Czy w związku z opisanym zdarzeniem przyszłym istnieje możliwość odzyskania podatku od towarów (...)

Czy w związku z opisanym zdarzeniem przyszłym istnieje możliwość odzyskania podatku od towarów i usług w inny sposób, niż zakwalifikowanie go do kosztów kwalifikowanych i tym samym, finansowanie środkami unijnymi wydatków poniesionych na ww. zadania w wartości brutto?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Ochotniczej Straży Pożarnej, przedstawione we wniosku z dnia 29 kwietnia 2010 r. (data wpływu 4 maja 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów usług w zakresie możliwości odzyskania podatku od planowanych zakupów oraz przedsięwzięć refundowanych z funduszy UE ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 maja 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów usług w zakresie możliwości odzyskania podatku od planowanych zakupów oraz przedsięwzięć refundowanych z funduszy UE.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Ochotnicza Straż Pożarna (dalej Wnioskodawca lub OSP) jest osobą prawną, nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest płatnikiem podatku VAT. W ramach planowanych zakupów oraz planowanych przedsięwzięć, które wiążą się z poniesieniem kosztów refundowanych z funduszy UE, występuje podatek VAT np.: na zakup materiałów biurowych, mebli, komputerów, wyposażenia pomieszczeń. Zakupy powyższe będą rozliczane w okresie programowania 2007-2013 oraz nie będą podlegały opodatkowaniu i nie będą generowały przychodu.

OSP prowadzi działalność mającą na celu:

  1. zapobieganie pożarom oraz współdziałanie w tym zakresie z Państwową Strażą Pożarną, organami samorządowymi i innymi podmiotami,
  2. udział w akcjach ratowniczych przeprowadzanych w czasie pożarów, zagrożeń ekologicznych związanych z ochroną środowiska oraz innych klęsk i zdarzeń,
  3. informowanie ludności o istniejących zagrożeniach pożarowych i ekologicznych oraz sposobach ochrony przed nimi,
  4. rozwijanie wśród członków Ochotniczej Straży Pożarnej kultury fizycznej i sportu oraz prowadzenie działalności kulturalno-oświatowej i rozrywkowej,
  5. uczestniczenie i reprezentowanie OSP w organach samorządowych oraz przedstawicielskich,
  6. wykonanie innych zadań wynikających z przepisów o ochronie przeciwpożarowej oraz niniejszego statutu.


Zainteresowany nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Towary nabyte w ramach planowanych zakupów oraz przedsięwzięć będą służyć OSP do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Właścicielem zakupionych towarów będzie Wnioskodawca. Nabyte materiały, meble, wyposażenie pomieszczeń będą wyłącznie użytkowane przez Zainteresowanego, a więc nie zostaną oddane do użytkowania innym podmiotom, w związku z czym nie będą pobierane opłaty.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z opisanym zdarzeniem przyszłym istnieje możliwość odzyskania podatku od towarów i usług w inny sposób niż zakwalifikowanie go do kosztów kwalifikowanych i tym samym sfinansowanie środkami unijnymi wydatków poniesionych na ww. zadania w wartości brutto...

Zdaniem Wnioskodawcy, OSP, która nie jest płatnikiem podatku VAT, nie figuruje w ewidencji płatników podatku VAT, realizując opisaną operację nie może odzyskać w żaden sposób uiszczonego podatku VAT z powodu nieposiadania statusu podatnika, zgodnie z art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni (?).

Jak wynika z powyższego:

  • prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje czynnym podatnikom VAT,
  • prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi ?w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych?.

Zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne (art. 96 ust. 3 ustawy).

Z opisu sprawy wynika, iż Ochotnicza Straż Pożarna nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej. W ramach planowanych zakupów, a także planowanych przedsięwzięć, które wiążą się z poniesieniem kosztów refundowanych z funduszy UE, występuje podatek VAT np.: na zakup materiałów biurowych, mebli, komputerów, wyposażenia pomieszczeń. Zakupy powyższe będą rozliczane w okresie programowania 2007-2013. Towary nabyte w ramach planowanego przedsięwzięcia będą służyć OSP do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Właścicielem zakupionych towarów będzie Ochotnicza Straż Pożarna. Nabyte towary i materiały będą użytkowane wyłącznie przez OSP. Nie będą oddane innym podmiotom, nie będą stanowiły przychodu, nie będą udostępniane odpłatnie.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów nie będących zarejestrowanym, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej, a towary nabywane w ramach planowanego przedsięwzięcia nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji przedsięwzięć refundowanych z funduszy UE.

W zakresie ww. zadań nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 7 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Zainteresowany nie będzie miał możliwości odzyskania podatku VAT od wydatków na zakup np.: materiałów biurowych, mebli, komputerów, wyposażenia pomieszczeń, poniesionych w ramach programu na lata 2007 2013.

Zauważyć ponadto należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Tut. Organ nie jest również uprawniony do oceny możliwości sfinansowania środkami unijnymi wydatków (w wartości brutto) poniesionych na realizowane zadania.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika