Czy Gmina, jako beneficjent, realizując ww. projekt ma możliwość prawną odzyskania podatku od towarów (...)

Czy Gmina, jako beneficjent, realizując ww. projekt ma możliwość prawną odzyskania podatku od towarów i usług VAT w związku z realizacją tego projektu, tj. może dokonać obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakupy dokonane w związku z realizacją tego projektu?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy .., przedstawione we wniosku z dnia 22 kwietnia 2009 r. (data wpływu 23 kwietnia 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 3 czerwca 2009 r. (data wpływu 8 czerwca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. ?Przebudowa budynku Przedszkola Publicznego i stołówki szkolno-przedszkolnej w ..? ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 kwietnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. ?Przebudowa budynku Przedszkola Publicznego i stołówki szkolno-przedszkolnej w ..?. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 3 czerwca 2009 r. (data wpływu 8 czerwca 2009 r.) o doprecyzowanie zaistniałego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Gmina w 2008 r. zrealizowała inwestycję pn. ?Przebudowa budynku Przedszkola Publicznego i stołówki szkolno-przedszkolnej w ..?. Przebudowa obejmowała wykonanie robót budowlanych. Wnioskodawca nie odzyskał podatku od towarów i usług VAT w związku z tą inwestycją. Od dnia 1 stycznia 2009 r. Gmina została zarejestrowana przez Urząd Skarbowy jako czynny podatnik VAT. W 2009 r. będzie składać wniosek o dofinansowanie projektu pn. ?Przebudowa budynku Przedszkola Publicznego i stołówki szkolno-przedszkolnej w ?? w ramach ?Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa ?. na lata 2007-2013 w ramach osi priorytetowej V - Infrastruktura społeczna?. We wniosku tym, 22% podatku VAT ujęto jako koszt kwalifikowany inwestycji, tj. koszt podlegający refundacji ze środków ww. programu.

W uzupełnieniu do wniosku , Zainteresowany poinformował, że:

  • złożył w 2008 r. wniosek o dofinansowanie ww. projektu, lecz nie uzyskała dofinansowania, w 2009 r. będzie ponownie składać ten sam wniosek do wymienionego programu w kolejnym naborze,
  • od dnia 1 stycznia 2009 r. został zarejestrowany przez Urząd Skarbowy jako czynny podatnik VAT, tylko w zakresie sprzedaży wody, odbioru nieczystości ciekłych oraz wynajmu lokali i mieszkań,
  • inwestycja pn. ?Przebudowa budynku Przedszkola Publicznego i stołówki szkolno -przedszkolnej w ..? została zakończona w całości w 2008 r. W dniu 14 listopada 2008 r. odbył się techniczny odbiór końcowy obiektu. W dniu 17 listopada 2008 r. została wystawiona faktura za roboty budowlane, która została w całości zapłacona. Gmina nie odzyskała podatku VAT w związku z tą inwestycją,
  • budynek Przedszkola Publicznego i stołówki szkolno-przedszkolnej w ?j służy wyłącznie dzieciom Przedszkola i Zespołowi Szkół w ... Obiekt nie jest wynajmowany, nie są wydawane posiłki dla osób z zewnątrz. Ze stołówki korzystają dzieci i młodzież szkolna,
  • właścicielem budynku jest Gmina natomiast użytkownikiem Zespół Szkół w ?.

Ponadto, realizacja opisanego projektu dotyczącego przebudowy Przedszkola Publicznego i stołówki szkolno-przedszkolnej w ? nie będzie miała związku z wykonywaniem przez Gminę czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Przebudowa została wykonana w ramach zadań własnych gminy, wynikających z art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina, jako beneficjent, realizując ww. projekt ma możliwość prawną odzyskania podatku od towarów i usług VAT w związku z realizacją tego projektu, tj. może dokonać obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakupy dokonane w związku z realizacją tego projektu...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on możliwości prawnej odzyskania podatku od towarów i usług, tj. obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakupy dokonane w związku z realizacją ww. projektu, gdyż zakupy te nie służyły wykonywaniu działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty, czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, lecz są objęte zwolnieniem wskazanym w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Zgodnie z tym przepisem, zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 8 powołanej ustawy.

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że Gmina złożyła w 2008 r. wniosek o dofinansowanie projektu pn. ?Przebudowa budynku Przedszkola Publicznego i stołówki szkolno-przedszkolnej w ??, lecz nie uzyskała dofinansowania i w 2009 r. ponownie będzie składać ten sam wniosek do wymienionego programu. Wyżej wymieniona inwestycja została zakończona w całości w 2008 r., wystawiono fakturę za roboty budowlane, która została w całości zapłacona. Gmina nie odzyskała podatku VAT w związku z tą inwestycją. Realizacja opisanego projektu nie będzie miała związku z wykonywaniem przez Gminę czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Przebudowa została wykona w ramach zadań własnych gminy, wynikających z art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

Zatem, w myśl powołanych wyżej przepisów nabyte towary i usługi, związane z realizacją przedmiotowego projektu, nie służą czynnościom opodatkowanym, ponieważ Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami. Tym samym, nie jest spełniony podstawowy warunek zawarty w art. 86 ust. 1 ustawy, zatem Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W zakresie przedmiotowego projektu Gmina nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 10 powołanego rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia oraz podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Gmina nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 10 cyt. rozporządzenia.

Reasumując, Gmina nie ma możliwości odzyskania podatku VAT od wydatków poniesionych z tytułu realizacji projektu pn. ?Przebudowa budynku Przedszkola Publicznego i stołówki szkolno-przedszkolnej w ??.

Zauważyć ponadto należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika