WNT - przemieszczenie z Niemiec do Polski towarów zaimportowanych z Chin na terytorium Niemiec w procedurze (...)

WNT - przemieszczenie z Niemiec do Polski towarów zaimportowanych z Chin na terytorium Niemiec w procedurze 4200, obowiązek podatkowy, podstawa opodatkowania, faktura wewnętrzna, informacja podsumowująca.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 5 czerwca 2009 r. (data wpływu 8 czerwca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 czerwca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej chce dokonywać importu towarów z Chin. Towary dostarczane będą do Niemiec, gdzie dokonywana będzie odprawa celna i zostaną uiszczone należności. Następnie towary będą dostarczane do siedziby Zainteresowanego w Polsce. Zgłoszenia celnego dokona na podstawie podpisanego upoważnienia - pełnomocnictwa, przedstawiciel fiskalny - niemiecka Agencja Celna. Towary zostaną dopuszczone do obrotu na podstawie procedury celnej o kodzie 4200. Procedura ta stanowi dopuszczenie do obrotu z jednoczesnym wprowadzeniem na rynek krajowy towarów, które podlegają zwolnieniu od podatku VAT w przypadku dostawy do innego Państwa Członkowskiego. W przedmiotowej sprawie import towarów nastąpi w sierpniu 2009 r. Następnie dokonane zostanie przemieszczenie towarów z terytorium Niemiec do Polski. Przemieszczenia dokona polska firma transportowa i wystawi fakturę za usługę oraz za opłaty celne, które zapłaci w imieniu Importera. W związku z wykonaniem powyższej transakcji, Wnioskodawca powinien posiadać następujące dokumenty:

  • faktury importowe wystawione przez kontrahenta z Chin na Spółkę,
  • fakturę za usługę transportową od polskiej firmy za transport drogowy z Niemiec do Polski, fracht z Chin do Niemiec oraz opłatę cła,
  • niemiecki dokument SAD wystawiony dla Zainteresowanego, gdzie osobą zgłaszającą będzie Agencja Celna, będąca przedstawicielem fiskalnym,
  • notę obciążeniową od polskiej firmy transportowej za uiszczone cło przez przedstawiciela fiskalnego.

Faktura od kontrahenta chińskiego będzie wystawiona z datą 20 maja 2009 r. Przywóz na obszar celny (UE) nastąpi np. 20 sierpnia 2009 r. Wnioskodawca fizycznie otrzyma towar 5 września 2009 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy jest wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów przemieszczenie towaru z Niemiec do Polski, który to towar został wcześniej zakupiony z Chin, a następnie zaimportowany do Niemiec, tj. dokonano tam odprawy celnej i towar został dopuszczony do obrotu na podstawie procedury celnej o kodzie 4200...
  2. Co należy wliczyć do opodatkowania tej transakcji i jakie kursy zastosować...
  3. Jaki jest moment powstania obowiązku podatkowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów pochodzących z Chin (odprawa celna dokonywana na terenie Niemiec), dopuszczonych do obrotu z zastosowaniem procedury celnej z kodem 4200...
  4. Jakiego dostawcę należy wskazać w kwartalnej informacji podsumowującej VAT-UE z tytułu nabycia towarów od kontrahenta z Chin, a odprawy dokonanej przez niemieckiego przedstawiciela fiskalnego...


Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1.

W ocenie Zainteresowanego, w opisanym zdarzeniu przyszłym będziemy mieć do czynienia z dwuetapową transakcją, w ramach której najpierw nastąpi import towarów z Chin na terytorium Niemiec, a następnie nabycie tych towarów przez Wnioskodawcę w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Należy zauważyć, iż odprawa celna oraz dopuszczenie towaru do obrotu nastąpi na terytorium Niemiec, a zgłoszenia towarów dokona, na podstawie podpisanego upoważnienia - pełnomocnictwa, niemiecka Agencja Celna. Jednakże w związku z faktem, iż towary zostaną objęte procedurą celną o kodzie 4200 na terytorium Niemiec, zaimportowany towar zostanie tam zwolniony od podatku VAT. Procedura celna o kodzie 4200 przewiduje bowiem zwolnienie od podatku VAT importu towarów z kraju trzeciego w przypadku, gdy towary te będą następnie przewożone na terytorium innego Państwa Członkowskiego. Oznacza to, iż cło będzie uiszczone na terytorium Niemiec, natomiast VAT będzie rozliczany w Polsce - z uwagi na fakt, iż ww. towar będzie przemieszczony do Polski.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy VAT przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu, m.in. przez nabywcę towarów lub na jego rzecz.

Przepis art. 9 ust. 1 ustawy VAT stosuje się pod warunkiem, że:

  1. nabywcą towarów jest m.in. podatnik, o którym mowa w art. 15 ustawy VAT lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć działalności gospodarczej podatnika,
  2. dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w art. 15, lub podatnikiem podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć działalności gospodarczej podatnika.


W ocenie Spółki, ww. warunki zostały spełnione, w konsekwencji czego przemieszczenie przez nią towarów z terytorium Niemiec do Polski będzie stanowić wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, a ona będzie zobowiązana wystawić z tego tytułu fakturę wewnętrzną.

Ad.2

Podstawą opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia jest wartość towaru, która wynika z faktury wystawionej przez dostawcę z Chin, powiększoną zgodnie z art. 31 ust.

2 pkt 1 ustawy o VAT, o zapłacone cło i pozostałe koszty naliczone w fakturze. Transport z Niemiec do siedziby Importera nie zwiększy podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia, gdyż dokona go firma polska. Natomiast koszt frachtu towarów z Chin do Niemiec zwiększy podstawę opodatkowania, bowiem będzie on uwzględniony w fakturze zakupu od kontrahenta chińskiego.

Ad.3

Obowiązek podatkowy z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów powstanie zgodnie z art. 20 ust. 5 ustawy o podatku VAT, a więc dnia 15 października 2009 r. Wystawiając fakturę wewnętrzną dokumentującą wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towarów (5 września 2009 r.), Zainteresowany dokona przeliczenia stosownych kwot według średniego kursu waluty ogłoszonego przez NBP na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego (w tym przypadku będzie to kurs z dnia 14 października 2009 r.).

Ad.4

W informacji VAT-UE Spółka wykaże po stronie wewnątrzwspólnotowego nabycia przedstawiciela fiskalnego z Niemiec z jego numerem NIP.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


W myśl postanowień art. 2 pkt 7 ustawy, przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju. Należy jednak zaznaczyć, że będziemy mieli do czynienia z importem towarów (art. 36 ust. 1 ustawy) tylko wtedy, gdy określona procedura celna zostanie zakończona na terytorium Polski. Jeśli natomiast procedura celna zostanie zakończona na terytorium innego państwa członkowskiego, import będzie dokonany w tym państwie. W przypadku, gdy przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego następuje na terytorium innego niż Polska państwa członkowskiego Wspólnoty, nie dochodzi do importu w rozumieniu przepisów ustawy.

Stosownie do dyspozycji art. 9 ust. 1 ustawy, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

Art. 9 ust. 2 ustawy stanowi, iż wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów ma miejsce pod warunkiem, że:

  1. nabywcą towarów jest:
      1. podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć działalności gospodarczej podatnika,
      2. osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w lit. a

      3.    -z zastrzeżeniem art. 10;
    1. dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w pkt 1 lit. a.


    Przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się również przemieszczenie towarów przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz, należących do tego podatnika, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju na terytorium kraju, jeżeli towary te zostały przez tego podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo zaimportowane, i towary te mają służyć działalności gospodarczej podatnika - art. 11 ust. 1 ustawy.

    Natomiast art. 12 ust. 1 ustawy, określa zamknięty katalog sytuacji, w których przemieszczenia towarów, o którym mowa w art. 11 ust. 1, nie uznaje się za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów (zastrzeżenia te nie mają zastosowania w niniejszej sprawie).

    Z przedstawionego opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca zamierza nabywać towary od kontrahenta z Chin, co będzie udokumentowane fakturą. Przedmiotowe towary zostaną wprowadzone na terytorium Unii Europejskiej - w Niemczech, gdzie przedstawiciel podatkowy, dopełni formalności związanych z importem - dokona odprawy towarów oraz uiści należności celne. Następnie, zaimportowany towar z terytorium Niemiec zostanie przywieziony przez polską firmę transportową do Polski.

    Zatem, w związku z dokonanym na terytorium Niemiec importem, Spółka stanie się podatnikiem podatku od wartości dodanej w tym państwie, a towar dopuszczony do obrotu na terytorium Niemiec uzyska status towaru wspólnotowego.

    Na podstawie procedury celnej o kodzie 4200 towar zostanie zwolniony od podatku VAT z tytułu dokonanego importu, a następnie nastąpi jego przemieszczenie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Procedura celna o kodzie nr 4200 oznacza dopuszczenie do obrotu z jednoczesnym wprowadzeniem na rynek krajowy towarów, które podlegają zwolnieniu od podatku VAT w przypadku dostawy do innego państwa członkowskiego (import z kraju trzeciego z bezpośrednio następującą po nim dostawą wewnątrzwspólnotową).

    Podkreślić należy, że Zainteresowany dla tej transakcji będzie działał w innym państwie członkowskim (tj. na terytorium Niemiec) w charakterze podatnika podatku od wartości dodanej.

    O tym, czy dany podmiot jest podatnikiem podatku od wartości dodanej (podobnie jak podatku od towarów i usług) czy też nie, nie decyduje fakt zarejestrowania się podmiotu dla celów tego podatku, ale charakter czynności wykonywanych przez ten podmiot. Nawet jeśli podmiot nie będzie zarejestrowany w tym państwie członkowskim jako podatnik podatku od wartości dodanej, to de facto wystąpi jako taki podatnik z uwagi na fakt wykonania czynności podlegającej opodatkowaniu tym podatkiem, tj. importu towarów. Towary zostaną zaimportowane przez Spółkę do Niemiec w ramach prowadzonego przez nią przedsiębiorstwa (działalności gospodarczej). Dalsze przemieszczenie przez nią własnych towarów, uprzednio zaimportowanych i dopuszczonych do obrotu w Niemczech, stanowić będzie wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, zgodnie z art. 11 ustawy.

    W myśl art. 11 ust. 1 ustawy, przemieszczenie własnych towarów z Niemiec do Polski w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zrównane jest z wewnątrzwspólnotową dostawą towarów w Niemczech, a na terytorium kraju stanowić będzie wewnątrzwspólnotowe nabycie podlegające opodatkowaniu według właściwych stawek podatku od towarów i usług.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe, jednakże z uwagi na zastosowanie innych przepisów prawa niż wskazane przez Zainteresowanego.

    Zdaniem Wnioskodawcy, jako podstawę opodatkowania WNT przyjmie on wartość nabycia towaru, która wynika z faktury wystawionej przez dostawcę z Chin, powiększoną, zgodnie z art. 31 ust. 2 pkt 1 ustawy, o zapłacone cło i pozostałe koszty naliczone w fakturze. Transport z Niemiec do siedziby importera nie zwiększy podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia, gdyż dokona go firma polska. Natomiast koszt frachtu towarów z Chin do Niemiec zwiększy podstawę opodatkowania, bowiem będzie on uwzględniony w fakturze zakupu od kontrahenta chińskiego.

    Zgodnie z art. 31 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów jest kwota, jaką nabywający jest obowiązany zapłacić.

    Podstawa opodatkowania, o której mowa w ust. 1, obejmuje:

    1. podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze związane z nabyciem towarów, z wyjątkiem podatku;
    2. wydatki dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu oraz ubezpieczenia, pobierane przez dostawcę od podmiotu dokonującego wewnątrzwspólnotowego nabycia (art. 31 ust. 2 ustawy).


    Stosownie do art. 31 ust. 5 ustawy, w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 11, podstawą opodatkowania jest cena nabycia towarów, a gdy nie ma ceny nabycia, koszt wytworzenia, określone w momencie nabycia tych towarów. Przepisy ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio.

    W związku z ww. przepisami należy stwierdzić, iż stanowisko Spółki odnośnie ustalonej podstawy opodatkowania dla wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów będzie prawidłowe, bowiem, stosownie do art. 31 ust. 5 ustawy, przyjmie ona za podstawę opodatkowania wartość towaru, która będzie wynikała z faktury wystawionej przez dostawcę chińskiego, oraz powiększy ją o należne cło i pozostałe koszty uwzględnione w fakturze zakupu od kontrahenta chińskiego, kierując się przesłankami wynikającymi z art. 31 ust. 2 ustawy.

    Prawidłowe będzie również nie wliczenie do podstawy opodatkowania poniesionych kosztów transportu z Niemiec do siedziby importera, bowiem nie będą one pobierane przez dostawcę towarów (art. 31 ust. 2 pkt 1 ustawy), lecz należne będą polskiej firmie wykonującej usługę transportową.

    W opinii Zainteresowanego, obowiązek podatkowy z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów powstanie zgodnie z art. 20 ust. 5 ustawy, a więc dnia 15 października 2009 r. Wystawiając fakturę wewnętrzną dokumentującą wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towarów (5 września 2009 r.), Spółka dokona przeliczenia stosownych kwot według średniego kursu waluty ogłoszonego przez NBP na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego (w tym przypadku będzie to kurs z dnia 14 października 2009 r.).

    Stosownie do art. 106 ust. 7 ustawy, w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie (?).

    W myśl art. 20 ust. 5 ustawy, w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów obowiązek podatkowy powstaje 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia, z zastrzeżeniem ust. 6-9.

    Z kolei art. 20 ust. 6 ustawy stanowi, że w przypadku gdy przed terminem, o którym mowa w ust. 5, podatnik podatku od wartości dodanej wystawił fakturę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury.

    Przepis art. 20 ust. 5 ustawy, wskazuje generalną zasadę dotyczącą powstania obowiązku podatkowego w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów. Od powyższej zasady ustawodawca wprowadził pewne wyjątki określone w ust. 6-9 tego artykułu. Jednakże w przedmiotowej sprawie nie wystąpią przesłanki dla ich zastosowania.

    Stosownie do art. 31a ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwoty stosowane do określenia podstawy opodatkowania są określone w walucie obcej, przeliczenia na złote dokonuje się według kursu średniego danej waluty obcej ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego (?).

    W niniejszej sprawie faktura za towar zostanie wystawiona przez kontrahenta chińskiego w związku z importem towarów, który będzie miał miejsce na terytorium Niemiec.

    Zatem, Spółka będzie zobowiązana do wystawienia faktury wewnętrznej z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dla którego obowiązek podatkowy powstanie zgodnie z art. 20 ust. 5 ustawy, tj. 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu w którym dokonano dostawy oraz winna zastosować do przeliczenia kwot określonych w walucie obcej średni kurs waluty ogłoszony przez NBP na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego.

    Wobec powyższego przyjęte przez Wnioskodawcę rozwiązanie, w zakresie powstania obowiązku podatkowego oraz kursów do przeliczenia kwot określonych w walucie obcej jest prawidłowe.

    W opinii Spółki, w informacji VAT-UE winna ona wykazać po stronie wewnątrzwspólnotowego nabycia przedstawiciela fiskalnego z Niemiec z jego numerem NIP.

    Zgodnie z postanowieniami art. 100 ust. 1 pkt 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w rozumieniu art. 9-12 lub wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów w rozumieniu art. 13, zarejestrowani jako podatnicy VAT UE, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym informacje podsumowujące o dokonanych wewnątrzwspólnotowych nabyciach towarów i wewnątrzwspólnotowych dostawach towarów, zwane dalej ?informacjami podsumowującymi?, za okresy kwartalne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów - w przypadku informacji podsumowujących dotyczących wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów.

    Informacja podsumowująca - art. 100 ust. 3 ustawy - powinna zawierać w szczególności następujące dane:

    1. nazwę lub imię i nazwisko podmiotu, o którym mowa w ust. 1 lub 2, oraz jego numer identyfikacji podatkowej podany w potwierdzeniu dokonanym przez naczelnika urzędu skarbowego zgodnie z art. 97 ust. 9;
    2. właściwy i ważny numer identyfikacyjny kontrahenta nadany mu w państwie członkowskim, z którego dokonywane jest wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów lub do którego jest dokonywana wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów;
    3. kod kraju, z którego jest dokonywane wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów lub do którego jest dokonywana wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów;
    4. łączną wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, wyrażoną zgodnie z art. 31, oraz łączną wartość wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów - w odniesieniu do poszczególnych kontrahentów.


    Z powyższych przepisów wynika, że w informacji podsumowującej z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów należy wskazać właściwy i ważny numer kontrahenta nadany w państwie członkowskim, z którego jest dokonywane wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów oraz kod kraju, z którego jest ono dokonywane.

    W przedmiotowej sprawie będziemy mieli do czynienia z nietransakcyjnym przemieszczeniem towarów z państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju na terytorium kraju dokonane przez Wnioskodawcę, który wcześniej dokona importu tych towarów. W takim przypadku dostawcą i nabywcą towarów będzie ten sam podmiot.

    Jak wskazano we wniosku, Spółkę będzie reprezentował na terytorium Niemiec ustanowiony tam przedstawiciel fiskalny. Wobec powyższego, mając na uwadze specyfikę przedmiotowej transakcji, w informacji podsumowującej VAT UE, Spółka powinna wykazać jako kontrahenta przedstawiciela fiskalnego z Niemiec (jeżeli będzie on zarejestrowany na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych), podając jego właściwy i ważny numer nadany w państwie członkowskim, z którego dokonane zostanie wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów oraz kod tego kraju.

    Jeżeli zatem regulacje prawne w Niemczech nie wymagają od Spółki rejestracji do podatku od wartości dodanej oraz zezwalają na użyczenie unijnego numeru VAT przez działającego na tym terenie w imieniu Spółki przedstawiciela, jak również nakazują temu przedstawicielowi wykazanie przedmiotowej transakcji jako wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów na terenie Niemiec, to stanowisko Spółki należy uznać za prawidłowe.

    Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

    Informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Natomiast kwestia dotycząca opodatkowania przemieszczenia towarów (uprzednio zaimportowanych z Chin) z Polski do Niemiec, pierwotnie objętych procedurą tranzytu na terytorium kraju, której zakończenie nastąpi na terytorium Niemiec została rozstrzygnięta w odrębnej interpretacji indywidualnej z dnia 1 września 2009 r. Nr ILPP2/443-736/09-3/ISN.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


    Referencje

    ILPP2/443-736/09-3/ISN, interpretacja indywidualna

    Masz inne pytanie do prawnika?

    Potrzebujesz pomocy prawnej?

    Zapytaj prawnika