Nieodpłatne świadczenie usług statutowych sygn: ILPP2/443-643/09-4/EWW

Nieodpłatne świadczenie usług statutowych

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 19 maja 2009 r. (data wpływu 20 maja 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 7 lipca 2009 r. (data wpływu 8 lipca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z ponoszonymi kosztami utrzymania obiektu hali sportowej, gdzie przeważająca działalność polega na udostępnieniu tego obiektu innym placówkom nieodpłatnie - jest nieprawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 20 maja 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z ponoszonymi kosztami utrzymania obiektu hali sportowej, gdzie przeważająca działalność polega na udostępnieniu tego obiektu innym placówkom nieodpłatnie. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 7 lipca 2009 r. (data wpływu 8 lipca 2009 r.) o podpis osoby upoważnionej do reprezentowania Wnioskodawcy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca - jednostka budżetowa, w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą wynajem hali sportowej dla osób fizycznych, zarejestrowany jest jako podatnik VAT czynny od dnia 1 listopada 2008 r. Od sprzedaży ww. usług naliczany jest podatek w wysokości 22%. Obiekt ten Zainteresowany otrzymał od urzędu miejskiego w trwały zarząd dnia 22 kwietnia 2008 r.

Zajęcia odpłatne odbywają się w godzinach popołudniowych, natomiast do południa hala udostępniana jest nieodpłatnie na podstawie zawartych porozumień, szkołom oraz klubom sportowym (jest to działalność statutowa Wnioskodawcy - przeważająca działalność obiektu).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy jednostka może korzystać z odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z ponoszonymi kosztami utrzymania obiektu, gdzie przeważająca działalność polega na udostępnianiu obiektu innym placówkom nieodpłatnie i w jakiej wysokości...

Zdaniem Wnioskodawcy, odliczenie podatku VAT naliczonego nie jest możliwe w związku z brakiem możliwości wyodrębnienia kosztów związanych tylko z działalnością opodatkowaną, nie ma też możliwości zastosowania odliczenia proporcjonalnego, ponieważ nie występuje sprzedaż zwolniona. Przeważające czynności stanowią działalność statutową, która polega na udostępnianiu nieodpłatnie obiektu na rzecz szkół i klubów sportowych z terenu gminy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego uregulowania wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikowi w związku z zakupem towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych.

Tym samym, powyższa zasada wyłącza możliwość dokonywania odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które są wykorzystywane do czynności nie objętych zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług oraz do czynności, choć podlegających zakresowi opodatkowania podatkiem od towarów i usług, jednak na podstawie przepisów szczególnych zwolnionych od tego podatku.

Zatem, podstawowym kryterium decydującym o prawie podatnika podatku od towarów i usług do odliczenia podatku naliczonego, zawartego w towarach i usługach, które zostały przez niego zakupione, jest wystąpienie związku pomiędzy podatkiem naliczonym przy nabyciu towarów i usług a podatkiem należnym z tytułu wykonywanej przez podatnika działalności opodatkowanej.

Dodatkowo należy stwierdzić, iż podatnik w momencie nabycia towarów oraz usług określa, czy nabywane przez niego towary i usługi będą wykorzystywane w prowadzonej przez niego działalności opodatkowanej. W konsekwencji należy stwierdzić, iż podatnik może obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w sytuacji, gdy występuje związek pomiędzy poniesionymi wydatkami, a wykonywanymi z tytułu prowadzonej działalności czynnościami opodatkowanymi.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Zainteresowany jako zarejestrowany podatnik VAT czynny, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wynajmuje halę sportową. Zajęcia odpłatne odbywają się w godzinach popołudniowych i z tytułu sprzedaży tych usług naliczany jest podatek w wysokości 22%. Natomiast do południa hala udostępniana jest nieodpłatnie szkołom i klubom sportowym na podstawie zawartych porozumień, co stanowi działalność statutową Wnioskodawcy.

Mając na uwadze przywołane powyżej przepisy prawa oraz opis sprawy należy uznać, iż Zainteresowany ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z utrzymaniem przedmiotowego obiektu w takiej części, w jakiej zakupy te związane są ze sprzedażą opodatkowaną, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z art. 29 ust.

1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2 22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem natomiast jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W myśl ogólnej zasady wynikającej z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podlega m.in. odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy, nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

W przedmiotowej sprawie nieodpłatne świadczenie usług, które są związane z prowadzonym przedsiębiorstwem (działalność statutowa), nie stanowi dla Wnioskodawcy odpłatnego świadczenia usług i nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem, w przypadku braku odpłatności za usługi świadczone przez Zainteresowanego z tytułu działalności statutowej, które nie spełniają dyspozycji wynikających z art. 8 ust. 2 ustawy, nie dają mu one prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z ww. czynnościami (poniesione wydatki nie są wykorzystywane przez niego do wykonywania czynności opodatkowanych). Wobec powyższego, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z utrzymaniem obiektu będącego przedmiotem wniosku, ale tylko w zakresie w jakim są one wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Dodatkowo tut. Organ informuje, iż ciężar określenia w jakiej części nabywane towary i usługi mają związek ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, spoczywa na Zainteresowanym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika