W związku z tym, że Wnioskodawczyni mam wątpliwości, co do zastosowania stawki VAT 22% na wykonanie (...)

W związku z tym, że Wnioskodawczyni mam wątpliwości, co do zastosowania stawki VAT 22% na wykonanie zestawów instrumentarium logopedycznego, chciałaby się upewnić, że zastosowanie tej stawki przy wystawianiu faktur dla lekarzy jest prawidłowe?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z dnia 27 kwietnia 2010 r. (data wpływu 30 kwietnia 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 17 czerwca 2010 r. (data wpływu 21 czerwca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 kwietnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 17 czerwca 2010 r. (data wpływu 21 czerwca 2010 r.), w którym Zainteresowana doprecyzowała opis stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Głównym przedmiotem działalności Wnioskodawczyni jest zakładanie stolarki budowlanej ? PKD 43.32 Z. w zakresie tej działalności wykonuje meble na wymiar: zabudowę wnęk z drzwiami przesuwanymi na prowadnicach z montażem na stałe, szafy, kuchnie, systemy biurowe oraz drzwi przejściowe ? na prowadnicach ? między pomieszczeniami.

Oprócz tego we wpisie do ewidencji działalności gospodarczej Zainteresowana ma zgłoszoną ? produkcję urządzeń, instrumentów oraz wyrobów medycznych, wyłączając dentystyczne określone zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności ? PKD 32.50.Z.

W ramach tej działalności Wnioskodawczyni zajmuje się produkcją instrumentarium logopedycznego dla lekarzy logopedów typu:

  • szpatułki logopedyczne wykorzystywane przez logopedę do badań anatomicznych jamy ustnej;
  • różnego rodzaju sondy do korekcji w czasie wymawiania głosek, prawidłowego ustawienia języka oraz likwidowania seplenienia;
  • wkładki artykulacyjne stosowane u dzieci w wieku 4-6 lat, wykorzystywane do prawidłowej artykulacji i właściwej wymowy głosek;
  • fonendowody wykorzystywane przez logopedów w korekcji mowy nosowej.

Zestaw tych elementów został uznany przez logopedów za najbardziej użyteczny w praktyce.

Elementy tego instrumentarium są pomocne w najczęściej spotykanych zaburzeniach mowy. Znajdują zastosowanie w korekcji zaburzeń dyslalicznych, w korekcji mowy nosowej oraz w terapii jąkania i seplenienia. Wykonując tego typu dostawę towarów Wnioskodawczyni wystawia lekarzom logopedom fakturę VAT ze stawką 22%. Wyroby medyczne, które produkuje wykonuje z zakupionego przez siebie materiału, z atestowanego tworzywa (dopuszczonego do kontaktu ze śliną) łatwego do dezynfekcji.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowana wskazała, iż zgłoszona we wpisie ewidencji działalności gospodarczej ? produkcja urządzeń, instrumentów oraz wyrobów medycznych włączając dentystyczne określone zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności ? PKD 32.50.Z dotyczy dostawy towarów dla lekarzy logopedów w formie zestawów instrumentarium logopedycznego, dlatego też użyte we wniosku określenie ?wykonywanie usług? zastąpić należy określeniem ? ?dostawa towarów?.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

W związku z tym, że Wnioskodawczyni ma wątpliwości co do zastosowania stawki VAT 22% na wykonanie zestawów instrumentarium logopedycznego, chciałaby się upewnić, że zastosowanie tej stawki przy wystawianiu faktur dla lekarzy jest prawidłowe...

Ponieważ bardzo często dużo kontrowersji budzi określenie stawki VAT w tego typu dostawie towaru, Zainteresowana prosi o indywidualną interpretację. Ponadto, Wnioskodawczyni zaznacza, że nie toczy się żadne postępowanie podatkowe, ani żadna kontrola podatkowa w tym zakresie. Zainteresowana chciałaby mieć pewność, że prowadzona przez nią działalność w zakresie podatku VAT jest prawidłowa.

Zdaniem Wnioskodawczyni, zgodnie z symbolem PKD-2007 32.50.Z, w opisie znajduje się: produkcja urządzeń instrumentów oraz wyrobów medycznych, włączając dentystyczne.

Przez wyrób medyczny rozumie się narzędzia, przyrządy, aparaty, sprzęty lub inne artykuły, stosowane samodzielnie lub w połączeniu, włączając oprogramowanie niezbędne do właściwego stosowania wyrobu, przeznaczone przez wytwórcę do stosowania u ludzi w celu:

  • diagnozowania, zapobiegania, monitorowania, leczenia lub łagodzenia przebiegu chorób;
  • diagnozowania, monitorowania, leczenia, łagodzenia lub kompensowania urazów lub upośledzeń.

W związku z tym, że Zainteresowana jest wytwórcą instrumentarium logopedycznego (wyrobu medycznego) wykorzystywanego przez lekarza logopedę w leczeniu i diagnozowaniu między innymi upośledzeń typu jąkanie, czy seplenienie Wnioskodawczyni uważa, że na tego typu dostawę towarów winna zastosować preferencyjną stawkę VAT 7% na podstawie załącznika nr 3 ? wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7%, poz. 106 ? bez względu na symbol PKWiU ? wyroby medyczne, w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, inne niż wymienione w pozostałych pozycjach załącznika.

Zainteresowana przypomina, że do tej pory stosuje stawkę 22% VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, towarami są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).

Art. 8 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (?).

Usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119 (art. 8 ust. 3 ustawy).

Zauważyć należy, iż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz wydane na jej podstawie rozporządzenia odwołują się do grupowań PKWiU przy ustalaniu preferencyjnych stawek podatkowych i zwolnień przedmiotowych. Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania podatkiem VAT. Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach.

Klasyfikacją do której odwołują się przepisy ustawy o podatku od towarów i usług jest klasyfikacja statystyczna, według obowiązującej dla celów podatku od towarów i usług Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), (Dz. u. Nr 42, poz. 264 ze zm.).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

I tak, w myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W poz. 106 tego załącznika, stanowiącego ?Wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku 7%?, wymienione zostały bez względu na symbol PKWiU ? ?Wyroby medyczne, w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, inne niż wymienione w pozostałych pozycjach załącznika?.

Kwalifikacja wyrobu do kategorii wyrobów medycznych dokonana musi być na gruncie przepisów innych niż regulacje wynikające z ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem przepisy ustawy o VAT, nie zawierają unormowań dotyczących zasad klasyfikacji danego towaru do wyrobu medycznego. Powyższe zasady dotyczące klasyfikacji i kwalifikacji wyrobów medycznych określone zostały w przepisach ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o wyrobach medycznych (Dz. u. Nr 93, poz. 896 ze zm.).

Zgodnie z definicją zawartą w art. 3 ust. 1 pkt 17 ustawy o wyrobach medycznych, przez wyrób medyczny należy rozumieć narzędzie, przyrząd, aparat, sprzęt, materiał lub inny artykuł, stosowany samodzielnie lub w połączeniu, włączając oprogramowanie niezbędne do właściwego stosowania wyrobu, przeznaczone przez wytwórcę do stosowania u ludzi w celu:

  1. diagnozowania, zapobiegania, monitorowania, leczenia lub łagodzenia przebiegu chorób,
  2. diagnozowania, monitorowania, leczenia, łagodzenia lub kompensowania urazów lub upośledzeń,
  3. badania, zastępowania lub modyfikowania budowy anatomicznej lub prowadzenia procesu fizjologicznego,
  4. regulacji poczęć

   ? który nie osiąga swojego zasadniczego zamierzonego działania w ciele lub na ciele ludzkim środkami farmakologicznymi, immunologicznymi lub metabolicznymi, lecz którego działanie może być przez nie wspomagane.

Zakres powyższej definicji rozszerza art. 3 ust. 3 ww. ustawy, stosownie do którego ilekroć w ustawie jest mowa o wyrobie medycznym, bez bliższego określenia, należy przez to rozumieć wyrób medyczny do różnego przeznaczenia, wyrób medyczny do diagnostyki in vitro, aktywny wyrób medyczny do implantacji oraz wyposażenie wyrobu medycznego do różnego przeznaczenia i wyposażenie wyrobu medycznego do diagnostyki in vitro.

Przez ?wyposażenie wyrobu medycznego do różnego przeznaczenia? należy rozumieć przedmioty, które, nie będąc wyrobami medycznymi, są przeznaczone do stosowania z tymi wyrobami, umożliwiając ich używanie zgodnie z zastosowaniem przewidzianym przez wytwórcę wyrobu medycznego (art. 3 ust. 1 pkt 15 powołanej ustawy).

Na mocy art. 3 ust.

1 pkt 24 ustawy o wyrobach medycznych, wytwórcą jest osoba fizyczna, jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej albo osoba prawna odpowiedzialna za projektowanie, wytwarzanie, pakowanie, oznakowanie, montowanie, przetwarzanie, przeprowadzenie remontu odtworzeniowego wyrobu medycznego i nadawanie przewidzianego zastosowania wyrobowi medycznemu przed wprowadzeniem go do obrotu pod nazwą własną, niezależnie od tego, czy powyższe czynności wykonuje on sam, czy na jego rzecz osoba trzecia, z wyjątkiem podmiotów, które montują lub dostosowują wyroby medyczne już wprowadzone do obrotu w celu używania przez określonego pacjenta zgodnie z przewidzianym zastosowaniem.

Z kolei przepis art. 4 ust. 1 ustawy o wyrobach medycznych stanowi, że do obrotu i do używania mogą być wprowadzone wyroby medyczne spełniające wymagania określone w ustawie.

W myśl art. 4 ust. 3 cyt. ustawy, podmiotami uprawnionymi do wprowadzenia do obrotu i używania wyrobów medycznych, zwanymi dalej ?podmiotem uprawnionym?, są wytwórca, jego autoryzowany przedstawiciel, importer, dystrybutor i podmiot odpowiedzialny za wprowadzenie do obrotu medycznego.

W art. 16 ust. 1 i ust. 2 powołanej ustawy postanowiono, że wyrób medyczny wprowadzony do obrotu i do używania musi spełniać określone dla niego wymagania zasadnicze, a jego wytwórca lub autoryzowany przedstawiciel, przed wprowadzeniem do obrotu i do używania, jest obowiązany do przeprowadzenia oceny zgodności z określonymi dla tego wyrobu wymaganiami zasadniczymi.

Ponadto,. zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o wyrobach medycznych, do obrotu i do używania mogą być wprowadzane wyroby medyczne oznakowane znakiem CE.

Z analizy ww. przepisów wynika, iż wytwórca lub autoryzowany przedstawiciel określa czy dany wyrób, zgodnie z jego przewidywanym zastosowaniem, jest wyrobem medycznym, czy też nim nie jest.

Z opisu sprawy wynika, iż Zainteresowana w ramach działalności gospodarczej zajmuje się m.in. produkcją instrumentarium logopedycznego dla lekarzy logopedów typu: szpatułki logopedyczne, różnego rodzaju sondy, wkładki artykulacyjne stosowane u dzieci w wieku 4-6 lat, fonendowody. Elementy tego instrumentarium są pomocne w najczęściej spotykanych zaburzeniach mowy, znajdują zastosowanie w korekcji zaburzeń dyslalicznych, w korekcji mowy nosowej oraz terapii jąkania i seplenienia. Jak wskazała Wnioskodawczyni, jest ona wytwórcą wyrobu medycznego ? instrumentarium logopedycznego ? wykorzystywanego przez lekarzy logopedów w leczeniu i diagnozowaniu m.in. upośledzeń typu jąkanie, czy seplenienie. Obecnie Zainteresowana dokumentując dostawę przedmiotowych towarów, tj. zestawów instrumentarium logopedycznego wystawia fakturę VAT ze stawką podatku od towarów i usług w wysokości 22%.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie zastosowanie 7% stawki podatku od towarów i usług, na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z poz. 106 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, możliwe jest tylko i wyłącznie wtedy, gdy ww. wyroby, wskazane we wniosku, mieszczą się w szeroko pojętej definicji wyrobu medycznego w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych, są dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i nie zostały wymienione w pozostałych pozycjach załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług.

Jeżeli powyższe warunki są spełnione, to dostawa przedmiotowych wyrobów dokonywana przez Zainteresowaną opodatkowana jest 7% stawką podatku VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika