Czy w przedstawionym stanie faktycznym usługi świadczone przez Wnioskodawcę w zakresie sprzedaży (...)

Czy w przedstawionym stanie faktycznym usługi świadczone przez Wnioskodawcę w zakresie sprzedaży biletów wstępu na imprezy sportowe należy opodatkować 8% stawką podatku VAT?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji, przedstawione we wniosku z dnia 6 czerwca 2012 r. (data wpływu 13 czerwca 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 6 sierpnia 2012 r. (data wpływu 8 sierpnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki do świadczonych usług sprzedaży biletów wstępu na imprezy sportowe ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 13 czerwca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku do świadczonych usług sprzedaży biletów wstępu na imprezy sportowe. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 6 sierpnia 2012 r. o doprecyzowanie opisu stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Fundacja została wpisana do KRS pod numerem (?) prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla (?) IX Wydział Gospodarczy KRS.

Fundacja działa na rzecz studentów Y. Nie posiada statusu OPP. Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Dochody Fundacji pochodzą ze spadków, zapisów, darowizn, subwencji, dotacji i wszelkiego rodzaju innych przysporzeń majątkowych poczynionych na rzecz Fundacji przez krajowe i zagraniczne osoby fizyczne i prawne; z działalności gospodarczej; wpływów z kwest i zbiórek organizowanych przez Fundację; odsetek bankowych.

Świadczone usługi nie mają na celu systematycznego dążenia do osiągania zysku. Osiągnięty zysk jest przeznaczany na prowadzenie działalności statutowej.

  1. Wnioskodawca świadczy między innymi usługi nauczania języków obcych. Jest to działalność statutowa odpłatna, która polega na organizacji i prowadzeniu kursów języków obcych. Lektorzy są absolwentami studiów wyższych o kierunkach językowych. Lektorzy nie są nauczycielami w rozumieniu Karty Nauczyciela. Po zakończeniu nauki języka obcego wydawane są zaświadczenia. Usługa jest świadczona w pomieszczeniu wynajmowanym przez Fundację. Z usługi nauczania języka obcego korzystają klienci indywidualni. Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania, nie jest również uczelnią, jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk oraz jednostką badawczo-rozwojową, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym. Wnioskodawca wystawia faktury VAT.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, iż Fundacja nie prowadzi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego wg definicji tych pojęć z rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) Nr 282/2011 z 15 marca 2011 r., ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej. Zgodnie z jego art. 44 usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

  1. Wnioskodawca prowadzi również usługi kulturalne i rozrywkowe w zakresie sprzedaży biletów wstępu na bal magistra, bal półmetkowy, bal sylwestrowy, rajdy turystyczne oraz na spektakle teatralne Amatorskiego Teatru (...) działającego przy (...).
    Wnioskodawca świadczy usługi związane z projekcją filmów w zakresie sprzedaży biletów wstępu. Projekcje filmów odbywają się w Dyskusyjnym Klubie Filmowym działającym przy (...). W cenie biletu wstępu na projekcję nie zawierają się inne świadczenia. Są to projekcje filmów autorskich, niezależnych, dokumentalnych, eksperymentalnych oraz komercyjnych. Z usług korzystają osoby fizyczne. Świadczenie wymienionych usług zawiera się w celach statutowych Fundacji.
  2. Wnioskodawca prowadzi sprzedaż biletów wstępu na imprezy sportowe. Są to imprezy otwarte lub zamknięte. Przykładem takich imprez jest turniej tańca towarzyskiego, mecz piłkarski, bieg uliczny. Z usług korzystają osoby fizyczne. Usługi te zawierają się w celach statutowych Fundacji. Organizatorem imprez kulturalno-rozrywkowych oraz sportowych jest Wnioskodawca wspólnie z (...) lub jeden z wymienionych podmiotów samodzielnie lub czasami jest to podmiot zewnętrzny wobec wymienionych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przedstawionym stanie faktycznym usługi świadczone przez Wnioskodawcę w zakresie sprzedaży biletów wstępu na imprezy sportowe należy opodatkować 8% stawką podatku VAT?

Jeśli nie jest to prawidłowa stawka, to jaką stawkę należy zastosować w opisanym przypadku?

Zdaniem Wnioskodawcy, do sprzedaży biletów wstępu na imprezy sportowe należy zastosować preferencyjną stawkę podatku VAT w wysokości 8%. Są to typowe opłaty pobierane od widza (kibica) za możliwość uczestniczenia w imprezie sportowej poprzez jej oglądanie.

Przepisy ustawy, w tym poz. 185 załącznika nr 3 do ustawy o VAT nie podają kryterium podmiotowego od którego zależałaby możliwość skorzystania z preferencyjnej stawki 8%. Zatem nie ma podstaw do uznania, że wnioskodawca nie może zastosować stawki VAT w wysokości 8%.

Przedstawione stanowisko Wnioskodawcy jest zbieżne z uzasadnieniem interpretacji indywidualnej wydanej w dniu 16 maja 2011 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach sygn. IBPP2/443-417/11/UH, które stwierdza że przedmiotowe usługi polegające na pobieraniu opłat za wstęp na turnieje sportowe podlegają opodatkowaniu 8% stawką podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).

Na mocy art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (?).

Na mocy art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W art. 41 ust. 1 ustawy postanowiono, iż stawka podatku od towarów i usług wynosi 22 %, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

Stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7 %, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23 %;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8 %;
  3. stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7 %;
  4. stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4 %.

W poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy o VAT będącego wykazem towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8% wymieniono usługi oznaczone symbolem PKWiU 93.11.10.0 ?Usługi związane z działalnością obiektów sportowych?. Natomiast w poz. 185 ww. załącznika wymieniono usługi bez względu na symbol PKWiU ?Wstęp na imprezy sportowe?.

Należy zwrócić uwagę, że istnieje różnica pomiędzy pojęciem opłaty pobieranej od uczestników imprezy sportowej a pojęciem wstępu na imprezę sportową. Opłata pobierana od uczestników imprezy sportowej jest związana z organizowaniem tej imprezy. Natomiast wstęp na imprezę sportową jest związany z możliwością uczestniczenia w imprezie sportowej poprzez jej oglądanie.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi sprzedaż biletów wstępu na imprezy sportowe. Są to imprezy otwarte lub zamknięte. Przykładem takich imprez jest turniej tańca towarzyskiego, mecz piłkarski, bieg uliczny. Z usług korzystają osoby fizyczne. Usługi te zawierają się w celach statutowych Fundacji. Organizatorem imprez kulturalno-rozrywkowych oraz sportowych jest Wnioskodawca wspólnie z (...) lub jeden z wymienionych podmiotów samodzielnie lub czasami jest to podmiot zewnętrzny wobec wymienionych.

Biorąc pod uwagę przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz opis stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, należy stwierdzić, iż przedmiotowe usługi polegające na pobieraniu opłat za wstęp na turnieje sportowe od kibiców (widzów) podlegają opodatkowaniu 8% stawką podatku VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

W pozostałych zakresach dotyczących podatku od towarów i usług wydane zostały odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika