Wnioskodawca ma możliwość odliczenie podatku z faktur dot. budowy sieci kanalizacji sanitarnej i wodociągowych, (...)

Wnioskodawca ma możliwość odliczenie podatku z faktur dot. budowy sieci kanalizacji sanitarnej i wodociągowych, przekazanych w ramach umowy dzierżawy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy reprezentowanej przez Pełnomocnika Panią, przedstawione we wniosku z dnia 13 maja 2009 r. (data wpływu 14 maja 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 13 maja 2009 r. (data wpływu 18 maja 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dotyczących budowy sieci kanalizacji sanitarnej i wodociągowej w związku z realizacją projektu ?Rozbudowa systemów wodno kanalizacyjnych w ?? - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 14 maja 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dotyczących budowy sieci kanalizacji sanitarnej i wodociągowej w związku z realizacją projektu ?Rozbudowa systemów wodno kanalizacyjnych w ??. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 13 maja 2009 r. (data wpływu 18 maja 2009 r.) o pełnomocnictwo osoby upoważnionej do reprezentowania Wnioskodawcy.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Gmina składa wniosek na realizację Projektu pn. ?Rozbudowa systemów wodno kanalizacyjnych w ??, współfinansowanego ze środków funduszy europejskich w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.


Celem Projektu jest budowa kanalizacji sanitarnej, kanalizacji deszczowej i sieci wodociągowej z odbudową pasów drogowych. Koszty projektu podzielone są na konkretne kategorie wydatków:

  • budowa kanalizacji sanitarnej,
  • budowa kanalizacji deszczowej,
  • budowa sieci wodociągowej,
  • odbudowa pasów drogowych.


Po zakończeniu zadania, inwestycja zostanie przekazana na stan środków trwałych Gminy.

Następnie, sieć kanalizacji sanitarnej i sieć wodociągowa przekazana będzie umową dzierżawy do Przedsiębiorstwa Komunalnego w dzierżawę. Wnioskodawca od dzierżawionych sieci pobierać będzie czynsz dzierżawny opodatkowany stawką 22%.

Sieć kanalizacji deszczowej i odbudowane pasy drogowe, pozostaną w zarządzie Gminy i nie będą podlegały dalszej sprzedaży. Nie będą one generowały przychodu dla Gminy.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Zainteresowany będzie mógł odliczyć VAT naliczony w fakturach dotyczących budowy sieci kanalizacji sanitarnej i wodociągowej, które po zakończeniu zostaną przekazane w dzierżawę...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, odliczeniu podlega wszystko to co w dalszej kolejności podlega sprzedaży opodatkowanej, a nie zwolnionej. W przedmiotowej sprawie, sprzedaży (dzierżawie) podlega sieć kanalizacji sanitarnej i sieć wodociągowa, zatem VAT dotyczący robót budowlanych tych sieci podlegałby odliczeniu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124.


Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.


Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, lecz są objęte zwolnieniem, zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336).

Z przepisu tego wynika, iż zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy).

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że Gmina ma zamiar ubiegać się o dofinansowanie inwestycji polegającej na budowie sieci kanalizacji sanitarnej i sieci wodociągowej. Po zakończeniu inwestycji, Zainteresowany przekaże je w ramach umowy dzierżawy Przedsiębiorstwu Komunalnemu i pobierać będzie z tego tytułu czynsz dzierżawny, opodatkowany 22% stawką podatku.


W omawianej sprawie, wydatki związane z projektem będą więc związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie warunek ten zostanie spełniony, gdyż towary i usługi nabywane przez Gminę w ramach realizacji inwestycji będą związane z czynnościami wykonywanymi na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


Reasumując, Wnioskodawca będzie miał możliwość odliczenia podatku naliczonego VAT z faktur dotyczących budowy sieci kanalizacji sanitarnej i wodociągowej, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje ponadto, iż w kwestii zagadnienia dotyczącego podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dotyczących budowy sieci kanalizacji deszczowej oraz odbudowy pasów drogowych wydana została interpretacja indywidualna w dniu 20 maja 2009 r., nr ILPP2/443 616/09 4/EWW.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje

ILPP2/443-616/09-4/EWW, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika