacji elektrycznych,
  • wyposażenie parku w ławki i kosze na śmieci,
  • kształtowanie terenów zielonych.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, iż przedmiotem zamówienia publicznego jest kompleksowe zadanie polegające na rewitalizacji Parku (?). Świadczenia wchodzące w skład zamówienia stanowią jedną funkcjonalną całość i objęte zostały jedną dokumentacją projektową oraz jedną Specyfikacją Istotnych Warunków Zamówienia.

Wnioskodawca poinformował, iż zdecydowaną większość robót wchodzących w skład przedmiotowego zamówienia, zgodnie ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia, stanowią roboty budowlane. Procentowy udział wartości robót budowlanych stanowi 95% wartości całego zamówienia, natomiast wartość pozostałych świadczeń, niestanowiących robót budowlanych, wynosi 5% wartości całego zamówienia.

W związku z tym, że w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) ? w opinii Zainteresowanego ? brak jest symbolu dla usługi głównej, tj. dla rewitalizacji parku, podał on symbole PKWiU dla składowych niniejszego kompleksowego zadania pn. ?Rewitalizacja Parku (?)?. Poniższe symbole klasyfikacji statystycznej zostały podane Wnioskodawcy przez Urząd Statystyczny, w odpowiedzi na jego zapytanie o właściwe grupowanie według PKWiU usług wchodzących w skład przedmiotowego zamówienia publicznego.

I tak:

  • PKWiU 20.30.1 ?Wyroby stolarskie i ciesielskie dla budownictwa?,
  • PKWiU 20.30.90-00.00 ?Usługi związane z instalowaniem (montażem) wytwarzanych przez producenta wyrobów stolarskich i ciesielskich dla budownictwa oraz prefabrykowanych budynków drewnianych?,
  • PKWiU 45.23.12-00.00 ?Roboty ogólnobudowlane związane z nawierzchnią przy budowie autostrad (z wyjątkiem autostrad nadziemnych), dróg, ulic i innych tras dla pieszych i zmotoryzowanych,
  • PKWiU 45.34.2 ?Roboty instalacyjne elektryczne, gdzie indziej niesklasyfikowane?,
  • PKWiU 45.42.1 ?Roboty związane z montażem stolarki budowlanej?,
  • PKWiU 01.41.12-00.00 ?Usługi związane z zagospodarowaniem terenów zielonych?,
  • Wywożenie gruzu z demontowanych elementów na wysypisko należy sklasyfikować razem z robotami budowlanymi, które są związane z tymi elementami ? PKWiU 90.00.21-00.00.

Z uwagi na powyższe Zainteresowany ma wątpliwości czy Wykonawcy powinni opodatkować 7% stawką podatku VAT cały zakres zamówienia, (tj. roboty budowlane, opłatę za umieszczenie odpadów na wysypisku odpadów, roboty w zakresie instalacji sanitarnych, roboty w zakresie instalacji elektrycznych, wyposażenie parku w ławki i kosze na śmieci oraz kształtowanie terenów zielonych) jako jedną usługę związaną z zagospodarowaniem terenów zielonych sklasyfikowaną pod symbolem PKWiU 01.41.12, czy też powinni wykonanie każdej czynności wchodzącej w skład zamówienia opodatkować stawką właściwą dla tej czynności.

Aby móc wskazać, iż dana usługa jest usługą złożoną (kompleksową), winna składać się ona z różnych świadczeń, których realizacja prowadzi jednak do jednego celu. Na usługę złożoną składa się więc kombinacja różnych czynności, prowadzących do realizacji określonego celu ? do wykonania świadczenia głównego, na które składają się różne świadczenia pomocnicze. Natomiast usługę należy uznać za pomocniczą, jeśli nie stanowi ona celu samego w sobie, lecz jest środkiem do pełnego zrealizowania lub wykorzystania usługi zasadniczej. Pojedyncza usługa traktowana jest zatem jak element usługi kompleksowej wówczas, jeżeli cel świadczenia usługi pomocniczej jest zdeterminowany przez usługę główną oraz nie można wykonać lub wykorzystać usługi głównej bez usługi pomocniczej.

Co do zasady każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne, jednak w sytuacji gdy jedna usługa obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia kilka świadczeń, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Zatem, z ekonomicznego punktu widzenia usługi nie powinny być dzielone dla celów podatkowych wówczas, gdy tworzyć będą jedną usługę kompleksową, obejmującą kilka świadczeń pomocniczych. Jeżeli jednak w skład świadczonej usługi wchodzić będą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu usługi kompleksowej.

Stanowisko takie przedstawił również ETS w wyroku z dnia 25 lutego 1999 r., nr C-349/96 stwierdzając, iż ?Pojedyncze świadczenie ma miejsce zwłaszcza wtedy, gdy jedną lub więcej części składowych uznaje się za usługę zasadniczą, podczas gdy inny lub inne elementy traktuje się jako usługi pomocnicze, do których stosuje się te same zasady opodatkowania, co do usługi zasadniczej. Usługę należy uznać za usługę pomocniczą w stosunku do usługi zasadniczej, jeśli nie stanowi ona dla klienta celu samego w sobie, lecz jest środkiem do lepszego wykorzystania usługi zasadniczej?.

Z powyższego wynika zatem, że celem usługi pomocniczej tworzącej razem z usługą dominującą usługę złożoną jest lepsze wykorzystanie przez nabywcę usługi zasadniczej ? dominującej.

Na podstawie powyższego stwierdzić należy, że usługa pomocnicza nie może realizować tego samego celu co usługa zasadnicza. W przedmiotowej sprawie mamy zatem do czynienia z wieloma usługami, które mają różny charakter i służą realizacji wspólnego celu. Różny charakter tych usług powoduje, że realizacja wspólnego celu osiągnięta zostanie w wyniku odmiennych działań właściwych dla istoty tych usług.

Mając zatem na uwadze zaprezentowany stan prawny oraz fakt, iż Zainteresowany wskazał, że w przedmiotowej sprawie (jak wynika z SIWZ), występuje kilka równorzędnych czynności tj. roboty budowlane, roboty w zakresie instalacji sanitarnych, roboty w zakresie instalacji elektrycznych, wyposażenie parku w ławki i kosze na śmieci oraz kształtowanie terenów zielonych, opodatkowane one będą różnymi ? właściwymi dla siebie stawkami podatku VAT.

Reasumując, Wykonawcy powinni dla każdej czynności wchodzącej w skład całego zamówienia pn. ?Rewitalizacja Parku (?)? zastosować stawkę podatku VAT właściwą dla danej czynności.

Odnosząc się zatem do zadanych przez Wnioskodawcę pytań należy stwierdzić, iż wykonanie usługi polegającej na kształtowaniu terenów zielonych, zaklasyfikowanej do grupowania PKWiU 01.41.12 ?Usługi związane z zagospodarowaniem terenów zielonych? podlega opodatkowaniu 7% stawką podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy w związku z poz. 135 załącznika nr 3 do ustawy. 7% stawką podatku VAT, należy również opodatkować czynność umieszczenia odpadów na wysypisku odpadów, zaklasyfikowaną do grupowania PKWiU 90.00.21-00.00, zgodnie z powołanym wyżej art. 41 ust. 2 ustawy jednakże na podstawie poz. 153 załącznika nr 3 do ustawy, jako ?Usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne?.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zastosowania w przedmiotowej sprawie odrębnych stawek podatku VAT dla poszczególnych czynności składających się na zakres całego zamówienia, należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowo wskazać należy, iż Organy podatkowe nie są właściwe do klasyfikowania wyrobów i usług do odpowiednich grupowań statystycznych. Do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem czynności oraz prawidłowym zaklasyfikowaniem tych czynności do właściwych grupowań statystycznych, obowiązany jest podatnik. W związku z powyższym, w niniejszej interpretacji tut. Organ odniósł się wyłącznie do klasyfikacji podanych przez Zainteresowanego we wniosku.

Ponadto w sprawie będącej przedmiotem wniosku należy zwrócić uwagę, iż analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez Zainteresowanego, jest natomiast związany opisem sprawy przedstawionym przez Wnioskodawcę i jego stanowiskiem, co wprost wynika z przepisu art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika