Sposób potwierdzenia odbioru faktury korygującej.

Sposób potwierdzenia odbioru faktury korygującej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 25 maja 2009 r. (data wpływu 28 maja 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 25 maja 2009 r. (data wpływu 31 lipca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie form potwierdzenia odbioru faktur korygujących - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 28 maja 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie form potwierdzenia odbioru faktur korygujących. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 25 maja 2009 r. (data wpływu 31 lipca 2009 r.) o podpis drugiego Członka Zarządu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadził działalność produkcyjną dokonując jednocześnie sprzedaży swoich wyrobów do sieci marketów, hurtowni i innych odbiorców. W przypadkach przewidzianych w art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, dokonywał zmniejszenia podstawy opodatkowania wystawiając faktury korygujące. Faktury korygujące były wysyłane pocztą za potwierdzeniem odbioru (dokument zwrotny potwierdzający odebranie przez kontrahenta przesyłki - faktury korygującej, z podaniem daty odbioru). Po otrzymaniu potwierdzenia Spółka nanosiła na dokument zwrotny datę otrzymania i zgodnie z przepisem art. 29 ust. 4a ustawy o VAT, dokonywała obniżenia podstawy opodatkowania. Zainteresowany uznaje, że zwrotne potwierdzenie dostarczenia przesyłki z podaną datą odbioru i wpływu do Spółki jest wystarczającym dokumentem spełniającym przesłanki posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę.

Niejednokrotnie zdarza się, że zwrotne potwierdzenie dostarczenia przesyłki zaginie. Jednocześnie Wnioskodawca wie, że nabywca otrzymał fakturę korygującą z uwagi na fakt, iż dokonuje potrącenia, kompensaty w realizowanych płatnościach. Zainteresowany jest w posiadaniu zestawienia faktur za które nabywca dokonuje płatności w danym dniu (przelewie bankowym) - wyszczególnia numery faktur korygujących, które potrąca, kompensuje (zgodnie z umową). Do każdej płatności, gdzie występuje potrącenie za faktury korygujące, Wnioskodawca posiada przekazane drogą mailową zestawienie. Pomimo braku potwierdzenia zwrotnego z poczty, przyjmuje datę potwierdzenia odbioru faktury korygującej jako datę przelewu bankowego wg posiadanego zestawienia faktur korygujących, za które następuje potrącenie w danym przelewie - oraz datę otrzymania maila, jako datę potwierdzenia odbioru faktury korygującej.

W pojedynczych przypadkach, Spółka posiada potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę wraz z datą jej otrzymania przez odbiorcę drogą mailową. W tych przypadkach również dokument mailowy również traktowany jest jako spełniający warunki umożliwiające pomniejszenie podstawy opodatkowania. Data maila przyjmowana jest jako data wpływu potwierdzenia do Spółki.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy posiadanie z poczty zwrotnego potwierdzenia odbioru przesyłki (faktury korygującej) z podaną datą odbioru przez kontrahenta oraz zarejestrowaną datą zwrotu spełnia warunek posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę...
  2. Czy w przypadku braku potwierdzenia zwrotnego z poczty, otrzymane drogą mailową zestawienia faktur do przelewu, na którym wyspecyfikowane są numery faktur korygujących, za które kontrahent dokonuje potrącenia - za datę otrzymania faktury korygującej przez nabywcę przyjmuje się datę otrzymania przelewu, a za datę otrzymania potwierdzenia datę maila - spełnia warunek potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę...
  3. Czy w przypadku braku potwierdzenia zwrotnego z poczty, otrzymane drogą mailową potwierdzenie otrzymania faktury korygującej przez nabywcę z podaną datą otrzymania - za datę otrzymania potwierdzenia przyjmuje się datę maila - spełnia warunek potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę...


Zdaniem Wnioskodawcy, przedstawione przypadki faktu otrzymania faktury korygującej przez jej odbiorcę spełniają warunek posiadania dokumentu potwierdzającego przed dokonaniem zmniejszenia podstawy opodatkowania, na podstawie wystawionych faktur korygujących.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4 ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Na podstawie art. 29 ust. 4a ustawy, w przypadku gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

Na mocy art. 29 ust. 4b ustawy, warunku posiadania przez podatnika potwierdzenia odbioru korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi nie stosuje się:

  1. w przypadku eksportu towarów, wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz dostawy towarów, dla której miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju;
  2. wobec nabywców, na których rzecz jest dokonywana sprzedaż: energii elektrycznej i cieplnej, gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych oraz usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy.


Przepis ust. 4a stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia korekty faktury do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna (art. 29 ust. 4c ustawy).

Art. 106 ust. 1 ustawy określa, iż podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (...).

W myśl art. 106 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia:

  1. określi szczegółowe zasady wystawiania faktur, dane, które powinny zawierać, oraz sposób i okres ich przechowywania;
  2. może określić wzory faktur dla wszystkich lub niektórych rodzajów czynności;
  3. może określić przypadki, w których faktury mogą być wystawiane przez inne przedmioty niż wymienione w ust. 1 i 2, oraz szczegółowe zasady i warunki wystawiania faktur w takich przypadkach.


Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w powołanym artykule, Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337), zwane dalej rozporządzeniem, regulujące m.in. zagadnienia związane z wystawianiem faktur korygujących.

Z opisu przedstawionego we wniosku wynika, iż Wnioskodawca w związku z prowadzona sprzedażą wystawiał faktury korygujące. Faktury korygujące były wysyłane pocztą za potwierdzeniem odbioru. Po otrzymaniu potwierdzenia nanosił na dokument zwrotny datę otrzymania i zgodnie z przepisem art. 29 ust. 4a ustawy o podatku od towarów i usług, dokonywał obniżenia podstawy opodatkowania.

Zdarza się, że zwrotne potwierdzenie dostarczenia przesyłki zaginie. Jednocześnie Wnioskodawca wie, że nabywca otrzymał fakturę korygującą z uwagi na fakt, iż dokonuje potrącenia, kompensaty w realizowanych płatnościach. Zainteresowany jest w posiadaniu zestawienia faktur za które nabywca dokonuje płatności w danym dniu (przelewie bankowym) - wyszczególnia numery faktur korygujących, które potrąca, kompensuje (zgodnie z umową). Do każdej płatności, gdzie wstępuje potrącenie za faktury korygujące, Wnioskodawca posiada przekazane drogą mailową zestawienie. Pomimo braku potwierdzenia zwrotnego z poczty przyjmuje on datę potwierdzenia odbioru faktury korygującej jako datę przelewu bankowego wg posiadanego zestawienia faktur korygujących, za które następuje potrącenie w danym przelewie - oraz datę otrzymania maila, jako datę potwierdzenia odbioru faktury korygującej. W pojedynczych przypadkach, Spółka posiada potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę wraz z datą jej otrzymania przez odbiorcę drogą mailową. W tych przypadkach dokument mailowy również traktowany jest jako spełniający warunki umożliwiające pomniejszenie podstawy opodatkowania. Data maila przyjmowana jest jako data wpływu potwierdzenia do Spółki.

Należy podkreślić, iż potwierdzenie odbioru faktury korygującej pełni istotną rolę w systemie podatku od towarów i usług opartym na metodzie fakturowej, gdyż zapobiega nieuzasadnionym obniżkom podstawy opodatkowania u dostawcy.

Ponadto, faktury korygujące są specyficznym rodzajem faktur. Celem ich wystawienia jest doprowadzenie faktury pierwotnej do stanu odpowiadającego rzeczywistości. Uregulowanie zawarte w art. 29 ust. 4a ustawy, ma na celu uniknięcie sytuacji, w której zmniejszenie podstawy opodatkowania i tym samym kwoty podatku należnego u sprzedawcy nie znajduje odzwierciedlenia w zmniejszeniu kwoty podatku naliczonego u nabywcy towarów i usług. Podatek należny u sprzedawcy jest bowiem podatkiem naliczonym u nabywcy towarów i usług.

Z powyższego wynika, że skoro będący podstawą opodatkowania obrót zmniejsza się z tytułu przypadków wymienionych w art. 29 ust. 4 ustawy, to czynność taka dokonywana przez sprzedawcę towarów i usług powoduje konieczność zmniejszenia kwoty podatku naliczonego u nabywcy. W przeciwnym razie dochodziłoby do obniżenia kwoty lub zwrotu podatku, który w rzeczywistości nie został zapłacony.

Oznacza to, że faktura korygująca musi dotrzeć do nabywcy, nabywca musi potwierdzić ten fakt, by wystawca miał możliwość obniżenia podatku należnego w związku z wystawieniem tej faktury.

Ustawodawca nie sprecyzował, w jakiej formie nabywca ma dokonać potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Potwierdzenie faktu otrzymania przez nabywcę towarów i usług faktury korygującej może być dokonane w dowolnej formie, np. poprzez zwrotne potwierdzenie odbioru wysłanej pocztą - w formie listu poleconego - przesyłki zwierającej fakturę korygującą, może to być odrębne pisemne potwierdzenie faktu otrzymania faktury korygującej również w formie elektronicznej, przesłana zwrotnie kopia podpisanej faktury korygującej lub fax podpisanej faktury korygującej. Zatem, żaden przepis nie określa specjalnej formy, w jakiej potwierdzenie odbioru faktury korygującej byłoby wymagane. Sprzedawca towarów lub usług dla celów rozliczenia podatku należnego od sprzedaży winien posiadać informację, z której jednoznacznie wynika, iż nabywca przyjął fakturę korygującą sprzedaż.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że przedstawione przez Wnioskodawcę przypadki otrzymania potwierdzenia odbioru faktur korygujących przez ich odbiorców, spełniają warunek wynikający z art. 29 ust. 4a ustawy i pozwalają mu na dokonanie obniżenia podstawy opodatkowania zgodnie z wymienionym przepisem.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika